PDA

View Full Version : de tension van nylonsnaren



hoofd
2 maart 2003, 13:11
Hallo, vraagje voor de nylonsnarige spelers.

Ik zie bij nylon snaren telkens verschillende tensions staan (normal, high, hard, extra hard etcetera), wat is het verschil van deze snaren qua geluid en bespeelbaarheid?

Buzz
2 maart 2003, 13:19
(extra) hard tension = hoge spanning = voller en feller geluid. de rest laat zich raden. Je ziet bij hardere tension ook de snaardikte van de hoogste 3 snaren aardig toenemen. Veel dramatischer dus dan bij stalen snaren.
Zalige uitzondering: Hannabach carbon medium tension. Fijne bespeelbaarheid, toch vol en helder geluid. 't proberen echt waard!

hoofd
2 maart 2003, 16:41
En als ik nou van normal tension (ik neem aan dat dat nu op m'n gitaar zit, nog niet vervangen) naar hard of extra hard tension ga, moet er dan iets afgesteld worden, en is dat dan zelf te doen?

iwan
5 maart 2003, 13:32
nee, kan gewoon qua afstelling, je moet alleen even nagaan of je gitaar er geschikt voor is. High tension trekt je bovenblad wat boller. Je gitaar moet daar wel sterk genoeg voor zijn, anders gaat'ie op den duur kapot.... Is mij ooit verteld (maar mocht dat onzin zijn dan hoor ik het graag!)

Buzz
5 maart 2003, 14:56
geen onzin, is zo!

hoofd
5 maart 2003, 15:45
Bedankt voor de antwoorden tot zover :smile:

Nog 1 vraag voordat ik waarschijnlijk high tension snaren op m'n gitaar zet, hoe weet ik of het bovenblad sterk genoeg is? Ik heb een Esteve Granados 1 met cederhouten bovenblad (massief dus).

Arbz
5 maart 2003, 17:49
Ach, Esteve zijn prima gitaartjes, ik zou me niet druk maken over die high tension snaartjes :smile:

iwan
7 maart 2003, 11:44
Hey! Ik heb ook een esteve (ouder model, bj. 1988).
Speelt erg lekker. En met een massief blad, ja. En ik speel high tensions, dus...
Probeer het eens, zou'k zeggen.

(P.S. dank je voor de geen-onzin, buzz! Ik wist het niet zeker....)