PDA

View Full Version : Gezocht: Gitaarles (provincie Antwerpen)



Merijnvdb
4 september 2008, 19:20
Hoi hoi!

Ik heb een jaartje (ofzo) les gehad en daarin leerde ik gewone akkoorden / barré akkoorden en wat fingerpicking (maar dat vind ik niet echt leuk :p )

Nu heb ik een jaartje op mezelf gespeeld maar heb gemerkt dat ik eigenlijk helemaal niks vooruit ben gekomen (zucht)

Ik zou nu graag een beetje leren soleren :O
Gewoon de technieken , benden , slides en al die andere termen die ik niet begrijp/ niet goed kan...

Ik weet dat het vrij specifiek is en dat de meeste leraren al een cursus klaar hebben liggen , en ik weet ook dat dit een .nl forum is , maar ik probeer het toch maar eens :D

Merijnvdb
4 september 2008, 19:52
zo iemand die me een paar dingen van dit kan uitleggen : p

L - tied note
x - dead note
g - grace note
(n) - ghost note
> - accentuded note
NH - natural harmonic
AH - artificial harmonic
TH - tapped harmonic
SH - semi harmonic
PH - pitch harmonic
h - hammer on
p - pull off
b - bend
br - bendRelease
pb - preBend
pbr - preBendRelease
brb - bendReleaseBend
\n/ - tremolo bar dip
\n - tremolo bar dive
-/n - tremolo bar Release up
/n\ - tremolo bar inverted dip
/n - tremolo bar return
-\n - tremolo bar Release down
S - shift slide
s - legato slide
/ - slide into from below or out of upwards
\ - slide into from above or out of downwards
~ - vibrato
W - wide vibrato
tr - trill
TP - tremolo picking
T - tapping
S - slap
P - pop
< - fade in
^ - brush up

van de meeste van die termen snap ik helemaal niks =D

M Kactus
5 september 2008, 06:21
zo iemand die me een paar dingen van dit kan uitleggen : p

Wil je echt een uitleg voor al deze termen ? Dan hou ik het wel even sumier :) Een heel deel ervan kun je zelf opzoeken op google/youtube

L - tied note Noten die letterlijk aan elkaar hangen. Als twee korte noten "tied notes" zijn, speel je ze als één lange noot.
x - dead note Die moet je muten, met de handpalm van je rechterhand of de vingers van je linkerhand (aangenomen dat je rechtshandig speelt)
g - grace note Muzikale versiering, opleuking, meestal een slide/tap
(n) - ghost note Die speel je zachter dan de anderen, maar eventjes aanraken.
NH - natural harmonic De Natural Harmonic speel je op de 5, 7 of 12 door je snaar aan te slaan en de snaar recht boven de fret lichtjes aan te raken
AH - artificial harmonic De Artificial Harmonic speel je door met je plectrum aan te slaan en de snaar met je duim op diezelfde manier te strelen, moet je op de juiste plek doen en is iets moeilijker.
TH - tapped harmonic De TH is hetzelfde maar dan tapped (duh)
PH - pitch harmonic Geen flauw idee, opzoeken
b - bend Je snaar omhoogdrukken tot je op de noot zit waar je moet komen (vaak een halve of een hele noot hoger)
pb - preBend Je snaar op voorhand al opdrukken naar de juiste noot en dan pas aanslaan
tr - trill zelfde als vibrato, als ik me niet vergis
TP - tremolo picking heel vlug aanslaan, zoals Dick Dale in Misirlou
S - slap Net als pop vooral voor bassen. Slaan met de rand van de duim op de snaren ipv een plectrum te gebruiken.
P - pop Vooral voor bassen. Je haakt je vingers achter de hogere snaren en trekt die omhoog.

Zo, dat waren er een hele hoop. De meest overduidelijke/gemakkelijk op te zoeken termen heb ik er tussenuit gelaten. Dit had je eigenlijk ook wel kunnen vinden door op youtube op jacht te gaan, maar goed.

Merijnvdb
5 september 2008, 18:20
Ja maar ik bedoelde eigenlijk niet WAT het is , maar HOE ik het moet doen , en al die filmpjes die op het internet rondslingeren doen voor mij nog wel altijd onder voor iemand die naast je zit en het uitlegt :cooler: