PDA

View Full Version : Fender Customshop '54 pickups vraagjes



Lexvandoef
6 september 2008, 17:56
Ik heb net Fender CS '54 pickups in mijn strat gehangen, qua sound echt een hele grote sprong voorwaarts, veel meer ballen en laag in mijn strat terwijl hij wel lekker fel qua attack blijft. Heel fijn!

Maar nu, ik heb de pickups een beetje op de gok geinstalleerd, ik weet dus niet echt welke waar moet. Er is er eentje met een rooie stop, ik ga er van uit dat die in de brug positie moet, dat is namelijk de enige met een afwijkende meting qua DC Resistance.

Heb ik dit goed gedaan? En maakt het dan niet uit welke ik in de mid/neck positie stop? En klopt het trouwens dat hij niet stil is in de tussenstandjes, dus niet RW/RP?

Het is overigens net of ik een nieuwe strat heb, hij is echt tot leven gekomen nu :)

Tristan
6 september 2008, 20:02
Jahaa, goeie pickups... :D
Dat wat betreft die brugpickup zal wel kloppen, overigens klopt het ook dat het middenstandje niet bromvrij is, volgens mij zijn de hals en de middlepickup dan ook hetzelfde...

Lexvandoef
6 september 2008, 20:09
Jep goeie pickups inderdaad en je wilt zeker niet even je stratje open schroeven om te checken he? :D

Trouwens, ik heb de toneregeling even omgeleid naar de brugpickup, daarmee is hij een stuk bruikbaarder :)

Mijn arme strat trouwens, het hout is zo ongeveer het enige wat nog origineel is :seriousf:
Ik ben benieuwd hoe hij nu over mijn Hollandse sessiecat amp klinkt ;)

barno
6 september 2008, 20:09
klinkt ie goed in alle standen? ja? don't change it, there's no law :)

Lexvandoef
6 september 2008, 20:12
klinkt ie goed in alle standen? ja? don't change it, there's no law :)

Jep, klinkt top in alle standen!

grayfink
6 september 2008, 20:18
Dan is het goed, als je de brugpickup bij de hals of in het midden had gemonteerd had je daar een onbruikbaar veel hogere output gehad.
De amplitude van een snaar is uiteraard 0 aan de kant en maximaal in het midden, daarom moet een brugpickup een hogere output hebben om toch hetzelfde signaalniveau te leveren.

Nielsje
6 september 2008, 20:19
Ik ben erg benieuwd! Als ze beter klinken dan m'n Texas Specials, dan moet ik maar eens iemand vinden die met me wil ruilen ;)

Lexvandoef
6 september 2008, 20:22
@Grayfink, ja dat weet ik, en ik heb ook geen rare outputverschillen, maar het kan geen kwaad om even te verifieren bij anderen. :)

@Nielsje, ik neem hem maandagavond mee, als je dan toch even je brakke iele strat ;) mee neemt kunnen we mooi even vergelijken :)

Rick trodat
7 september 2008, 01:43
Een tijdje geleden had ik er een topic over geopend over de kleurcodes van de pickups, er is idd geen law. Maar er is wel een soort officiele volgorde. Blauw is neck, middle geen, rood brug.

Verder vraag ik me af of er echt technische verschillen tussen de pickups onderling. Misschien de turns of de ohms, maar vraag me echt af.

frander
7 september 2008, 10:28
Heb hier een setje Texas Specials voor me en daar staan de volgende waarden op:
Brug=DC distance 7.6K Inductance 3.58 Henries
Mid = " 6.5K " 2.6 "
Neck= " 6.2K " 2.4 "

Dus....

Lexvandoef
8 september 2008, 23:11
Jeej, vanavond mijn stratje met nieuwe '54's in de band geprobeerd op mijn Hook. :cheerup:

Echt een hele grote verbetering, hij klinkt nu veel dieper en warmer en heeft heel veel meer ballen dan met de originele pickups. Hij past ook heel goed bij de Hook, elke gitaar klinkt daar goed op, maar het lijkt wel of hij net een beetje gevoiced is op een strat, echt een supercombi.
De brugpickup is nu ook absoluut bruikbaar, geen humbucker, maar hij heeft wel een lekkere, redelijk dikke grom, zeker met de tone op 6,5/7. Geen icepicky hoog in elk geval. Ik heb mijn strat in elk geval nooit zo goed horen scheuren :).

Er zit trouwens ook een nieuwe trem op, een diego vintage, ipv de 2 point moderne prs-achtige trem, qua stemvastheid geen verschil, maar hij was al echt stemvast genoeg toen de oude er nog op zat.

Al met al niet slecht voor een japannertje! :satisfie:

Luke-wannabe
8 september 2008, 23:28
Gaaf Lex, Congrats!
Het zou me niks verbazen dat de Hook (voornamelijk) is gevoiced op een Strat. Leendert is geloof ik ook een echte strat man (alhoewel -ie ook wel eens les pauls gebruikt, geloof ik).

