PDA

View Full Version : VOX AC15cc1 speaker wissel



stratman1976
3 september 2008, 23:40
Sinds een aantal maanden heb ik een vox AC15cc1 met de wharfedale speaker. Hij is er ook met een Blue Alnico speaker, maar ik dacht, dat kan altijd nog, want die zijn ook los te koop. Met alnico is hij ook gelijk €250 duurder

Ik vond de wharfedale met overdrive/distortion echt niet mooi klinken dus ik heb besloten er toch een andere speaker ingezet. Geen blue alnico. Ik speel vooral rock, dus uiteindelijk besloten er een celestion greenback in te zetten, geen gewone maar die uit de heritage serie (de G12M20, 20W). Die zijn in Engeland gemaakt, wel wat duurder, maar handgebouwd en meer natuurgetrouw aan de originele specs.
Het verschil is echt ongelofelijk! Elke keer als ik dat ding aan zet kan ik niet geloven wat voor een geluid eruit komt, wat een verschil! Overdrive klinkt echt ge-wel-dig!

Zijn er nog meer mensen die hun speaker vervangen hebben en zo ja welke?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

pasqual
4 september 2008, 00:02
ik heb in mijn peavey valveking 212 de stock speakers vervangen door 2 X eminence "the governor". vooral clean is ie helemaal tot leven gekomen.
op het gain kanaal is ook beter maar niet met zo'n groot verschil als clean.
nu mag ik niet klagen want vervormd klonk ie al erg goed. alleen is mijn combo nu nog zwaarder geworden :mad: , de governors zijn erg robuust.

groeten Pasqual.

Chris Winsemius
4 september 2008, 00:10
Die Heritage M20s zijn idd. zeer gaaf, na 'n flink aantal uren komen ze trouwens zeer dicht bij de echte oude (heb hier zowel oude als nieuwe).

Andere favorieten zijn de Celestion Heritage 30 en 65 Watters en de Alnico Bles/Golds (afhankelijk v/h type versterker/etc.), voor sommige dingen gebruik ik zelfs (oude) T75s :) Binnenkort ga ik de nieuwe 10" Greenbacks proberen, van de "oude" Celestion 10"-ers vind ik de 10L35s zeer ok (in 'n gesloten 1965B cab).

Nielsje
4 september 2008, 00:13
Heb hier G12-65 Herritage en G12M 20 Herritage speakers.

De 65 watters zitten op het moment in m'n cab en zijn errug lekker (alleen heeft de cab ietwat veel laag..) en de 20 watters die ik heb, nog niet gehoord, maar wel ervaring met die van Mitch.

En dat is gewoon geil! *spritz!*

TimmU
4 september 2008, 00:15
G12-65H heb ik een kast van, klinkt te gek!

DeiDRagonas
4 september 2008, 00:49
Heb tot nu toe in alle Marshalls die ik had (Valvestate1, Jcm800, MLC, AVT, AVTx) Celestion G12-70M speakers gestopt. Da's de jaren tachtig standaard en samen met de G12-25L mijn favoriet. Vooral bij de nieuwere AVT's deed een andere speaker heel veel, die stockspeaker is heel erg metal gevoiced.

Bij mn BJ heb ik nog geen aandrang gehad de stockspeaker te vervangen. Hoewel veel mensen het hier niet mee eens zullen zijn, vind ik zelfs de standaard Fender speaker beter klinken dan de duurdere Jensens. De stockspeaker is veel directer en knalt meer.. De Jensen is wat glaziger en meer blues gevoiced.

Dus..

R

Grooveyard21
4 september 2008, 11:14
ik heb de warhfedales in mijn ac30 vervangen door 2 celestion blue alnico's, zie dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110515&highlight=celestion+blue) topic.

ze bevallen uiteraard beter dan de wharfedales, meer laag en minder irritant hoog.

Nellyrocks
4 september 2008, 13:05
Ik heb oude 20W GB's in mij vox cc gezet en dat is inderdaad een prima combi. Ze staan nu wel te koop omdat de vox eruit gaat maar dat heeft niets met het geluid te maken. Ik heb geen ervaring met de heritage serie maar dat moeten in principe de zelfde speakers zijn toch?

