PDA

View Full Version : Houtsoorten Fender/Gibson



koentrend
6 september 2008, 14:53
Ik kan nergens op het forum een topic vinden over houtsoorten voor body/hals van electrische gitaren, dus bij deze!

Als je bijvoorbeeld een Fender Stratocaster of een Gibson Les Paul wilt kopen, dan kijk je naar van alles, waaronder de houtsoort die gebruikt is.

Vallen de houtsoorten in categorieen te plaatsen?
houtsoort 1= top
houtsoort 2= redelijk
houtsoort 3= bagger etc.etc.

Zijn de houtsoorten van alle soorten gitaren van hetzelfde hout, blablabla.
Wie weet meer over de houtsoorten en waar je op moet letten!
Ik ben benieuwd!

Arjan12
6 september 2008, 15:04
Beter zoeken ;).

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918&highlight=houtsoorten

Het is niet zo dat één soort hout 'de beste soort' is. Heel veel heeft te maken met persoonlijke voorkeur.

Bram+
6 september 2008, 15:11
Wat de topicstarter misschien ook bedoelt, zijn de meer typische of a-typische houtsoorten bij een bepaald model, iets als:
Gibson Les Paul:
Body: Mahogany w/ Maple top
Neck: Mahogany
Fretboard: Rosewood, Ebony

Fender Stratocaster:
Body: Alder, Ash
Neck: Maple
Fretboard: Maple, Rosewood

(bijvoorbeeld dus, niet dat alle gegevens 100% kloppen).

Met zoiets zou je bijvoorbeeld wel kunnen kijken of je kopie enigszins 'deugdelijk' gekopieerd is.

koentrend
6 september 2008, 15:29
Dat topic had ik niet gezien nee!
Wat ik bedoel is bij de toppers onder de gitaren Fender Strat. + Gibson LP
Wat goede keuzes zijn en combinaties....
Soms lees je wel eens: deze Fender is van houtsoort Alder, ofzo.... ik kan niet toetsen of dat goed of slecht hout is etc...

Dus een leuk algemeen topic over bovengenoemde toppers, en met betrekking tot de houtsoorten, (en dan ook vermeld welke niet goed zijn en waarom)

Arjan12
6 september 2008, 15:38
Historisch gezien 'hoort' een strat van elzen (alder) te zijn gemaakt en een tele van essen (ash). Tegenwoordig zijn de meeste tele's echter van elzen en zijn er verschillende essen strats. Gewoon een kwestie van voorkeur.