PDA

View Full Version : Epi LP Std. elementen vervangen



Reel Big Fish
6 september 2008, 18:17
Hallo allemaal,

zo'n ruime 3 jaar heb ik inmiddels mijn Epiphone Les Paul Standard Plus. Zoals velen van jullie weten hebben Epi's nog wel eens problemen met de schakelaars. Hier is mijn exemplaar geen uitzondering op helaas. Nu vind ik het zelf erg leuk om m.b.v Guitarport mijn eigen friedels en riedels op te nemen en een zo goed mogelijk geluid te hebben ook spelende op de versterker. Nou heb ik hoop dat ik 2 vliegen in één klap sla als ik mijn elementen (laat) vervang(en)...

Sowieso wil ik dat mijn geluid er beter op wordt. Dit zal niet moeilijk zijn want het zijn nog steeds dezelfde elementen als toen hij vanuit de fabriek kwam. Maar nu de grote vraag: is mijn probleem met de schakelaar dan opgelost? Het probleem is namelijk dat als ik het rhythm kanaal kies, er vaak nauwelijks tot geen geluid uit komt. Na een x aantal keer proberen heb ik soms geluk dat er wel geluid uit komt...

Ik heb zelf nog geen ervaring met verschillende soorten elementen, echter ik ben op zoek naar een veelzijdige set. Het moet goed kunnen scheuren als ik metal/rock wil spelen maar ook mooi klinken als ik clean wil spelen. Nu zitten hier een hoop gear junkies en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het maken van mijn keuze. Sowieso wil ik nieuwe kopen aangezien ik geen zin heb in de problemen van iemand anders. Hoeveel geld ga ik (incl. monteerkosten) met deze grap kwijtraken? Ik zou zelf trouwens echt niet weten hoe ik die dingen moet vervangen. :(

Alvast bedankt allemaal en prettig weekend!

Reel Big Fish
7 september 2008, 10:15
*Schaamteloze bump na 30 views* :p

Gearjunkie
7 september 2008, 10:25
Ik begrijp dat jouw schakelaar gewoon stuk is.
Rhythm kanaal=neck pickup. 2 vliegen in één klap gaat niet helemaal op, omdat je schakelaar vervangen een paar euro een een paar minuutjes werk kost. Elementen vervangen kost meer...

Orpheo heeft heel veel geschreven over LP pickups met eigenschappen...

grayfink
7 september 2008, 10:27
Ik heb ook een Guitarport, alle gitaren klinken daar toch wel redelijk hetzelfde op, dus als je alleen over Guitarport speelt vraag ik me af of het de moeite waard is. Als je over een kwaliteitsversterker speelt dan ga je de verschillen veel beter horen, de Epi elementen zijn dan nogal modderig, weinig definitie.
En wat je dan moet nemen? Tja, er is zooo veel keus en er is al zoooo veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie maar eens. Ik ben zelf blij met de Gibson 490r en 498t die standaard in mijn studio zitten. Anderen op dit forum vinden die weer helemaal niets, blijft ook een kwestie van smaak en de superlatieven die je hier leest van mensen als Orpheo moet je ook weer met een korreltje zout nemen.

kalmah
7 september 2008, 11:41
Op www.musik-produktiv kun je onder het kopje Elementen kiezen wat je wilt. Staat links in het scherm. Eigenschappen enz. Als je alles naar jouw wensen hebt ingevuld komen er nog maar een paar uit. Misschien helpt dit bij je keuze.

MarkV
7 september 2008, 12:01
Een hoop mensen plaatsen in de Epi's GFS elementen. Het is een goedkope oplossing, maar zeker een verbetering. Hier een heel topic, met veel LP ervaringen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86855

macwilliams
7 september 2008, 12:53
Ik heb in mn epiphone std sd blackouts zitten. Die ga ik je niet aanraden maar voor mn zwarte gibson zoek ik ook "mooiere" elementen. Op aanraden van iceman gaan dat waarschijnnlijk wel sd's worden maar nu de custom 5. Zoek de specs maar op, misschien ook iets voor jou?

Voor zover mijn bijdrage :)

kalmah
7 september 2008, 12:57
Ik heb er antiquity inzitten, in de brug dan. Echt een verbetering. Hele mooie cleane sound. Low output staat erbij, maar dat valt best mee.

Wel duur, 160 euro geloof ik...

Otje
7 september 2008, 15:42
In de jaren '90 waren de pups in Epi Les Pauls bagger maar de gitaren zelf waren goed. Nu zijn beide gewoon goed. Omwisselen voor andere elementen kan natuurlijk als je het geluid niet mooi vindt, maar het is een kwestie van smaak. Ik vind de huidige generatie Epi pups zeker niet slecht.