Chris Winsemius
4 september 2008, 13:17
Ik heb oude 20W GB's in mij vox cc gezet en dat is inderdaad een prima combi. Ze staan nu wel te koop omdat de vox eruit gaat maar dat heeft niets met het geluid te maken. Ik heb geen ervaring met de heritage serie maar dat moeten in principe de zelfde speakers zijn toch?

Er zijn (net als bij vele andere modellen) wat verschillende uitvoeringen, Heritage M20s lijken, "ingespeeld", iig. zéér veel op de (2 typen) prè '71 exemplaren die ik hier heb.

Wat betreft jouw oude M20s: mail me even wat foto's indien mogelijk, impedantie en je vraagprijs.

stratman1976
4 september 2008, 14:13
De Heritage serie heeft wat minder schel hoog, iets meer mid en laag schijnt het. Ik heb ze zelf niet naast elkaar gehoord, kon deze voor 100 euro krijgen (ipv 189). Ik vind het geluid verslavend!

Nielsje
4 september 2008, 14:15
De Heritage serie heeft wat minder schel hoog, iets meer mid en laag schijnt het. Ik heb ze zelf niet naast elkaar gehoord, kon deze voor 100 euro krijgen (ipv 189). Ik vind het geluid verslavend!

Ook even ingekocht bij Kool & Elfring? :D

Chris Winsemius
4 september 2008, 14:20
De Heritage serie heeft wat minder schel hoog, iets meer mid en laag schijnt het. Ik heb ze zelf niet naast elkaar gehoord, kon deze voor 100 euro krijgen (ipv 189). Ik vind het geluid verslavend!

Bedoel je ivm. de reguliere/goedkopere reïssue "Greenback" (25W)?

(Ik had het over prè Rola M20s van voor '71)

Nellyrocks
4 september 2008, 14:26
Chris, je hebt mail.

stratman1976
5 september 2008, 11:51
Ook even ingekocht bij Kool & Elfring? :D

Yep! Koopje leek me!

stratman1976
5 september 2008, 11:51
Bedoel je ivm. de reguliere/goedkopere reïssue "Greenback" (25W)?

(Ik had het over prè Rola M20s van voor '71)

Ja, t.o.v. de reissue, de pre- '71 heb ik zelf nooit gehoord

Nielsje
5 september 2008, 14:05
Yep! Koopje leek me!

Mooi man! Ik heb er twee voor in m'n Bogner cab, ben benieuwd!

Einzeln
5 september 2008, 14:12
Hoe moet ik een begin jaren een 1990 g30m plaatsen in het rijtje?

Nielsje
5 september 2008, 15:23
Hoe moet ik een begin jaren een 1990 g30m plaatsen in het rijtje?

Op dezelfde manier, gewoon met 4 bouten :D

Negative K3 fan
5 september 2008, 15:24
spe3akers maken inderdaad ernstig veel verschil in sound. Ik speel eigenlijk al jaren over '77 greenbacks.

Mitch
5 september 2008, 16:23
Yep! Koopje leek me!
Goeie tip hè ? :D
Ik gebruik ze zelf al een tijd en ben er zéér tereden over. In het begin zijn ze een beetje stijf en zitten ze ruim in het tophoog, maar dat wordt na een paar uur beuken steeds beter. Ik vroeg me al af hoe ze zouden klinken op een AC15, leek mij al een goed alternatief voor de Blue. Leuk dat jij het geprobeerd hebt!

Nielsje
5 september 2008, 16:26
Goeie tip hè ? :D
Ik gebruik ze zelf al een tijd en ben er zéér tereden over. In het begin zijn ze een beetje stijf en zitten ze ruim in het tophoog, maar dat wordt na een paar uur beuken steeds beter. Ik vroeg me al af hoe ze zouden klinken op een AC15, leek mij al een goed alternatief voor de Blue. Leuk dat jij het geprobeerd hebt!

