PDA

View Full Version : Bas-Versterkers



JimiDylan
4 september 2008, 12:57
Hallo, bassers :P
Ik heb even een vraagje, ik ben gitarist, dus ik weet geen reet van basversterkers af. Ik vroeg me af, hoe groot de verschillen zijn qua sound bij verschillende modellen/merken versterkers. Bij Gitaar is dit namelijk enorm, maar aangezien ik geen bassist ben, hoor ik niet super veel verschil tussen bijvoorbeeld een Gallien-Krueger en een MarkBass. Is het ook een beetje genre-gericht? Zijn er bijvoorbeeld speciaal versterkers voor blues, voor metal, hardrock etc? Is er ook een groot verschil tussen buizen en transistor net als bij gitaar? Thanks for the reply

signed, onwetende gitarist. :hippie:

vincent136
5 september 2008, 22:23
ampeg kleurt behoorlijk..

ACSlater
5 september 2008, 23:44
Sinds ik een basgitaar heb gekocht merk ik steeds meer verschil tussen bassen en versterkers. Voordat ik hem had was een bas een bas en meer niet. Dus als kort antwoord kan ik zeggen: ja!

yhcmarc
6 september 2008, 00:15
ampeg kleurt behoorlijk..

dus?

Maar ja, ook met bassen / basamps is er net zo veel verschil en keus als bij gitaar.

vincent136
6 september 2008, 10:53
Jep, alleen is dit denk ik minder bekend bij het grote gros. Veel rockbassisten zie je met de 8x10 van Ampeg, jazz/fusion bassisten zie je weer veel met Aguilar, en zo door.

JimiDylan
8 september 2008, 01:06
En wat verschilt er dan het meest? Duidelijkheid? Kracht? Gewoon de klank in het algemeen?

Henkie spenkie
8 september 2008, 10:13
Zoo...echt jaren geleden dat ik hier iets heb geschreven maar daar komt ie:

Ik denk dat het verschil tussen de basversterkers minder groot is als bij gitaarversterkers. Het geluidverschil dat er is, zit voor een groot deel in de kleurklank en strakheid (heb ik het idee). Mijn ervaring is dat een merk als bijv. Trace Elliot een directere/fellere en strakke klank heeft, een een ampeg of ashdown een wat warmere, ongedefinieerdere klank.

De definitieerbaarheid van de klank bepaald daardoor ook wat voor versterker je bij welk genre gebruikt. Zo is een Trace Elliot uitstekend geschikt voor funk, terwijl een ampeg meer voor bijv. rock fijn is.

(p.s. dit zijn mijn eigen bevindingen, die ik heb opgedaan door erop te spelen, kan natuurlijk best zijn dat iemand anders andere ervaringen heeft...)

Buiten de versterker is bij de bas de speaker grootte van belang. Kleine speakers (10 inch) geven hoge geluiden mooi weer wat lekker is voor bijv. slappen. Grotere speakers (15 inch) geven de lage klanken mooi weer, wat weer beter is voor reggea.

JimiDylan
8 september 2008, 11:18
Kijk dat wilde ik weten thanks ;)

Yosed
8 september 2008, 14:40
Ja de verschillen zijn ook bij bassen enorm groot, ook tussen merken.

r.huiting
15 september 2008, 22:59
De definitieerbaarheid van de klank bepaald daardoor ook wat voor versterker je bij welk genre gebruikt. Zo is een Trace Elliot uitstekend geschikt voor funk, terwijl een ampeg meer voor bijv. rock fijn is.

(p.s. dit zijn mijn eigen bevindingen, die ik heb opgedaan door erop te spelen, kan natuurlijk best zijn dat iemand anders andere ervaringen heeft...)schreef iemand voor mij....


roel zegt:::::

ik had bij mijn Trace elliot het gevoel dat ik een heel breed allround geluid had en telkens door een deken speelde.
maar ben er wel achter gekomen dat het absoluut zééér goed materiaal is.

warwick daarin tegen vond ik veel te warm en wollig ik kreeg het bijna niet strak.

nu ik op ashdown speel heb ik het gevoel dat ik lekker diep en strak kan gaan maar ook funky kan slabben.

en dan heb ik het nog niet over het verschil tussen mijn bas gitaren Cort curbow en Yamaha nethan east model.damn wat funkt die cort.
en wat heerlijk kan die Yamaha weer klinken.

