PDA

View Full Version : effectenbak



gitarken
5 september 2008, 22:42
ik zou mij ofwel
-een nieuwe versterker kopen met ingebouwde klanken (line6 valve spider III ofzo)
-een effectenboard kopen.

welke van de beiden?
-blues,funk en solos
-srv,clapton,...


alvast bedankt grtz ken

Ibanez666
5 september 2008, 22:57
Ik zo voor een knap versterkertje gaan met enkele essentiele pedalen voor jouw muziekstijl: overdive/distortion+wah en vanuit daar kijken wat je nog kunt gebruiken.

gitarken
5 september 2008, 22:57
waarom een nieuwe versterker?

G.G.
5 september 2008, 22:57
kijk hier eens: klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?)

gitarken
5 september 2008, 23:13
hoe kan ik nu opzeoken wat ik moet kiezen?

Ibanez666
5 september 2008, 23:14
waarom een nieuwe versterker?


je begon zelf over een nieuwe versterker..

gitarken
5 september 2008, 23:20
nee kvroeg versterker of effectenboard??

alvast edankt grtz ken

Ibanez666
5 september 2008, 23:26
Ok, het zal wel aan mij liggen maar ik snap er niks van

Quink
5 september 2008, 23:26
nee

Nee, je vroeg niet om een nieuwe versterker, je vroeg om een * nieuwe* versterker!


-een nieuwe versterker

Ha ha , wat een surreële conversatie dit... :seriousf:

Ibanez666
5 september 2008, 23:28
Ik begin echt aan mezelf te twijfelen joh

Gitaar4LifeDude
6 september 2008, 00:22
no worries, ik begrijp er ook helemaal niks van :D

Henri H
6 september 2008, 01:13
Volgens mij is de vraag:

moet ie een versterker met ingebouwde multi effect kopen of alleen maar een multi-effect. Hij heeft al een aardige versterker aan z'n sig te zien.
Op zich vind ik dat best een goeie vraag.
Hij wil graag meningen van verschillende mensen horen (volgens mij)...

Maar ben het op zich wel met de stelling eens dat het op zich misschien beter is om eerst een echt goede versterker te kopen en dan te kijken of je een goed multi-effect of losse pedalen wilt.
Een combi is ook mogelijk; alles kan :D

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 08:44
M'n "topic sluiten" knop ziet er erg aantrekkelijk uit.

M.a.w. Heel snel meer duidelijkheid, diepgang en eigen inzet ajb. Anders smijt ik dit topic dicht.

gitarken
6 september 2008, 13:59
Volgens mij is de vraag:

moet ie een versterker met ingebouwde multi effect kopen of alleen maar een multi-effect. Hij heeft al een aardige versterker aan z'n sig te zien.
Op zich vind ik dat best een goeie vraag.
Hij wil graag meningen van verschillende mensen horen (volgens mij)...

Maar ben het op zich wel met de stelling eens dat het op zich misschien beter is om eerst een echt goede versterker te kopen en dan te kijken of je een goed multi-effect of losse pedalen wilt.
Een combi is ook mogelijk; alles kan :D

dit is dus mijn vraag ik wil dat inderdaad weten.
moet ik een nieuwe versterker OF een effectenboard kopen.
alvast bedankt grtz ken

Fuhgawz
6 september 2008, 14:06
Tja euh... Hoe zouden wij dat moeten weten!? :P Graag wat meer info: wat ontbreekt er volgens jou precies aan je sound? Wat wil je bereiken wat je nu nog niet kunt bereiken? Ik meen dat die Spider 2 in je sig ook ingebouwde effecten heeft. Waarin schiet deze tekort?
Mijn eerste instinct zegt dan: als de basis sound van je versterker je in principe bevalt kun je het beste wat losse pedalen kopen. In geval van SRV en Clapton denk ik dan aan een overdrive, booster, fuzz en een wah wah.

