PDA

View Full Version : Hier ben ik weer ;)



Merijnvdb
3 september 2008, 20:35
Eej !
Na een lange tijd weg te zijn geweest is ie hier weer
de meeste van jullie kennen me niet omdat ik supergoed gear heb (ibanez gio en fender FM65R :chicken: ) of omdat ik zo ongelooflijk goed gitaar kan spelen (het beste wat ik kan is sylvia van focus :sneaky: )
maar gewoon omdat ik af en toe wel eens wat poste

jullie zullen nu denken , ja daar is er weer eentje ! verkeerd board !

Nee hoor !

ik wou gewoon eens eventjes iets vragen :

Kijk eens allemaal naar dit video'tje
videotje (http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8)

een paar vraagjes hierover :

1.Is dit echt?
2.Hoelang heeft deze jongen daarop geoefend (schatting hé )
3.Hoelang zou het duren eer iemand waarvan het beste dat hij speelt sylvia is een stukje van dit nummer kan?
, is het echt zo moeilijk als het lijkt? vooral het stukje vanaf 1:45 vind ik prachtig !
ik heb echt nog nooit zo'n mooie solo gehoord (al ben ik helemaal geen kenner :( , helaas )

IK WIL DIT KUNNEN
(en zeg alsjeblieft niet oefenen oefenen oefenen , maar geef een paar concrete tips , Bedankt ! )

M Kactus
3 september 2008, 20:52
Eej !
Na een lange tijd weg te zijn geweest

Dude, je bent van april dit jaar :seriousf:

Merijnvdb
3 september 2008, 21:08
nou ik vind 4 maanden toch best wel lang :)
Maar dit is dus vrij offtopic :p

M Kactus
3 september 2008, 21:17
oké, ontopic :)

Da's een redelijk bekend filmpje, hoor!
1. Het is echt
2. Geen flauw idee. Een maandje of twee ?
3. Hangt af van hoeveel uur je per dag oefent. Hou het op twee uur per dag en dan lukt het je wel na een maandje of drie. Maar dan alleen dit nummer. Het is veel logischer/slimmer om het gitaarspelen onder de knie te krijgen dan om dit nummer onder de knie te krijgen. Fixeer je niet op dit éne stukje, maar zie het grotere geheel!

En als je het per sé wilt leren, wat houdt je dan tegen ? Ga ervoor. Oefenen, oefenen, oefenen! Eerst traag en dan de snelheid opdrijven.

Merijnvdb
3 september 2008, 21:35
Kijk dat is pas een cool antwoord ! bedankt !

maar dus , ik kan nu al tot 0:38 foutloos spelen , wel trager...maar hij doet soms zo van die rare dingen die ik nooit geleerd heb :p
bijvoorbeeld op 0:38 doet ie een hoop noten in een keer , hammer on en pull off daar heb ik wat problemen mee want 1. volgens mij doe ik het verkeerd want je ziet dat hij de vingers bij de hammer on of off dat weet ik nogeeneens :p zijn hand egt van zijn gitaar afhaalt en ik weet niet goed hoe je dat doet 2. als ik hammer on doe of hammer off hoor ik het bijna niet =[


nog zoiets dat ik vaak zie : op 1:26 slide hij opeens helemaal naar de eerste fretten en dan weer terug maar dat hoor je helemaal niet ,waarom is dat ? dat maakt het alleen maar moeilijk !

maar dus , ik zal jullie op de hoogte houden van mijn project en ik hoop op nog meer wijze raad :)

*edit*
Wat bedoel je precies met het grotere geheel?
je bedoelt gitaar spelen in het algemeen maar gitaar kan zo verschillend zijn!
ik kan natuurlijk al een hoop simpele liedjes als Give my love to rose , Sam hall , Hurt , je weet wel die liedjes die johnny cash heeft gecoverd , ik kan ook een hoop punk aangezien ik in een punk band speel ^^
het moeilijkste in dat genre is http://www.youtube.com/watch?v=qgtRHCmEPOY

de meesten zullen het wel verschrikkelijk vinden maar ik vind het eerste solo'tje best moeilijk omdat het begin zo snel is , ik maak er soms nog wel eens fouten op :)

kortweg ik kan power chords , akkoorden op de eerste fretten , barré akkoorden (al ken ik ze niet allemaal uit het hoofd )
en een paar solo'tjes

Heb je misschien tips waar ik mee moet beginnen alvorens aan deze stevige canon rock te beginnen?
gewoon een paar nummertjes met een solo'tje?

