PDA

View Full Version : Intellifex phantom power naar footcontroller.



interessander
3 september 2008, 21:27
Ik zou graag mijn ENGL Z12 midi controller phantom power willen geven via mijn Intellifex blackface. De Intellifex heeft een extra 9V output hiervoor.
Nu heb ik een rocktron 5/7 midi kabel gekocht maar blijkt dat er een 5 pins connector zit aan de kant van de 9v adapter plug, en een 7 pins aan de kant van de controller. (op zich logisch, zo zal het wel werken bij nieuwere rocktron producten)

De 5 pins kan natuurlijk gewoon in de Rocktron, de midi thru/out heeft namelijk ook gewoon een 5-pins aansluiting. Maar de ENGL heeft een 5-pins nodig en ik heb aan die kant dan een 7 pins stekker. De ENGL kan phantom power ontvangen via pin 1 en pin 2

De vraag is: kan ik er gewoon 2 pinnetjes vanaf halen zodat dit toch gaat werken? Heeft er hier iemand toevallig ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meewerken, Sander.

Yek1
3 september 2008, 22:42
Weet je zeker dat dit wel klopt?

Uit de handleiding:
"This jack offers the ability to power the Rocktron MIDI Mate™ Foot Controller from a seven pin MIDI cable which connects from the MIDI Mate to the MIDI IN jack on the rear panel of the Intellifex Online, eliminating the need to find an AC outlet near where the footpedal would be placed during a performance—or the need to run an extension cord out to the MIDI Mate. Instead of inserting the adaptor into the MIDI Mate POWER jack, plug it into the PHANTOM POWER jack on the Intellifex Online. This will power the MIDI Mate through pins 6 and 7 of the MIDI cable connecting the two units. A 7-pin MIDI cable must be used and is available through your Rocktron dealer."

Oftewel de Intellifex heeftv geen power OUTPUT maar een input. Daarop sluit je de adapter aan voor de ENGL controller. Via de Intellifex wordt de stroom via de MIDI kabel verzonden naar je MIDI controller. Maar ja, die moet dan wel 7 pinnen hebben.

Pinnen slopen helpt niet. Wat je moet doen is een kabel (laten) maken die de stroom op pinnen 6 en 7 omleidt naar pinnen 1 en 2 op een 5-pins stekker.

interessander
3 september 2008, 22:56
Ik wil de kabel dus eigenlijk omgekeerd gebruiken, de 5 pins gaat in de intellifex, dit is de oude versie en kan geen phantom power rechtstreeks via MIDI versturen maar dus wel met een externe 9v plug die naast de midi connector zit. Hier gaan dus de 5pin plug en de adapterkabel in, deze komen samen en gaan naar de 7 pin. Van de 7 pin haal ik er dan 2 af en die stop ik in de 5 pins connector van de ENGL.

Ik weet het, het is een beetje een moeilijk verhaal met al die pinnen maar volgens mij zou het moeten kunnen, ik wil echter de kabel niet gaan slopen als ik hem daarna niet kan gebruiken.

peter_heijnen
4 september 2008, 09:43
Je moet zien uit te vissen via welke pinnen de engl mididata ontvangt en via welke pinnen de stroom. Vaak worden de twee buitenste pinnen voor stroom gebruikt. Dan moet je uitvissen via welke pinnen de intellifex mididata verstuurd (Ik meende dat de intellifex via de 3 binnenste pinnen data uitstuurt). De stroom stuurt de intellifex door via de twee buitenste pinnen van 7.

Het verhaal met je kabel begrijp ik niet, maar je kunt net zo goed zelf een kastje maken met daarop twee 5-polige midibussen (midi in en out) en een adapter input.