The Lo Lands
6 september 2008, 14:48
Effecten in een versterker van bijvoorbeeld Line 6 zijn vergankelijker (nu cool over een jaar al weer een verbeterde versie) dan losse pedalen kopen. Line 6 zijn effecten zijn niet allemaal top dus als je zeg maar niet tevreden bent met de delay in de Line 6 versterker koop je niet zo even een nieuwe versterker lijkt mij?! In dat geval zijn losse pedalen de beste oplossing voor nu en in de toekomst. Een effectprocessor kan ook maar daarbij geldt eigelijk hetzelfde verhaal. Bijvoorbeeld de GT-8 van Boss en over anderhalf jaar weer een GT-9, 10 enz. Kijk dan misschien naar een rackunit van TC electronic welke je kunt plaatsen in je fx-loop en kunt aansturen met een midipedaal. Deze effecten zijn kwalitatief beter dan die in een floor unit van Boss bijvoorbeeld. Je kunt beter investeren in goed materiaal wat zijn waarde en geluidskwaliteit behoudt dan aan hype gebonden massaproductie-effecten imo.

gitarken
6 september 2008, 14:52
mijn sound mist overdrive zonder dat het egt ruisig is enzo
de effecten zijn niet goed. en de klanken wel voor thuis maar niet voor optredens.
ook wil ik pedalen.

alvast bedankt grtz ken

marter544
6 september 2008, 15:54
Koop dan een goede buizenamp. Als het goedkoop moet een Peavey Valveking/Windsor ofzo, mag het wat duurder, dan een Vox AC15 oid.

Ibanez666
6 september 2008, 15:55
mijn sound mist overdrive zonder dat het egt ruisig is enzo
de effecten zijn niet goed. en de klanken wel voor thuis maar niet voor optredens.
ook wil ik pedalen.

alvast bedankt grtz ken


dan zou ik toch nog maar eens naar mijn eerste advies kijken ;-)

gitarken
6 september 2008, 18:14
ok maar ik heb overlaatst een vriend zijn pedalen mogen testen en daarbij zat een distortion eentje van boss en ik sluite dat op mijn versterker aan en het gaf al een 100x betere klank. dus moet ik ook een nieuwe versterker hebben?
maar jullie weten er meer over.

alvast bedankt grtz ken

Mitch
6 september 2008, 18:39
Het gaat om jouw oren! Als jij een pedaaltje op je eigen amp al beter vond klinken: waarom dat dan niet doen? Turlijk kun je ook een andere amp gaan bekijken, maar voor thuis kan zo'n Spider misschien wel wat vriendelijker zijn qua volume dan een buizenversterker!

gitarken
6 september 2008, 19:11
hoe bedoel je vriendelijker qua volume? een buizenamp??
alvast bedankt grtz ken

gitarken
6 september 2008, 19:55
ik heb ook 150watt hoor

Mitch
6 september 2008, 20:23
ik heb ook 150watt hoor
Maar mijn piemel is groter dan de jouwe :seriousf:

Een transistorversterker klinkt op laag volume makelijker dan een buizenbak. Geen vaste wetmatigheid, maar over het algemeen wel. Met die wetenschap mag je nu eerst beantwoorden waar je het precies voor wil gebruiken en hoe in plaats van twee extra posts plaatsen (je kan je post ook altijd bewerken in plaats van een nieuwe plaatsen, maar da's tegen dovemans oren gezegd tegen de MSN generatie...)