Sterik
3 september 2008, 21:56
ten eerste moet je een dijk van een plectum techniek hebben, je moet grote afstanden snel kunnen overbruggen
verder moet je:
goed hammerons en pullofs kunnen, is goed te doen met wat oefening
sweepen, en dat ongeveer 3 jaar oefenen
en goed ritme kunnen houden, wat moeilijker is dan het klinkt
en gewoon heeeeeel veel oefenen

en wees ontspannen, als je te snel te snel wilt spelen, verkramp je alleen maar, en in het ergere geval krijg je RSI

ik zou trouwens eerst met iets anders beginnen als ik jou was

succes ermee

Merijnvdb
3 september 2008, 22:33
ja iets anders , dacht ik ook al :p
weet iemand iets dat een stuk makkelijker is en toch erg vet klinkt?
maareuh , wat is sweepen?


nog iets : plectrumtechniek
ik ben toen ik begonnen ben met gitaar spelen zo lomp geweest alleen de snaar naar boven aan te slaan bij enkele noten en ben er te laat achtergekomen dat op-neer-op-neer veel sneller gaat dan op x4
Oefenen dus ;)

Dus , iemand wat nummertjes? ondertussen ga ik toch nog lekker verder proberen met canon rock hoor :p

en, wat is RSI?

M Kactus
3 september 2008, 23:05
RSI is Repetitive Strain Injury, ook wel een nintenoduim, tenniselleboog of rukpols genoemd, hangt maar net van je hobby's af. Je krijgt het door eenzelfde beweging vaak te maken, waardoor er van alles onsteekt en pijn doet elke keer je die beweging maakt. Ook nog jaren erna. Voldoende rust nemen en stoppen bij pijn is dus aan te raden.
Verder kun je ook werken aan de spieren in je handen en je onderarmen, waardoor je harder kan hamer-onnen en pull-offen. Maar gewoon oefenen, zoals gezegd :)
Wat ik bedoelde met het grotere geheel staat hier boven ook al een beetje. Je moet de verschillende technieken apart leren en die dan toepassen in dit liedje, in plaats van dit ene liedje te leren. Leer sweepen, hamer-ons, pinch harmonics en string-skipping, en als je dat kunt, kun je dit liedje automatisch ook!
Andere liedjes om die technieken te leren, staan hier genoeg. Even rondzoeken. You Give Love A Bad Name van Bon Jovi is een mooie om te benden en pinch-harmonics te leren, net als For The Love of God van Steve Vai. Ander werk van Vai en Satriani is wat pittiger, maar best aan te raden om van daaruit verder te gaan...

M.COM
3 september 2008, 23:21
Geloof me dude, jij hebt nog een extreem lange weg te gaan alvorens je dit ooit gaat kunnen spelen. Ik wil je niet ontmoedigen maar wat jij bijvoorbeeld postte als 'het moeilijkste in dat genre' (dat youtubefragmentje) is poepsimpel.

Als je nu al na 0:38 niet meer verder komt, dan heeft het geen zin om direct met dit stuk te beginnen. Probeer eens de wat gemakkelijkere solo's (Californication is daar gewoon perfect voor) en work your way to the top.

Leer ook eerst de termen (hammer on, pull off, sweepen, shredden, arpeggio's, pinch harmonics, etc.) want als je info wilt over de technieken die funtwo gebruikt in deze video dan moet je deze zeker kennen :)!

Maar ik zeg het: Begin met gemakkelijkere dingen want dit is momenteel nog boven je kunnen. En je hoort het blijkbaar niet graag, dus daarom zeg ik het nog eens extra duidelijk:

GITAAR SPELEN IS OOK OEFENEN! Denk je dat Vai, Satriani, Petrucci etc. nooit geoefend hebben? Zij hebben uren tijd in hun instrument gestoken om te kunnen staan waar ze nu staan. Dus ik adviseer jou hetzelfde ;)!