Zjef
16 september 2008, 21:41
Toevallig kom ik deze topic tegen tijdens een zoektocht naar een basversterker voor en goeie vriend van me. Hij speelt nog niet zo lang bas en gaat nu z'n eerste eigen versterker kopen, maar weet net zoals ik (bijna) niets over basversterkers. Ik zelf ben een ervaren gitarist, maar over bas weet ik, zoals ik al zei, niets.

Het budget is € 400.
Basgitaar: Fender Precision
Genre: zo polyvalent mogelijk. Het moet zowel dienen voor de begeleiding van een akoestisch enseble als voor het spelen in een punkband.

Momenteel is zijn oog gevallen op volgende versterkers (bij Musicstore in Keulen).

GK Backline 115
Line 6 LowDown LD 150 combo
Behringer Ultrabass BX 1800 combo
Behringer Ultrabass BXL 1800 A combo
Hartke Kickback 12
Ashdown MAG C115-300
Laney RB 4
Ampeg BA 115 combo
Eden Nemesis N Series N 28 combo

Wat is jullie advies? De knoop zou ten laatste zaterdag moeten doorgehakt zijn. Mijn (en van de bassist in kwestie) dank is groot. :chicken:

Kaboemba
17 september 2008, 12:12
De definitieerbaarheid van de klank bepaald daardoor ook wat voor versterker je bij welk genre gebruikt. Zo is een Trace Elliot uitstekend geschikt voor funk, terwijl een ampeg meer voor bijv. rock fijn is.

(p.s. dit zijn mijn eigen bevindingen, die ik heb opgedaan door erop te spelen, kan natuurlijk best zijn dat iemand anders andere ervaringen heeft...)schreef iemand voor mij....


roel zegt:::::

ik had bij mijn Trace elliot het gevoel dat ik een heel breed allround geluid had en telkens door een deken speelde.
maar ben er wel achter gekomen dat het absoluut zééér goed materiaal is.

warwick daarin tegen vond ik veel te warm en wollig ik kreeg het bijna niet strak.

nu ik op ashdown speel heb ik het gevoel dat ik lekker diep en strak kan gaan maar ook funky kan slabben.

en dan heb ik het nog niet over het verschil tussen mijn bas gitaren Cort curbow en Yamaha nethan east model.damn wat funkt die cort.
en wat heerlijk kan die Yamaha weer klinken.

Ik had bij trace elliot precies hetzelfde, goed materiaal en gebouwd als een tank. Geluid leek ook erg goed totdat ik over wat anders ging spelen en er een wereld aan geluid open ging.

Btw speel nu over tecamp.

Valentijn
17 september 2008, 18:27
GK Backline 115
Line 6 LowDown LD 150 combo
Behringer Ultrabass BX 1800 combo
Behringer Ultrabass BXL 1800 A combo
Hartke Kickback 12
Ashdown MAG C115-300
Laney RB 4
Ampeg BA 115 combo
Eden Nemesis N Series N 28 combo


persoonlijk raad ik alleen een 15' speaker af. Komt je geluid niet ten goede (helemaal niet als je alle stijlen op wilt) te weinig definieerbare klank. Is wel jammer, want t wil vaak wel wat harder klinken dan 10'

verder (mijn ervaring):
GK - lekkere amps, goede sound uit te krijgen, vooral als je richting slappen gaat

line6 - matig, zeker niet slecht maar t haalt alles net niet

Behringer - weinig/geen ervaring mee

hartke - wat metalig... goed voor slappen, maar mag wat helderder van mij, en heeft wat te weinig power laag vind ik

Ashdown - niet mijn merk, ken m niet heel goed, maar heeft wel behoorlijke sound geloof ik

Laney - amp die je moet leren kennen, zodra t je lukt kan je er echt wel goed geluid uit krijgen... tot die tijd klinkt t alleen niet :)

ampeg - lekkere amps, alleen wil t wel eens te wollig worden, niet al te veel aandacht voor hoge tonen

Eden - goede ervaring mee, wel behoorlijk rock georienteerd

Zjef
17 september 2008, 21:43
Bedankt voor de reactie. Hiermee kan hij alvast een paar namen schrappen denk ik.

