PDA

View Full Version : condensators 100uf 25v/50v???



peter_heijnen
5 september 2008, 14:54
Beste werkbankers,

Ik heb drie 100uf condensators van mijn byoc pingpong delay set verkloot en ben zojuist nieuwe gaan halen. Pas thuis bemerk ik een verschil in de opdruk tussen de oude en de nieuwe: de oude waren 100uf25v, en de nieuwe zijn 100uf50v.

Maakt dit uit of kan ik de 50v's alsnog gewoon gebruiken?

iWishmaster
5 september 2008, 15:16
Ja. het voltage wat daar staat is de maximale spanning waarbij de condensator aan zijn specificaties voldoet. Hogere waardes als de daadwerkelijke spanning kunnen dus nooit kwaad. Lager vaak wel: bij een te hoge spanning boven de specs gaatie stuk, en de vloeistof die er dan uit vrijkomt geeft echt een enorme (giftige) rotzooi ...

Negative K3 fan
5 september 2008, 15:26
kun je gewoon gebruiken. beetje overkill misschien :)

peter_heijnen
5 september 2008, 15:48
Ok, thnx.

Kan het mogelijk iets veranderen aan de werking van de delay?

Valoosj
5 september 2008, 15:58
Nope. Enkel het aantal uF zou dat kunnen veranderen. Bij je lfo (indien er een inzit zoals dat bij de Echo base delay is) zou het trager gaan indien je meer uF hebt. Maar de hogere max. spanning gaat niets veranderen.

Puerco
5 september 2008, 19:02
Volgens mij was het niet goed om al te hoge max voltage caps te gebruiken daar dit de klank negatief kan beinvloeden en in geval van elko's ook de levensduur ernstig kan verkorten. Als je bv 10X zo hoge waarde gebruikt dan zullen die elko's opdrogen op den duur.
Een verdubbeling van de maximale waarde zoals in jouw geval zal niet snel een probleem opleveren.
Ik kan indien gewenst opzoeken waar ik dit vandaan had maar dan moet ik even zoeken.

peter_heijnen
5 september 2008, 19:31
Ik kan indien gewenst opzoeken waar ik dit vandaan had maar dan moet ik even zoeken.
Bedankt voor het aanbod, maar er zitten geen elko's op de print dus ik vertrouw het wel met die 50v's.

Ik zal de vraag eens stellen op het byoc forum.

peter_heijnen
6 september 2008, 00:35
Intussen is de delay klaar! Het blijft toch steeds een wonder als de eerste keer de stroom erop gaat en er echt geluid uit komt. Ik ben weer blij, en natuurlijk bedankt voor de antwoorden nog! :)

Frits van Mourik
6 september 2008, 00:41
Beste werkbankers,

Ik heb drie 100uf condensators van mijn byoc pingpong delay set verkloot en ben zojuist nieuwe gaan halen.



Hallo Peter,
't Is niet om lullig te doen, joh... maar hoe heb je die elco's precies verkloot dan??
Wellicht kunnen we er hier weer wat van leren...

peter_heijnen
6 september 2008, 01:00
Euh, schaamrood...

als eerste moesten drie (van de tien aanwezige) 1uf caps aan de onderkant van het printje gesoldeerd worden. In een later stadium moesten precies over twee van die drie plekken -aan de andere kant van de print- twee 16pins ic-voetjes vastgesoldeerd.

Ipv de drie 1uf had ik de drie bewuste 100uf onder aan de print vastgesoldeerd. Later, toen de ic-voetjes vast zaten en ik de drie 100uf nodig had zag ik pas wat ik had gedaan.

Barend heeft me toen verteld dat ik niet moest proberen de ic-voetjes los te maken om bij de soldeerpunten van de condensators te kunnen komen, maar dat ik die beter kon knippen, de draadjes lossolderen, en nieuwe kopen.

Ik kan best leven met die schande hoor :), ik weet namelijks werkelijk niets van elektronica. Ik probeer de handleidingen nauwkeurig te volgen en helaas gaat het ook wel eens fout...

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 08:50
Barend heeft me toen verteld dat ik niet moest proberen de ic-voetjes los te maken om bij de soldeerpunten van de condensators te kunnen komen, maar dat ik die beter kon knippen, de draadjes lossolderen, en nieuwe kopen.


Bijna alle byoc printen zijn, vaak om onverklaarbare reden, dubbelzijdig. Tenzij je over een goed desoldeerapparaat beschikt is het dan tegen het onmogelijke aan om die IC voeten te desolderen zonder toch stiekem ook een paar doormetalliseringen uit de print te trekken. Ik ben vorig weekeinde ruin anderhal uur met zo'n klusje bezig geweest. Die elko's stuk knippen en dan de restjes van de aansluitdraden lossolderen en even nieuwe kopen is dan een veel goedkoper en minder frustrerend alternatief.

peter_heijnen
6 september 2008, 08:55
Bijna alle byoc printen zijn, vaak om onverklaarbare reden, dubbelzijdig. Tenzij je over een goed desoldeerapparaat beschikt is het dan tegen het onmogelijke aan om die IC voeten te desolderen zonder toch stiekem ook een paar doormetalliseringen uit de print te trekken. Ik ben vorig weekeinde ruin anderhal uur met zo'n klusje bezig geweest.
Echt waar -slik-....?

Die elko's stuk knippen en dan de restjes van de aansluitdraden lossolderen en even nieuwe kopen is dan een veel goedkoper en minder frustrerend alternatief.
Maar dan ook vééél minder frustrerend, was een fluitje van een cent! :)

peter_heijnen
6 september 2008, 09:37
Ik dacht dus eerst van niet:

er zitten geen elko's op de print
Maar blijkbaar zat ik fout:

hoe heb je die elco's precies verkloot dan??
Derhalve, wanneer is een condensator een condensator en wanneer een elco?

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 10:02
elko's zijn die condensatoren met een + en een - aansluiting waarvan je er gisteren een aantal hebt gesloopt. De condensatoren zijn al die andere snoepjes met een waarde in pF of nF er op,

Puerco
6 september 2008, 15:45
Er zijn ook dubbelzijdige elko's waarbij het niet uitmaakt hoe je hem aansluit.
Elko's zijn met een vloeistof gevuld (elektolyt) en gewone condensators dus niet.
Ik heb laatst alle condensators in mijn amp (JTM45) vervangen en daarvoor een voledige set bij CMW besteld, en daarbij zat dus een V1 cathode cap zonder richting.

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 18:28
Er zijn ook dubbelzijdige elko's waarbij het niet uitmaakt hoe je hem aansluit.
Elko's zijn met een vloeistof gevuld (elektolyt) en gewone condensators dus niet.
Ik heb laatst alle condensators in mijn amp (JTM45) vervangen en daarvoor een voledige set bij CMW besteld, en daarbij zat dus een V1 cathode cap zonder richting.

Klopt. Die noemen we bipolair en de enige reden om daarvoor te kiezen is als je te maken hebt met een circuit waar op beide kanten van de elco dezelfde spanning of geen spanning staat.

Puerco
6 september 2008, 22:59
Ohja bipolair heet dat :D
Ik kon er even niet opkomen, dank je! (dubbelzijdig.... wat een nerd :chicken: )