Lex en ik gaan het binnenkort ook proberen, ook ff met de 65H.
Ben erg benieuwd, wellicht nemen we die dan mee naar de Vox meeting.
aangezien ik m'n LC amp wilde verkopen, leek het me wellicht ook wel interessant om hem daar op te ruilen, heb ik een mooi kleine amp er bij voor m'n kamer en gigs :)

stratman1976
5 september 2008, 16:38
Goeie tip hè ? :D
Ik gebruik ze zelf al een tijd en ben er zéér tereden over. In het begin zijn ze een beetje stijf en zitten ze ruim in het tophoog, maar dat wordt na een paar uur beuken steeds beter. Ik vroeg me al af hoe ze zouden klinken op een AC15, leek mij al een goed alternatief voor de Blue. Leuk dat jij het geprobeerd hebt!


Thanks! Die Blue's zijn natuurlijk ook super, maar deze zijn wat beter geschikt voor rock, beukt wat meer! Zo klinkt m'n AC15 echt top.

Misschien doe ik ze ook nog wel in mijn marshall 1960 cab, daar zitten nu de standaard G12T-75's in.

Die vind ik een beetje schel en veel minder karaktervol dan de greenback heritage

Piet (Tele)
6 september 2008, 15:14
Wat is het prijs verschil tussen deze speakers, (Blue alnico en greenback, G12M20, 20W).want ik wil in de toekomst ook de warphdales vervangen in mijn AC30 cc2.
Mijn wens is om een mooi clean geluid te kunnen krijgen en dat gaat met de warphdales nog wel, overdrive is minder. Kun je dit met boven genoemde speakers krijgen. (sound verschil zal er natuurlijk zijn)

stratman1976
7 september 2008, 10:11
Wat is het prijs verschil tussen deze speakers, (Blue alnico en greenback, G12M20, 20W).want ik wil in de toekomst ook de warphdales vervangen in mijn AC30 cc2.
Mijn wens is om een mooi clean geluid te kunnen krijgen en dat gaat met de warphdales nog wel, overdrive is minder. Kun je dit met boven genoemde speakers krijgen. (sound verschil zal er natuurlijk zijn)


Nieuwprijzen (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_264_265):

Blue alnico's: 289/stuk
G12M20: 189/stuk
greenbacks 89,95/stuk

Maar je kan ze meestal ook 2e hands vinden!

succes

Einzeln
7 september 2008, 19:45
Een vriend van mij heeft trouwens de hertitage H30 in zijn 30 watt vox clone zitten. Een aanrader ook!

Grooveyard21
7 september 2008, 19:51
Nieuwprijzen (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=1_264_265):

Blue alnico's: 289/stuk
G12M20: 189/stuk
greenbacks 89,95/stuk

Maar je kan ze meestal ook 2e hands vinden!

succes

veel goedkoper is om celestion speakers in engeland te bestellen bij Lean business (http://www.lean-business.co.uk/).

Een Blue Alnico bv. kost daar nieuw maar 165 euro ps en supersnelle levering en geen importkosten.

petervr
8 september 2008, 09:53
ik denk dat je je zelf voor de gek houdt .
die warfdale klinkt prima.
zelf koppel ik de speaker los en sluit de ac 15 aan op een 4 x 12 box met 35 jaar oude g 12 herritage speakers 30 watt.
klinkt alleen wat breder maar het is niet zo dat die warfdale ineens kut klinkt

Mitch
8 september 2008, 10:06
Hadden ze 35 jaar geleden ook al Heritage speakers? Weer wat geleerd.

petervr
8 september 2008, 11:06
je hebt gelijk!!
zo noemen ze die speakers tegenwoordig.
ik bedoel eigenlijk dat ik nog die orginele ouwe heb van 75 htz, de nieuwe hebben 55 hrz

Mitch
8 september 2008, 11:22
De H30 is er trouwens vroeger in zowel 55 als 75Hz geweest, maar de 55Hz versie is erg populair geworden waardoor die versie ook degene is geworden die nu wordt heruitgebracht in de Heritage serie.