Veel succes!

bagheera
3 september 2008, 23:25
ik was destijds ook helemaal onder de indruk van dat liedje ik had ook ergens zien staan dat die gast 14 jaar was dat kon ik al helemaal niet vatten.
Ik heb er ook op geoefend maar het is nooit gegaan zoals het moest ik vond de backing track niet. Het begin ken ik nu nog wel ( de tabs vond ik ook niet dus ik moest het doen met een pauze & play you tube techniek

Guitarmania
3 september 2008, 23:35
Geloof me dude, jij hebt nog een extreem lange weg te gaan alvorens je dit ooit gaat kunnen spelen. Ik wil je niet ontmoedigen maar wat jij bijvoorbeeld postte als 'het moeilijkste in dat genre' (dat youtubefragmentje) is poepsimpel.

Als je nu al na 0:38 niet meer verder komt, dan heeft het geen zin om direct met dit stuk te beginnen. Probeer eens de wat gemakkelijkere solo's (Californication is daar gewoon perfect voor) en work your way to the top.

Leer ook eerst de termen (hammer on, pull off, sweepen, shredden, arpeggio's, pinch harmonics, etc.) want als je info wilt over de technieken die funtwo gebruikt in deze video dan moet je deze zeker kennen :)!

Maar ik zeg het: Begin met gemakkelijkere dingen want dit is momenteel nog boven je kunnen. En je hoort het blijkbaar niet graag, dus daarom zeg ik het nog eens extra duidelijk:

GITAAR SPELEN IS OOK OEFENEN! Denk je dat Vai, Satriani, Petrucci etc. nooit geoefend hebben? Zij hebben uren tijd in hun instrument gestoken om te kunnen staan waar ze nu staan. Dus ik adviseer jou hetzelfde ;)!

Veel succes!

Ik vraag me af of je iemand op deze manier op de feiten moet drukken. En ik vraag me ook af of je iemand moet adviseren om een oude taal (hammer-dit en hammer-dat) aan te leren.

Ik zou graag zien dat iemand eens buiten de gebaande paden van Vai en Satriani treedt. Anders krijgen we zoveel-duizendste kerel die alle tappen en snelheden onder de knie heeft. Gaap, denk ik dan. Zo jaren 80.

L:uister naar al die geluiden die je langs je heen hoort komen, en vind een eigen modus in het begrijpen daarvan. Als je niet uitkijkt, dan word je doorgestuurd naar allemaal sites met adviezen over hoe je " zoals Steve Vai kunt klinken" . Het verwijdert je alleen maar van de muziek en het maakt je de zoveelste gitarist die een x-aantal noten bij elkaar kan tappen.

-=JEROEN=-
3 september 2008, 23:43
Het origineel:
http://www.youtube.com/watch?v=by8oyJztzwo

Ook heel leuk gespeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=owAj5LiXG5w

DeiDRagonas
3 september 2008, 23:58
Eej !
Na een lange tijd weg te zijn geweest bla bla bla bla bla
IK WIL DIT KUNNEN (en zeg alsjeblieft niet oefenen oefenen oefenen , maar geef een paar concrete tips , Bedankt ! )

Why God...?

Why??

M.COM
4 september 2008, 00:08
Ik vraag me af of je iemand op deze manier op de feiten moet drukken. En ik vraag me ook af of je iemand moet adviseren om een oude taal (hammer-dit en hammer-dat) aan te leren.

Ik zou graag zien dat iemand eens buiten de gebaande paden van Vai en Satriani treedt. Anders krijgen we zoveel-duizendste kerel die alle tappen en snelheden onder de knie heeft. Gaap, denk ik dan. Zo jaren 80.

L:uister naar al die geluiden die je langs je heen hoort komen, en vind een eigen modus in het begrijpen daarvan. Als je niet uitkijkt, dan word je doorgestuurd naar allemaal sites met adviezen over hoe je " zoals Steve Vai kunt klinken" . Het verwijdert je alleen maar van de muziek en het maakt je de zoveelste gitarist die een x-aantal noten bij elkaar kan tappen.

