PDA

View Full Version : London City



Coolcat
6 september 2008, 17:13
Ik ben net een london city MKIV DEA100 gaan halen, maar nu zit ik met een probleempje. Ik heb een cab met 2x12" 25w speakers in, van elk 8ohm. Ik heb deze in serie gezet om zo aan 50w 16ohm te komen. De versterker is echter 100watt, dus ik dacht er de twee buitenste buizen uit te halen. Maar nu zie ik dat er dan iets is met de impedantie die verdubbeld moet worden. Moet ik dan in theorie een 8ohm cab op de 16ohm uitgang aansluiten? Want ik heb een 16ohm cab, maar dus geen 32ohm uitgang... Of zie ik de zaak verkeerd?

Mvg

BrianMay
6 september 2008, 17:19
Je hoeft er echt geen 2 buizen uit te trekken. Die speakers blaas je echt niet zomaar op, tenzij je je versterker vol open zet. Hij gaat namelijk pas 100 watt (en vaak nog meer) leveren op het moment dat je hem helemaal open hebt staan. Als je hem nooit verder dan half open hebt staan, dan is er echt niks aan de hand en kun je rustig die 2 buizen laten zitten.
Bovendien is het verschil in volume tussen 50 watt (2 buizen) en 100 watt (4 buizen) verwaarloosbaar.

Coolcat
6 september 2008, 17:26
Ok, dan ga ik dat direct proberen. Bedankt

BrianMay
6 september 2008, 17:29
Graag gedaan :)

Negative K3 fan
6 september 2008, 17:42
Je zou je 16 ohm speaker load dan aan de 8 ohm uitgang moeten hangen.

blindmouse
6 september 2008, 21:09
Zou je dat wel doen???

Volgens mij zitten er twee 8 ohm ingangen op de London City en twee 16 ohm ingangen. Deze ingangen voor 8 ohm zijn volgens mij parallel geschakeld. Dit betekent volgens mij dat deze twee 8 ohm ingangen aan de 4 ohm tap van de OT hangen. Als je daar 16 ohm aan speakers op aansluit heb je m.i. een behoorlijke mismatch waar je LC niet blij mee is. Schakel je twee 8ohm speakers parallel, dan heb je 4 ohm en sluit je kast aan op een 8 ohm ingang. Gebruik de andere speakeringangen dan niet meer.

Volgens mij zit het zo.

Succes

Frits van Mourik
7 september 2008, 04:33
Je hoeft er echt geen 2 buizen uit te trekken. Die speakers blaas je echt niet zomaar op, tenzij je je versterker vol open zet. Hij gaat namelijk pas 100 watt (en vaak nog meer) leveren op het moment dat je hem helemaal open hebt staan. Als je hem nooit verder dan half open hebt staan, dan is er echt niks aan de hand en kun je rustig die 2 buizen laten zitten.
Bovendien is het verschil in volume tussen 50 watt (2 buizen) en 100 watt (4 buizen) verwaarloosbaar.

De stand van je volumepot zegt helemaal nix over het door je amp geleverde vermogen!
Dat hangt af van nogal wat factoren, bijv. de stand van je tonestack, de output van je gitaar...
een volumepot is geen limiter, hoor!

Bij het uittrekken van 2 eindbuizen verdubbelt de uitgangsimpedantie van je amp.
Dus 8 Ohm wordt 16 Ohm.
Je kunt met verwijderde buizen je 16 Ohm-cab veilig aan de 8 Ohm output hangen.
Mooier is een pentode-triode-schakelaar, die je buizen in triode-mode laat werken.
Dan draai je met 4 buizen ook op half vermogen, maar het geluid van je LC wordt dan wat milder (vind ik...).
De uitgangsimpedantie verandert hiermee niet.

Coolcat
7 september 2008, 14:25
En hoe werkt zo een schakelaar precies? Zou u een voorbeeldje kunnen geven of schema voor zo een lc versterker en wat er precies zou moeten gebeuren voor zo een switch?

BrianMay
7 september 2008, 15:02
De stand van je volumepot zegt helemaal nix over het door je amp geleverde vermogen!
Dat hangt af van nogal wat factoren, bijv. de stand van je tonestack, de output van je gitaar...
een volumepot is geen limiter, hoor!



Ik bedoelde ook niet letterlijk dat als je je volumepot op de helft hebt staan, dat je versterker dan maar de helft van z;n vermogen levert, ik bedoelde het meer als voorbeeld :)
Maar het is toch wel zo dat als je je volume op 10 hebt staan, dat er dan meer watts aan de speakers geleverd worden, dan wanneer je je volume op 1 hebt staan?
Zou je misschien willen uitleggen wat het exacte verband is tussen je volumeknop en het aantal watts dat aan de speakers geleverd wordt? Want dat vind ik namelijk wel interessant om te weten :)

Frits van Mourik
8 september 2008, 01:07
Zoals je wellicht uit mijn vorige post kunt opmaken, is er geen verband...:satisfie:

Frits van Mourik
8 september 2008, 01:29
En hoe werkt zo een schakelaar precies? Zou u een voorbeeldje kunnen geven of schema voor zo een lc versterker en wat er precies zou moeten gebeuren voor zo een switch?

Als je LC nog in originele staat is, moet je wat verbouwen:
Je vind ergens op het montagebord een dikke weerstand van 180 Ohm.
Die vervang je door een draadbrug.
De schermroosterweerstanden van 100 Ohm vervang je door weerstanden van 1k/3W.
Verder schakel je de boel volgens
http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm900_21xx_25xx_100w.pdf
plaatje 2: output power switch.
De makkelijkste plaats voor de schakelaar is op het achterpaneel, in het midden tussen de eindbuizen.

Als dit abracadabra voor je is, zoek dan een amptech!

Coolcat
8 september 2008, 18:53
Wat ik ook kan doen,.. mijn twee fender vintage 12" speakers uit m'n cab halen en misschien verkopen, en er twee electro harmonix vintage 12 speakers insteken van 70watt elk. Dan is het wel een kwestie van gewoon met de volumeknop spelen. Ik heb niet echt buren die iets tegen lawaai hebben. :)

Edit: wat me wel zou interesseren dat is een of andere gain/overdrive mod voor de amp. Ik heb gelezen dat deze heel dicht bij een marshall zou komen, maar ik vind nergens schemas. :satisfie:

Saf
1 oktober 2008, 23:27
ik heb ook geen buren die iets tegen lawaai hebben maar durf mijn london city niet open te draaien hier binnen. Gaat echt absurt hard.

TimmU
6 oktober 2008, 15:44
Volgens mij zijn London City's directe marshall klonen , niet?

Koop anders gewoon een LC4x12, zo'n afgeragte groene, die zijn niet duur geloof ik , en dan zit je in ieder geval veilig. Staat ook lekker rock 'n roll.