gitarken
6 september 2008, 20:29
ah ok sorrie en bedankt.
grtz ken

Henri H
6 september 2008, 21:56
ah ok sorrie en bedankt.
grtz kenAls het je alleen maar om een distortion gaat kun je uiteraard gewoon zo'n pedaaltje erbij kopen. Ben je voor 5 tientjes (2e hands) wel klaar misschien.
Ik begrijp echter dat je er ook graag mee de buhne op wilt.
In dat geval zou een vette buizenbak met minimaal 1 lekker scheurkanaal ook een optie zijn (b.v. Marshall JVM). Dan heb je niet echt meer een distortion pedaaltje erbij nodig.
Als je ook nog ander effecten wilt kun je uiteraard voor losse pedalen of een multi-effect i.c.m. een midi pedaal gaan.
Goede multi-effecten zijn o.a.:
Rocktron Expression
TC Electronic GMajor
Lexicon MX300
Deze zitten allemaal zo rond de €300,- nieuw, iets meer waarschijnlijk.
Het voordeel van een JVM i.c.m. met een multieffect is dat je met 1 midi pedaal zowel de effecten van het multi-effect alsook de kanalen van je JVM kunt mee programmeren.
Met losse pedalen is dit wat ingewikkelder te realiseren maar het kan wel d.m.v. loopers en switchers e.d.
Ik denk dat je hier echter (nog) niet aan toe bent.
Zoek de desbetreffende topics maar 's op met de zoekfunctie of door gewoon te kijken in de verschillende subfora.

gitarken
7 september 2008, 21:17
en de roland gt-10? of de line6 pod x3live
is dit niet goed?
ken

Ibanez666
7 september 2008, 21:35
en de roland gt-10? of de line6 pod x3live
is dit niet goed?
ken

Ga nou eens rustig nadenken welke effecten je nodig hebt. In zon multi-effectenbak zitten zoveel effecten dat je het grootste gedeelte waarschijnlijk toch niet gebruikt. Dan is het echt handiger om gewoon een paar goede pedaaltjes aan te schaffen die je echt nodig hebt en die in mijn oren ook beter klinken. Ik gaf je in mijn eerste reactie al aan aan welke pedaaltjes ik dacht, verzin er een of twee bij die je vaak denkt te gaan gebruiken (misschien delay of een chorus) en je bent (voorlopig) klaar wat effecten betreft. Dan rest je alleen nog een goede versterker. Misschien klinken de pedaaltjes al goed over de versterker die je nu al hebt. Zo niet ga je op zoek naar een andere. Je kunt je pedalen bijna altijd meenemen om te proberen als je een tweedehands of nieuwe versterker koopt. Ga dus bij een muziekzaak langs en laat je adviseren of kijk op marktplaats of er iets voor je bij zit. Als je geen idee hebt hoe de versterkers op marktplaats klinken: er zijn altijd wel filmpjes op youtube te vinden die je een idee van de sound kunnen geven. (Dit geldt ook voor de aanschaf van je pedalen, ook hier zijn veel samples op youtube te vinden en anders is er altijd nog de zoekfunctie op dit forum)

Succes!

Henri H
8 september 2008, 08:45
Ik ben het gedeeltelijk met Ibanez666 eens.
Bedenk eerst goed wat je wilt.
Een GT-8 of GT-10 of een POD etc. hebben erg veel mogelijkheden zoals b.v. een hele rits aan gemodelleerde preamps, speakersimulaties en heel veel verschillende distortions.
Deze heb je echt niet nodig als je een goeie amp met scheurkanaal hebt.
De effecten zoals Chorus, Reverb, Delay zijn over het algemeen prima in orde maar van een multi-effect zoals b.v. een GMajor zijn ze nog beter.
Dus als je een goeie amp koopt met een multi-effect (zonder preamps) ben je relatief eenvoudig (midi is echt super simpel) en snel klaar.
Een paar losse pedalen is ook een goeie optie.
Nogmaals: Bedenk eerst goed wat je wilt.
Een GT-10 of POD kan je nog vies tegen gaan vallen.

gitarken
8 september 2008, 17:53
ik zou graag heel veel verschilende uiteenlopende klanken en effeten hebben.
dus wat is het best line 6 pod x3 live of boss gt-10
alvast bedankt
grtz ken

M@rtijn
8 september 2008, 18:30
ik zou graag heel veel verschilende uiteenlopende klanken en effeten hebben.
dus wat is het best line 6 pod x3 live of boss gt-10
alvast bedankt
grtz ken

Kerel heb je een timmerfabriek voor je kop. Lees nou eens wat ze allemaal zeggen, wil je nou je eigen sound of wil je 200 verschillende geluiden tijdens een optreden produceren? Je kunt het beste gewoon losse pedalen nemen welke jouw geluid benadrukken en maken, en als je het verschil wilt weten tussen die twee ga ze testen. Wij weten niet wat jij mooi vind (en dat kun je ook niet uitleggen voordat je weer een lompe reactie post want ieder mens heeft toch een ander gehoor en smaak).

