PDA

View Full Version : Tempo doeloe en Formule 1 gitaren



bleep
4 september 2008, 23:54
Ik classificeer de laatste tijd mijn gitaren naar snelheid.

Voor langzame en dragende nummers gebruik ik trage gitaren Lowden (O en F) ook wel toon gitaren genoemd bijvoorbeeld. Avalon zijn qua snelheid middelmatig (dit zijn dus de 'alleskunners' in ieder geval breed inzetbaar) In de F1 koningsklasse Lakewood A-32 en Kleine Yairi gitaren.
Als een ander gitarist een lowden speelt ga ik er nooit naast zitten met een soortgelijk instrument. Dan pak ik juist een supersnelle.
Ik heb met deze benadering erg goede ervaringen en in de praktijk werkt het voor mij erg goed.


Zijn er meer mensen die hun gitaar naar 'snelheid' indelen en dit trucje toepassen.

Heb jij zelf een idee wat de snelheid van jouw gitaar is?

DeiDRagonas
5 september 2008, 00:43
Ik denk dat de meeste mensen hun gitaren indelen naar klank.. Mijn cederhouten Crafter klinkt houtig en warm. Mijn Yamaha is daarentegen weer beter voor studiowerk en klinkt wat helderder.

Ik gok dat niet veel ppl dat op snelheid indelen, maar we zullen zien...

Grt R!

bleep
5 september 2008, 00:58
Volgens mij heeft snelheid heel erg veel met klankbepaling van doen. Alleen wie kan daar de vinger opleggen en dit leken uitleggen. Eltjo heeft daar voor nachtbrakers nog wel iets over opgeschreven en zou de snaartheorie in de kwantummechanica ook hier niet raakvlakken geven? Het boventonen gamma van de trillende 'elastiekjes' gelijk de boventonen van een snaarinstrument zijn heel erg klankbepalend?

Niks leuker als wetenschappen synchroon gaan lopen. De muziekwetenschap is en was zeker in een verlichtende tijd ook een wetenschap.



Ik bestudeer muziekwetenschap! O, je tokkelt wat op een gitaartje? :B

bert k
10 september 2008, 16:16
Maar is de snelheid van de gitaar niet gewoon een kwestie van afstellen en de juiste snaarkeuze? Ik heb wel bewust een wat zwaardere afstelling gekozen ten gunste van de klank.

Neemt niet weg dat het nuttig is om er rekening mee te houden.

Buzz
10 september 2008, 16:57
Misschien bedoelt bleep de snelheid van de respons. Zoals bijvoorbeeld een OM-model een snellere respons zou moeten hebben dan een Jumbo. Ceteris Paribus, natuurlijk....

zoon van Piet
10 september 2008, 19:58
Een heel interessante indeling/classificatie! En dat op zich is al de moeite waard, weer eens wat anders dan naar D of J of houtsoorten.
Zelf kan ik er niet zoveel mee, al denk ik wel dat ik in de loop der jaren verschoven ben van F1 naar Tempo doeloe, qua voorkeur.. ik ga voor volle donkere sounds, dikke tone.. en dat zit volgens mij zelden in F1?

(plus: ik kan absoluut niet snarenracen..)

jplm
10 september 2008, 21:26
en zou de snaartheorie in de kwantummechanica ook hier niet raakvlakken geven? Het boventonen gamma van de trillende 'elastiekjes' gelijk de boventonen van een snaarinstrument zijn heel erg klankbepalend?

Ik lees wel eens wat over quantum-mechanica. En over gitaren. Maar het is nog niet in me opgekomen om die twee te combineren!

Groet, Jan.