PDA

View Full Version : bas amp voor gitaar of gitaaramp voor bas??



bassej
6 september 2008, 20:34
hallo,

nu ik zowel bas als gitaar speel is het voor mij handiger en mischien voordeliger om een combo te kopen waar je beide op kan spelen. De amp moet vooral cleam goed zijn, distortion e.d. haal ik allemaal uit losse pedaaltjes.

Wat lijkt jullie slimmer, basamp of gitaar? en welke dan specifiek? prijs is tot 400 euro ongeveer

Rude Perception
6 september 2008, 20:40
gitaarversterker op bas kan fataal zijn. Vooral de speakers vinden dat niet zo leuk...
Daarom raadt ik je aan een basversterker te kopen. Ik weet alleen niet hoe goed dat gaat klinken (kan heel goed uitpakken, bijv. Fender bassman)

pol
6 september 2008, 20:47
hangt er vanaf wat je het belangrijkste vindt, zo snel speel je met een bas de speakers van een ietwat deftige combo ook niet stuk, zeker als dat zware speakers zijn die wat reserve hebben.

echt diep laag komt er wel niet uit een gitaarcombo, daar moet je dan wel een basversterker voor hebben.

Puerco
6 september 2008, 22:36
Het is onzin om te zeggen dat het niet zou klinken of slecht is voor de versterker. De Fender Bassman is wel het bekendste voorbeeld van een basversterker die vaker voor gitaar dan voor bass gebruikt word. En bij oude Marshalls was het enige verschil tussen de lead en bass versie vaak maar 1 of 2 extra condensatortjes (bright caps).
Speakers kunnen een probleem zijn, wat voor de ene goed klinkt kan voor de andere vreselijk zijn. Een stevige gitaarspeaker moet volgens mij geen probleem zijn (de G12H30 55hz is volgens mij oorspronkelijk als bass speaker ontworpen en word nu als heritage uitvoering verkocht als gitaarspeaker).
Mijn JTM45 klonk in ieder geval ook zeer lekker met een bass, maar is qua circuit dan ook direct afgeleid van de Bassman.