PDA

View Full Version : strat squier upgrade.



pasqual
6 september 2008, 12:32
ik heb me een rits onderdelen aangeschaft en ga een strat in elkaar schroeven. wat heb ik dusver:

-een squier hals uit '89, korea.
-een alder body hsh frezing unfinisched, nieuw.
-een loaded pearl white slagplaat, pups gaan er uit, overige electronica moet ik nog checken op kwaliteit.
-fender mex pups uit een standard strat uit 2003.
-een vintage tremelo, big block, afkomstig van een '70 reïssue fender strat, helaas zonder orginele fender stamped zadels. maar ja, dat is eigenlijk puur cosmetisch en maakt voor de werking niets uit.

de kleur wordt op verzoek surf green.

ondertussen heb ik de gaten in de neckpocket al geboord en de gaatjes voor de tremelo. dit weekend staat op de planning om de armrest-contour wat dieper te maken en de frets te vlakken; gelukkig is dit nog goed te doen.
ik ga de pups omzetten en uiteraard op werking controleren.

ook wil ik de pup-kapjes een vergeelde look geven. hoe, dat weet ik nog niet, daar moet ik nog wat research naar doen. iemand suggestisch?

hier ff wat foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVW74NQB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YH6I3WXE.jpg

pasqual
6 september 2008, 12:39
en nog wat pics:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-A4HRV4CD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHGWY8DU.jpg

de hals past perfect in de neckpocket, dat is al een goed teken.
na uitlijnen, de positie van de brug bepaald en geboord. mooi om te zien dat de slagplaat mooi tussen de hals en brug past, je weet het maar nooit.

ik moet alleen nog zo'n 3 mm van tremelo afhalen want deze body is maar 42 mm dik in tegenstelling tot een fender van 45 mm.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
6 september 2008, 12:42
vergelen kan je met onderdompelen in sterke koffie of thee (50°C warm, anders gaat het plastic smelten), en laten drogen. Ook met donkerbruine houtbeits op een katoenen doek kan je plastiek laten verkleuren. Dit zijn beide methodes van "trial & error" (veel proberen tot het eindelijk goed zit)

pasqual
6 september 2008, 13:08
dank u mr. Fingers, ik ga het eens proberen. eerst maar eens met de stock kapjes. is het nog omkeerbaar mocht het niet lukken? ik neem aan dat de volume, tone en switch knopjes ook zo behandeld kunnen worden?

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
6 september 2008, 13:34
alles is omkeerbaar met whitespirit/bleekmiddel, maar gesmolten plastiek is gesmolten plastiek :satisfie:

barno
6 september 2008, 14:05
verkleuren kapjes en knoppen etc: ik heb het es gedaan door ze idd in koffie te leggen, dat werkt maar ze moeten er wel heel lang inliggen (minstens een week ofzo) en eerst lichtjes opschuren

madman
6 september 2008, 14:10
ff de topics van GG doorbladeren, die kent maar zat van die trucjes....

pasqual
6 september 2008, 15:55
[QUOTE=pasqual]

ook wil ik de pup-kapjes een vergeelde look geven. hoe, dat weet ik nog niet, daar moet ik nog wat research naar doen. iemand suggestisch?

QUOTE]

om me zelf ff te quoten: ik heb het ( nog ) niet uitgezocht, maar dat neemt niet weg dat iedereen suggesties mag doen.

groeten Pasqual.

pasqual
6 september 2008, 20:32
ik heb ondertussen inderdaad eens ff wat topics van G.G. doorgebladerd maar er zit een wezenlijk verschil in wat hij ermee wilt bereiken en dat wat ik wil:
G.G. doet behalve verouderd laten uitzien het ook nog eens jarenlang gebruikt/misbruikt uit laten zien. voor zijn doeleinde uiteraard perfect maar ik wil de kapjes en knopjes gewoon een ouder uiterlijk geven zodat ze van hun maagdelijk wit af zijn. dan kan ik natuurlijk ook voor creme kiezen maar dat is niet hetzelfde als verouderd. ik hou het bij sterke koffie.

wat heb ik ondertussen gedaan: de armrest-contour is uitgediept en de slagplaat ,tremcover, strapholder en jackplate - gaatjes zijn voorgeboord en het stalen blok van de tremelo is 3 mm ingekort. ik moet alleen de gaten van de verenklauw nog boren maar ik heb momenteel geen geschikte boor om de hoek zo klein mogelijk te houden. op de foto's kun je de verschillen goed zien:
foto 1: zo was de body gisteren nog
foto 2: de nieuwe armrest-contour
foto 3: de tremelo past nu helemaal binnen de body.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVW74NQB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HFX8ZNN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TSLI77O3.jpg

zo, dat was het voor vandaag. morgen waarschijnlijk de hals vlakken.

groeten Pasqual.

Jim Haagmans
7 september 2008, 14:45
Mooi spul allemaal hoor :strat:

pasqual
7 september 2008, 17:13
vandaag heb ik de frets gevlakt en gepolijst met als resultaat een z.g.a.n. hals. in principe heb ik alles nu klaar om er een strat van te maken m.u.v. de verenklauw-schroeven. nu komt eigenlijk het moeilijkste karweitje wat het uiteindelijke ( visuele ) resultaat het meeste beïnvloed: de afwerking met in het bijzonder het lakwerk. als dit niet goed is, kan ik opnieuw beginnen. dit gaat ook het langste duren. eerst maar eens op zoek naar de juiste kleur: surf green. ik weet dat ie van dupont is met het nmr.duco 2461. hopelijk is dit nog verkrijgbaar, anders wordt het een kleur wat er het dichste bij komt.