Ik vind het persoonlijk nodig omdat ik genoeg mensen ken die beginnen zweven bij het minste (niet op jou bedoeld Merijn!). Oefenen hoort er nu eenmaal bij en ja, het is soms gemakkelijk om een nummer snel snel te leren met een foute techniek omdat je die nu eenmaal gewoon bent (ik bedoel hiermee vb. altijd maar downstrokes ipv alternate picking) dan deftig. Als je tijd steekt in je spel dan ontwikkel je vanzelf ook een betere stijl.

En sorry, maar verouderde taal? Een kat noem je toch ook geen hond? Door de juiste termen aan te leren kan je gemakkelijker vragen stellen, lijkt mij.

Ik zeg ook niet dat hij de zoveelste shredder moet worden, ik wil alleen wijzen op het feit dat mensen als Vai hun instrument volledig beheersen. Zowel qua spel als theorie. Mensen als Matthew Bellamy tappen zich soms ook te pletter maar is dat dan gaap? Het geeft gewoon iets extra aan zijn solo's (cfr. live-versie New Born). Nieuwe technieken openen nieuwe deuren denk ik dan.

Merijnvdb
4 september 2008, 22:22
ik heb zoals peter zei , you give love a bad name geprobeerd maar een paar dingen snap ik niet :


¤ = Artificial harmonic (pick & thumb) (IK ZIE NERGENS IN DE TABS EENTJE )
Trm< = Tremelo down, Trm^ = Back up.
4~ = Vibrato
11^ = Bend
x = not played

HIERONDER : hoe kun je slide to 8 doen als de noot waar je vinger op staat 8 is? |
|||
E|------------------------------------------------------------------|
B|- 8 Trm< --------------------------------------------------------|
G|----------Slide to 8 ~~~~ --5--7--8--10--12--15---17 17 ~~ -----|
D|------------------------------x--x--x---x---x---x----x--x---------|
A|------------------------------3--5--6---8--10--13---15-15 ~~ -----|
E|------------------------------------------------------------------|
slide up between each stop

HIERONDER Hoe doe je dit stukje?
|
|||
E|------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------|
G|---12 t15p 12 t15p 12--------------------------------------- ----|
D|------------------------------------------------------------------|
A|------------------------------------------------------------------|
E|------------------------------------------------------------------|

Hetzelfde als hierboven... ik weet niet wat die T betekent , p is pull off neem ik aan?
E|------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------|
G|---12 t15p 12----------------------------15 ^~~~~ ----------|
D|------------------------------------------------------------------|
A|------------------------------------------------------------------|
E|------------------------------------------------------------------|


E|------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------|
G|-- 15^ --- 17 ^~~~~ (hold & vib on the bent note) ----------------|
D|------------------------------------------------------------------|
A|------------------------------------------------------------------|
E|------------------------------------------------------------------|


E|------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------|
G|------------------------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------3---------------------|
A|- 3----------3--6--3-----3-----------3--6-----6-------------------|
E|----6--3--6-----------6-----6--3--6--------------3 Trm < Trm^ ~~ |



Ik weet natuurlijk ook niet of deze tabs kloppen

frankiiee
4 september 2008, 23:06
vibrato is gewoon de snaar wat op en neer bewegend dat je een trillend geluid krijgt volgens mij,

t zal hoogstwaarschijnlijk voor tap staan en p voor pull off.

Die harmonics kan ik ook niet precies maar dat maakt zo'n hoog piepend geluid. En dat doe je door eerst met je plectrum aan te slaan en direct daarna weer half af te dempen met je duim zodat je dat hoge geluid krijgt, dit moet wel heel erg snel na elkaar gebeuren dus en ook op de juiste plaatsen aanslaan dacht ik. Moet je maar eens een howto filmpje opzoeken op youtube er staan er heel erg veel op.

als er staat tremolo down en tremolo back up dan moet je dat gewoon doen met die tremolo arm op je gitaar denk ik.

benden is de snaar omhoog duwen zodat je naar een hogere noot gaat zonder dat je overneemt in feite.