Henkie spenkie
18 september 2008, 00:19
Wat mij persoonlijk opviel bij het uitzoeken van een basversterker is dat je ook goed moet kijken naar wat voor type speler je bent. Zelf heb ik weinig met gekloot aan knoppen, dus ging ik automatisch kijken naar een basversterker waarbij ik makkelijk een goed geluid krijg. (ik kwam uit op de Ashdown mag 300h)

Als je veel (totaal) verschillende muziekstijlen wilt kunnen spelen, is het misschien goed om eens te kijken naar een versterker die wat meer kan kwa geluidregeling. Het viel mij op dat je met bijv. de Hartke wel erg veel verschillende geluiden kunt krijgen, als je maar net weet hoe je hem in moet stellen.

Voor de rest heb ik het idee dat het geluid van een basversterker minder van belang is als het geluid van een gitaarversterker, omdat in live situaties het geluid van een bas toch vaak via d.i. gaat. Het geluid van de basgitaar zelf maakt dan des te meer uit.

Zjef
18 september 2008, 19:22
Merci in 't kwadraat.

Momenteel gaat de keuze tussen:

Hartke Kickback 12
Ashdown MAG C115-300
Ampeg BA 115 combo

Laat de comments maar komen!

vincent136
19 september 2008, 08:53
Ampeg, heeft mijn voorkeur. Misschien moet je gewoon eens luisteren in een winkel naar de 3 amps en de beste meenemen.

Henkie spenkie
19 september 2008, 15:07
Als je dan echt een heel gevarieert geluid zoekt voor rond de €400, zou ik zeker niet voor de Ashdown gaan. Die heeft wel een lekker geluid en het is in mijn ogen een prima versterker, alleen hij is niet heel gevarieert.

De ampeg ken ik niet zo. De hartke heeft ook niet echt een grote e.q.. als je dan toch voor veel variatie in geluid wilt gaan, zou ik eerder even op marktplaats speuren naar zoiets:

Hartke 2115 bascombo (marktplaats) (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/190684945-hartke-2115-bascombo.html?return=eJw1jEEKwjAQRe9SaJdJY3CTEqSuv EZoIglJ2iEzRVG8uyPq6r%2FHPMYZZZ7JjBMaddSmw%2BDaEqd IBEbKvEFYRXUtExTnCMVa5DcREOF0L1YNHi1tvZ5Vr8%2BwM4w MPjHwFuJ9JGDEq8d%2FRr%2Bs8mFe9xpaWljzjfXiGuXAtuHny WEA2O3YTa83mW81tw%3D%3D&df=1&fta=eNptkk1uwyAQRu%2FComtm%2BB%2BUfVe9gmXVbmrFSSxj p2mj3L0Drll1g9ATzDcPpiVPj8SLWOexubVjEjFRUCTu4wFeun RYrgRxWknGbqA4LvQzTDF9dCnjhfF5ost67ufhPY53QiVdMHH8 JuMV%2BBBPX%2FTazsupj9c0EL5M03qQOUSTmNpjL%2BLAlRJx 5NBxessl6DFwYe6DBASllTfa7ecK0wYsOswMKwMbLJjMVGXSer 6cmd4ZameMtJmZmuEsApYM%2B0%2Buqwy0015l5ms9KxWqwkJl yK8AJReqCAIoDbLAagJGc%2BflNlQVUNZoU1qE6gIIwcEGq4x0 Vu9B1YaluWh5Cag6UnNFtcHqI1lRhg3uQj54o4zd%2BtyNvA8q 8FpeXFbonfVy%2B4bdyHmD4LFcx92IK2qFufknzw1%2F9XKd2i 41Y385Lp%2F714Ik8b7OczNcuv6e6V%2FSub03eVZ4PLpyEkm0 XyK%2B%2FW1veWwkPZ7PX3CxuDQ%3D&fta_ind=16&fs=1)

(zijn natuurlijk veel meer van dat soort aanbiedingen). Of gewoon een Hartke HA 2500 kopen (nieuw €275) en een losse speakerkast kopen.

r.huiting
19 september 2008, 17:53
mijn ervaring met ashdown is super. ik vindt dat ik qua rock er alle kanten mee uit de voeten kan, maar dit komt ook zeker doordat ik er wel een lekkere bas gitaar tegen over zet.( je kunt wel een bmw kopen maar als er een 1100 L motor in ligt rijd hij voor geen meter.)