de foto's tot dusver:
toets ingepakt ter bescherming.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MIXIMKAB.jpg

na het vlakken en polijsten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SBL4JUJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DFYN4DV7.jpg

in het kort de methode zoals ik 'm toepas:
- topkam verwijderen
- m.b.v. de halspen de hals kaarsrecht maken ( controleren met waterpas ).
- toets intapen ter bescherming.
- waterpas met dubbelzijdige tape beplakken met daarop stroken schuurpapier korrel 150.
- hals goed stabiel vastleggen en gelijkmatig over de frets met de lengterichting van de hals mee.
- zorg dat je op iedere plaats ongeveer even lang blijft en niet teveel druk uitoefenen. net zolang dat alle putjes verdwenen zijn.
- als het vlakken is gedaan, de frets met zéér fijn waterproofschuurpapier polijsten in de lengterichting van de frets. ( ik begin met korrel 600 en eindig met 1200 ).
- alle tape verwijderen, hals schoonmaken en topkam terugplaatsen.

je kan er ook voor kiezen om de frets eerst af te tekenen om de diepte te bepalen. ik doe het met veel tussentijdse visuele controles en géén haast.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
7 september 2008, 17:16
ik weet dat je bij ons in de schilderwinkel een kleur kunt laten "scannen", en dan maken ze die terplekke computergestuurd voor u na (m'n kamer is geschilderd in verf, dat uit een afbeelding uit een boekje kwam), misschien is dat een optie als de dupontlak niet meer beschikbaar is?

pasqual
7 september 2008, 17:25
dank je, laat dat "u" maar zitten.

kan dit ook in spuitbus?

groeten pasqual.

pasqual
12 september 2008, 11:42
wat heb ik vandaag gedaan:

ik heb de hals er weer op geschroefd en nu met de juiste maat schroeven en de brug erop om vervolgens de hals goed uit te lijnen. ik kwam er al snel achter dat de neckpocket zo'n 1,5 mm dieper moest omdat ik anders de brugzadeltjes te hoog zou moeten zetten. de neckpocket is ondertussen uitgefreesd. alles weer gemonteerd: stukken beter, eigenlijk zou er nog wel een halve mm van af mogen maar ik zou ook de halshoek iets kunnen aanpassen.

op de planning dit weekend: tremeloveren en strapholders aanschaffen, body schuren en grainfiller aanbrengen en body schuren, etc.........en misschien nog een laagje grondlak aanbrengen.
oh ja, niet vergeten: gaatjes boren t.b.v. de verenklauw! lullig als ik erachter kom na het lakken dat dit nog moet gebeuren, kan ie meteen in het "zelfbouw-blunder" topic.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
12 september 2008, 11:45
dank je, laat dat "u" maar zitten.

kan dit ook in spuitbus?

groeten pasqual.

daar vrees ik voor.

barno
12 september 2008, 12:52
dank je, laat dat "u" maar zitten.



als Vlamingen "u" gebruiken samen met een voorzetsel, is dat niet bedoeld als beleefdheidsvorm. het is gewoon Vlaams :)

Knbr
12 september 2008, 14:42
Als die hals uit '89 komt waarom staat er dan Jan 97 op? :satisfie:

pasqual
12 september 2008, 15:11
Als die hals uit '89 komt waarom staat er dan Jan 97 op? :satisfie:

dat is een goeie vraag, eigenlijk. ik realiseer mij door deze opmerking dat er iets niet klopt aan dit verhaal. de hals is in ieder geval aan mij verkocht als een '89-er hals en heb er verder niet bij stilgestaan. maar de hals wordt er gelukkig niet minder om. misschien is ie wel gecontroleerd in de koreaanse squier fabriek door Jan, vlak na zijn 97 ste verjaardag? :chicken:

groeten Pasqual.

Knbr
12 september 2008, 15:17
Misschien heeft hij toen een beurt gehad?:P

Van Dattum
12 september 2008, 15:55
Vraagje: Heb je de frets na het vlakken niet opnieuw gecrownd met een fretvijl? Anders ben ik nl. bang dat je frets nu helemaal plat zijn aan de bovenkant en dat komt de intonatie niet echt ten goede......

pasqual
12 september 2008, 16:02
Vraagje: Heb je de frets na het vlakken niet opnieuw gecrownd met een fretvijl? Anders ben ik nl. bang dat je frets nu helemaal plat zijn aan de bovenkant en dat komt de intonatie niet echt ten goede......

ik heb niet letterlijk gecrownd maar de frets aan de zijkant rond geschuurd met 600 waterproof schuurpapier. wel erg intensief werk. ik heb mijn fender ook gevlakt en verder niets aan gedaan en daar is absoluut niets mis mee wat intonatie betreft. dit wordt waarschijnlijk weer een ander verhaal als de frets "teveel" gevlakt zijn. dan wordt het opp. ook groter. maar ik heb wel eens nieuwe gitaren gezien waarvan het het fretoppervlak erg recht was en daar zal heus wel goed op te spelen zijn.
bij de eerste keer vlakken valt het wel mee wat je er uiteindelijk van af haalt.

groeten Pasqual.

Van Dattum
12 september 2008, 16:09
Gerustgesteld! :satisfie:

pasqual
12 september 2008, 16:19
gelukkig, ik was al bang dat je er erg mee zou zitten ;) .

groeten Pasqual.

pasqual
15 september 2008, 21:38
ik ben alweer iets verder gekomen. niet echt spectaculaire dingen gedaan.
ik heb gistermiddag de body behandeld met grainfiller en heb vabdaag een gedeelte geschuurd. ik was vrij laat terug van 't werk dus de zin was er ook niet echt dus ben ik maar gestopt na een 3 kwartier. anders wordt het toch maar vlug vlug en dan wordt het niets. ik heb wel nog de kleur laten mengen en heb nu een potje van 500 ml "surf green" waar ik toch wel zo'n 15 body's mee zou kunnen lakken, meer als genoeg in ieder geval. bij de mengservice doen ze niet aan spuitbussen maar lakken gaat ook lukken, alleen wat meer schuurwerk om hetzelfde resultaat te verkrijgen. ik ga niet voor 15 pound een busje bestellen in de U.K. om er dan achter te komen dat het niet genoeg is.