Lexvandoef
8 september 2008, 23:34
Gaaf Lex, Congrats!
Het zou me niks verbazen dat de Hook (voornamelijk) is gevoiced op een Strat. Leendert is geloof ik ook een echte strat man (alhoewel -ie ook wel eens les pauls gebruikt, geloof ik).

Jep Leendert is vooral van de strats en deels ook humbucker les pauls, beide klinken dan ook super icm de Hook.

Ik kan er trouwens ook hele fijne John Mayer clean/randje sounds uit halen nu, dat zocht je toch? ;)

Luke-wannabe
8 september 2008, 23:40
Whaha, nee geen Hook voor mij. Maar bedankt voor het aanbod :D

Lexvandoef
8 september 2008, 23:50
Whaha, nee geen Hook voor mij. Maar bedankt voor het aanbod :D

Die van mij krijg je niet hoor, over my dead body ;)

En koop toch een fatsoenlijke amp man ;)

Luke-wannabe
9 september 2008, 00:02
Ik ben er mee bezig :D

Lexvandoef
9 september 2008, 00:03
Oh vertel, in mijn eigen topic mag ik wel redelijk offtopic toch? :D

Luke-wannabe
9 september 2008, 00:10
Van mij wel, maar er is nog niks concreets.. :p Ontopic please!

Lexvandoef
9 september 2008, 00:13
Haha, opschieten joh ;)

Anyway ontopic, hier zitten ze dus in:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC02150Large.jpg

Luke-wannabe
9 september 2008, 00:14
Hij ziet er best goed uit!

Lexvandoef
9 september 2008, 00:15
Hij ziet er best goed uit!

Thnx, ik vind hem nog steeds erg saai, maar goed, ik zal er maar mee moeten leren leven, hij blijft namelijk nog wel ff :)

Twang
9 september 2008, 17:12
Bij mij zaten de CS 54 PU´s standaard in mijn strat. Ze bevallen prima, ook i.c.m mijn Bogner Shiva. Ik denk dat mijn setup vergelijkbaar zal zijn qua klank als de jouwe.

Grtz!

crelis
9 september 2008, 17:14
hey, wouw die strat ziet er goed uit zeg:D
Ik heb zelf een keer op een 50th anniversary strat gespeelt en die had volgens mij ook custom shop 54 pickups, maar dat weet ik niet zeker. Maar ik heb die pickups vergeleken met de 57/62 pickups die nu in mijn strat zitten en ik vond die in de 50th anniversary strat echt veel mooier klinken. Als dat dus de custom shop 54 pickups waren dan kan ik je vertellen dit echt super pickups zijn. Ik wil die pickups zelf ook gaan kopen;)

Lexvandoef
9 september 2008, 17:16
Bij mij zaten de CS 54 PU´s standaard in mijn strat. Ze bevallen prima, ook i.c.m mijn Bogner Shiva. Ik denk dat mijn setup vergelijkbaar zal zijn qua klank als de jouwe.

Grtz!

Wat voor strat heb je? Ik heb ook een paar keer over een shiva mogen spelen, zijn ook hele leuke bakken!

Twang
9 september 2008, 18:02
Hallo Lex,

Het antwoord op je vraag wordt grappig genoeg al door de vorige poster gegeven: ik heb een 50th anniversary strat. Daar ztten ze dus standaard in. De gitaar is een '54 model, en daar horen die elementen natuurlijk ook bij.

Ooit een keer een minihumbucker (Chopper) bij de brug geplaatst, na 1 optreden er direct uitgehaald: ik wist het vanaf toen zeker: nooit meer andere PU's in mijn strat!

Ja, en de Bogner doet de rest.

Grtz!

Lexvandoef
9 september 2008, 23:41
Hallo Lex,

Het antwoord op je vraag wordt grappig genoeg al door de vorige poster gegeven: ik heb een 50th anniversary strat. Daar ztten ze dus standaard in. De gitaar is een '54 model, en daar horen die elementen natuurlijk ook bij.

Ooit een keer een minihumbucker (Chopper) bij de brug geplaatst, na 1 optreden er direct uitgehaald: ik wist het vanaf toen zeker: nooit meer andere PU's in mijn strat!

Ja, en de Bogner doet de rest.

Grtz!

Het viel me trouwens op dat er met de brugpu weinig mis is, ik heb er een tonepot aan gesoldeerd en met de tone op 7 kan ik echt prima scheuren zonder schelheid, lekker! :)

Twang
10 september 2008, 10:50
Het viel me trouwens op dat er met de brugpu weinig mis is, ik heb er een tonepot aan gesoldeerd en met de tone op 7 kan ik echt prima scheuren zonder schelheid, lekker! :)

Ja dat is helemaal waar. Het tijdelijk veranderen van de PU had ook geen echte reden, was meer in een opwelling gebeurd. Snel weer teruggeplaatst!

Grtz!