x is not played dan moet je die gewoon niet spelen dus dempen lijkt me

de meeste dingen zijn redelijk logisch, en als er dingen niet in de tab staan dan moet je ze gewoon niet doen denk ik dan.

groet

M Kactus
5 september 2008, 06:05
ik heb zoals peter zei , you give love a bad name geprobeerd maar een paar dingen snap ik niet :


¤ = Artificial harmonic (pick & thumb) (IK ZIE NERGENS IN DE TABS EENTJE )
Trm< = Tremelo down, Trm^ = Back up.
4~ = Vibrato
11^ = Bend
x = not played

Eerst en vooral: Ik bedoelde het hele lied en niet enkel de solo :) In de intro en het main-riff zitten een paar leuke pinches en bends om het te leren en het klinkt meteen lekker herkenbaar. Ik zal straks eens een poging wagen in dat andere topic van je om een paar termen uit te leggen, maar die vind je echt ook op het internet (zelfs in lesvorm op Youtube, kun je véél van leren!)


HIERONDER : hoe kun je slide to 8 doen als de noot waar je vinger op staat 8 is? |
|||
E|------------------------------------------------------------------|
B|- 8 Trm< --------------------------------------------------------|
G|----------Slide to 8 ~~~~ --5--7--8--10--12--15---17 17 ~~ -----|
D|------------------------------x--x--x---x---x---x----x--x---------|
A|------------------------------3--5--6---8--10--13---15-15 ~~ -----|
E|------------------------------------------------------------------|
slide up between each stop

Hier bedoelt hij dat je op de B-snaar een 8 moet spelen, moet "wiebelen" met je trem, je hand naar een lagere positie plaatsen en omhoog sliden naar de 8 op de G-snaar. Dat kun je horen in het liedje, of je download Guitar Pro. Da's een erg handige tool om tabs mee te lezen, die in een speciaal formaat staan opgesteld. Die kun je ook vertraagd laten afspelen en stukjes laten loopen, speciaal voor het leren.


HIERONDER Hoe doe je dit stukje?
G|---12 t15p 12 t15p 12--------------------------------------- ----|

t = tap
p = pull off

Is dus een gewone hamer-on/pull-off
Beetje verder staat vib on the bent note, maar dat snap je vast wel, niet ? Een noot omhoog benden en dan vibrato toepassen.




E|------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------|
G|------------------------------------------------------------------|
D|--------------------------------------------3---------------------|
A|- 3----------3--6--3-----3-----------3--6-----6-------------------|
E|----6--3--6-----------6-----6--3--6--------------3 Trm < Trm^ ~~ |

Op het einde trem omlaag duwen en omhoog en dan vibrato.
Als je Guitar Pro hebt, daar is ook een demo-versie van, kun je het gewoon zelf horen, dat maakt alles al heel veel duidelijker.

Muzieknono
5 september 2008, 07:38
Hallo, ik ben al vele malen gitaar pro tegen gekomen op dit forum, (niet dit topic).
Maar gratis downloaden gaat dus echt niet, ook de probeerversie krijg ik niet te pakken.
V.w.b. onze topicstarter, ik vind het leuk dat iemand zo enthousiast is, al bestaat het gevaar dat hij verzand in allemaal korte stukjes en zo het grote geheel uit het oog verliest.
Ik ben zelf een absolute beginner en heb al veel geleerd uit speeltechniek & theorie, probeer dan ook naast stukjes spelen elke dag zeker 1,5 uur aan ladders en andere theoretische stukken te besteden omdat ik gitaar wil lerenspelen i.p.v. stukjes naspelen en imiteren.
Maar nogmaals, ik vind dat het enthousiasme van deze jongeman gestimuleerd moet worden dan volgt de rest vanzelf, want zoals hij zelf schrijft; hij is 14 en wil gitaar leren spelen, ik ben 48 en wil ook gitaar leren spelen, er leiden vele wegen naar Rome en wat voor de één motiverend werkt kan voor de ander wel eens een reden zijn om er mee op te houden.
Succes :metal: .

M Kactus
5 september 2008, 08:52
Hallo, ik ben al vele malen gitaar pro tegen gekomen op dit forum, (niet dit topic).
Maar gratis downloaden gaat dus echt niet, ook de probeerversie krijg ik niet te pakken.