ik heb geen foto's gemaakt van de body met grainfiller, dat voegt niets toe imo.

ik hou jullie op de hoogte en groeten Pasqual.

pasqual
20 september 2008, 16:55
zo, vandaag ff de body in de grondlak/primer gezet. mooi is anders, maar het is dan ook maar grondlak. ondanks dat ik grainfiller heb gebruikt, zie je nog steeds veel van de nerf dus dat zal wel veel schuren worden. ik wil wel een strakke body hebben straks. ik moet alleen niet te lang wachten omdat de temperaturen nu ideaal zijn om te lakken. het gaat nu langzaam aan steeds kouder worden.

ff wat foto's: niet echt wereldschokkend:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PYDVEQ7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CCATGATW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-43KEKEAF.jpg

morgen of misschien vanavond nog ga ik 'm opschuren en voorzien van de eerste laklaag. ik ben benieuwd of ik het goed strak ga krijgen. ik hou jullie op de hoogte. en ik ga de slagplaat eens voorzien van andere elementen.( fender ).

groeten Pasqual.

barno
20 september 2008, 20:29
nice!

nerf nog zichtbaar, mss toch maar plamuren en terug primer. die nerven kunnen heel hardnekkig zijn

pasqual
21 september 2008, 01:21
ik zal vanmiddag ff zien na het schuren hoe het uitziet. ik haat plamuren!
maar als het moet dan moet het!

groeten Pasqual.

pasqual
21 september 2008, 21:23
hoi,

zoals het er nu naar uitziet hoef ik niet te plamuren. ik vanmiddag de eerste 2 laklagen erop gedaan na het schuren van de primer. als je met de roller aan de gang gaat denk je in eerste instantie: jezus, dit wordt helemaal niks, maar na een tijdje trekt het mooi glad. je kan nog een beetje de nerven zien maar ik verwacht dat deze verdwijnen na het weer opschuren en de volgende laklagen aanbrengen. door het TL-licht is de kleur niet goed herkenbaar als surf-green maar gelukkig is dat in het daglicht wel het geval.

foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EMJMG8IZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUZCEYCA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWYSRZH7.jpg

eigenlijk valt het me niet tegen om met gewone lak en een rollertje te werken i.p.v. een spuitbus. ik had er vantevoren rekening mee gehouden dat het veel schuurwerk zou worden maar ik kan nu zeggen dat het minder is als met stainen of alleen blanke lak.

misschien morgen al wat schuren. ik ga in ieder geval de volgende fase de schroefjes verwijderen, ik hoef 'm niet meer op de werkbank te leggen. ik ga 'm nu ophangen zodat ik vanaf nu rondom kan werken

tot volgende keer, Pasqual.

pueblo
21 september 2008, 23:06
ziet er goed uit

pasqual
21 september 2008, 23:42
wij danken u!

Pasqual.

RoelTM
22 september 2008, 11:01
hoe lang laat jij die laklagen eigenlijk drogen??
het kan aan mij liggen (zal wel het geval zijn ;) ) maar ik vind 2 lagen lak in 2 dagen wel veel...
moest je daar niet een week mee wachten???

Orpheo
22 september 2008, 16:06
hoe lang laat jij die laklagen eigenlijk drogen??
het kan aan mij liggen (zal wel het geval zijn ;) ) maar ik vind 2 lagen lak in 2 dagen wel veel...
moest je daar niet een week mee wachten???

ligt aan je lak. Nitro kan je redelijk vlot over elkaar spuiten, dag ertussen ofzo geloof ik. maar wel DUN. en daarna natuurlijk uit laten drogen. als 't niet goed uitgedroogd is, en met dikke lagen, en je gaat polijsten, wordt het weer een kleffe massa, en wil 't niet polijsten. beetje dikke-nagellak effect (vraag maar eens aan je vriendin, als je 't niet weet, wat er gebeurd als ze nagellak dik opsmeert).

pasqual
22 september 2008, 20:14
is misschien een beetje snel na 24 uur ( op alkyd basis ). maar een week ga ik niet wachten, zo dik zit het er niet op. ik weet niet goed wat de gulden middenweg is. misschien een dag of 3?

groeten pasqual.

edit: ik ben net ff gaan controleren: het is inderdaad veel te vroeg om er vandaag al aan te beginnen. voor woensdag wordt het in ieder geval niets. als ik nu zou gaan schuren, hoopt alles zich op in het schuurpapier. de lak is nog veel te zacht. bedankt voor de waarschuwing. ;)

grizzly
22 september 2008, 21:32
Ziet er mooi uit Pasqual, te mooi om het te verruineren door te vroeg te schuren.
Bijt je tijd :+)

pasqual
24 september 2008, 23:12
Ziet er mooi uit Pasqual, te mooi om het te verruineren door te vroeg te schuren.
Bijt je tijd :+)

helemaal gekijk, ik ga netjes wachten tot vrijdag. ik heb de body nu binnen staan voor te drogen. ik moet me zelf echt dwingen om geduld te hebben.
als ik vrijdag ga schuren en lakken laat ik 'm toch weer een dag of 5 drogen alvorens te schuren en blanke lak op te brengen.

groeten Pasqual.

pasqual
27 september 2008, 20:40
vandaag heb ik na 6 dagen drogen de body opgeschuurd en het was inderdaad geen overbodig advies om langer te wachten; ik had best nog wel een paar dagen kunnen wachten. morgen gaat er weer lak op en dan laat ik 'm zeker zo'n 10 dagen liggen. dat wachten is kl*te! ik heb de rest al in de startblokken liggen, ready to assemble, maar dat kan dus pas als het lakwerk klaar is en dat betekent dus dat ik dan nog zeker een week of 3 á 4 verder ben.

verder heb ik de slagplaat klaar gemaakt: nieuwe elementen erin en meteen alles uitgeprobeerd. de volume pot was ook niet meer al te best dus die heb ik ook maar vervangen. de 5 way switch is kraakvrij en de tone pots zo goed als. en die gebruik je toch ( bijna ) niet, dus die laat ik voor wat ze zijn.

