PDA

View Full Version : ibanez wizard neck?



gibsonfreak7
4 september 2008, 19:21
hallo
ik heb een rare vraag namelijk
De wizard 3 of 5 nekken van ibanez
zijn deze te vergelijken met het C profiel van een fender of een Slim Taper 60's neck van gibson?
ik wou ibanezen gaan uittesten maar in onze winkel hier verkopen ze geen :sneaky:
ik hoop dat deze niet té dun zijn aangezien ik gewend ben om op C profiel necken te spelen

bedankt alvast guys :)

Tin
4 september 2008, 20:51
Ehm Wizard 3 en 5 halzen bestaan niet....

Je hebt de wizard 2 (iets dikker en ronder dan een wizard tussen C en D in)
En een wizard prestige (Dat is een dun plat D profiel)

Maar ze zijn totaal niet te vergelijken met fender of gibson halzen. dDe ibanez halzen zijn een stuk platter en dunner en de radius van het fretboard is ook anders dus ze hebben een hele andere feel.

gibsonfreak7
4 september 2008, 21:19
jaah sorry
verkeerd gelezen 5 piece wizard 2 neck
EXCUSEER!!
hmmm zo te horen is ibanez nu niet bepaald voor stevige slag zoals james hetfield
toch bedankt ;) :)

Squier4ever
4 september 2008, 21:59
jaah sorry
verkeerd gelezen 5 piece wizard 2 neck
EXCUSEER!!
hmmm zo te horen is ibanez nu niet bepaald voor stevige slag zoals james hetfield
toch bedankt ;) :)

gaat makkelijk....

iWishmaster
5 september 2008, 09:02
Mjah, bij mij hebben Ibanez gitaren een beetje een de reputatie van speelgoedgitaartjes (de goedkopere modellen) en snelheidsmonsters of whammybarfreaks. Echt een dikke sound associeer ik niet direct met Ibanez.

Ik weet dat er zeker wel modellen zijn waar een zware sound uitkomt, maarja, gevoel speelt ook een rol. Geen ibanez voor mij ... Maar stiekem gas ik wel op zo'n oude Destroyer, maar die zijn volgens mij redelijk zeldzaam.

JvD.
5 september 2008, 09:05
ha, mijn iceman met tonezone en p90 doet beuken als geen ander.

almarvk
5 september 2008, 09:13
Iedereen roept altijd hard dat het speelgoed gitaartjes zijn, maar alleen bij een RG vind ik de halzen erg dun. Je moet er gewoon van houden. Niet alle gitaren van Ibanez hebben die halzen.

Jellyfish00
5 september 2008, 09:23
Ach ja, speelgoedgitaartjes, wacht maar tot je een prestige in je handen hebt, ik betwijfel of je het dan nog speelgoedgitaartjes durft te noemen.

Jeroen76
5 september 2008, 09:27
Gitaren zijn toch altijd speelgoed ? ? ? :hippie:

iWishmaster
5 september 2008, 10:07
Ach ja, speelgoedgitaartjes, wacht maar tot je een prestige in je handen hebt, ik betwijfel of je het dan nog speelgoedgitaartjes durft te noemen.
Ik vind lang niet alle ibanezzen speelgoedgitaartjes. De enige ervaring met Ibanez die ik heb zijn de goedkope modellen (en daar hebben ze er ENORM veel van ...), en die voelen en klinken bij mij een beetje als speelgoed. Die reputatie komt voornamelijk om het feit dat ze zoveel budget modellen hebben en dat er zoveel van zijn.

Ik houd juist van een redelijk dunne gladde neck (C-shaped), maar wizard is me weer net iets te.

almarvk
5 september 2008, 10:14
Ik vind lang niet alle ibanezzen speelgoedgitaartjes. De enige ervaring met Ibanez die ik heb zijn de goedkope modellen (en daar hebben ze er ENORM veel van ...), en die voelen en klinken bij mij een beetje als speelgoed. Die reputatie komt voornamelijk om het feit dat ze zoveel budget modellen hebben en dat er zoveel van zijn.

Het verschil met bijv. Gibson is dat Ibanez de budget gitaren onder hun eigen naam uitgeven. Gibson heeft daarvoor Epiphone. En die maken ook hele goedkope budget gitaartjes die niet veel voorstellen.

Ibanez staat er juist bekend om dat ze ook kwalitatieve 'budget' gitaren hebben. En niet voor niets hebben ze een Prestige serie.

universe777
5 september 2008, 13:07
Exact.
Als je een beetje verder kijkt dan hebben ze zat verschillende hals types. De ultra halzen zijn bv al iets steviger dan de wizard.

