PDA

View Full Version : Rif, lick



Muzieknono
4 september 2008, 22:00
Hallo mensen, wie kan me vertellen wat het verschil is tussen een rif en een lick :metal:

chubbyfan
4 september 2008, 22:10
dat vraag ik me ook weleens af :) ,volgens mij is een riff een steeds voorkomend stuk(begeleiding),en een lick een eenmalig iets in een solo als ik er zo over na denk

Luke-wannabe
4 september 2008, 22:43
Voor mij is een Riff iets dat meer 'ritmisch' is. Dus op de lage snaren (metal, hardrock, rock, rock 'n roll enzo). Een lick, daarentegen, is (voor mij) iets dat je op de hoge snaren speelt. Vooral met harmonieën in de stijl van Hendrix, SRV etc.

SGbanez
4 september 2008, 23:05
Inderdaad. Een riff is zegmaar het deuntje of het (sja hier zou ik dus rifje zeggen) dat je door het hele nummer hoort. Bijvoorbeeld bij Highway to hell van AC/DC. AC/DC maakt sowieso heel veel gebruik van riffs. Ze zijn altijd simpel maar wel erg efficient bij AC/DC. Ik geloof dat ze met een riff dan vooral zo'n pakkend herhalend stukje bedoelen.

Een lick is een gedeelte van een solo of een paar noten achter elkaar die een gitarist speelt. Ik geloof dat ze vaak ook kenmerkend zijn voor een bepaalde gitarist. Je herkent bijvoorbeeld Jimi Hendrix of SRV of Slash of Angus Young, etc meteen aan licks die ze door een nummer heengooien. Het is een beetje breder dan een riff volgens mij. Bij een lick denk ik meer aan een heel kort stukje dat door een Chorus ofzo heen wordt gegooid, om het wat minder booooring te maken, of gewoon omdat het vet klinkt. Volgens anderen zijn het juist gedeeltes van solo's. Dat zal denk ik eerder kloppen want als je op youtube ofzo zoekt naar lick ofzo krijg je dat soort dingen...

Ik hoop dat ik een beetje te begrijpen ben? :satisfie:

Muzieknono
5 september 2008, 06:43
Geweldig bedankt voor de verhelderende antwoorden, weet ik tenminste ook waar het over gaat. :metal:

Eko
5 september 2008, 14:31
Volgens mij:

Riff= kenmerkend deel van een nummer ( muzikale tekst)

Lick= kenmerkend voor de speler.( zeg maar handtekening)