foto's: slagplaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7OIGJTLU.jpg

teaser: zo wordt ie dus als ie klaar is:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3H3JUADD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3YMZCP4.jpg

slordigheidje: de input ligt niet op zijn plaats.
( edit: de fender pups meten gemiddeld 6,20 kohm. dat is veelbelovend. )

groeten Pasqual.

pueblo
27 september 2008, 21:26
waarom 'teaser', ik dacht maar een heel klein deeltje van je gitaar te zien, maar ik krijg een hele te zien :)

pasqual
27 september 2008, 23:19
teaser: omdat de gitaar hier nog in de eerste laklaag is te zien, en niet van dichtbij gefotografeerd. en daarbij alleen maar los in elkaar gezet zonder snaren etc...
pas als de lak op orde is komen er detail foto's.

maar het ging me meer om reacties hoe jullie 'm vinden qua uiterlijk.

groeten Pasqual.

Jim Haagmans
29 september 2008, 13:51
Ik vind dat ie echt prachtig wordt.. heerlijk kleurtje ook ;)

pasqual
29 september 2008, 17:00
ha Jim, ook weer van de partij? lang niets meer van je gelezen.
was dit ongeveer wat je bedoelde qua kleur?

groeten Pasqual.

hassent
29 september 2008, 20:13
Beetje Jeff Beck signaure achtig! Heb ooit zo'n ding gehad met een dubbele Lace Sensor in de brug, daar lijkt ie wel wat op. Vindt het wel een stoer kleurtje.

Jim Haagmans
29 september 2008, 20:36
Hey,

klopt, afgelopen tijd vooral gelezen :)

de kleur is surf groen zoals het hoort, super dus!

pasqual
29 september 2008, 21:50
Hey,

klopt, afgelopen tijd vooral gelezen :)

de kleur is surf groen zoals het hoort, super dus!

de kleur is uitgekozen door van verschillende sites foto's te halen en uit te printen en daarmee ben ik naar de verfwinkel gegaan. daar heb ik 100.000 samples ( kan eentje meer of minder zijn :) ) vergeleken en uiteindelijk één uitgekozen en laten mengen. dat uitkiezen van de juiste kleur valt nog tegen want er zijn zo veel samples die erg dicht in de buurt komen. maar volgens mij is het toch gelukt.

ondertussen is de tweede laklaag erop en die laat ik nu een tijdje drogen. ik schuur 'm nog één keer op om de laatste oneffenheden eruit te krijgen en dan gaat de laatste laag erop. vervolgens komt er nog blanke lak overheen.
ik schat dat dit nog zeker zo'n 4 weken gaat duren en dan zal de lak moeten uitharden. wat een geduld moet je hebben als zelfknutselaar! op deze manier kun je er natuurlijk nooit aan verdienen als je zelf bouwt. maar daar gaat het natuurlijk ook niet om, toch?

groeten pasqual.

Jim Haagmans
1 oktober 2008, 14:07
de kleur is uitgekozen door van verschillende sites foto's te halen en uit te printen en daarmee ben ik naar de verfwinkel gegaan. daar heb ik 100.000 samples ( kan eentje meer of minder zijn :) ) vergeleken en uiteindelijk één uitgekozen en laten mengen. dat uitkiezen van de juiste kleur valt nog tegen want er zijn zo veel samples die erg dicht in de buurt komen. maar volgens mij is het toch gelukt.

ondertussen is de tweede laklaag erop en die laat ik nu een tijdje drogen. ik schuur 'm nog één keer op om de laatste oneffenheden eruit te krijgen en dan gaat de laatste laag erop. vervolgens komt er nog blanke lak overheen.
ik schat dat dit nog zeker zo'n 4 weken gaat duren en dan zal de lak moeten uitharden. wat een geduld moet je hebben als zelfknutselaar! op deze manier kun je er natuurlijk nooit aan verdienen als je zelf bouwt. maar daar gaat het natuurlijk ook niet om, toch?

groeten pasqual.

Het ziet er in ieder geval heel professioneel uit. En het gaat inderdaad niet om geld, ik denk dat je hier heel veel van leert. Heb toch nog altijd de ambitie zelf eens iets dergelijks te doen, maar ik heb echt twee linkerhanden.. De pearloid slagplaat maakt hem trouwens echt af vind ik :)

pasqual
1 oktober 2008, 20:16
Het ziet er in ieder geval heel professioneel uit. En het gaat inderdaad niet om geld, ik denk dat je hier heel veel van leert. Heb toch nog altijd de ambitie zelf eens iets dergelijks te doen, maar ik heb echt twee linkerhanden.. De pearloid slagplaat maakt hem trouwens echt af vind ik :)

ik heb trouwens vandaag mooie ( natural ) vergeelde element kapjes, potknoppen en een switch tip gescoord. ik ga zometeen ff foto's maken: before en after. :)

groeten pasqual.

pasqual
1 oktober 2008, 22:29
dus.....before:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQIXV6F8.jpg

and after:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FZGPTTQ7.jpg

jammer dat de flits het effect iets wegneemt.

groeten Pasqual.

pueblo
1 oktober 2008, 23:03
ziet er goed uit (optie: zonder flits?)

pasqual
1 oktober 2008, 23:42
ziet er goed uit (optie: zonder flits?)

kan ook, maar dan moet ik de foto's eerder maken op de dag of de sluitertijd wat langer. misschien morgen......

groeten Pasqual.

