PDA

View Full Version : vintage burst / sunburst simon patrick



jelke
4 september 2008, 21:38
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring over gitaren met ceder bovenblad. Ik overweeg een simon & patrick van de vintageburst serie (voorheen sunburst serie)

De dreadnought. Ik vindt hem er fantastisch uit zien, en speelt goed.
De spruce van s&P (woodland) klinkt ook goed, veel vertrouwder, maar de lak is weer veel kwetsbaarder.

Nu heb ik mij laten vertellen dat cederen bladen niet beter gaan klinken. (agen) Kortom is het wel handig om een cederen dread te kopen.

Waar ik mee worstel is de vraag; Waarom een dread met een cederen blad, en waarom hebben jullie er voor gekozen.

Groet, en alvast bedankt voor je reactie

Flipkoos
4 september 2008, 22:13
Ik speel op een Seagull met cederen bovenblad en had hiervoor een S&P met cederen bovenblad. Nog nooit gehoord dat ceder niet gaat "agen". Wat ik wel weet is dat de cederen een iets molliger, warmere klank hebben met wat minder dat felle attackerige van spruce. En daar hou ik wel van. De cederen bovenbladen van mijn gitaren zijn trouwens voorzien van een ultradunne matte lak en dat maakt dat ze alle ruimte hebben om klank te maken.
Ik zeg: zeker doen!

bleep
4 september 2008, 23:28
In general geven cederbladen in nieuwstaat al gelijk hun identiteit prijs. Voordeel je weet gelijk wat voor een vlees je in de kuip hebt. Maar deze nieuwe bladen hebben ook zeker 2 a 3 maanden nodig 'om zich totaal te openen'. Het gebeurt wel dat ceder bladen naar 10 0f 15 jaar 'inkakken' qua geluid als ze heel intensief bespeeld zijn. Ik ken 2 seagull gitaren met dat euvel. Maar het heeft wel betekent dat deze gitaristen 10 jaar lang heel plezierig en helemaal into hun seagull gitaren waren. Dat betekent in de praktijk dat ze heel erg veel speeluren hebben gemaakt omdat dat instrument hun heel veel heeft gegeven (dat voor een gitaar van 600 gulden!)
Wat kan jou het schelen dat iets eindig is en mooi. Dat is altijd met mooie dingen. En wat kost zo'n gitaar nou.
Op mijn lowden's heb ik ook ceder zitten en nog een engelse luthier gitaar. Nou die gitaren 'agen' als een tierelier en kakken niet in en hebben absoluut de leeftijd.
Maar bij dreadnaughts zie en hoor ik het vaker.

--=HANS=--
5 september 2008, 00:00
Hier nog een Lowden met ceder top, een F25c in dit geval, en ik ben er al een paar jaar erg happy mee. Had ook een O32 met spruce top en die heb ik verkocht omdat ik er bijna niet op speelde, de F25c ligt me o.a. door de ceder top veel beter. Op een of andere manier kan ik er veel makkelijker uithalen wat ik eruit wil halen. Aan de andere kant heb ik op mijn klassieke gitaar weer wel bewust gekozen voor een spruce top icm palissander. De van nature veel softere sound van een klassieke gitaar krijgt er juist weer wat meer pit van. Ik hoop overigens wel dat Bleep gelijk heeft en dat de top van mijn F gewoon goed blijft! Zou dat geluidverlies trouwens ineens toeslaan of gaat dat zo geleidelijk dat je het zelf niet meer hoort, dan is er namelijk ook niet veel aan de hand, hahahahaha