wat ik heb gehoord van ampeg is dat die veel in de metal gebruikt wordt.
ik was ook op zoek naar een ampeg maar vondt het te duur

dus ik heb het gehouden bij ashdown.
Hartke vindt ik niet echt tof, omdat het geluid behoorlijk blikkerig is.

verder moet je het echt zelf een beetje proberen.

ik probeer zo veel mogelijk uit te wissellen met mede bassist . anders weet ik nog niet wat tof is en wat niet.


misschien staat mijn Warwick setje nog wel bij groove house in Drachten was ook wel lekker spul. maar niet mijn ding .(losse cabinet1x15"speaker, losse cabinet 2x10"speaker, en een 300 watt versterker.)

hééééé'l veel succes.
------------------------------------------------------------

Zjef
19 september 2008, 18:04
Ik hou jullie op de hoogte van wat hij uiteindelijk zal kiest. Het zal ondertussen waarschijnlijk tussen Ashdown en Ampeg gaan. Dit weekend worden ze eens getest.

Bedankt voor alle info.








Ik begin hier verdorie zelf bijna zin krijgen om te beginnen bassen :p

vincent136
19 september 2008, 18:22
ja, bassen is tof :soul:

OJJVZ
24 september 2008, 18:03
Die ashdowns zijn inderdaad niet bepaald veelzijdig, Ik vind zelf de Ampegs erg lekker, lekker zwaar en warm geluid.

Maar bedenk wel, je kunt wel een mooie versterker nemen, maar een bas als een olp met alleen een hum in de brug zal nooit klinken als een viola-bass oid :P
De bas maakt zeker veel uit.

Eneh... Kijk anders ook eens naar de Roland 100 watt cube, ik vond hem zelf errug gaaf.

Edit:
watvoor bas heb je btw?

Valentijn
25 september 2008, 11:39
ik vind ampeg nou niet bepaald veelzijdiger dan ashdown.... (al zijn het over t algemeen lekkere versterkers hoor, los daarvan)

OJJVZ
25 september 2008, 13:33
ik vind ampeg nou niet bepaald veelzijdiger dan ashdown.... (al zijn het over t algemeen lekkere versterkers hoor, los daarvan)

hm... beetje zelfde idee als ashdown inderdaad, heeft 1 geluid waar je niet héel veel op kunt variëren, maar ik vind de ampeg sound gewoon erg lekker en dan maakt het me niet zo uit dat er niet heel vee te variëren valt.
(maar sommigen zeggen dat over de ashdown)

zei ook niet dat ie wél veelzijdig was, maar dat suggereerde mn vorige post wel idd :P

Iedergeval.... Geen dure versterker kopen als je het verschil niet hoort.

(Ibanez SoundWave series zijn wel lekker en wel veelzijdig btw..)

Saf
1 oktober 2008, 23:15
het is wat je zelf zoekt. ik houd van een vintage uiterlijk dus valt nagenoeg alle moderne versterkers af. verder houd ik niet van zo'n helder gekletter basgeluid (zeg maar skatepunk). Maar meer van een lekker diepe ronkende bas. Speel zelf alleen buizen versterkers. Meestal op mijn bassman 135 over een 4 x 12" kast dat is mijn main rig. verder ook wel op een london city DEA130 met een 2 x 15" kast.

Heb wel eens over een trace moeten spelen als er ee nvast back line staat maar dat vind ik niets en daarbij erg lelijk datzelfde vond ik bij markbas.

Ashdown vind ik een erg goed geluid hebben en ook ampeg krijg je een erg lekker geluid uit hoewel ik die 10" speakers niets vind.

Het ligt heel erg aan je eigen stijl en persoonlijkheid denk ik. Denk we ldat er net zoveel verschil tussen bassen, amps en kasten zit als bij gitaren. Het meerendeel van de gitaristen heeft in mijn ogen nagenoeg hetzelfde geluid maar totaal andere amps,kasten en gitaren in een opstelling.

Marcel2
2 oktober 2008, 19:36
Wat is jullie advies? De knoop zou ten laatste zaterdag moeten doorgehakt zijn. Mijn (en van de bassist in kwestie) dank is groot. :chicken:

Mijn advies is om die versterkers uit te proberen en niet af te gaan op de smaak van anderen.