Jim Haagmans
2 oktober 2008, 01:32
ziet er echt heel strak uit :cooler:

pasqual
9 oktober 2008, 20:51
zo, gisteren is de laatste laklaag er op gegaan. ik had de een na laatste laag zo goed als gladgeschuurd. deze laatste laag ga ik hooguit een beetje op ruwen om er vervolgens blanke lak overheen te spuiten.
de foto's zijn vanavond genomen zonder flits want dat was helemaal niets.
helaas zijn deze foto's een beetje aan de donkere kant.

er komt in ieder geval wat schot in de zaak. nog ff geduld hebben voordat ik 'm kan af monteren.

de pics:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-URPDRTEI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMU8D4Y3.jpg

groeten Pasqual.

pasqual
10 oktober 2008, 15:01
en zo ziet het dus uit in het zonlicht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HWOKQKYR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVSXBXLT.jpg

groeten Pasqual.

JeroenSchaaf
10 oktober 2008, 15:23
Ziet er netjes uit!!

no 1 hops
10 oktober 2008, 17:06
heel mooi, dat spuitwerk is me toch soms een heel gedoe.

pasqual
10 oktober 2008, 20:27
grootste probleem met spuiten ( zo ervaar ik het althans ) is dat je nogal wat omgevings stof meeneemt tijdens het spuiten en dat komt allemaal op je body terecht. dat zal straks ook wel weer gebeuren met de blanke lak opspuiten. jammer, maar ik heb helaas geen stofvrije ruimte thuis.

groeten Pasqual.

pueblo
10 oktober 2008, 20:30
ziet er behoorlijk heftig uit :)

Jim Haagmans
11 oktober 2008, 17:28
Ziet er al heel knap uit! dat wachten moet echter een hel zijn..

no 1 hops
11 oktober 2008, 22:10
wat ik bij lakken (met kwast)gebruik is meestal de douche.
kun je eerste even de wanden met water afspoelen zodat het meeste stof weg is.

grizzly
11 oktober 2008, 22:35
grootste probleem met spuiten ( zo ervaar ik het althans ) is dat je nogal wat omgevings stof meeneemt tijdens het spuiten en dat komt allemaal op je body terecht. dat zal straks ook wel weer gebeuren met de blanke lak opspuiten. jammer, maar ik heb helaas geen stofvrije ruimte thuis.

groeten Pasqual.

Het antwoord werd net al gegeven, daar ben ik het mee eens.
Ik heb aardig wat klein spul gespoten in de badkamer.
Eerst maak ik ook alle wanden (indien betegeld) flink nat. Dan wat niet nat kan worden afdekken met kranten en spuiten maar.

barno
11 oktober 2008, 23:33
de badkamer als spuithok?? ik mag zo ongeveer alles van mijn vriendin maar dat zou een brug te ver zijn hier ... de geur ...

ik spuit buiten, idealiter windstil en rond de 20 graden. Het spuitseizoen is wat mij betreft dus voorbij nu :)

pasqual
11 oktober 2008, 23:36
spuiten in de douche is eigenlijk een goed idee behalve dat de spray neerslaat op de hele omgeving en waarschijnlijk kennen jullie mijn vrouw niet :chicken: , maar dat gaat niets worden....

ik dacht zelf om een gedeelte van de garage af te sluiten met een oud gordijn en vevolgens die ( verkleinde ) ruimte met een plantensproeier te bevochtigen zodat het aanwezige stof zo veel mogelijk op zijn plaats blijft.
maar voorlopig mag ik niet klagen want de body is tot nu toe zo goed als stofvrij en daarbij is het allemaal erg strak geworden.

groeten Pasqual.

Jim Haagmans
14 oktober 2008, 16:18
ben echt benieuwd hoe ie gaat klinken straks :strat:

pasqual
16 oktober 2008, 23:31
ik heb 'm vanavond in elkaar gezet en afgesteld. ziet er goed uit, al zeg ik het zelf. een paar puntjes nog: de kabel gaat moeilijk in de input. misschien het binnenwerk iets verdraaien of iets meer ruimte maken in het gat. verder zal ik 'm nog iets glanzender moeten maken dus nog één keertje polijsten.

ik heb nu de snaren vrij laag staan ( iets te laag naar mijn smaak ) maar dat heeft nu als voordeel dat ik wel weet dat het vlakken van de frets erg goed is gelukt. de snaren lopen op geen enkele positie aan en intoneren ging probleemloos. het blijkt een super halsje te zijn. de hals past ook perfect in de neckpocket. verder klinkt ie zoals een strat zou moeten klinken. de kleur is naar mijn mening erg mooi met deze hals ( maple fretboard ) en de vergeelde kapjes en knoppen. kortom: ik ben er blij mee. waar ik ook blij mee ben is dat er geen kraakje te horen was tijdens testen.

de pics:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHIGC7GC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SJ3HP37P.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BGNXFB48.jpg

pasqual
16 oktober 2008, 23:48
even samengevat: wat is het nou ook alweer?

de titel van het topic is : strat squier upgrade.
het enige wat nog van squier afkomt is de hals en tuners. de elzen body komt van "guitarsupplies" met een h-s-h frezing en standaard strat maten, m.u.v. van de dikte: 42 mm i.p.v. 45 mm. de brug is een fender brug afkomstig van een '70 reïssue met dik stalen sustainerblok met "gewone" zadels. de slagplaat is een 3-laags pearlloid plaat waar ik de herkomst niet zeker van weet ( hohner? ). de electronica zat er op, m.u.v. de volume pot die ik heb vervangen voor een nieuwe. de elementen zijn afkomstig van een standaard fender strat mim uit 2003. de kapjes en knoppen zijn ook van fender.

ik ga 'm morgen eens ff uitgebried aan de tand voelen.

nog wat pics:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOILP48P.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R383QCJS.jpg

barno
17 oktober 2008, 02:04
bijzonder mooi !!!
mss moet je 'm niet eens polijsten. ik vind satijn wel passen bij deze kleur.

Yoshida
17 oktober 2008, 08:29
Hey erg mooi werk. Dit is inspirerend, vooral omdat ik dezelfde body en manier van lakken gebruik.

Erg veel plezier met je 'nieuwe' instrument!