Als je dan toch gaat upgraden: Duesenberg (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_23_24_166)!!!

Jimwoud
7 september 2008, 16:31
Ik zoek precies dezelfde stijl pickups. Ook in een epi('96) LP. Voor rock/metal maar niet een te hoge output. Maar wel wat modern en toonvol gevoiced. Ben ook nog steeds aan het rond kijken.

Gitaar4LifeDude
7 september 2008, 16:54
Op www.musik-produktiv kun je onder het kopje Elementen kiezen wat je wilt. Staat links in het scherm. Eigenschappen enz. Als je alles naar jouw wensen hebt ingevuld komen er nog maar een paar uit. Misschien helpt dit bij je keuze.

bedankt hiervoor. zoiets had ik echt nodig om ook zo'n keuze te maken!
bij mij komen er seymour duncan livewire's uit, weet iemand of dit geluid te pruimen is?

Reel Big Fish
10 september 2008, 16:31
Ik heb eens een muziekwinkel aangeschreven in Nijmegen en het komt er op neer dat ik ongeveer 40 euro moet betalen om de schakelaar te laten vervangen. Bovendien is de reparatietijd één week! Dit moet sneller en goedkoper kunnen, maar waar?

kalmah
10 september 2008, 16:47
Zelf?

+10 tekens.

Reel Big Fish
10 september 2008, 16:51
Hoe? Ik heb, afgezien van een keer op de basisschool na, geen ervaring met solderen.

kalmah
10 september 2008, 16:55
Je bedoeld de elementen switch?

Gewoon kijken hoe de oude gesoldeerd is. De nieuwe heeft waarschijnlijk dezelfde aansluitingen. Solderen is n eitje. Ik had het ook nog nooit gedaan en m'n nieuwe toggle en elementen doen het nu wel:)

M Kactus
10 september 2008, 17:05
Hoe? Ik heb, afgezien van een keer op de basisschool na, geen ervaring met solderen.

Het is inderdaad een eitje. Er staan waarschijnlijk vier oogjes/lipjes op je schakelaar. Bij GFS kun je de juiste schakelaar kopen en dan is het kwestie van de aansluitingen te kopiëren van de schakelaar die er nu opzit.
Maar het zou ook aan de aansluitingen van de schakelaar kunnen liggen. Kijk even of je door die opnieuw te solderen misschien al geen probleem meer hebt.

Reel Big Fish
28 oktober 2008, 11:29
Ik neem aan dat GFS Guitarfetish betekend? Zoja dan begrijp ik dat ze erg goede service hebben en viel mijn oog op deze:

http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/usastlespato.html

Is dit de goede, past deze op mijn Epi LP Std plus? Mij lijkt van wel, maar wie kan me hier meer over vertellen?

Bedankt!

Pickslide
28 oktober 2008, 11:48
Toen ik nog epi LP speelde heb ik mijn elementen vervangen door een setje Seymour Duncans. Een JB in de brug en een Jazz in de neck om precies te zijn. Ik was er wel over te spreken, en mijn stijltje wijkt niet zo heel veel van die van jouw af denk ik.... Heb de zaak nu doorverkocht inclusief de Duncans en die zitten er naar mijn weten nog steeds in.

M Kactus
28 oktober 2008, 11:56
Ik neem aan dat GFS Guitarfetish betekend? Zoja dan begrijp ik dat ze erg goede service hebben en viel mijn oog op deze:

http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/usastlespato.html

Is dit de goede, past deze op mijn Epi LP Std plus? Mij lijkt van wel, maar wie kan me hier meer over vertellen?

Bedankt!

Inderdaad GFS, inderdaad een puike service, en volgens mij inderdaad de juiste switch :) Lijkt mij wel te gaan passen. Je ziet trouwens mooi de oogjes waar de draden van je elementen in moeten. Piece of cake.

Edit: Ze hebben trouwens ook erg leuke elementen voor weinig.

JohnLord
28 oktober 2008, 12:30
Het kan ook zijn dat je huidige schakelaar gewoon een hoop stof hheft verzameld. Schoonmaken hielp in mijn geval tenminste wel.

Reel Big Fish
28 oktober 2008, 12:38
Ik heb geinformeerd bij Feedback R'dam en daar hebben zij een passende switch. Is voor mij wat makkelijker om hem daar op te halen en ook goedkoper.