De bedoeling daarbij is:
-de midi out van de intellifex gaat via 5-polige kabel naar midi in van het kastje.
-vanuit die bus gaan in het kastje de drie aansluitpunten die data vervoeren naar de drie aansluitpunten op de midi out van het kastje die de data bij de engl zullen gaan brengen.
-de aansluitpunten van de adaptor input sluit je met de correcte polariteit aan op de twee overgebleven aansluitpunten van de midi out van het kastje.

http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/midi9vinout.jpg

Dit zou ook in de intellifex zelf gebakken moeten kunnen worden, maar dat moet je maar net willen of durven.

peter_heijnen
4 september 2008, 09:49
Nu heb ik een rocktron 5/7 midi kabel gekocht maar blijkt dat er een 5 pins connector zit aan de kant van de 9v adapter plug, en een 7 pins aan de kant van de controller. (op zich logisch, zo zal het wel werken bij nieuwere rocktron producten)
Die kabel kun je meteen op marktplaats zetten. De 7 pinnen horen in een midimate of dergelijk, de 5 pinnen in de intellifex, en OP die adaptoraansluiting hoort stroom. Jij hebt er helemaal niets aan met die engl.

interessander
4 september 2008, 12:06
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/Rock.jpg

Even voor de verduidelijking, zo wil ik dus de kabel gaan gebruiken, nu weet in dus aleen niet of de stroom wel op de juiste pinnen wordt doorgevoerd....

Johannes
4 september 2008, 12:51
voor zover ik weet, komt er geen 9v uit dat gaatje aan de achterkant van je intellifex, maar is het de bedoeling dat je juist een 9v adapter in dat gaatje doet. Hiermee voeg je phantompower toe aan je midi signaal.

Zo werkt het iig bij alle andere rocktron effecten.

ik zie net dat Yek1 dit ook al zei.

peter_heijnen
4 september 2008, 13:00
Zoals yek1 idd al aangaf: die 9v op de intellifex (begrijp ook ik toch goed uit jouw schemaatje?) is een input. Daar sluit je 9v op aan en die gaat dan door de 7 pins midikabel naar een darvoor geschikte footcontroller zpals bijv de midimate.

De midi in van mijn blackface intellifex heeft 7 pinnen, de jouwe moet dat ook hebben. De midi out/thru heeft idd 5 pinnen, maar daar sluit je je midicontroller toch zeker niet op aan?

Als je aan de 7 pins kant op jouw kabel de twee buitenste pinnen gaat slopen is die kabel volgens mij niets meer dan een gewone 5 pins kabel omdat de twee buitenste pinnen juist de stroom vervoeren.

Nogmaals (als ik jouw schema bekijk en nogmaals je daarom verdenk van volgende mega denkfout): de 9v aansluiting op de i-fex is een INPUT, géén output!

ME.
4 september 2008, 13:37
Meet anders die midi kabel even door met een multi meter. Weet je gelijk naar welke pinnen de stroom gaat en dus of het nut heeft.

interessander
4 september 2008, 13:55
Okee duidelijk een denkfout van mijn kant!

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/rock_2.jpg

Dit staat er in de hanleiding van de ENGL.

Ik heb op dit moment mijn ENGL aan een laney Babelswitch hangen, de babelswitch midi thru gaat via een 5-pins kabel naar de rocktron, dit werkt prima. Als ik toch iets met deze kabel zou willen dan zou ik dus gewoon de kabels zelf aan een stekker moeten gaan solderen, dan weet ik zeker wat wat is, aangezien ik nu niet weet welke pin wat is bij de rocktron.

Johannes
4 september 2008, 14:44
rocktron stuurt de power over pin 6 en 7. check even met een multimeter bij welke pinnetjes die power er aan de kant met 5 pinnetjes uit komt. (zijn het toevallig de pinnetjes die op de ENGL afbeelding hierboven staan, dan heb je mazzel. zo niet, warm dan je soldeerbout maar op)

interessander
4 september 2008, 14:49
Dat lijkt me een goed idee, dat ga ik maar eens uitvoeren in de oefenruimte.