PDA

View Full Version : Welk cabinet Marshall jvm410?



Felanovic
4 september 2008, 14:24
Hallo,

ik ben van plan een JVM top te halen natuurlijk hoort daar een kabinet bij. maar welke? Ik twijfelde tussen

-bogner oversized 2x12 (v30)
-bogner 4x12 (v30)

nu heb ik op dit forum gelezen over "vintage" marshall kasten met "greenbacks" waardoor ik een beetje twijfel.

Ik speel op een gibson les paul en hou erg van sounds a la slash, thin lizzy en soms zelfs zakk wylde. Welk cabinet (in combinatie met JVM) is daar het beste geschikt voor?

ltr

LP_CL
4 september 2008, 14:54
Man, die speakers verschillen ZO erg dat je ze eigenlijk zelf eens moet gaan testen. Ik speel metal over greenbacks, waar velen voor de V30 zouden kiezen. Maar ik vind het gewoon super klinken. Zo lekker 80's hairmetal achtig. Het is echt een kwestie van smaak. Probeer even uit zou ik zeggen.

TimmU
4 september 2008, 14:54
hangt er een beetje af wat je zelf fijn vind. Allereerst : TESTEN TESTEN TESTEN . Zet die 2 kasten in een testhok , en een JVM410H , en kijk wat beter klinkt voor jou .

Ik zeg : 4x12, maar die oversized 2x12 is ook te gek hoor!

pol
4 september 2008, 14:56
Ik vind die bogner cabs een beetje belachelijk duur, zijn ook niet specialer dan andere V30 cab qua geluid vind ik.

Kijk es bij http://www.soundslive.co.uk/ die hebben wel interessante prijzen voor marshall cabs, orange hebben ze ook staan..

Slash gebruikt V30's, Zack Wylde electrovoices (die zijn wel overdreven zwaar voor in een 4 x 12)

marshall cabs uit de handwired reeks zouden aan te raden zijn, maar die heb ik zelf nooit gehoord.. 1960 HWA @ HWB zijn dat, en die komen met celestion 30 watt heritage speakers..

Highroller
4 september 2008, 16:57
Ik heb sinds een tijdje een een Kool & Elfring, heel mooie vette klank met een heel goede spreiding. Kijk maar eens op
www.kool-elfring.com

pannekoek
4 september 2008, 16:57
heb zelf ook een 410h en gebruik daarbij de marshall 1960tv (greenbacks)

echt geweldige sound haal je ermee uit, helemaal voor een ''slash'' sound. bovendien het oog wil ook wat en die 1960tv's zien er echt heel geil uit.
ik gebruik hem voor stijlen als dire straits, guns n roses, metallica, dream theater, iron maiden

absoluut een aanrader dus

Realeigo
4 september 2008, 17:09
Maarrrr.... Overschat vooral niet T75's
Daar is niks mis mee. Maar ik moet het nog steeds vergelijken met andere typen cabinetten.

Ik kan het trouwens ook aanraden om maar 2 van de 4 speakers te gebruiken bij een 4x12, dan krijg je in principe een XXL oversized 2x12.
Bij mij werkt dat zeer goed.

Highway49
4 september 2008, 20:50
Ik vind die bogner cabs een beetje belachelijk duur, zijn ook niet specialer dan andere V30 cab qua geluid vind ik.

Kijk es bij http://www.soundslive.co.uk/ die hebben wel interessante prijzen voor marshall cabs, orange hebben ze ook staan..

Slash gebruikt V30's, Zack Wylde electrovoices (die zijn wel overdreven zwaar voor in een 4 x 12)

marshall cabs uit de handwired reeks zouden aan te raden zijn, maar die heb ik zelf nooit gehoord.. 1960 HWA @ HWB zijn dat, en die komen met celestion 30 watt heritage speakers..

