PDA

View Full Version : Ernstige Les Paul GAS aanval



Jurgen_79
5 september 2008, 09:44
Tja, ben net 2 maanden bezig met gitaar en mijn eenvoudige Squier vm strat is eigenlijk een prima beginnersgitaar, maar ik zit al sinds de aanschaf te gassen op een Les Paul modelletje. Heb een paar Epiphone's in de handen gehad bij de lokale gitaarhandel en dat beviel erg goed. Ik zat vooral te kijken naar een leuke Epiphone Les Paul custom in ebony (met wit/creme binding en gold hardware). Maar nu heb ik een heel erg interessant aanbod gekregen voor een nieuwe Gibson Les Paul studio (fireburst finish met gold hardware lijkt me wel wat!). Ik voel me bijna schuldig om met mijn minimale gitaarervaring een echte Gibson te mishandelen :D , maar aan de andere kant kan ik het geld missen en verwacht ik dat een echt goede gitaar wellicht meer motiveert dan mijn Squier (ok, ik zoek gewoon een reden om dat ding aan te schaffen :D )

Zo eentje gaat het dus om: les paul studio fireburst (http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/lpfireDETAIL.jpg)

Ik heb de Gibson nog niet in de handen gehad, dus dat gaat zeker eerst gebeuren (misschien ligt het mij helemaal niet!). Maar ik neem aan dat ik mag verwachten dat de pickups, houtsoorten, afwerking, hals, etc. van de Gibson beter zijn dan de Epi?

Nadeel is wel dat mijn Marshall MG15dfx dan helemaal door de mand valt, dus kan ik gelijk weer aan het sparen voor een VOX ac15 of Fender blues JR. o.i.d :P

Dure hobby dat gitaarwerk ;)

Rormo
5 september 2008, 09:54
Na 2 maanden een Gibson kopen is belachelijk. Je zult niet eens verschil merken of kunnen horen...

barno
5 september 2008, 10:00
Niks verkeerd mee om snel een goede gitaar te kopen. TS heeft volgens mij een gezonde kijk op de zaak en enige zelfrelativering.

Een goede gitaar geeft je inderdaad niet meer de mogelijkheid gebrekkige techniek op de gitaar te steken, dus motiveert meer om te oefenen.

Bovendien is zo'n LP studio best door te verkopen mocht de "hobby" niet doorgaan.

Mr.Fingers
5 september 2008, 10:05
Als je het je kan permitteren, waarom niet dan? Er zijn genoeg (beroemde) gitaristen die maar een handjevol akkoorden kunnen spelen, en 1 slagje, en dit doen op 's wereld duurste gitaren...

Jurgen_79
5 september 2008, 10:14
Ik snap dat het vrij kansloos overkomt om een dure gitaar te hebben en er dan niet of nauwelijks een fatsoenlijk geluid uit te kunnen krijgen. Maar ik koop zo'n gitaar absoluut niet omdat het stoer staat een Gibson te hebben (heb wat dat betreft zowieso niet veel mensen in mijn kennissenkring die uberhaubt het verschil zouden zien tussen een Epi of een Gibson). Maar op termijn wil ik er gewoon een Les Paul model bij hebben. De betere Epiphones zijn waarschijnlijk voor mij op die moment net goed zo (speel ik net zo beroerd op :D), maar als deze hobby mij blijft boeien (en daar ben ik vrij zeker van) dan verwacht ik van de Gibson gewoon langer plezier te hebben.

Jay75
5 september 2008, 10:20
Gewoon kopen dat ding als je geld hebt, waarom niet.
Net alsof je als je net je rijbewijs hebt geen Mercedes mag kopen als je geld hebt? Gewoon kopen dat ding, nie meer over nadenken!

Mr.Fingers
5 september 2008, 10:22
Je kan ook op "safe" spelen, en een 2e handse studio kopen, kom je goedkoper uit, en stel nu dat het niets wordt, kan j'm voor dezelfde prijs verkopen (als je nieuw koopt, en dan verkoopt verlies je toch ettelijke honderden euro's). En je hoeft je geen zorgen te maken over "de eerste kras", want die zit er waarschijnlijk toch al op ;)

En je blijft geen beginner hé, op een gegeven moment zal je een redelijk goede gitarist worden, en dan ga je waarschijnlijk meer plezier hebben aan die gibson dan aan die epiphone.