Het zo in om ibby af te zeiken maar voor ieder budget hebben ze gitaren in hun lijn. Voor je eerste gitaar kan je het echt rotter treffen dan een instap ibby.
En in de wat duurdere series hebben ze mega veel diversiteit. Van uitgesproken metal bakken qua looks en hardware tot mooie flame tops op mahonie bij andere instrumenten.
De artist series zijn super en ze hebben prachtige jazz bakken (benson, metheny)

Het is ook een van de weinige firma's die blijft innoveren op bijv het gebied van tremelo's etc.



hmmm zo te horen is ibanez nu niet bepaald voor stevige slag zoals james hetfield
toch bedankt ;) :)
Right.... In de tijd dat Hetfield nog een stevige slag had speelde hij op een buget V clone.
En er zijn zat (talloze) gitaristen in Death/thrash/metal bands die spelen op ibby's en een hoop van die jongens spelen op ongelofelijke snelheden, met zware downstrokes waar Hetfield een vette punt aan kan zuigen.

iWishmaster
5 september 2008, 14:36
Het verschil met bijv. Gibson is dat Ibanez de budget gitaren onder hun eigen naam uitgeven. Gibson heeft daarvoor Epiphone. En die maken ook hele goedkope budget gitaartjes die niet veel voorstellen.

Ibanez staat er juist bekend om dat ze ook kwalitatieve 'budget' gitaren hebben. En niet voor niets hebben ze een Prestige serie.
Helemaal waar.

Alleen die Ibanez 'kwalitatieve budgetgitaren' waar ik op heb gespeeld, waren gewoon niet mijn ding, dat wil ik alleen maar zeggen.

gibsonfreak7
5 september 2008, 23:39
bedankt dude's :)
weer eens een goed geformuleerd antwoord gekregen
god jongens ik hou van dit forum :D
greetz

Roro92
6 september 2008, 00:00
Vandaag nog op een hele platte gespeeld, een RG.

Shiiit, wat lekker :).

macwilliams
6 september 2008, 08:01
Ik heb zelf ook die prestiges vastgehouden en die zijn idd verrekte plat, wat me heerlijk lijkt als je dunne/slanke vingers hebt. Je propt ze dan zo in die 24ste toets. Ik ben ervan overtuigd dat dit het spel ten goede kan komen. Heb je net als ik wat dikkere en korte vingers (ontworpen om hamers en ketting zagen vast te houden) dan kom je net weg met een RG die voor mijn gevoel een beetje "groter" is. Nadeel; ik krijg die knakworsten nooit in de 24ste positie zonder definitie te verliezen.

Tijdens mijn testrondje bij de gitarenboer heb ik al die ibanezsen geprobeerd varieerend van de goedkoopste tot en met de duurste. Ik heb ze blind getest (niet naar de prijs kijken) en kwam voor mij uit bij de RGt42DX.

En hakken (slayer,metallica,rammstein of wagner) op een ibanez kan makkelijk ook op die luciferhoutjes. Zo'n ding is ervoor gemaakt.

Roro92
6 september 2008, 10:02
Nadeel; ik krijg die knakworsten nooit in de 24ste positie zonder definitie te verliezen.


De oplossing had ik al gevonden. Bas gaan spelen :D.

Thom TK
22 september 2008, 23:24
Ik heb zelf ook die prestiges vastgehouden en die zijn idd verrekte plat, wat me heerlijk lijkt als je dunne/slanke vingers hebt. Je propt ze dan zo in die 24ste toets. Ik ben ervan overtuigd dat dit het spel ten goede kan komen. Heb je net als ik wat dikkere en korte vingers (ontworpen om hamers en ketting zagen vast te houden) dan kom je net weg met een RG die voor mijn gevoel een beetje "groter" is. Nadeel; ik krijg die knakworsten nooit in de 24ste positie zonder definitie te verliezen.

Tijdens mijn testrondje bij de gitarenboer heb ik al die ibanezsen geprobeerd varieerend van de goedkoopste tot en met de duurste. Ik heb ze blind getest (niet naar de prijs kijken) en kwam voor mij uit bij de RGt42DX.

En hakken (slayer,metallica,rammstein of wagner) op een ibanez kan makkelijk ook op die luciferhoutjes. Zo'n ding is ervoor gemaakt.

Jaaaaa maar...Michael Romeo wel eens gezien? :D
Die heeft niet heel erg slanke fingers hoor, en hij speelt op gitaren met 27 frets (correct me if I;m wrong), Caparison namelijk. Gewoon een kwestie van oefenen denk ik.

Anders Destium
22 september 2008, 23:38
Alleen op gitaarnet ben je na 10 posts volledig van je onderwerp verwijderd, om in de tussentijd toch veel nuttige reacties te krijgen :)

Om on-topic te posten: de Ibanez halzen die in de buurt komen van wat je wilt, zijn voornamelijk de ultra halzen en de halzen op de SC serie (de naam ken ik niet). De pure wizard halzen (I/II) zijn ontzettend plat en dun. Een wizard II is misschien nog de moeite, maar een wizard (ook wel wizard I) of superwizard is niet de moeite in jouw geval :)