Die website is bijna belachelijk goedkoop!! 1960A cab is bijna 300 euro goedkoper dan hier! Jammer dat die shipping costs waarschijnlijk weer gigantisch zijn, maar toch

ben vanhoof
4 september 2008, 21:41
Man toch er is een heel topic over gemaakt... shipping kost nog geen €50 voor een cabinet.

ben vanhoof
4 september 2008, 21:43
Ik kan het trouwens ook aanraden om maar 2 van de 4 speakers te gebruiken bij een 4x12, dan krijg je in principe een XXL oversized 2x12.
Bij mij werkt dat zeer goed.

En wat is daar het voordeel van? Dan heb je gewoon een minder vol geluid tov 4 speakers.

Realeigo
4 september 2008, 21:48
En wat is daar het voordeel van? Dan heb je gewoon een minder vol geluid tov 4 speakers.

Eh, dat ik het wel lekker vind klinken?

caliban
4 september 2008, 21:49
En wat is daar het voordeel van?
Veel meer laag waarschijnlijk.

Lexvandoef
4 september 2008, 22:03
Veel meer laag waarschijnlijk.

Hoezo? De kast blijft hetzelfde, en als de speakers ook nog eens hetzelfde blijven. Tuurlijk de inhoud (lucht in de kast) wordt iets meer, maar zoveel ruimte nemen speaker nou ook weer niet in ;)

Realeigo
4 september 2008, 22:08
Hoezo? De kast blijft hetzelfde, en als de speakers ook nog eens hetzelfde blijven. Tuurlijk de inhoud (lucht in de kast) wordt iets meer, maar zoveel ruimte nemen speaker nou ook weer niet in ;)

Je moet er rekening mee houden dat er normaal 4 speakers de inhoud van de kast delen en nu 2.

God, t zal vast tussen de oren zitten net als je speakerkabel omdraaien maargoed. Ik hoor t verschil en t kan me geen fuck schelen. I like it.

caliban
4 september 2008, 22:08
Hoezo? De kast blijft hetzelfde, en als de speakers ook nog eens hetzelfde blijven. Tuurlijk de inhoud (lucht in de kast) wordt iets meer, maar zoveel ruimte nemen speaker nou ook weer niet in ;)
Ja klopt, maar in verhouding met het vermogen gaat er wel meer laag uitkomen denk ik.

caliban
4 september 2008, 22:10
God, t zal vast tussen de oren zitten net als je speakerkabel omdraaien maargoed. Ik hoor t verschil en t kan me geen fuck schelen. I like it.
Dat is het belangrijkste, ne contente mens :satisfie:

Baker
4 september 2008, 23:34
@felanovic: hier vind je wat bruikbare tips:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545&page=13&pp=10

Lexvandoef
5 september 2008, 01:27
Ja klopt, maar in verhouding met het vermogen gaat er wel meer laag uitkomen denk ik.

Ik snap dan nog steeds niet hoe, aangezien de fysieke afmetingen hetzelfde blijven, in theorie zou 1 speaker in een 4x12 dan nog meer bas voort moeten brengen, als je door gaat op jouw argument, en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

pol
5 september 2008, 07:28
neem het op en je hoort het.

op opname heeft zo'n mesa oversized cab met 1 mic voor 1 van de 4 speakers ook meer laag dan een kleinere cab.

idem met 4 x 12 vs 2 x 12 of 1 x 12, de 4 x 12 klinkt voller op opname, zal wel met de resonantie van de kast + andere speakers die meespelen te maken hebben...

Lexvandoef
5 september 2008, 10:27
neem het op en je hoort het.

op opname heeft zo'n mesa oversized cab met 1 mic voor 1 van de 4 speakers ook meer laag dan een kleinere cab.

idem met 4 x 12 vs 2 x 12 of 1 x 12, de 4 x 12 klinkt voller op opname, zal wel met de resonantie van de kast + andere speakers die meespelen te maken hebben...

Ja dat geloof en hoor ik ook wel, ik heb wel enige ervaring met speakerkasten ;)

Maar wat ik niet begrijp is dat een 4x12 met 2 speakers ineens meer laag zou moeten produceren dan een 4x12 met alle 4 speakers, de kastinhoud en afmetingen blijven tenslotte hetzelfde.
Dat lijkt me dus niet kunnen.

Edit: had wat dingen een beetje knullig verwoord ;)

pol
5 september 2008, 10:31
een 4 x 12 met maar 2 speakers aangesloten zou net minder laag moeten produceren.

de speakers die niet aangesloten zijn spelen ook nog mee, en gaan als ze niet zijn aangesloten door de luchtverplaatsing van de andere speakers net de tegenovergestelde richting uitgaan, en dan zitten ze uit fase... dus een deel van je laag is weg.

ben vanhoof
5 september 2008, 10:33
Maar wat ik niet begrijp is dat een 4x12 met 2 speakers ineens meer laag zou produceren dan een 4x12 met alle 4 speakers, de kastinhoud en afmetingen blijven tenslotte hetzelfde.

Dat was hetgene waar ik ook op doelde...

Lexvandoef
5 september 2008, 10:44
een 4 x 12 met maar 2 speakers aangesloten zou net minder laag moeten produceren.

de speakers die niet aangesloten zijn spelen ook nog mee, en gaan als ze niet zijn aangesloten door de luchtverplaatsing van de andere speakers net de tegenovergestelde richting uitgaan, en dan zitten ze uit fase... dus een deel van je laag is weg.

Ja dat dacht ik dus ook ;) Alleen sommige andere hier niet en ik wilde weten wat voor theorie zei daar achter hadden zitten ;)


Dat was hetgene waar ik ook op doelde...

Check.

caliban
5 september 2008, 12:54
In verhouding met het vemogen denk ik wel dat je meer laag gaat krijgen.
Je werkt dan nog maar met 120 watt, en voor maar 120 watt te zijn gaat dat meer laag zijn.

Lexvandoef
5 september 2008, 12:56
In verhouding met het vemogen denk ik wel dat je meer laag gaat krijgen.
Je werkt dan nog maar met 120 watt, en voor die 120 watt gaat dat meer laag zijn.

Ik denk dat je fout redeneert zo, er komt namelijk geen 120W maar de speakers die kunnen 120W aan dan ipv de 240W met 4 speakers, dat betekent niet dat er dan meer laag ofzo bij komt ivm het vermogen.

caliban
5 september 2008, 12:59
Ik denk dat je fout redeneert zo, er komt namelijk geen 120W maar de speakers die kunnen 120W aan dan ipv de 240W met 4 speakers, dat betekent niet dat er dan meer laag ofzo bij komt ivm het vermogen.
Inderdaad je moet eigenlijk naar het vermorgen van de versterker kijken :p.

Lexvandoef
5 september 2008, 13:09
Inderdaad je moet eigenlijk naar het vermorgen van de versterker kijken :p.

En zelfs dat zegt niets over de hoeveelheid laag die er uit een versterker komt ;)

Kim Wilson
5 september 2008, 13:14
In verhouding met het vemogen denk ik wel dat je meer laag gaat krijgen.
Je werkt dan nog maar met 120 watt, en voor maar 120 watt te zijn gaat dat meer laag zijn.
Een versterker levert een bepaald aantal watts, de aanduiding op je speaker (in jouw geval 60 watt) geeft alleen maar aan hoeveel ze kunnen verwerken. Als je twee speakers loskoppelt, betekent dat dat je je twee overgebleven speakers meer laat werken. En dat zou eventueel kunnen resulteren in een mooiere sound door de compressie en het opbreken van de speakers. Maar ik denk wel dat het in een 2x12 beter werkt dan in een 4x12, door de reden die Pol al aangaf.

Realeigo
5 september 2008, 13:38
Oke, voordat mensen met modder gaan gooien.
Mijn amp produceerd een grote hoeveelheid laagggggg omdat hij grotendeels is gebaseerd op een, jawel, superbass.
Ik heb de bass knop ook meestal ergens in het midden staan want voluit word het toch wat rommelig.
Voor de rest heb ik de inputs doorgelust en dan Channel 1 op 11 en channel 2 op 4. Mids volopen en treble net iets gedempt.

Als ik al jullie posts dus lees, haalt wss het gebruiken van 2 speakers een bepaald deel van het laag weg ofzo, waardoor het juist prettiger gaat klinken.