PDA

View Full Version : Versterker piept bij hoger volume



Parasite
6 september 2008, 16:07
Hey,

Vorige week heb ik een Jcm 800 combo gekocht en toen was ie nog helemaal in orde.
Nu (een week later) draai ik het volume wat open en krijg ik een aanhoudende piep uit de versterker.
Het is zeker geen feedback en de piep verdwijnt als je het volume zacht zet (lees op 1 of zo)

Waar kan dit aan liggen? ik heb al een andere speaker uitgang geprobeerd maar dat werkt niet.

Michiel

Puerco
6 september 2008, 16:46
Maak de amp aan de achterkant eens open en met een potloodje of een chopstick tik je zachtjes tegen je buizen, er zitten als het goed is 3 kleintjes en 2 of 4 grote in. Als je er zachtjes tegen tikt en de amp gaat fluiten of kraken word het tijd om desbetreffend buisje (en evt de anderen) te vervangen.

Parasite
6 september 2008, 16:51
Hey Puerco,

heel veel dank voor de snelle reactie maar ik denk dat het probleem al opgelost is. Ik heb er net een andere voedingskabel aan gehangen en nu heeft hij het wonderbaarlijk genoeg niet meer.

Ik zal jouw advies in ieder geval in gedachten houden mocht het terug komen.

Groeten en bedankt,

Michiel

Puerco
6 september 2008, 17:05
Nou mooi opgelost, wel vaag zeg. Ik heb al vele discussies gezien over gitaarkabels en speakerkabels en welke een betere sound geven maar nog niet over voedingskabels maar mischien was ie gewoon verrot...
Veel plezier met je nieuwe amp!

Parasite
7 september 2008, 17:02
Nou, ik heb te vroeg gejuigd hoor!

Gister avond was het weer zover. Weer die piep bij wat hoger volume, maar nu heb ben ik er tenminste achter dat het een van de voorversterkerbuizen is die slecht is geworden.

Nu heb ik nog een vraagje: er zitten namelijk metalen kapjes over de preamp buizen en die zijn voor zo ver ik kan zien gepopt. Ik neem dus aan dat het de bedoeling is dat ik de hele versterker uit zijn kast haal en deze open moet maken om dat ene buisje te vervangen?
Ben ik nu gek of is dat raar omdat je de eindbuizen wel gewoon zo kunt vervangen?

vidar
7 september 2008, 17:11
nee, je kunt die metalen hulzen er gewoon af draaien (met beleid!), de versterker hoeft niet uit elkaar.

Parasite
7 september 2008, 17:13
ok hartelijk dank!

caliban
7 september 2008, 17:41
Nou, ik heb te vroeg gejuigd hoor!

Gister avond was het weer zover. Weer die piep bij wat hoger volume, maar nu heb ben ik er tenminste achter dat het een van de voorversterkerbuizen is die slecht is geworden.

Nu heb ik nog een vraagje: er zitten namelijk metalen kapjes over de preamp buizen en die zijn voor zo ver ik kan zien gepopt. Ik neem dus aan dat het de bedoeling is dat ik de hele versterker uit zijn kast haal en deze open moet maken om dat ene buisje te vervangen?
Ben ik nu gek of is dat raar omdat je de eindbuizen wel gewoon zo kunt vervangen?
Wat bedoel je eigenlijk met gepopt?