Tubescreamer
5 september 2008, 10:55
Mee eens, als je het geld hebt, gewoon doen. En idd, als je 2ehands een mooie kan vinden, hou je nog wat over ook -om te sparen voor die AC15 :D !!. Je ziet regelmatig 2ehands Studios voorbijkomen (niet perse de fireburst, dat wel) dus hou je ogen open!

Maarten66
5 september 2008, 11:07
Na 2 maanden een Gibson kopen is belachelijk. Je zult niet eens verschil merken of kunnen horen...

Ik wou dat ik begonnen was met een Gibson. Dus trek je maar niks aan van deze post en koop dat ding gewoon. Al zou ik persoonlijk niet de fireburst doen maar de alpine witte.

duckman
5 september 2008, 11:22
Gewoon doen! Het maakt niet uit hoe lang je speelt.

Veel plezier ermee! :)

macwilliams
5 september 2008, 11:23
Tja, ben net 2 maanden bezig met gitaar en mijn eenvoudige Squier vm strat is eigenlijk een prima beginnersgitaar, maar ik zit al sinds de aanschaf te gassen op een Les Paul modelletje. Heb een paar Epiphone's in de handen gehad bij de lokale gitaarhandel en dat beviel erg goed. Ik zat vooral te kijken naar een leuke Epiphone Les Paul custom in ebony (met wit/creme binding en gold hardware). Maar nu heb ik een heel erg interessant aanbod gekregen voor een nieuwe Gibson Les Paul studio (fireburst finish met gold hardware lijkt me wel wat!). Ik voel me bijna schuldig om met mijn minimale gitaarervaring een echte Gibson te mishandelen :D , maar aan de andere kant kan ik het geld missen en verwacht ik dat een echt goede gitaar wellicht meer motiveert dan mijn Squier (ok, ik zoek gewoon een reden om dat ding aan te schaffen :D )

Zo eentje gaat het dus om: les paul studio fireburst (http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/lpfireDETAIL.jpg)

Ik heb de Gibson nog niet in de handen gehad, dus dat gaat zeker eerst gebeuren (misschien ligt het mij helemaal niet!). Maar ik neem aan dat ik mag verwachten dat de pickups, houtsoorten, afwerking, hals, etc. van de Gibson beter zijn dan de Epi?

Nadeel is wel dat mijn Marshall MG15dfx dan helemaal door de mand valt, dus kan ik gelijk weer aan het sparen voor een VOX ac15 of Fender blues JR. o.i.d :P

Dure hobby dat gitaarwerk ;)
Bij twijfel gewoon doen!
Mooie burst!

bass blom
5 september 2008, 11:23
vet mooi die fireburst :p

Jurgen_79
5 september 2008, 11:35
Bedankt voor de bemoedigende woorden :soul:

Ik zal er nog even rustig een paar dagen over denken. Wellicht dat ik volgende week maar eens een middagje vrij neem en er eens langs ga om even te kijken/aanvoelen/proberen. De mij aangeboden prijs is denk ik interessant genoeg om een nieuwe te kopen zonder al te veel risico te lopen een hoop geld te verliezen. Die alpine witte was trouwens mijn 2e keus wat finish betreft, maar wit is nogal ehhh wit (maar da's puur gezien vanaf plaatjes dus ben erg benieuwd hoe ik er in werkelijkheid over denk).

Heb ik het goed dat de studio's ook standaard geleverd worden met koffer?

JeanPaul du Vinnie
5 september 2008, 12:09
Ga ervoor! Geweldig mooi ding.

Jim Haagmans
5 september 2008, 12:12
Ik ben totaal geen les paul man, maar mijn god die ziet er wel heel geil uit :)

pikasso
5 september 2008, 12:13
Als je hem ok vindt spelen gewoon kopen.
Al zou je er maar een akkoord op spelen. Wat dan nog!!!

Rormo
5 september 2008, 13:11
Ik wou dat ik begonnen was met een Gibson. Dus trek je maar niks aan van deze post en koop dat ding gewoon. Al zou ik persoonlijk niet de fireburst doen maar de alpine witte.


