PDA

View Full Version : Ouwe StereoToren als versterker gebruiken?



Dingetje
6 september 2008, 00:48
Beste,

Ik weet niet of dit topic goed staat anders zouden jullie het even willen verplaatsen?

Mijn vader zij net dat hij nog een ouwe stereotoren had uit 1993. Met versterker etc. Is het mogelijk om hier een electrische gitaar op aan te sluiten? Levert dit wat goed geluid en klinkt het ook een beetje distortion achtig? Morgen haal ik de versterker op bij de ouwe buren dus ik zal zelf ook wat kijken, maar zou dit mogelijk zijn?

Reden is dat ik anders geen versterker heb, ben nu aan het sparen voor een nieuwe. Tot die tijd moet ik iets tijdelijks hebben, dit zou anders een goede oplossing zijn (Tijdelijk is 3 maand tot 8 maand)

Alvast bedankt,

Luke-wannabe
6 september 2008, 01:11
Over het algemeen klinkt dat echt helemaal nergens naar, om maar niet te beginnen over Distortion.
Ik zou gewoon voor 80 eu een cube 15 kopen. Best okee voor oefendoeleinden en cheap.

Dingetje
6 september 2008, 01:14
Hmm ja oke.. Ik spaar voor een versterker, zit nu rond de 40 euro, ga iets kopen rond de 200 - 250 euro. Njah ik zal wel kijken of er iets van te maken valt tijdelijk :)

Luke-wannabe
6 september 2008, 01:28
Hoogstens met een pedaal dat een amp/speaker simulatie heeft.
Maar als je er 8 maanden over doet om van 40 naar 250 euro te komen, denk ik ook niet dat dat gaat werken voor je.

artnaz
6 september 2008, 01:56
Mjah, met geld een beetje lastig, maar als je een goede geluidskaart hebt kun je die wel aan die versterker aansluiten. Vervolgens via Amplitube of Gearbox kun je prima gitaarspelen.

Zo doe ik het met mijn Toneport ook. Gitaar klinkt echt heel goed, ook op lage geluidsniveau's. Bovendien kun je tegelijkertijd MP3's luisteren, en dat allemaal in 5.1... :satisfie: Voor films ook heerlijk trouwens. Voor een '93 moet zoiets ook prima kunnen, maar dan wel analoog (via tulp).

BartL
6 september 2008, 09:11
Sowieso iets tussen de gitaar en stereo toren (Line6 POD o.i.d.), anders kan je na een paar keer de speakers weggooien.

grayfink
6 september 2008, 09:25
Je bent dus een stuk electronica nodig om een redelijke sound uit een stereo te krijgen. Dat zit ook in kleine modellers met versterker en speakersimulatie. b.v.:
http://www.feedback.nl/?b=URRP50PS&a=42
http://www.feedback.nl/?b=206232&a=42
http://www.feedback.nl/?b=XVAMP&a=43

Als je nog niet zo lang speelt zul je dit geweldig vinden klinken vermoed ik.

Dingetje
6 september 2008, 09:26
Mjah, met geld een beetje lastig, maar als je een goede geluidskaart hebt kun je die wel aan die versterker aansluiten. Vervolgens via Amplitube of Gearbox kun je prima gitaarspelen.

Zo doe ik het met mijn Toneport ook. Gitaar klinkt echt heel goed, ook op lage geluidsniveau's. Bovendien kun je tegelijkertijd MP3's luisteren, en dat allemaal in 5.1... :satisfie: Voor films ook heerlijk trouwens. Voor een '93 moet zoiets ook prima kunnen, maar dan wel analoog (via tulp).

Ja, 14 jarige zonder werk. Het enige wat ik nu bijverdien is met dingen thuis doen elke zaterdag. Doordeweeks ben ik te druk met school dus eigenlijk niet veel tijd om te werken. Vandaar dat ik er zo lang over doe.

Ik heb een degelijke onboard geluidskaart, veel aansluitingen etc. (Mobo is Asus P5K-VM) Lukt dat hiermee ook? Dus als ik het goed begrijp. gitaar aansluiten op de versterker, en de versterker met kabel naar mijn pc doen? En dan dat programma downloaden en wat kan ik dan doen met dat programma? :O

grayfink
6 september 2008, 09:44
Hmm nee, je bent een interface nodig zoals toneport of guitarport (daar sluit je je gitaar dus op aan) , in combinatie met gearboxsoftware gaat dat heel goed klinken over de speakers bij je pc. En dan kan je ook via de lineout van je PC weer naar die stereotorenverker uiteraard als daar betere speakers bij zitten.

Een paar jaar geleden heb ik ook wel eens een versterkersimulatie voor PC gedownload, met een grotejack/kleinejack verloopplug aansluiten op de line-in van de PC en dat klonk leuk, maar... er zat veel te veel vertraging op, een aangeslagen noot klonk steeds een fractie te laat. Misschien is dat met de huidige dual-core CPU's geen probleem meer. Weet iemand dat?

