PDA

View Full Version : low output elementen VS volume pedaal



rutger barneveld
5 september 2008, 15:30
Hoi,

Ik heb een vraagje, en misschien willen jullie je mening er eens op los laten.

Ik heb sinds kort een buizen versterker gekocht waar ik erg blij mee ben. Een heuse Fender hotrod deville 4x12"

Nu heb ik begrepen dat wanneer je low output elementen op je gitaar hebt zitten je buizen versterker beter gaat klinken omdat je de volume knop dan fink omhoog kunt zetten.

Nu heb ik de volgende vraag: Kan ik niet net zo goed een volume pedaal aanschaffen, en dan de versterker harder zetten, en dan compenseren met het pedaal? Dan blaas ik niet de hele band weg. Heeft dit het zelfde effect als de low output elementen, of sla ik nu de plank volledig mis.

Wie kan me hier iets meer over vertellen?

Alvast bedankt.

iWishmaster
5 september 2008, 15:36
Low output elementen heeft weinig invloed op het volume, vooral op de hoeveelheid gain (overdrive). Ik betwijfel of het nuttig is al die moeite te nemen voor dat beetje minder volume. Een volumepedaal is denk ik zelfs effectiever.

Let wel op dat de klank van low-output elementen ook flink anders is mocht je dat willen proberen. De output van single coils en humbuckers maakt trouwens ook flink wat uit.

onze_jef
5 september 2008, 15:54
Pssssst.... je gitaar heeft ook een volumeknop :sssh:

pol
5 september 2008, 16:10
output van element is niet zo enorm belangrijk, de klank ervan wel, moet bij de versterker & speelstijl passen. lage output pickups klinken gewoon anders.

pickups met lage output klinken dikwijls wel opener, meer hoog, omdat ze minder wikkelingen hebben, maar dat hangt ook van het type magneet af.

onze_jef : sterke opmerking :p

Mitch
5 september 2008, 16:19
Even vergelijken met een auto: bij 3500 toeren levert mijn auto het meeste trekkracht, kan ik dan niet mijn gaspedaal vastbinden en bijremmen qua snelheid? En als ik maar twee deuren heb, kan ik dan niet beter via de achterklep want die is groter.
Eigenlijk wil je allerlei dingen gebruken voor een doel waar ze helemaal niet geschikt of bedoeld voor zijn.

Low output elementen: klank is opener, meer hoog en harmonischen en minder snel oversturing van je amp. Kun je de amp dan harder zetten in vergelijking met high output elementen? Nou, lang niet altijd, afhankelijk van de amp en als het al zo is is het een dusdanig klein verschil dat je echt niet ineens je amp een stuk harder kan zetten.
Volumepedaal: beïnvloedt niet alleen het volume maar ook de hoeveelheid hoog en dynamiek van je sound. Draai de volumepot op je gitaar eens flink terug, klinkt dat nog lekker?

rutger barneveld
5 september 2008, 16:40
Uit de vorige reacties merk ik al wel dat mijn gedachte gang niet helemaal klopt.

Is er een manier om je buizen meer "te laten werken" zonder dat het volume zo belachelijk hard is dat je een week hoofdpijn hebt?

Realeigo
5 september 2008, 16:41
Master volume inbouwen in de amp.

rutger barneveld
5 september 2008, 16:42
Hoe moet ik dat doen? En wat zijn de kosten daar ongeveer van?

Nielsje
5 september 2008, 16:43
Neem even contact op met Chris Winsemius of Franc Vernet van dit forum. Zij kunnen dat voor je doen.

onze_jef
5 september 2008, 16:49
Serieus, draai gewoon eens aan die volumepot van je gitaar, werkt echt hoor.

Realeigo
5 september 2008, 16:54
Een hotrod deville heeft al een Master zie ik net...

Oen!!

rutger barneveld
5 september 2008, 17:01
Dat is de volume knop van het overdrive kanaal.