Laat ik het even herformuleren: Het is altijd mooi om een Gibson te kopen en daar op te spelen. En als je geld zat hebt, moet je het gewoon doen. Maar als blijkt dat gitaarspelen na een half jaar toch niet is wat je dacht, kun je flink verlies maken op zo'n aankoop en dat is natuurlijk zonde. Terwijl je in deze fase het verschil nog niet zult merken is het dus een groot risico. Aan de andere kant motiveert het je misschien wel extra en dan kan het ook positief werken.

Als laatste is het mooi om heel lang te verlangen naar zo'n instrument en hem dan eindelijk te kopen en gelijk te voelen dat het perfect is. Als je nu al een Gibson koopt zul je dat gevoel nooit krijgen.

Dus ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar je moet wel een goede afweging maken en bedneken wat je met dat geld anders allemaal zou kunnen doen en hoe makkelijk je het kunt missen.

Lexvandoef
5 september 2008, 13:17
Als laatste is het mooi om heel lang te verlangen naar zo'n instrument en hem dan eindelijk te kopen en gelijk te voelen dat het perfect is. Als je nu al een Gibson koopt zul je dat gevoel nooit krijgen.

Als het echt een gitarist wordt zal dit echt niet de laatste gitaar zijn die hij koopt ;)

orreltak
5 september 2008, 13:42
Als het echt een gitarist wordt zal dit echt niet de laatste gitaar zijn die hij koopt ;)

precies
when the GAS gets strong and the flesh gets weak again....

mooie studio idd

en een vox ac15 liegt er ook niet om. :cooler:

New Order
5 september 2008, 14:33
IK kocht een american strat toen ik nog geen jaar speelde 8-)
Gewoon kopen die handel!

iWishmaster
5 september 2008, 14:41
IK kocht een american strat toen ik nog geen jaar speelde 8-)
Gewoon kopen die handel!
Haha, dat wilde ik ook net posten! Maar ik heb wel 100 gitaren in handen gehad van alle prijsklasses voordat die keus maakte!

Tiessie
5 september 2008, 17:52
Ik wou dat ik begonnen was met een Gibson. Dus trek je maar niks aan van deze post en koop dat ding gewoon. Al zou ik persoonlijk niet de fireburst doen maar de alpine witte.


De alpine wit is echt VET!!

mikeyaxeman
5 september 2008, 20:24
Mooi kopen dat ding als je dat wilt je kunt hem altijd nog verkopen en als je idd doorgaat heb je al een hele mooie gitaar. :satisfie:
Erg gave finish die fireburst trouwens heel erg mooi!

pueblo
5 september 2008, 20:47
gewoon doen, prachtige gitaar :satisfie:

grayfink
5 september 2008, 20:49
Als je je het kunt veroorloven is er geen enkele reden om het niet te doen.
Ik heb toen ik begon (in 1980) ook direkt een goede gitaar gekocht en die heb ik nog steeds.

toon-
5 september 2008, 21:12
Let wel een beetje op... Het is ondertussen wel algemeen bekend dat Gibson ook genoeg 'slechtere' gitaren maakt. Stel dat je net zo een vast hebt en het niet zou voelen (wat normaal is voor iemand die 2 maanden speelt)...

JohnLord
5 september 2008, 21:14
Ik zou toch voor de gitaar uit je openingspost gaan :)

Thomash
6 september 2008, 14:54
Er is niks mis mee om zo'n gitaar in zo'n vroeg stadium te kopen..

Ik wilde ook toendertijd na 2 maanden op mijn spaanse gitaar te hebben gespeeld een 235325 euro gitaar kopen.. Maar ik heb dat wel zo lang mogelijk geprobeerd uit te stellen, ook al kon ik het me veroorloven vond ik een beetje belachelijk om zo'n ding te kopen.. en na een jaartje spelen kon ik een dan toch een m'n droom gitaar kopen tegen een mooie prijs..

Ondanks dat ik nu wel een beetje kan spelen, schaam ik me nog steeds als ik ergens kom waar iemand die veel beter kan spelen op een squier loopt te rocken en ik voor jan doedel op m'n Gretsch akkoorden loop te rammen :P (zo erg is het niet, maar om een idee te geven)

De gitaar maakt niet de gitarist, dus koop hem niet omdat je beter zou worden, maar het motiveerd zeker om harder en meer door te oefenen om dat schuldgevoel kwijt te spelen :P

Jurgen_79
6 september 2008, 15:04
Lol, snap wat je bedoelt. Het komt indrukwekkender over om fatsoenlijk te kunnen spelen op een goedkope Squier of Epiphone dan amper een paar noten te kunnen spelen op een Fender of Gibson. Ik moet zeggen dat na een nachtje slapen de GAS aanval een beetje gezakt is en het verstand weer ene beetje terug komt ;)

Wellicht is het verstandiger eerst nog een paar maanden verder te lessen en oefenen. Dan weet ik in ieder geval zeker of ik er al dan niet mee verder wil, weet ik wellicht beter welke sound ik zoek en kan ik ook beter beoordelen of die Les Paul echt de gitaar voor mij is.