Wat ik op de planning heb staan, is om alle nummers die ik tot nu toe heb geschreven te gaan re-recorden m.b.v Guitarport. Voordat ik daar aan begin, wil ik dus dat m'n gitaar tiptop in orde is. Het leuke is, dat ik met kerstmis ook jarig ben, dus ik kan wel een leuk, groot kado vragen als bijvoorbeeld twee nieuwe humbuckers, maar in hoeverre pluk ik hier de vruchten van als ik puur en alleen op Guitarport speel? Hierboven werd al gezegd dat het verschil op Guitarport nauwelijks te horen is en dan zou ik het zelf waste of money vinden. Als dat niet zo is, welke zou ik dan moeten nemen van GFS, als ik enerzijds een warme sound zoek en anderzijds lekker moet kunnen scheuren?

Bedankt allemaal!

Reel Big Fish
28 oktober 2008, 12:38
Het kan ook zijn dat je huidige schakelaar gewoon een hoop stof hheft verzameld. Schoonmaken hielp in mijn geval tenminste wel.

Ga ik ook proberen, bedankt!

jelledevos
28 oktober 2008, 14:44
seymour duncan sh4 - sh2 set.
splitsbaar in single coil en humbucking. prachtige sound!

ACSlater
28 oktober 2008, 17:25
Ook door de Guitarport hoor je of je goeie elementen hebt. De basis blijft gewoon het gitaargeluid. Je pickupswitch vervangen is een must op een Epiphone omdat de kwaliteit gewoon klote is van de standaard schakelaar. Zelf solderen is niet moeilijk maar oefen eerst even op iets anders (de oude schakelaar die uit de Epi komt bijvoorbeeld) voordat je met de nieuwe aan de slag gaat. Zorg ook voor soldeertin die geschikt is voor radio/tv reparaties dus niet de loodgieters soldeertin.
Ik heb geen ervaring met GFS pickups maar ik kan Seymour Duncan's van harte aanbevelen. Luister zelf op de site van SD welke pickups voor jou de beste sound opleveren.

Reel Big Fish
29 oktober 2008, 13:09
Bedankt voor de reacties weer!

Sowieso wil ik de schakelaar gaan vervangen en zal die wel gaan halen bij Feedback. Qua elementen vervangen ben ik er nog niet helemaal over uit. Andere tips blijven natuurlijk welkom :)

Reel Big Fish
29 januari 2009, 10:51
Na wat drukte toch weer terug bij mijn probleem. Ik wil bij GFS de schakelaar gaan bestellen, maar ik wil ook gelijk nieuwe elementen bestellen bij GFS. Nu de grote vraag: welke moet ik nemen? Mijn speelstijl is vrij uitgebreid dus ik wil zowel kunnen scheuren (rock/metal), als een lekkere warme cleane sound (zoals bij blues en sommige ska). Ik heb gekeken in dat GFS-pickup topic, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt :)

Orpheo
29 januari 2009, 11:49
Na wat drukte toch weer terug bij mijn probleem. Ik wil bij GFS de schakelaar gaan bestellen, maar ik wil ook gelijk nieuwe elementen bestellen bij GFS. Nu de grote vraag: welke moet ik nemen? Mijn speelstijl is vrij uitgebreid dus ik wil zowel kunnen scheuren (rock/metal), als een lekkere warme cleane sound (zoals bij blues en sommige ska). Ik heb gekeken in dat GFS-pickup topic, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt :)
de crunchy paf/pat in de brug en een fat paf in de hals vind ik lekker, en veelzijdig. Ik vind de crunchy rails ook heel erg lekker.

Reel Big Fish
29 januari 2009, 15:27
Dus deze voor in de brug: http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/crpafhiouhuc.html

En deze voor in de nek: http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/alfatpafbohu1.html

??

Die rails vind ik er eerlijk gezegd niet zo mooi uit zien :p

Reel Big Fish
29 januari 2009, 19:33
Dus deze voor in de brug: http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/crpafhiouhuc.html

En deze voor in de nek: http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/alfatpafbohu1.html

??

Die rails vind ik er eerlijk gezegd niet zo mooi uit zien :p

Schaamteloze zelfquote! :hippie:

ReinB
30 januari 2009, 09:52
ik heb in mijn epi LP een set Seymore Duncan JB en een 59 gezet. klinkt erg lekker al zeg ik het zelf!