Realeigo
5 september 2008, 17:07
Gebruik em dan! Het andere kanaal is bedoeld voor clean.
En als je beide uit channel 2 wilt hebben kan je met de volume knop van je gitaar of een volume pedaal de hoeveelheid drive wel regelen.
Het volume verschil is nauwelijks hoorbaar bij een goede versterker.

rutger barneveld
5 september 2008, 23:34
Oke, bedankt voor de tips. Hier kan ik zeker wat mee.

Gegroet!!!

chennie
5 september 2008, 23:55
anders een hot plate of iets.

Even kort door de bocht: Een hotplate of dergelijke hang je tussen je versterker en je speaker. Deze "eet" vervolgens wat van je versterker vermogen op wat naar de speaker gaat. Gevolg, je moet je versterker harder zetten voor het zelfde volume uit je speaker, je zet je buizen dus harder aan het werk. Het is dan ook bedoeld om buizen overdrive te krijgen bij lage volumes.
Een master volume knop is net zo effectief tegenwoordig overigens.

Ibanez666
6 september 2008, 00:04
Gewoon voorbuisjes met minder versterking erin zetten, dan kan je volume vanzelf harder en dan klinkt je amp ook warmer. tenminste bij de mijne werkt het zo...

Mitch
6 september 2008, 13:45
Is er een manier om je buizen meer "te laten werken" zonder dat het volume zo belachelijk hard is dat je een week hoofdpijn hebt?
Wat zoek je nou precies? Vind je je amp lekkerder klinken als -ie harder staat? Of lees je dat einbuizen hard moeten werken? ;) Niet om lullig te doen hoor, maar het komt met enige regelmaat voor dat mensen iets lezen en dan gaan zoeken naar iets terwijl ze eigenlijk niet weten wat...
Waar speel je trouwens? Thuis? Of oefenruimte? Als de amp ook in de oefenruimte pas lekker 'werkt' met je spel als -ie voor je gehoor eigenlijk te hard is kun je natuurlijk ook gewoon Alpines in je oren prikken. Goedkope en gezonde oplossing.

rutger barneveld
7 september 2008, 23:06
Ja, ik vind de amp beter klinken als hij harder staat. Probleem is, dat dat te hard gaat (vind ik). Als ik met dat volume op een podium sta, dan blaas ik iedereen weg, en zijn de verhoudingen op het podium ver te zoeken.
Ik zoek naar een manier om het volume te compenseren zonder dat ik inlever op sound van de amp.

Ik speel er thuis, in de oefenruimte, en optredens mee.

Maar met de vorige reacties kan ik zeker iets mee, bedankt hiervoor.

ColourofFire
7 september 2008, 23:43
Die Hotrods gaan echt takkehard idd...

Ik denk dat je het toch in een attenuator oid moet gaan zoeken, staat zat info hier op het forum als je zoekt.

Mitch
7 september 2008, 23:58
Wat je anders zou kunnen doen is de omgekerde route: je amp een stuk zachter zetten en er een booster voor zetten die een eindje open staat. Je belast daar wat harder de voortrap mee en in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zit daar erg veel van die lekkere sound waar je naar zoekt.
Geeft je iets meer grom, tikkie stevigere dynamiek op een lager volume niveau.

Eindtrap oversturing is overrated. (there, its'out...)

G.G.
8 september 2008, 05:58
Wat je anders zou kunnen doen is de omgekerde route: je amp een stuk zachter zetten en er een booster voor zetten die een eindje open staat. Je belast daar wat harder de voortrap mee en in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zit daar erg veel van die lekkere sound waar je naar zoekt.
Geeft je iets meer grom, tikkie stevigere dynamiek op een lager volume niveau.

Eindtrap oversturing is overrated. (there, its'out...)
Zo doe ik het nu ook en het werkt echt.

Amp zachtjes = slecht geluid
Amp nog zachter + SHO ervoor = lekkerder geluid.

Waar het aan ligt weet ik niet. Dacht altijd dat er een bepaald minimum volume vereisd was om een versterker lekker te laten klinken.

Mitch
8 september 2008, 10:08
Dat ligt dus aan de voortrap, die zwaarder aan het werk wordt gezet. Vandaar dat PPIMV's bijvoorbeeld ook vaak lekkerder werken dan een attenuator.