Jim Haagmans
17 oktober 2008, 15:28
doet mijn internet het effe niet en dan is ie ineens af! ik vind hem echt supermooi geworden! ik kom binnenkort eens langs :)

pasqual
17 oktober 2008, 17:11
Hey erg mooi werk. Dit is inspirerend, vooral omdat ik dezelfde body en manier van lakken gebruik.

Erg veel plezier met je 'nieuwe' instrument!

bedankt allemaal,

het lakken met een rollertje brengt wel veel werk met zich mee, iets meer schuurwerk. aan de andere kant: als je werkt met spuitbus is de kans dat je een hoop stof mee verzameld ook aanwezig en dat betekent ook een hoop schuurwerk. trouwens, om een echt glad resultaat te krijgen moet je toch echt plamuren. alleen grainfiller daar red je het niet mee. ik vraag me alleen af of plamuur de klank wel ten goede komt? of is dit mierengeneuk en niet of nauwelijks meetbaar?

maar desalwelteplus ben ik tevreden over het resultaat. en de kleur is bijzonder te noemen. eerder kwam zo'n kleur nooit bij mij op.

ik heb 'm trouwens net helemaal afgesteld en de input nagekeken; de tremelo is nu licht zwevend en niet meer plat op de body en de kabel kan nu probleemloos in de input. en dan het geluid: ik ben van mening dat ik een goeie combinatie van materialen ( wel of niet toevallig ) te pakken heb: hij klinkt absoluut fantastisch! erg helder op de brug en mooi warm op het hals element. de tussenstanden klinken ook zoals je van een strat verwacht.

groeten Pasqual.

Yoshida
17 oktober 2008, 17:29
bedankt allemaal,

het lakken met een rollertje brengt wel veel werk met zich mee, iets meer schuurwerk. aan de andere kant: als je werkt met spuitbus is de kans dat je een hoop stof mee verzameld ook aanwezig en dat betekent ook een hoop schuurwerk. trouwens, om een echt glad resultaat te krijgen moet je toch echt plamuren. alleen grainfiller daar red je het niet mee. ik vraag me alleen af of plamuur de klank wel ten goede komt? of is dit mierengeneuk en niet of nauwelijks meetbaar?

maar desalwelteplus ben ik tevreden over het resultaat. en de kleur is bijzonder te noemen. eerder kwam zo'n kleur nooit bij mij op.

groeten Pasqual.

In mijn geval wil ik de houtnerf juist wel blijven zien. Ik heb een volledig potje grainfiller in 3 lagen opgebracht en toen dat droog was het residu in/afgeboend met terpentine.

Anyway ik breng waarschijnlijk een niet doorzichtige laag rode verf op zodat ie goed donker in de nerf intrekt en de nerf juist word benadrukt. Wat is er trouwens mis met een beetje nerf? Nogmaals gefeliciteerd met het goeie resultaat.

pasqual
17 oktober 2008, 18:09
er is helemaal niets mis met een zichtbare nerf maar dan moet de body er ook naar zijn. en die essen body waar jij mee bezig bent leent zich daar dan ook voor. de alder body die ik gebruikt heb is daar niet geschikt voor, dus dekkend afgelakt.

groeten Pasqual.

barno
17 oktober 2008, 18:13
Mijn ervaring is ook dat het enkel met grainfiller (zeker bij essen) heel moeilijk is een body volledig glad te krijgen. Ik ben het nu aan het proberen met twee essen bodies waarvan een kleurgestaind wordt en de andere naturel wordt afgelakt.
Ik denk dat het me zeker 3 a vier grainfillerbehandelingen en veel schuurwerk zal kosten.

grizzly
17 oktober 2008, 20:20
Is die grainfiller kleurloos ofwel doorzichtig, als je hem daarna blank lakt, of zie je dan de filler in de nerf zitten.

barno
17 oktober 2008, 20:25
Is die grainfiller kleurloos ofwel doorzichtig, als je hem daarna blank lakt, of zie je dan de filler in de nerf zitten.

niet kleurloos, maar je moet je filler wel wat kiezen ifv houtsoort en als goed afgestemd, zie je er niets van. 'k geloof wel niet dat filler goed stain opneemt, bij mij staat vermeld dat, indien later wil stainen, je de filler moet kleuren met zelfde stain bij het opbrengen.

pasqual
19 oktober 2008, 21:32
ik heb 'm nu een paar dagen aan de tand kunnen voelen en ook anderen laten testen. de snaren zijn ondertussen gezet en de gitaar ontstemd steeds minder. ook met tremelo gebruik. alleen de g -en b snaar na tremelo gebruik willen nog wel eens iets blijven hangen maar dat heb ik op vrijwel iedere strat die ik bespeeld heb. dit is meer een kwestie van andere stringguides ( rollerguides ). ik heb 'm gisteren meegebracht naar de muziekzaak in Sittard en de verkopers eens laten spelen die beiden onder de indruk waren van de sound, hals en sustain. fijn om te horen want alleen mijn mening is niet erg objectief. de sustain is ook erg goed te voelen: je voelt de body resoneren door de draagriem heen. zal zo'n dik stalen tremelo blok dan zoveel verschil maken? zo ja, dan wordt het tijd dat ik mijn andere strats ook eens met zo'n ding ga uitrusten.

groeten Pasqual.

pasqual
19 oktober 2008, 21:47
ik heb wel nog de kleur laten mengen en heb nu een potje van 500 ml "surf green" waar ik toch wel zo'n 15 body's mee zou kunnen lakken, meer als genoeg in ieder geval.

ik was ff aan het teruglezen van mijn verslag en ik kan zeggen dat je met 500 ml dus echt geen 15 body's kunt lakken; ik heb voor deze body alleen al zo'n 300 á 350 ml gebruikt. klinkt veel, maar je schuurt er ook weer een berg vanaf vanwege het feit dat het oppervlak redelijk ruw wordt met een lakrollertje. kun je nagaan: de laatste laklaag is er ook nog eens verdund op gegaan om het resultaat wat strakker te krijgen. dus 500 ml klinkt veel , maar veel minder moet je niet aanschaffen.

groeten Pasqual.

