PDA

View Full Version : terug van 535Q wah naar GCB95(F) wah...



jimihattricks
4 september 2008, 11:16
ik heb al een tijd een dunlop 535Q wah op m'n board staan..

ik ben er op zich heel blij mee, maar er zitten gewoon teveel knoppen op voor mij, waardoor ik regelmatig op mn knieen zit om er een fatsoenlijk geluid uit te halen.. erg frustrerend

ik heb daarom sterk de neiging om weer een crybaby original of crybaby classic wah op m'n board te gooien, temeer omdat ik niet meer echte hi-gain dingen speel en de laatste tijd alleen sporadisch het effect nodig heb

mijn enige concern is het feit dat de 535Q claimt TB te zijn, terwijl de classic original dit niet zijn..? aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre ik me daar druk over moet maken

.Stax.
4 september 2008, 12:27
Hallo,

Volgens mij zijn die crybaby originals en classics vrij makkelijk te modden. Hier op het forum zijn veel mensen die die apparaten TB kunnen maken volgens mij.

Ik weet zo niet wie dat zijn, zo bekend ben ik hier niet, dus maar hopen dat deze personen dit lezen.

Anders zou je ook eens in het zelfbouwforum kunnen rondneuzen...

Groeten Stephan

Ash ketchum
4 september 2008, 12:37
Een nieuwe switch erin en wat draadjes aansluiten/afknippen en je wah is TB. Als je het laat doen, vraag gelijk of ze de MPSA18's vervangen voor een setje BC109C's en een volume mod doen. In combinatie met de fasel spoel moet dat een lekker geluid opleveren.

Bernardduur
4 september 2008, 12:59
Ik zou, als er gemod zou worden, de switch laten zitten en er een relay-tje aangooien. Ik heb nog nooit goede replacement switches gevonden voor wah pedalen die hetzelfde reageren als die er standaard in zitten.

Verder, BC109B's klonken in mijn oren wat beter. Upgrade de caps naar fatsoenlijke versies en je bent al een heel end!

jimihattricks
4 september 2008, 13:08
ok coole tips!

EuroCinema
5 september 2008, 11:10
aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre ik me daar druk over moet maken

Ik zou (als jarenlang Crybaby-gebruiker) zeggen: koop 'm, gebruik 'm en als je daarna HOORT dat je last van tonesuck hebt, maak 'm dan TB. Ik ben echt een mierenneuker maar ik heb me nog nooit gestoord aan die "beruchte" tonesuck van Crybaby's en een boel andere gitaristen ook niet.

Nitefly7
5 september 2008, 11:11
Volgens mij is de 535q Dunlopiaans 'True Hardware bypass', wat een soort buffer-circuit betekent.. wah uitschakelen is nog altijd via 2 lijntjes naar output, geen true bypass in de zin van input -> output..
Zelf heb ik 'n (18v) 535q laten modden, maar om heel eerlijk te zijn vind ik een beetje tonesuck, al heb je maar 3 pedalen (wah, od, delay) ook wel lekker op z'n tijd..

that being said, ben ik meer dan tevreden met m'n 535q (heb nu ongeveer 'n stand waarin hij goed is voor vrijwel alles) + RMC3 combinatie.. (soms gebruik ik ze ook samen/afwisselend.. meestal echter in verschillende setups..)

Nitefly7
5 september 2008, 11:16
Ik zou (als jarenlang Crybaby-gebruiker) zeggen: koop 'm, gebruik 'm en als je daarna HOORT dat je last van tonesuck hebt, maak 'm dan TB. Ik ben echt een mierenneuker maar ik heb me nog nooit gestoord aan die "beruchte" tonesuck van Crybaby's en een boel andere gitaristen ook niet.

inderdaad, verschil tussen non-TB en TB-crybaby was geen dag/nacht-Erlebnis...

jimihattricks
5 september 2008, 12:58
Volgens mij is de 535q Dunlopiaans 'True Hardware bypass', wat een soort buffer-circuit betekent..

je hebt idd gelijk, ze doen er wel een beetje vaag over..

tb is ook zeker niet de holy grail

overigens:

nadat ik de 535Q in frustratie van m'n board heb gegooid heb ik m gister nog eens een kans gegeven: ik heb namelijk gemerkt dat ik soms ook gewoon te lui ben om te zoeken naar een fatsoenlijke setting (dat had ik ook met de MXR supercomp, ik moet in 3 seconden een goeie sound krijgen, anders geef ik al op...)

anyway, met achtereenvolgens een HWO Fuzzwork Orange en TW Meat erachter, icm de range helemaal open en de volume boost op de helft stond ik toch wel weer te glimlachen.. met alleen een MI Blues Pro erachter vond ik t dan weer wat te scherp af en toe, maar dat werd al beter wanneer ik de tone control op de blues pro wat dicht zette (maar dan vond ik t weer niet lekker klinken zonder wah)..

goed, dus hij blijft voorlopig nog eventjes staan