PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Axcess... Ehm, bah?



HaroldA
5 september 2008, 10:07
Gibson stuurt mij regelmatig een mailtje en ditmaal stond er iets over de nieuwe Les Paul Axcess in.

Les Paul Axcess Standard: The 'Ultimate Player’s Guitar' (http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/les-paul-axcess-standard-the-s/)

Een LP met een Floyd Rose???

Ik ben tegen. Wat jullie?

Kim Wilson
5 september 2008, 10:11
Waarom tegen? Ze gaan toch niet alle LP's voorzien van FR's? Ik vind het een goeie zaak, nog meer keus. Voor elk wat wils.

almarvk
5 september 2008, 10:12
Ik vind het niet echt lelijk ofzo. Neil Schön model lijkt het wel.

HaroldA
5 september 2008, 10:16
Waarom tegen? Ze gaan toch niet alle LP's voorzien van FR's? Ik vind het een goeie zaak, nog meer keus. Voor elk wat wils.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ik bijvoorbeeld een LP met lampjes in de hals ook maar mooi moet vinden...

FR tremelo's vind ik gewoon beter bij Ibanezjes of andere 'snelle' gitaren passen...

macwilliams
5 september 2008, 10:30
Persoonlijk ben ik niet tegen innovatie. Als ik er maar niet aan hoef mee te doen.

Kim Wilson
5 september 2008, 10:41
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ik bijvoorbeeld een LP met lampjes in de hals ook maar mooi moet vinden...

FR tremelo's vind ik gewoon beter bij Ibanezjes of andere 'snelle' gitaren passen...
Dat is ook prima, maar je hóeft hem niet te kopen. :satisfie:

Mr.Fingers
5 september 2008, 10:43
Ik zou het zelf nooit kopen, maar het moet zeker kunnen.

humbucker
5 september 2008, 10:59
waarom niet?

Het is alleen maar beter voor de veelzijdigheid van Gibson.

Rubster
5 september 2008, 11:08
Een LP met een floyd rose, tja.. ik vind het wel iets hebben eigelijk. Het maakt een LP toch iets veelzijdiger denk ik:

http://metaluniverse.net/compterendu/data/media/338/3H2Y6208_copy.jpg

FruscianteFan
5 september 2008, 11:11
Ik ben tegen. Wat jullie?Ga je nu demonstreren?

Ik vind het lelijk, ik zal niet zo snel meer een gitaar kopen met Floyd en ik zal niet zo snel meer een Les Paul kopen. Maar er zijn vast mensen die dit waarderen (had Orpheo niet al een Warmoth LP met FR?)

almarvk
5 september 2008, 11:41
Topic opgeschoond, nu weer verder of FR & LP! :)

Lexvandoef
5 september 2008, 11:46
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, dan heb je nu nog meer keus als je van die debiele duikvluchten wil maken ;) Dan wordt je ook niet gelijk in het hoekje van de ranke superstrats gedrukt.

marc_o
5 september 2008, 11:52
Prima ontwikkeling, zo biedt Gibson alleen maar meer keuze.

almarvk
5 september 2008, 12:00
Het is teminste geen achterlijk model zoals die rare reverse V enzo. Je kan het heiligschennis noemen, maar het is wel bruikbaar.

Mr.Bluesbreaker
5 september 2008, 12:03
Helemaal goed. Inderdaad, je hoeft dan niet zo'n puntige RG te kopen voor dat ene Vai moment.

LP_CL
5 september 2008, 12:06
Ik vind het echt wel een interessant gitaartje. Zeker met die verbeterde neckjoint. Dat was wel nodig vind ik.

universe777
5 september 2008, 12:43
Vind het echt tof. Heb even zitten denken aan een floyd op mijn LP 7 snaar, heb het niet gedaan en heb een beetje spijt.

Wat ik wel raar vind is dat ze het hebben over een "weight relieved mahogony back with belly scarve" da's nou weer jammer. Die all access hiel, de ruimte voor de veren achterin, en die belly scarve zorgen al voor minder hout....

Vind alleen de kleur keuze niet spectaculair. Zal wel een aardige duit kosten.

jimihattricks
5 september 2008, 13:02
waarom hebben les paul bespelers geen recht op de stem- en snarenwisselproblematiek horend bij een FR trem..?

prima idee

Harm
5 september 2008, 14:18
Ik vind het geweldig!!!

Kan ik eindelijk zo eentje kopen, sustainer erin gooien en hup, instant Schon!!!
Best of both worlds... ben gek op LP modellen en gek op Floyd Rose!