Dark_Tranquillity
19 oktober 2008, 22:11
Dikke blokken maken zeker verschil in sustain. Ik heb een Floyd Rose en een Schaller FR, waarvan de tweede een dikker blok heeft. Gevolg, uitgerust op dezelfde gitaar is er een waarneembaar verschil in sustain!

pasqual
19 oktober 2008, 22:18
ik vond het zeer opvallend dat het zo waarneembaar is. het is natuurlijk ook het hele plaatje van gebruikte materialen, denk ik.

groeten Pasqual.

pasqual
23 oktober 2008, 20:54
ik heb de gitaar eens meegenomen naar de repetitieruimte om 'm daar eens uit te proberen. conclusie: thuis klinkt ie perfect maar in de oefenruimte is het een ramp: omdat het volume daar hoger ligt kwam ik er al snel achter dat de pups zo microfonisch als de pest zijn. clean was alles erg mooi maar met gain begon ie te fluiten als een stoomtrein. er viel niet mee te spelen.
heb ik me dan zo vergist in die elementen? ik heb ze gekocht als fender pups uit een standard mex uit 2003. ze zien er uit als fender, klinken clean als fender maar ik heb nog nooit een fender in handen gehad die begon te fluiten ( en dan heb ik het niet over feedback ).

ik heb ze gisteren maar vervangen voor andere pups waar ik zeker van weet dat ze uit een fender komen, alleen jammer dat ik er mijn zelfbouw strat voor heb moeten op-offeren. bijkomende probleem is dat ik de vergeelde kapjes niet kon omzetten, deze passen net niet over de nieuwe elementen heen.
gelukkig is het niet lelijk met de wittere kapjes. en het geluid is nu echt in orde. eind goed al goed.

groeten Pasqual.

G.G.
24 oktober 2008, 07:47
Nieuwe kapjes ff netjes geel maken is toch niet zo lastig.

pasqual
24 oktober 2008, 09:47
Nieuwe kapjes ff netjes geel maken is toch niet zo lastig.

hoi G.G.,

ik heb inderdaad jouw topics ff doorgelezen, maar zoals jij het doet zien ze er gerelict uit en dat is voor mij teveel van het goede. of ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. ik wil ze namelijk niet eerst 2 weken in oude koffie laten liggen.

groeten Pasqual.

Yoshida
24 oktober 2008, 10:12
hoi G.G.,

ik heb inderdaad jouw topics ff doorgelezen, maar zoals jij het doet zien ze er gerelict uit en dat is voor mij teveel van het goede. of ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. ik wil ze namelijk niet eerst 2 weken in oude koffie laten liggen.

groeten Pasqual.

Probeer 2 dagen in slootwater :D

JelmerOnGuitar
25 oktober 2008, 15:10
Ik heb even dit topic doorgelezen, super gedaan! De gitaar ziet echt supermooi uit! Kheb zelf ook een groene strat, krijg ongelovelijk veel positieve reacties.. Die van jou is supermooi, mooie subtiele lichtgroene kleur, de mooie vergeelde pickupkapjes... Mooi! Goed gedaan!:D

Gothra
25 oktober 2008, 16:06
nice! zoiets ga ik ook doen, wrss a la warmoth.

G.G.
25 oktober 2008, 19:41
hoi G.G.,

ik heb inderdaad jouw topics ff doorgelezen, maar zoals jij het doet zien ze er gerelict uit en dat is voor mij teveel van het goede. of ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. ik wil ze namelijk niet eerst 2 weken in oude koffie laten liggen.

groeten Pasqual.

Gewoon een lichte gele stain erop en dan een laagje blanke lak. Dan ben je in 1 dag klaar.

pasqual
25 oktober 2008, 23:01
Gewoon een lichte gele stain erop en dan een laagje blanke lak. Dan ben je in 1 dag klaar.

bedankt allemaal voor de reacties.

@G.G.: is het ook mogelijk om de blanke lak achterwege te laten? of blijft de stain dan niet zitten? ik neem aan lichtjes opschuren en dat in ecoline laten liggen of breng je het op met een kwast?

groeten Pasqual.

no 1 hops
26 oktober 2008, 07:56
bedankt allemaal voor de reacties.

@G.G.: is het ook mogelijk om de blanke lak achterwege te laten? of blijft de stain dan niet zitten? ik neem aan lichtjes opschuren en dat in ecoline laten liggen of breng je het op met een kwast?

groeten Pasqual.ecoline en stain zijn niet watervast na drogen.
wat ik je aan kan raden is humbrol modelbouw verf.
is gemaakt voor plastic, in vele kleuren en blanke lak te krijgen en met een beetje gedult is het denk ik best wel mogelijk om zo'n blanke lak met een gelige kleur te mengen zodat je iets half transparants krijgt en zo een verkleur laag aan brengen kan op dat plastic waardoor ook nog iets van de oude kleur overblijft.
vind je dat niks en heb je liever een 'harde' kleur dan gebruik je de kleur alleen

pasqual
22 november 2008, 17:54
ondertussen heb ik niet stilgezeten. de eerste set pups heb ik vervangen. deze waren aan mij verkocht als fender pups uit een standard strat. helaas waren deze zo microfonisch als de pest. ik heb er een setje pups ingegooid afkomstig van een mexicaanse strat dat eigenlijk een heel behoorlijk geluid had. probleem was dat deze set een hoger volume had als met mijn andere ( main-axe ) strat. en dat is best wel lastig als je eens wilt wisselen van gitaar. ik heb een usa loaded pickguard op de kop kunnen tikken met een setje dimarzio's HS-3 en die vervolgens ingebouwd. met gain is dit een mooie sound, clean mis je de typische strat-sound wel een beetje ( minder fel ). ik heb dit kunnen verbeteren door de 250k pots te vervangen voor 500k pots.
de onderste tone-pot heb ik laten vervallen en de middelste is nu een algemene tone- pot geworden ( de onderste zit er alleen maar voor de sier ).
de clean-sound is nu verbeterd maar nog steeds niet "typisch" strat. maar eigenlijk is dit wel oké, want het heeft weinig zin om 2 gitaren te hebben die identiek klinken. ze hebben nu hun eigen karakter. en ook ongeveer hetzelfde volume ( klinkt raar als je bedenkt dat de output van de HS-3 een stuk hoger ligt als doorsnee singles ).