Heb net even nieuwe snaren op de Squier gezet (hoge E knapte gisteren) en die klink weer een stuk frisser nu. Wat ik vooral mis is wat meer sustain en de distortion klinkt gewoon vrij kut (maar dat is waarschijnlijk meer te danken aan de mg15)

Dus ja wat gaat het worden? Verstand zegt nu even niet doen, maar het blijft wel een beetje in mij achterhoofd hangen zeg maar. Hij is gewoon wel erg mooi :p

bagheera
6 september 2008, 15:15
is iemand er al op gekomen te vragen hoeveel dat studio'tje nu eigelijk kost.
Als we dan toch over risico's bezig zijn en laat ik eerlijk zijn ik heb al betere epi's in men hand gehad als studio's hoor. Dat meen ik studio's zijn zeer dun hebben dus minder sustain niet dat ze slecht zijn he maar dat zijn epi's zeker ook niet. Mij niet gelaten als je hem koopt maar ik heb zelf nog geen gibson wel een hele resem andere gitaren zeer goede maar de gibson les paul die bewaar ik voor een speciaal moment, het moment wanneer ik echt kan zeggen NU ben ik echt goed. En dan zal het ook geen studio zijn maar deze : VOS (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-CS-LP-1959-V.O.S.-Iced-Tea/art-GIT0008913-000)
of deze
pas op G.A.Z gevaar (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gibson-1959-Les-Paul-Standard-Reissue-Murphy-Aged-Faded-Tobacco/art-GIT0011083-000)

en ik moet beamen wat hier nog al gezegd is na 2 maand die gitaar kopen je hebt nog niet genoeg geleden om jezelf te sussen met zo'n gitaar er zijn zoveel mooie dingen op de markt.
Beloof ten minste dat je hem test in alle objectiviteit dat wil zeggen speelt hij echt beter, is hij het geld waard, ben ik het waard enz.

New Order
6 september 2008, 17:08
Zoek misschien een mooie verhouding tussen pure GAS attack
en verstand.
Als je zeker weet dat gitaarspelen DE hobby voor je is
en een gitaar als heilig relic beschouwd is geen geld teveel lijkt mij.

Objectiviteit is anders zoals Bagheera ook al zegt vrij essentieel.
Ik heb al een beginner horen vertellen dat hij een tele voor 1200 euro kocht omdat hij de 'vorm' mooi vond, hij probeerde er anders wel metal op te rammen...
ALLES proberen :cooler:

Koenios
6 september 2008, 18:21
Gewoon doen
ik ben nu al jaloers :P
veel plezier ermee

pannekoek
6 september 2008, 18:34
les paul studio kopen nadat je pas bent begonnen???


doen!!!!!


ben januari 2006 begonnen met startersgitaar + roland cube
5 maanden later had ik ook een les paul studio en geen moment spijt van gehad!

richwoodplayer
6 september 2008, 18:36
aww, k speel al 4 jaar en mijn gibson is nog op weg... february hoop ik..
ik wil dus een gibson lp studio win red / gold hw

wat is slimmer?
kopen bij feedback als ze hem daar hebben?
en zo niet bestellen bij thomann?
of dan op marktplaats kijken en dan pas thomann?
want ik heb nog geen slechte dingen gehoortd over thomann, dus bestel ik hem liever daar dan ergens anders ;) of zijn er nog meer aanraders of plekken waar ik er 1 kan vinden?