Heerlijk!!!!

Hoe duur zijn ze? Iemand ze al gezien of komen ze ergens in 2009 deze kant op?

Harm

steph
5 september 2008, 15:03
Ik vind het geweldig!!!

Kan ik eindelijk zo eentje kopen, sustainer erin gooien en hup, instant Schon!!!
Best of both worlds... ben gek op LP modellen en gek op Floyd Rose!

Heerlijk!!!!

Hoe duur zijn ze? Iemand ze al gezien of komen ze ergens in 2009 deze kant op?

Harm
Lijkt idd. verdacht veel op die van Neil Schön...

SGbanez
5 september 2008, 15:39
Goed, meer keus. Ben er totaal niet tegen, ik zou er alleen zelf nooit een kopen, want ik vind het lelijk... en ik gebruik het persoonlijk niet. Maar wel goed at ze het doen :satisfie:

marter544
5 september 2008, 15:56
Heeel vet! Helemaal die heel lijkt me brilliant! Ik heb nog nooit een trem serieus gebrukt, zal ik waarschijnlijk ook niet doen, maar die heel lijkt me erg chill, die zou ik ook wel op m'n Schecter willen.

RammerStein
5 september 2008, 16:25
esp had het al bij de ec serie en ook de kirk hammett signature (kh-3) heeft er een :satisfie:

maar ik vind het opzich best leuk staan, hij wordt er niet lelijker van maar ook niet mooier. het is maar net wat je wilt.

bert k
5 september 2008, 16:33
Kahler had vroeger een trem die op een LP paste. Ik heb er toen eentje in mijn ES347 laten hakken, nog veel meer een doodzonde. :) Ik hou van trems, gebruik hem heel vaak. En op mijn Les Paul zit ie dus niet, en dat is lastig. Dus ik mag dit model wel, idd meer keus.


Maar een heel ander verhaal is de sustain. Die is over het algemeen een heel stuk minder bij een FR. De beroemde urenlange tone van de Les Paul zou je bij dit model wel eens kwijt kunnen zijn.

jimihattricks
5 september 2008, 16:36
Lijkt idd. verdacht veel op die van Neil Schön...

lijkt elke LP met een FR niet op die van Neil Schön...?

Rexx
5 september 2008, 16:49
Er zal wel oude garde zijn die het als heiligsschennis ziet, en daar hebben ze dan ook wel een beetje gelijk.
Maar het punt dat de discussie sluit is het feit dat je hem niet hoeft te kopen, er worden alleen mensen blij van die het al lang wilden.

pannekoek
5 september 2008, 17:10
ik vind het persoonlijk wel ontzettend gaaf!

macwilliams
5 september 2008, 17:13
Het is dus als ware best of both worlds, verstokt in mijn conformisme op gitaargebied is het niet mijn ding. Als ik er ooit een zie hangen zal ik hem toch gaan proberen wie weet verander ik van gedachte. Misschien istie in levende lijve wel heel koel.

kenx
5 september 2008, 18:57
Zoals eerder gezegd, nu voor elk wat wils.
Ik vind hem nu ook weer niet Gibsons mooiste, maar ja, het moet kunnen.

Grtz,

kenny

Noid
5 september 2008, 19:02
In de jaren 80 waren er al zat gitaristen die een FR of Kahler op (lees in) hun Les Paul lieten bouwen. Eigenlijk raar dat Gibson nu pas een LP met FR als productiemodel levert (is dit vroeger nog nooit gebeurt???). Op zich een goede zaak, zo'n FR op een LP. Waarom niet, er zijn zat gitaristen die zoiets graag willen, al zo'n 30 jaar lang ....

Persoonlijk vind ik die neckjoint wel interessant. Lijkt me een enorme verbetering m.b.t. de bereikbaarheid van de upperfrets. Nou, gewoon wachten totdat ze in de winkel zijn en er gewoon eens eentje proberen.

groovieguitarguus
5 september 2008, 21:33
Heeft Gibson al eerder gedaan...

http://cgi.ebay.com/1983-GIBSON-Les-Paul-RED-CUSTOM-guitar-tremolo_W0QQitemZ260282553287QQihZ016QQcategoryZ47 072QQrdZ1QQssPageNameZWD4VQQcmdZViewItemQQ_trksidZ p1638Q2em124

persoonlijk vindt ik dit iets fraaier voor een Les Paul. Minder hakwerk.