Dingetje
6 september 2008, 09:46
Hmm nee, je bent een interface nodig zoals toneport of guitarport (daar sluit je je gitaar dus op aan) , in combinatie met gearboxsoftware gaat dat heel goed klinken over de speakers bij je pc. En dan kan je ook via de lineout van je PC weer naar die stereotorenverker uiteraard als daar betere speakers bij zitten.

Een paar jaar geleden heb ik ook wel eens een versterkersimulatie voor PC gedownload, met een grotejack/kleinejack verloopplug aansluiten op de line-in van de PC en dat klonk leuk, maar... er zat veel te veel vertraging op, een aangeslagen noot klonk steeds een fractie te laat. Misschien is dat met de huidige dual-core CPU's geen probleem meer. Weet iemand dat?

Kan het ook zonder toneport of guitarport? Of wat is dit precies? Bij de stereotoren zitten 4 150watt speakers. Is het ook mogelijk om van gitaar rechtstreeks naar de pc te gaan, en dan die versterkersimulatie :???: te gebruiken? :O

grayfink
6 september 2008, 10:00
Even googelen levert dit op: http://www.hitsquad.com/smm/programs/Guitar_FXBOX/

Is wel shareware, voor volledige functionaliteit moet je dokken.
Je bent alleen een jackplug adapter nodig of een gitaarsnoer met aan een kant een kleine jack. Verder hangt het van de kwaliteit van je PC af of het goed werkt. Maar nogmaals: met een interface als Guitarport ben je veel beter af.
Ik heb ook een buizenversterker die ik met mijn band gebruik, maar thuis gebruik ik alleen guitarport eigenlijk.

Dingetje
6 september 2008, 10:03
Even googelen levert dit op: http://www.hitsquad.com/smm/programs/Guitar_FXBOX/

Is wel shareware, voor volledige functionaliteit moet je dokken.
Je bent alleen een jackplug adapter nodig of een gitaarsnoer met aan een kant een kleine jack. Verder hangt het van de kwaliteit van je PC af of het goed werkt. Maar nogmaals: met een interface als Guitarport ben je veel beter af.
Ik heb ook een buizenversterker die ik met mijn band gebruik, maar thuis gebruik ik alleen guitarport eigenlijk.

Hmm ja oke. Is het ook mogelijk om een verloopje te gebruiken? Zeg maar van die gitaarkabel naar een kleine 3.5 (geloof ik) mm te gebruiken? Die heb ik hier namelijk nog liggen. Ik ga het eens proberen :D Thanks voor jullie hulp!

grayfink
6 september 2008, 10:05
Ja dat kan, dat is de bedoeling zelfs :)

Dingetje
6 september 2008, 10:06
Oke :) Hardstikke bedankt! :) Ik ga nu kijken of het lukt. Nog even een dom vraagje. Welke aansluiting moet ik hem in doen? ik heb mijn microfoon in de rooie, speakers in de groene, ik heb nog een stel andere aansluitingen over. Welke zou die moeten? :O

grayfink
6 september 2008, 10:08
Line-in en welke kleur die bij jou heeft kan ik niet weten natuurlijk.
En nu ga ik boodschappen halen.:satisfie:

Dingetje
6 september 2008, 10:24
Oke ik heb het geinstalleerd, gitaar aangesloten in de blauwe aansluiting (Line in) En nu start ik het programma op en krijg ik ruis ruis ruis, ik hoor alleen m'n eigen gitaar clean. Maar druk ik op bv overdrive krijg ik niets.. Iemand? (A)

chubbyfan
6 september 2008, 10:29
Misschien je instellingen in het programma zelf,Dat je eerst je soundcard moet selecteren ofzo?(input -output)je gitaargeluid moet natuurlijk eerst door het programma zelf

Dingetje
6 september 2008, 10:35
Volgens mij staat dat allemaal wel goed :)

artnaz
6 september 2008, 10:56
Mja, kunnen wij moeilijk zeggen, ligt hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen. Je zou dit trouwens ook kunnen overwegen, is wat goedkoper:

http://www.8thstreet.com/images/maudio-jamlab.jpg

Dingetje
6 september 2008, 11:22
Hmmm.. Wat is dat precies? En wat is de prijs ervan? Even over dat programma. Het is zegmaar een soort van virtuele versterker met effecten toch? Dus eigenlijk kan ik gewoon het scheurende geluid uit m'n pc halen en gewoon spelen toch? Dit zou eigenlijk wel fantastisch zijn voor die maanden dat ik geen versterker heb :)

marter544
6 september 2008, 14:07
Even bij volume-opties rechtsonder in je scherm, onder opnemen, het vierkantje onder line-in aanklikken, dan moet ie et wel doen.