Hier (http://www.guitar-pro.com/en/index.php?pg=download) moet dat wel lukken.

Muzieknono
5 september 2008, 09:23
Nee, dat lukt dus niet, ik krijg steeds de meldind dat mijn evaluatie periode verlopen is terwijl ik dit product nog nooit heb geevalueerd, ik heb guitar pro hierover aangeschreven en kreeg als antwoord dat dat wel eens gebeurd bij sommige computers en dat daar niets aan te doen is.
Denk dat ik hem toch wel aanschaf, aangezien het me een verdomd handig stuk gereedschap lijkt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groet Dirk jan :metal:

EuroCinema
5 september 2008, 11:18
Aan de topic starter: dit soort stukken is echt gewoon een ordinaire kwestie van tablatuur bemachtigen en je vingers neerzetten in de vakjes die aangegeven staan, elke dag een beetje sneller. Ben het met de anderen eens: als je technieken als hammer-on nog niet beheerst, gaat dit wel even duren. Verder gewoon lekker je eigen smaak volgen (al hoop ik wel dat die zich nog ontwikkelt ;) ), sommigen van ons horen deze stijl al sinds 1987 en zijn hem dus nogal beu, maar voor jou is het nieuw dus have fun.

M Kactus
5 september 2008, 11:21
Nee, dat lukt dus niet, ik krijg steeds de meldind dat mijn evaluatie periode verlopen is terwijl ik dit product nog nooit heb geevalueerd, ik heb guitar pro hierover aangeschreven en kreeg als antwoord dat dat wel eens gebeurd bij sommige computers en dat daar niets aan te doen is.
Denk dat ik hem toch wel aanschaf, aangezien het me een verdomd handig stuk gereedschap lijkt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groet Dirk jan :metal:

Je hebt een PB'tje ;)

Merijnvdb
5 september 2008, 18:28
Is er niet ergens een groot topic met liedjes waar je zo'n dingen mee kunt leren maar tot nu toe heb ik alleen californication en ik hou nogeeneens van dat nummer =[

M Kactus
5 september 2008, 18:33
Is er niet ergens een groot topic met liedjes waar je zo'n dingen mee kunt leren maar tot nu toe heb ik alleen californication en ik hou nogeeneens van dat nummer =[

Hm, een beetje zoeken op "shred" en de bepaalde technieken, en je hebt alles gevonden. Ik heb je heel geduldig alles uitgelegd (ook in je andere topic), maar ik kan het echt niet in jouw plaats gaan leren. Een béétje moeite mag je zelf ook wel doen.

Merijnvdb
5 september 2008, 19:13
Ik vroeg gewoon of er een topic bestaat waar veel nummers zijn opgesomd waar ik iets van kan leren :|
want als ik gewoon shred intyp krijg ik allemaal topics die der helemaal niks mee te maken hebben

robthg1
5 september 2008, 21:19
oke dude.

Ik speel zelf nu ongeveer 2 jaar, waarvan het eerste jaar echt een paar uur per avond (overdag werken). Ik hoorde toen ik begin voor het eerst little wing van Jimi Hendrix en was zo onder de indruk, dat ik die MOEST kunnen spelen.

Nu, 2 jaar verder kan ik little wing goed op snelheid spelen. Nog niet met het gevoel zoals JH maar meer mijn eigen stijl.

Ik raad je aan om het programma Guitar Pro "aan te schaffen". Zoek de tabs en leer het beetje bij beetje. Eerst lekker langzaam en dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Had ik al vermeld dat je moest oefenen? Daar komt het gewoon op neer gast. Denk niet dat er een magische truuk is waardoor je deze track in 1 week kunt leren spelen. Als je dat denkt vermoed ik dat je je gitaar niet lang zal bespelen. Je zult er namelijk achter komen dat het niet van zelf gaat.

Leer de noten/posities en chords uit je hoofd en ga dan lekker langzaam oefenen. Het komt vanzelf als je moeite doet. Alleen met moeite!!!!