Voor huis-tuin-en-keuken gebruik gaan die Warfdales nog wel maar daarboven vind ik ze de amps echt afbreuk doen. En ik maak er geen gewoonte van mezelf voor de gek te houden! ;) Ik heb ze nu gehoord in de AC30CC2, de AC15CC1, in de 2x12 cab van Vox en het is overal hetzelfde: ze missen helderheid, zijn te snel modderig in het laag en hebben ook geen diepte, het klinkt allemaal een beetje vlak.

Nellyrocks
8 september 2008, 15:35
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik gaan die Warfdales nog wel maar daarboven vind ik ze de amps echt afbreuk doen. En ik maak er geen gewoonte van mezelf voor de gek te houden! ;) Ik heb ze nu gehoord in de AC30CC2, de AC15CC1, in de 2x12 cab van Vox en het is overal hetzelfde: ze missen helderheid, zijn te snel modderig in het laag en hebben ook geen diepte, het klinkt allemaal een beetje vlak.

Inderdaad. En dat hoor je pas echt als je er andere speakers in hebt. Ik heb (blijkbaar) twee pre rola G12M's 20 Watt er in en dat klinkt al een huis.

Lexvandoef
9 september 2008, 10:48
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik gaan die Warfdales nog wel maar daarboven vind ik ze de amps echt afbreuk doen. En ik maak er geen gewoonte van mezelf voor de gek te houden! ;) Ik heb ze nu gehoord in de AC30CC2, de AC15CC1, in de 2x12 cab van Vox en het is overal hetzelfde: ze missen helderheid, zijn te snel modderig in het laag en hebben ook geen diepte, het klinkt allemaal een beetje vlak.

Ik heb net een van Nielsje G12 65's in mijn AC15 gezet en ik ben gelijk van die modderigheid en vervelende rafel af bij hogere volumes+overdrive. Hij klinkt ook een stuk breder, steviger en gearticuleerder. Jeej voor die '65's! Blijven leuke speakers! :)

Chris Winsemius
9 september 2008, 10:52
Je hebt nu dus 'n AC65! :D

Top Lex, smart move!

Lexvandoef
9 september 2008, 10:53
Je hebt nu dus 'n AC65! :D

Top Lex, smart move!

Haha, een AC65 :seriousf:

Pssst, ik heb nu in al mijn amps '65's zitten, 2 oude en 3 heritage gevallen, fanboy of niet he? ;)

Piet (Tele)
10 september 2008, 12:17
Weet iemand van jullie wat het verschil is of heeft ervaring met de G12H heritage en G12M heritage, ik zit te twijfelen tussen deze beide speakers te plaatsen in mijn Vox ac30cc2, de blue alnico zijn mij toch wat aan de dure kant.
Heritage heb ik begrepen zijn in Engeland gemaakt.
En kan ik deze speakers (8ohm) zomaar omzetten.

Nielsje
10 september 2008, 12:23
Op de website van celestion kan je zien dat de een 30 watt aankan, de ander 20 watt. Er zijn meerdere verschillen, maar de specs zijn eigenlijk niet interessant.

Het gaat er namelijk om wat je lekker vindt klinken. Ik heb niet zoveel ervaring met de G12H, je zou even kunnen zoeken op dit forum. Een aanrader is om naar de Vox meeting te komen, daar zullen verschillende speakers aanwezig zijn, kan je mooi vergelijken.

Overigens kan je zo een andere 8 ohm speaker in je versterker lepelen hoor. Gewoon met zorg, dan komt het helemaal goed.

Mitch
10 september 2008, 12:29
Weet iemand van jullie wat het verschil is of heeft ervaring met de G12H heritage en G12M heritage, ik zit te twijfelen tussen deze beide speakers te plaatsen in mijn Vox ac30cc2, de blue alnico zijn mij toch wat aan de dure kant.