verder: het ontstemmen: de stringtrees zijn vervangen voor roller-stringtrees, de topkam is iets ruimer gemaakt en de tuners zijn vervangen voor fatsoendelijke exemplaren. de snaren zijn opgelegd zoals Piezo dit heeft voorgedaan in zijn "stickie". kijk maar eens hier:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

the pics, offcourse:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3PKLBLUY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BGQPATII.jpg

groeten Pasqual.

pasqual
22 november 2008, 17:58
en nog een paar foto's omdat ik 'm zelf zo mooi vind!:cooler:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCTWMJIR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G867ARIW.jpg
en om het af te leren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AZ4IJ8LX.jpg

groeten Pasqual.

niekb
22 november 2008, 19:16
mooi kleurtje!

barno
22 november 2008, 19:45
foto's van mooie gitaren kunnen er nooit te veel zijn: deze is idd erg mooi, de perloid slagplaat icm het surfachtig green of wat het ook mogen zijn: prachtig.

pueblo
22 november 2008, 20:43
prachtige gitaar:nervous:mooie kleur

pasqual
22 november 2008, 21:28
mijn dank is verpletterd, doch niet dodelijk!:)

maarruh....een dikke maand geleden zei ik dat ie klaar was, maar eigenlijk begint ie nu pas in de buurt te komen van het eindstadium.
m.a.w.: hij is volgens mij nooit af. ik zal met deze configuratie wel ff blijven doorspelen, maar misschien kom ik volgende maand wel weer een leuke deal tegen op M.P. ofzo.

het lullige is dat je pas weet hoe het gaat klinken als het ingebouwd zit.

wat ik ook een beetje jammer vind ( en nu ga ik mierenneuken... ) is dat de body een piep klein beetje afwijkt van de echte strat-vorm. dit kun je zien onderaan de slagplaat: hier komt de rand van de body een paar mm verder naar buiten. ook de afrondingen aan de randen mogen iets ronder. de body-contour aan de achterkant had ook iets dieper gemogen.
dit had ik natuurlijk ook zelf kunnen doen, achteraf, maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont;). dit zie je overigens pas als je er een "echte" strat naast zet. zo op het eerste oog zal dit niemand opvallen.

groeten Pasqual.

charlotte
24 november 2008, 13:06
Hoi pasqual

Hij is mooi geworden,vindt de kleur in combinatie met de slagplaat mooi gekozen.

Veel plezier ermee.

groetjes charlotte :lp:

pasqual
24 november 2008, 23:25
dank je Charlotte,

het is inderdaad een apart kleurtje. gemaakt op verzoek, maar helaas heeft de beoogde eigenaar zich niet meer bij mij gemeld. maar gelukkig had ik al zo'n beetje alles op voorraad voordat ik die "deal" maakte, dus gemaakt werd ie zowiezo wel, alleen met een andere kleur. en ik kan natuurlijk net zolang doorgaan totdat ik helemaal tevreden ben. gelukkig is de gitaar nu goed genoeg om met tevredenheid op te spelen of iemand anders blij mee te maken. de configuratie is in ieder geval goed.

maar je bent zelf ook niet verkeerd bezig met je projecten, toch?

groeten pasqual.

pasqual
29 november 2008, 10:42
wat hebben die sterretjes eigenlijk te betekenen achter sommige topics?

groeten Pasqual.

Riky
29 november 2008, 14:00
gave kleur!! mooi gitaartje!

pasqual
29 november 2008, 16:00
ik ben ondertussen in het bezit gekomen van een ( bijna ) nieuwe vox-humana hals, 21 frets. het grote voordeel van deze hals is dat de radius kleiner is als de squier hals en dat vind ik juist wel prettig.

er wordt beweerd dat een rosewood fretboard de klank iets warmer maakt t.o.v. een maple fretboard. mijn vraag is dan ook: in hoeverre is dit merkbaar of is dit vrijwel niet te horen?

als ik deze er op ga zetten zal ik wel de topic-titel moeten aanpassen want dat betekent dat er helemaal niets meer van squier op deze gitaar zit, behalve de neckplate dan:satisfie:.

in ieder geval bedankt voor de ( nog komende ) info over de verschillen.

groeten Pasqual.

pasqual
1 december 2008, 23:55
de hals is ondertussen binnen.
het verhaal wat bij deze VH-hals hoort: ik heb deze hals 2 jaar geleden gekocht in een muziekhandel in Sittard op bestelling en gebruikt voor mijn tweede projectje. na een tijdje spelen beviel de gitaar eigenlijk niet. ik heb deze toen in losse onderdelen verkocht, inclusief de hals. achteraf kon ik me wel voor de kop slaan dat ik deze hals ook verkocht had. ik had er genoeg voor betaald en hij speelde fijn. het toeval wil dat hij vorige week weer te koop stond op MP en ik heb dan ook meteen een bod gedaan en schijnbaar hoog genoeg. ik herkende hem meteen omdat de toplock die ik er op had gemonteerd er nog op zat. deze heb ik ondertussen verwijderd en gaat vervangen worden door een graftech topkam. er is alleen een stukje rosewood weg wat ik op een of andere manier weer terug moet zien te plaatsen. morgen komen er onderdelen binnen van guitarsupplies en dan kan ik er mee aan de gang. heeft hier iemand nog een stukje rosewood liggen van 43 X 8 X 10 mm?
de pics:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4NYZQZV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNGVVC3M.jpg

groeten Pasqual.