Tony L
6 september 2008, 08:55
Zoals al eerder is gezegd, ik zou (nog) niet met dit nummer beginnen. Hier zitten zoveel technieken in dat het alleen maar teleurstellend werkt. Ik vond dit vroeger ook een super tof nummer maar ben op een gegeven moment ook afgehaakt omdat ik besefte dat ik dit nog lang niet zou kunnen spelen. Alleen al om goed te leren sweepen ben je extreem veel tijd kwijt. Als ik jou was zou ik nummers zoeken die je geleidelijk naar het gewenste niveau brengen. Ik vond shredden en sweepen ook super tof toen ik het hoorde maar het heeft geen nut om daarmee te beginnen als je basis dingen als alternate picking, pinch harmonics, string skipping, vibrato, etc. nog niet beheerst.

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 18:42
Why God...?

Why??

brrr.

inderdaad!!
Why!!!!!!??????

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 18:44
Het beste over Pachelbel

http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

Hypz
7 september 2008, 00:49
Is er niet ergens een groot topic met liedjes waar je zo'n dingen mee kunt leren maar tot nu toe heb ik alleen californication en ik hou nogeeneens van dat nummer =[


Je kent toch vast wel bands die muziek maken waar je wel van houd, en dan zoek je daar toch gewoon de tabs van op?? Ik heb iig nooit problemen om iets te bedenken om te gaan leren. En je kan vaak enigzins wel horen aan het nummer of het enigzins te leren zou zijn zonder al te veel ervaring.

Merijnvdb
7 september 2008, 13:26
Danke voor de tips allemaal , californication lukt nu goed en ben nu begonnen aan chuck berry :B
(Johnny B Goode)

gorgasm
7 september 2008, 21:38
nou ik vind 4 maanden toch best wel lang :)

ik vind 4jaar nog niet lang!

Je kan van iemand nooit inschatten hoe snel die iets zal leren, je hebt jongens die dr maanden over doen om 1 lickje na te spelen, je hebt er ook die t nadat jij t 2x speelde er direct mee weg zijn. Je bent jong dus zal je wel rapper iets beet hebben(normaal) dan een oudere vent(sorry voor die)
Mijn mening is ook dat de knul die dat liedje speelt idd iets klakkeloos achtergeleerd heeft dan tablatuur, omdat hij soms heel snel verspringt, terwijl de zelfde noten ook wel n snaartje hoger liggen. Enfin, detail, hij speelt het en hij speelt het goed.

Ik persoonlijk vind het wel noodzakelijk dat een gitarist ho en pull offs kan want waar wordt het niet gebruikt?
Ik kan ook nie veel meer zeggen dan dat de ts moet oefenen, en een leraar zoeken of n vriend die het wel kan.
Motivatie is er zeker, maar das maar goed ook want soms kan je ze wel van de berg schoppen.

Ik was vroeger ook zo, dat ik alles wou kunne naspelen, en das leuk, als je wat mensen rond je hebt ofzo. Maar de oefeningen die je t gitaarspelen soms kotsbeu maken, die maken dat je dat stukje en zoveel andere ook kan spelen.

En speel veel op metronoom!

Henri H
16 september 2008, 15:55
Ik ben (28 jaar geleden ofzo ;)) begonnen met de solo van Danny Lademacher uit "Never be Clever" van Herman Brood.
Als je deze solo echt goed kunt naspelen, inclusief hammer ons en pull off's dan ben je ook alweer een stapje verder denk ik.
Probeer ook 's het oudere werk van b.v. Gary Moore.
Op het album "Victims of the Future" staat "Empty Rooms" met een erg mooie solo.
Er bestaat ook een ingekorte versie maar die is minder mooi.
Ook het nummer "Out in the Fields" van "Run for Cover" bevat een mooi solo.
En dan heb je natuurlijk ook nog "Parisienne Walkways" en "Still Got The Blues" maar da's misschien nog iets te moeilijk?
Tabs hiervan zijn makkelijk te vinden denk ik.

Merijnvdb
12 oktober 2008, 17:20
Never be clever is echt leuk :D
beetje simpel wel , en maar een paar effectjes , maar hij klinkt wel gewoon heel leuk