M Kactus
30 januari 2009, 10:15
Schaamteloze zelfquote! :hippie:

Als ik er dan twee mag inzetten, kies ik voor de Fat Pat (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/gfsfatpafbln.html) in de brug en de Mean 90 (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/gfsme90altrp.html) in de neck, maar ik weet niet of je te vinden bent voor P90-achtige sounds ? Krijg je wel een zingend en rond leadgeluid uit, en een ronkend bruggeluid wat ook clean-ig te houden is. Maar in de keuze van Orpheo kan ik me ook goed vinden.

inteDes
30 januari 2009, 13:02
Als ik er dan twee mag inzetten, kies ik voor de Fat Pat (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/gfsfatpafbln.html) in de brug en de Mean 90 (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/gfsme90altrp.html) in de neck

Die zitten in mijn Epi LP en ik ben er zéér over te spreken! Zeker een aanrader dus!

Reel Big Fish
30 januari 2009, 15:55
Bedankt voor de reacties! Ze zijn wel wat duurder dus neem aan ook beter? Als niemand ze afraadt, ga ik voor die keuze en bestel ik ze aanstaande maandag! :)

Trouwens, kleuren die dingen wel bij elkaar? :p

Gothra
30 januari 2009, 16:32
Ik heb zelf een Seymour duncan SH-4(JB) in de brug geplaatst en een SH-1('59) in de neck van mijn epi les paul std plus. Fantastische dingen zijn het! De JB geeft een lekkere scheur en de ''59 klinkt egt lekker in de neck. En wat de schakelaar betreft, die van mij deed het ook nooit goed, maar wat contact spray en hij doet t weer als nieuw

M Kactus
30 januari 2009, 23:07
Bedankt voor de reacties! Ze zijn wel wat duurder dus neem aan ook beter? Als niemand ze afraadt, ga ik voor die keuze en bestel ik ze aanstaande maandag! :)

Trouwens, kleuren die dingen wel bij elkaar? :p

Oh, ze zijn wat duurder omdat ze een "speciale" kleur hebben. Je kunt ze ook in de gewone kleurtjes bestellen, kosten ze een paar dollar minder. Ik zou je niet kunnen zeggen of het zwart ook bij dat zwartnickel past. Lijkt me niet dezelfde kleur te zijn, maar het zou zomaar kunnen.

Renin
31 januari 2009, 09:51
Ik heb zelf een Seymour duncan SH-4(JB) in de brug geplaatst en een SH-1('59) in de neck van mijn epi les paul std plus. Fantastische dingen zijn het! De JB geeft een lekkere scheur en de ''59 klinkt egt lekker in de neck. En wat de schakelaar betreft, die van mij deed het ook nooit goed, maar wat contact spray en hij doet t weer als nieuw

Ik heb de SH2 (jazz) in de nek en de custom (SH5) in de brug van mijn epi-custom.

De sh5 is iets bruuter als de sh4, en is voor de scheur. Veel definitie, hoge output, strak geluid. Ik heb hem ook in een strat gehad, maar dat 'matchte' niet zo goed. De sh5 is duidelijk bedoeld voor een lp-type gitaar

De sh2 is werkelijk waar fantastisch in de nek. Ik gebruik hem voor lead en voor 'cleanish'. De sh-2 'ademt' zogezegd. Een hele mooie 'droge' toon die strak en toch warm klinkt. Snijdt ook lekker door de mix.

Beide i.c.m. marshall

Reel Big Fish
31 januari 2009, 11:42
Oh, ze zijn wat duurder omdat ze een "speciale" kleur hebben. Je kunt ze ook in de gewone kleurtjes bestellen, kosten ze een paar dollar minder. Ik zou je niet kunnen zeggen of het zwart ook bij dat zwartnickel past. Lijkt me niet dezelfde kleur te zijn, maar het zou zomaar kunnen.

Aha, ik heb gekeken op de GFS site en zag deze: http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/me90tralp90p.html

Die heeft wel de gewone, chrome kleur. Denk dat die beter kleurt icm deze:

http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/alfatpafbohu1.html

Ik denk dat die twee ze gaan worden. De eerste voor in de neck en de tweede voor in de brug. :)

Reel Big Fish
1 februari 2009, 12:06
Het gaan die twee inderdaad worden en ik bestel gelijk een nieuwe switch en een toggle surround. Maar, nu kan ik kiezen uit verzendmethoden Export Air letter post én Export EMS Global Express. Scheelt 18 dollar, maar bij die tweede krijg je wel een tracking nummer. Is dit nodig of hebben jullie dusdanig goede ervaring met GFS dat dit overbodig is?

inteDes
2 februari 2009, 15:35
Als ik het mij nog goed herinner heb ik voor de goedkopere verzending gekozen, in ieder geval geen problemen mee gehad en snel geleverd.