Dark_Tranquillity
6 september 2008, 18:40
Gewoon doen kerel, ik zat na een maand pingelen ook aan mijn eerste dure gitaar te knutselen. Geloof me, een dure gitaar, en dus vooral betere, stimuleert echt om door te gaan!

bagheera
6 september 2008, 19:12
Gewoon doen kerel, ik zat na een maand pingelen ook aan mijn eerste dure gitaar te knutselen. Geloof me, een dure gitaar, en dus vooral betere, stimuleert echt om door te gaan!
maar is de studio ook beter, daar ben ik naar mijn ervaring niet zo zeker van ik benadruk gibson is een top merk maar kom zeg neem nu deze
http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gitaren/Les-Paul-Modellen/Gibson-Les-Paul-Special-Faded-Series-Worn-Yellow/art-GIT0013743-000
of deze
http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Gitaren/Les-Paul-Modellen/Gibson-Les-Paul-Melody-Maker-WWH-Worn-White/art-GIT0010750-000

je moet goed zot zijn om dat als echte gibson te bekijken ik weet wel het gaat hier nu om een studio maar het blijft waar, vergelijk toch maar eerst met een epi want die doen het in de gevallen dat ik geprobeerd heb beter.
Goedkoper bij gibson => inleveren van kwaliteit

nu niets tegen een studio als je echt zeker bent dat het beter is by all means maar ben je dat niet ga voor de epi die echt goede gibson volgt nog wel

richwoodplayer
6 september 2008, 19:18
zeg, hou jij eens even op?
je post hier dan ook wel de goedkoopste gibsons die je kan vinden..
en somige dromen ervan op een GIBSON in handen te hebben, een betaalbare. en de studio is niet slecht en ook niet uber goed, maar het is wel een vette gitaar, met toch het gibson geluid erin.
dus verpest die mooie momenten nou niet als we net een mooie gibson les paul studio hebben gekocht okee :D

P.S je vergeet puntjes te zetten in je zinnen, is lastig lezen zo..

bagheera
6 september 2008, 19:32
zeg, hou jij eens even op?
je post hier dan ook wel de goedkoopste gibsons die je kan vinden..
en somige dromen ervan op een GIBSON in handen te hebben, een betaalbare. en de studio is niet slecht en ook niet uber goed, maar het is wel een vette gitaar, met toch het gibson geluid erin.
dus verpest die mooie momenten nou niet als we net een mooie gibson les paul studio hebben gekocht okee :D

P.S je vergeet puntjes te zetten in je zinnen, is lastig lezen zo..
ja ik weet het ik voelde me net een beetje schuldig over het afkraken van de studio's, het is vooral belangrijk dat je zelf blij bent. En wat ik ook zeg zo lang jij blij bent heb ik ongelijk, wat mij dan weer blij maakt wat ik zie graag gelukkige gitaristen, die spelen beter wat dan weer goed is voor de wereld want van goede muziek wordt iedereen blij.

en ik zal letten op mijn puntjes :D

Jurgen_79
6 september 2008, 19:43
Nou ja, de Gibsons die jij net post zijn ook wel echt de meest betaalbare Les Paul modellen. De Studio is wel een 'echte' Les Paul met (als ik het goed heb) dezelfde dikte body als een standard en ook qua gewicht praktisch gelijk. Wat je (helaas) wel mist is de mooie binding rond de body, hals en headstock en de pickups zijn ook niet hetzelfde. De 'sound' van de studio is wel een echte Les Paul sound voor zover ik het zelf heb gehoord en heb kunnen beoordelen, dus met geweldige sustain :D

Het kwam eigenlijk omdat ik in eerste instantie geinteseerd was in een van de duurdere Epiphones. De gitaarzaak die ik aan de telefoon had is een klant van het bedrijf waar ik werk en hij gaf direct aan duidelijke voorkeur te hebben voor een Gibson. Hij wilde mij daarin ook wel in tegemoet komen (had ik overigens niet eens om gevraagd!). De studio kost normaal gesproken ergens rond de 1200 euro geloof ik, het aanbod wat ik gekregen heb lag wel enkele honderden euro's lager en daarmee ineens binnen budget. Vandaar de spontane GAS aanval! 'Gelukkig' zit deze winkel aan de andere kant van het land en heb ik mezelf kunnen inhouden om er niet gelijk langs te rijden en er een op te halen :D

Maar de twijfel is er nog steeds ;)

richwoodplayer
6 september 2008, 19:46
ik weet al zeker voor mezelf dat ik een les paul studio ga halen. ik vind het super mooie gitaren klinken goed, goede sustain, en als je weer wat meer geld hebt kan je hem altijd verkopen en een betere kopen nietwaar?:D