Ibanez666
8 september 2008, 19:15
ik zou graag heel veel verschilende uiteenlopende klanken en effeten hebben.
dus wat is het best line 6 pod x3 live of boss gt-10
alvast bedankt
grtz ken

Dus dit topic had moeten heten: "Ik wil graag een line 6 pod x3 live of boss gt-10, welke zal ik doen??" Vergelijk dat eens met je oorspronkelijke vraag...


Weet je wat...je zoekt het maar uit...

gitarken
8 september 2008, 19:50
ok sorrie voor de verkeerde titel dus ik zal hier duidelijk een nieuwe vraag stellen.
Ik twijfel tussen de boss GT-10 en de LINE6 pod x3 live.
welke heeft jullie voorkeur en waarom?

alvast bedankt
grtz ken

Realeigo
8 september 2008, 19:52
Ik zeg de Line 6 Pod, gewoonweg omdat de mijne op marktplaats staat :chicken:

Ibanez666
8 september 2008, 20:03
Ik zeg de Line 6 Pod, gewoonweg omdat de mijne op marktplaats staat :chicken:


Dan hoop ik dat-ie hem gauw van je koopt, dan zijn we hier tenminste van verlost...

EuroCinema
8 september 2008, 20:09
"Hallo mensen van autoforum.nl, ik wil graag een auto om met een gezin met zes kids naar Oostenrijk te rijden. Ik twijfel tussen een Peugeot 207CC en een Mini Cooper. Welke moet ik hebben?"

thomas k
8 september 2008, 20:47
ik zal voor een smart gaan :p

M Kactus
8 september 2008, 20:57
ok sorrie voor de verkeerde titel dus ik zal hier duidelijk een nieuwe vraag stellen.
Ik twijfel tussen de boss GT-10 en de LINE6 pod x3 live.
welke heeft jullie voorkeur en waarom?

alvast bedankt
grtz ken

Waarom enkel die ? Ga naar de gitaarwinkel, vraag een Boss GT8, een GT10, een Pod xt, een Pod x3, een Digitech GNX3, een Zoom G7.1, een Rocktron Utopia en dan kun je een uurtje of twee testen. Dán kun je een keuze maken.

gitarken
8 september 2008, 21:27
de GT-8/GT-10/pod XT/pod X3 heb ik al getest maar ik vond de mogenlijkheden en klanken van de 2 duurdere beter :p
alvast bedankt
grtz ken

M Kactus
8 september 2008, 21:32
de GT-8/GT-10/pod XT/pod X3 heb ik al getest maar ik vond de mogenlijkheden en klanken van de 2 duurdere beter :p
alvast bedankt
grtz ken

Ik heb het hier nog al 's aangeraden, maar op thestompbox.net staat een leuke MFX-shootout waar je heel wat van kunt opsteken! Wel van de oudere modellen, maar de meeste dingen gaan ook op voor de nieuwere.

Henri H
9 september 2008, 08:33
Ik vind de reacties hier soms wel een beetje overtrokken.
Niet iedereen is hier van gediend hoor.
Je kunt ook gewoon beschaafd blijven of gewoon niet meer reageren.
Niet iedereen is in staat om z'n vraag zorgvuldig te stellen.
Soms moet je tussen de regels door kunnen lezen.
Als je daar geen zin in hebt laat je je (geďrriteerde) reactie maar zitten.

On Topic: Als je je zinnen gezet hebt op de GT-10 of de X3 dan zou ik gewoon je gevoel volgen.
Volgens mij doen ze niet veel onder voor elkaar.
De GT-10 heeft wel een aardig goede acoustic simulator (tenminste z'n oudere broer, de GT-8 wel). De POD heeft die niet maar misschien moet je daar niet zo op letten.

gitarken
9 september 2008, 18:07
ok bedankt voor de zinnige reactie :p
grtz ken