Voor de rest zeker gaaf gitaartje, de nieuwe uitvoering...

Deze ouwe custom is ook g..l (lingo).

Bram+
5 september 2008, 21:46
Op een of andere manier vind ik de look van een LP met FR niet werken. Die contoured back is natuurlijk wel briljant en zouden ze ook met een 'normaal' productiemodel moeten doen.

richwoodplayer
5 september 2008, 21:49
Heeft Gibson al eerder gedaan...

http://cgi.ebay.com/1983-GIBSON-Les-Paul-RED-CUSTOM-guitar-tremolo_W0QQitemZ260282553287QQihZ016QQcategoryZ47 072QQrdZ1QQssPageNameZWD4VQQcmdZViewItemQQ_trksidZ p1638Q2em124

persoonlijk vindt ik dit iets fraaier voor een Les Paul. Minder hakwerk.

Voor de rest zeker gaaf gitaartje, de nieuwe uitvoering...

Deze ouwe custom is ook g..l (lingo).

wat een fage tuners zitten er op die gibson!
maar ik krijg wel steeds meer G.A.S op een wijnrode gibson!

Anders Destium
5 september 2008, 22:24
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ik bijvoorbeeld een LP met lampjes in de hals ook maar mooi moet vinden...

FR tremelo's vind ik gewoon beter bij Ibanezjes of andere 'snelle' gitaren passen...

Je toon komt op nogal denigrerend over: "Elke innovatie is een achteruitgang tov gitaren die meer dan een halve eeuw terug zijn bedacht". Ik zou het net zo goed over conservatieve puristjes kunnen hebben en dat komt volgens mij niet zo positief over :)

Zelf wacht ik al jaren op een betaalbaar LP-model met floyd, ik baal er van dat mijn LP zo vaak ontstemt. Voor mij is het onbegrijpelijk dat er zoveel gitaren goed gestemd blijven bij gruwelijk misbruik, terwijl veel Gibsons en Fenders al ontstemmen als je naar de gitaar wijst ;) Maar ja, je moet natuurlijk vooral vasthouden aan het oorspronkelijke ontwerp want dat is heilig.

Henri H
5 september 2008, 22:56
Als Alex Lifeson er ook eentje heeft vind ik het helemaal goed. ;)
Persoonlijk heb ik het niet (meer) zo op FR, veels te veel gedoe met snaren verwisselen en evt. bijstemmen.
Ze zouden er een Music Man Tremelo op moeten zetten met locking tuners, dan zou ik het misschien overwegen om er eentje te proberen.
Op m'n Axis Super Sport zit er zo eentje alsook locking tuners.
Deze ontstemt wel wat sneller (valt erg mee) maar je hebt er ook veel meer gemak van.

vulvasonic
5 september 2008, 23:59
Het maakt geen flikker uit of wij het mooi, goed, lelijk of slecht vinden. Uiteindelijk zal de gitaar toch wel weer verdwijnen, omdat er gewoon teveel aan afwijkt voor de gemiddelde gitarist en bovendien in een prijsklasse zit dat, voor diezelfde gemiddelde gitarist, ver buiten het budgettair bereik ligt.

Henri H
6 september 2008, 00:22
Het maakt geen flikker uit of wij het mooi, goed, lelijk of slecht vinden. Uiteindelijk zal de gitaar toch wel weer verdwijnen, omdat er gewoon teveel aan afwijkt voor de gemiddelde gitarist en bovendien in een prijsklasse zit dat, voor diezelfde gemiddelde gitarist, ver buiten het budgettair bereik ligt.Zo, die zit! Weet je al wat ie gaat kosten dan?

vulvasonic
6 september 2008, 01:05
Zo, die zit! Weet je al wat ie gaat kosten dan?

Nee, maar ik las dat het ding (vooralsnog in ieder geval) alleen gemaakt wordt in de custom shop van Gibson. Daar komen doorgaans niet de goedkoopste gitaartjes vandaan.

Henri H
6 september 2008, 01:25
Nee, maar ik las dat het ding (vooralsnog in ieder geval) alleen gemaakt wordt in de custom shop van Gibson. Daar komen doorgaans niet de goedkoopste gitaartjes vandaan.Daar heb je een punt.
Echter, ik denk dat er op zich best wel een markt voor zou zijn als de mensen overtuigd zijn van het feit dat we onze kortzichtige blik op Gibsons met FR en Fenders met humbuckers etc. maar 's moeten laten varen anno 2008.
De tijd staat niet stil toch?
Bovendien, als je hem niet mooi vind koop je toch gewoon een andere gitaar, desnoods zonder FR.
Of je koopt er 2: eentje met en eentje zonder, geld zat toch? Oh nee, budgettair bereik heet dat. ;)
Bummer, dan maar weer een RG'tje....

macwilliams
6 september 2008, 07:43
Dan wachten we gewoon op de volgende amerikaanse economie crash.
Wanneer die $1,- nog maar €0,3 waard is dan valt het nog wel mee qua prijzen.