Ik heb ze allebei. De H in een open back 1x12 en de M in een closed back 2x12. Het is een beetje moeilijk inschatten hoe ze in een 1/3 open back combo als de AC30CC2 zullen klinken. Mijn 2x12 heeft ook de mogelijkheid om 1/3 open te zijn, maar dat is een grotere opening dan een Vox cab. Het klonk niet geweldig trouwens, de druk viel weg. De H30 klinkt uitstekend in de open back 1x12, maar lijkt me weer een beetje te heftig in zowel het laag als hoog om twee stuks in een AC30 te hangen.
Hele moeilijke keuze; ik geloof dat ik dan toch eerder naar de M's zou kijken vanwege de soepelere sound. Eerlijk gezegd vind ik een closed back lekkerder klinken onder een AC30, maar aan dat antwoord heb je natuurlijk niet veel.

stratman1976
10 september 2008, 15:52
ik denk dat je je zelf voor de gek houdt .
die warfdale klinkt prima.
zelf koppel ik de speaker los en sluit de ac 15 aan op een 4 x 12 box met 35 jaar oude g 12 herritage speakers 30 watt.
klinkt alleen wat breder maar het is niet zo dat die warfdale ineens kut klinkt


Smaken verschillen dacht ik zo. Maar ik ben echt niet doof kan ik je vertellen. Er is wel degelijk een groot verschil. En die wharfedales klinken ook niet ineens kut. Met overdrive vind ik ze ver onder de maat presteren!

Dosmanos
11 september 2008, 23:19
Heb in mijn FAD double deluxe (een 5E3 kloon met een dubbele eindtrap) twee Heritage G12H 30 speakers. Zeer Geweldig.
Sinds kort heb ik ook een Marshall 2061X met bijbehorende cab (2061CX) waarin G12H30 Anniversary speakers zijn gemonteerd. Nog niet goed ingebroken vind ik die ook al heel erg goed klinken moet ik zeggen. Ik snap best waarom ze bij Marshall voor die combinatie hebben gekozen.
Naar mijn mening gaat het eigenlijk altijd om de combinatie van amp en speakers. Soms matcht het en soms niet. Proberen dus...

Chris Winsemius
11 september 2008, 23:54
Mijn ervaringen met de Ms en Hs:
M20: wat smoother, ronder, wat ouderwetser
H30: wat helderder, wat agressiever, ietsje "moderner"
De ann. H30 lijkt iets warmer dan de Heritage H30 maar de Heritage speelt absoluut lekkerder, gaat meer mee met je snaar-aanslag/etc. (ann. H30 lijkt dan veel stugger).

Heritage H30s zijn idd. 'n lekkere combi met 5E3s, bij 'n 2061(X) zou ik eerder voor M20s gaan.

Piet (Tele)
23 september 2008, 12:27
Ik heb naar mijn zoektocht naar andere speakers voor mijn AC30cc toch voor de celestion - alnico blue gekozen, vrijdag geplaatst en zeer nieuwsgierig of het nou echt zo'n verbetering zou zijn. En wat voor verbetering, soms konden de warphdales zo dood klinken, maar bij deze blue's klinkt de versterker geweldig. Het is op dit forum vaak geschreven en ik kan het alleen maar bevestigen. ongelovelijk wat speakers kunnen doen.

jerome
23 september 2008, 20:59
Gefeliciteerd man!
Lekkere dynamisch hé die alnico's hé?
Voor mij was het ook een openbaring.

Rocketman
23 september 2008, 22:17
Kan iemand mij 1000 pleuro's lenuh heb ff een AC30 nodig.

Grooveyard21
24 september 2008, 09:00
Ik heb naar mijn zoektocht naar andere speakers voor mijn AC30cc toch voor de celestion - alnico blue gekozen, vrijdag geplaatst en zeer nieuwsgierig of het nou echt zo'n verbetering zou zijn. En wat voor verbetering, soms konden de warphdales zo dood klinken, maar bij deze blue's klinkt de versterker geweldig. Het is op dit forum vaak geschreven en ik kan het alleen maar bevestigen. ongelovelijk wat speakers kunnen doen.

gefeliciteerd, goede keus :)