Axcces voor de hals, abces op de body...

Anders Destium
6 september 2008, 11:17
Ik vind het zonde dat dit geen gewone productiegitaar wordt in de lijn van bijvoorbeeld de BFGs, studio's of standards. Op deze manier is het, zoals vulva al zegt, een experiment dat gedoemd is te falen. Volgens mij heb je ook in de jaren 80 een serie custom lite's gehad met een floyd, vorig jaar stond er een op gitaarmarkt. Ik was er te laat bij :(

Thanathar
6 september 2008, 12:38
Ik vind het opzich wel vet..

Alleen als ie niet zo snel ontstemt :P

jorrit
6 september 2008, 13:17
wees blij! kunnen die ibanez spelers eindelijk een gitaar met een floyd kopen waar wel een fatsoenlijke tone in zit! ;)

Mitch
6 september 2008, 13:37
Het gaat nu alleen over de Floyd Rose, maar de afgeroomde hiel en contoured body lijkt me ook niet onbelangrijk? Zeker die hiel zouden ze wel bij meer modellen mogen invoeren wat mij betreft.

dml
6 september 2008, 15:17
Les Paul met FR? Eindelijk!!

bagheera
6 september 2008, 15:19
Les Paul met FR? Eindelijk!!
komaan zeg dan heb ik het liever ben een bigsby dat ziet er niet zo goedkoop uit en past beter bij het Les Paul imago een prs met een FR dat vind ik ok

RoelTM
6 september 2008, 15:31
dat vindt ik eigenlijk het enige nadeel aan Les Pauls: ik ben gewoon verslaafd aan Floyd Rose ;)
en nee, het is niet suppermooi, maar ik denk dat het met een mooie sunburst toch niet veel lelijker zal zijn dan een 'gewone' TOM brug

Bram+
6 september 2008, 15:38
komaan zeg dan heb ik het liever ben een bigsby dat ziet er niet zo goedkoop uit en past beter bij het Les Paul imago een prs met een FR dat vind ik ok
Ik snap dat een Bigsby beter in het beeld van een Les Paul past (ben ik het ook mee eens), maar een Bigsby is niet bepaald hetzelfde als een Floyd Rose.. Afgezien van of je dat wil, kun je met een Floyd Rose systeem extreme duikvluchten en lanceringen maken, met een Bigsby niet veel meer dan een 'wobble'. Niet echt vergelijkbaar dus.

RoelTM
6 september 2008, 15:41
Ik snap dat een Bigsby beter in het beeld van een Les Paul past (ben ik het ook mee eens), maar een Bigsby is niet bepaald hetzelfde als een Floyd Rose.. Afgezien van of je dat wil, kun je met een Floyd Rose systeem extreme duikvluchten en lanceringen maken, met een Bigsby niet veel meer dan een 'wobble'. Niet echt vergelijkbaar dus.
klopt helemaal, een Bigsby (hoe spreek je dat eigenlijk uit???) is mooier, maar een FR kun je meer mee

Bram+
6 september 2008, 15:47
klopt helemaal, een Bigsby (hoe spreek je dat eigenlijk uit???) is mooier, maar een FR kun je meer mee
Volgens mij gewoon Biksbie.

budje
6 september 2008, 16:01
ome steve van genesis vroeger heeft al jaaaaaren een tremelo op zn paul. Moet ie toch zelf weten. Ook al heb ik een hekel aan floyd rose gevallen en duikvluchten, ze moeten het nog steeds zelf weten

http://www.youtube.com/watch?v=xW_7YyKawbw

Anders Destium
6 september 2008, 17:40
komaan zeg dan heb ik het liever ben een bigsby dat ziet er niet zo goedkoop uit en past beter bij het Les Paul imago een prs met een FR dat vind ik ok

Ik weet niet wat er zo goedkoop uitziet aan floyds, wat er bij andere bruggen minder goedkoop uitziet :dontgeti: Een PRS met floyd zie ik ook wel zitten :)

Kaïn
6 september 2008, 17:56
Als ze er in het wit zijn koop ik er accuut 1 :satisfie:

vulvasonic
6 september 2008, 21:41
Als je ziet hoeveel opties voor alle bekende modellen op de markt gebracht worden, verbaast het me dat er maar zo weinig modellen voorzien zijn van een FR. Fender heeft zelfs alle strats met FR systeem uit het aanbod gehaald (en als er toch 1 model is dat zich ervoor leent....)!

Ergo, ik begrijp het niet, maar blijkbaar is de gitarist nog conservatiever dan we al dachten en zijn bekende modellen met FR commercieel niet aantrekkelijk genoeg. Anders kan ik het niet verklaren.

Henri H
6 september 2008, 22:29
Persoonlijk vind ik een LP met Bigsby ook geen gezicht, dan toch liever een FR hoor!
Vind het er echt niet goedkoop uitzien, zeker niet als je de prijs van een CS erbij ziet.
Maar waarschijnlijk heeft Vulvasonic wel gelijk.
Op een Strat horen single coils met een Kahler(?) of Fender tremelo en op een Les Paul humbuckers, meer niet.
Tenminste, bij het grote publiek dan. Dat topgitaristen zoals Hackett en Lifeson wel een FR op hun LP hebben telt niet....

Orpheo
7 september 2008, 11:22
een floyd is superstabiel qua stemming, maar omstemmen is een ramp.


kijk, als ze de floyd nu combineren met het 'robot' circuit, dan heb je echt een winner. maar goed, voor een frezing voor een floyd+floyd zelf betaal je al bijna 1000$ meer geloof ik. belachelijk, maar goed. het verkoopt. wie benik om dan te oordelen dat 't belacelijk is?

barno
7 september 2008, 11:35
een floyd is superstabiel qua stemming, maar omstemmen is een ramp.


kijk, als ze de floyd nu combineren met het 'robot' circuit, dan heb je echt een winner. maar goed, voor een frezing voor een floyd+floyd zelf betaal je al bijna 1000$ meer geloof ik. belachelijk, maar goed. het verkoopt. wie benik om dan te oordelen dat 't belacelijk is?

iemand met, in dit geval toch :), goede argumenten. +1 voor robot+FR

Daemon
7 september 2008, 11:40
Damn, ik hoop dat ze snel laten weten wat het prijskaartje wordt want ik wil er 1 :cooler:

Orpheo
7 september 2008, 11:57
oh ja, guys; ik heb geen floyd op een LP! was 't maar waar. lijkt me wel tof, vanwege de duikvluchtjes enzo. Qua tone scheelt 't niet zoveel met een vintage trem heb ik gemerkt. vergeleken met een massief body wel natuurlijk, maar niet in termen van 'slechter' of ' beter'. Ik snap ook niet waarom gibson hem lichter maakt, als ze al de tremfrezing hebben, tummycut en die heel. Ik snap 't echt niet wat ze daar doen, in Nashville.

Henri H
23 september 2012, 18:25
Hééééééle dikke bump!!! :)

Ik zit er sterk over te denken zo'n Lifeson signature aan te schaffen, maar wil hem wel eerst een paar keer testen.
Heeft er iemand een idee waar dat zou kunnen, American Guitar Store missschien 's benaderen?

Zo'n piezo-systeem lijkt me ook geweldig, als je ziet dat Alex dat al jaren gebruikt, en als je hoort wat voor geluid dat geeft, geweldig toch?


http://www.youtube.com/watch?v=FcscDeH02fw

R.J
23 september 2012, 20:48
Sja, Alex Lifeson van Rush speelt er op he.
Desalniettemin vind ik een FR ook geen pan op een LP.
Om te spelen however... MAar dan liever een mahogany strat body met 2 pafs

Sinner1980
23 september 2012, 21:28
Ik zie Alex toch het liefst met zijn es335. Ik kan gewoon niet wennen aan een floyd op een les paul; ieder zijn ding!

Henri H
23 september 2012, 21:56
De discussie "wel of geen FR op een LP" is zooooo 2008. :)

Ik ben ook geen fan van FR, had liever een Music Man tremolo gehad, maar deze LP lijkt me wel heel veelzijdig.
Bovendien vind ik hem erg mooi in die Viceroy Sunburst kleur, en ja, Lifeson is toch een idool.

mesaman
23 september 2012, 23:29
eem zn gibson halen! die jaren tachtig gibsons zie je nog zelden, die waren gaaf!