PDA

View Full Version : Rand Celestion G12M is krom, wat nu?



Nielsje
3 september 2008, 19:05
Hey mensen,

vandaag m'n twee G12M speakers ontvangen van K&E. Helaas is één rand ergens verbogen. Heb ze al gemaild, maar aangezien het 'demomodellen' waren, denk ik niet dat ze de speaker omruilen. (maar dat is dus ff afwachten).

In de tussentijd: hoe zouden jullie deze rand weer recht maken? Zelf dacht ik aan een waterpomptang met daar tussen twee strippen staal (of hout) , zodat je de krachten goed verdeeld.

foto's:

http://img182.imageshack.us/img182/2577/cimg4823tr2.jpg

http://img182.imageshack.us/img182/4823/cimg4824ki6.jpg

Puerco
3 september 2008, 19:38
Ow, dat ziet er naar uit :(
Zou er niet aan prutsen voor K&E geantwoord hebben in ieder geval.
Probleem met vervorming van speakerrand is dat zelfs een hele kleine vervorming een verandering van spanning in de cone kan geven en daarmee gepaard gaande nare bijgeluiden.
Kan me niet voorstellen dat K&E ze zo verstuurd hebben, de posterijen tegenwoordig verdenk ik overal van, wie het ook gedaan heeft het blijft zonde van zo een mooie speaker :(

budje
3 september 2008, 19:42
ik zou m er gewoon inschroeven :-) t is niet dat t te zien is ofzo!

Mitch
3 september 2008, 19:49
Zachtjes timmeren met hout ertussen, zoals je ook op een minder flatteuze wijze bij een fietswiel de slag er uittikt. Dat als K&E 'm dus niet terug neemt.

Puerco
3 september 2008, 19:52
ik zou m er gewoon inschroeven :-) t is niet dat t te zien is ofzo!
Het gaat er niet om of iemand het ziet of niet, het gaat erom dat een speaker waarvan de rand vervormd is een ongelijkmatige spanning zet op de cone en daarmee meestal een nare vervorming van het geluid. Ook dicht die rand nu niet meer goed af waardoor in een closed back de opening dus lucht doorlaat.

ateng
3 september 2008, 21:56
Het zal wel meevallen denk ik want alleen het buitenste rand waar het wordt bevestigd is een beetje gebogen dus als ze niet willen ruilen dan kan je het voorzichtig recht buigen.

Nielsje
3 september 2008, 22:58
Aryjan van K&E heeft me inmiddels gebeld, en vroeg zich af hoe het kwam.
Heeft tig keer z'n excuses aangeboden, en om een lang verhaal kort te maken:

Er zijn 2 opties:

1: Ik buig de rand recht, en krijg 50 euro terug.
2: Ik ruil de speaker over 2 maanden om, want dan krijgt hij een nieuwe batch (dus voor een nieuwe speaker).

Kortom: Goed geregeld. Ik ga de rand terug buigen, dat gaat me wel lukken.
Waarschijnlijk is 'ie ooit uit een stelling gedonderd, of heeft UPS het verneukt. Kan gebeuren, maar de service is prima naar mijn mening!

E-J
3 september 2008, 23:14
Prima? SUPER service zul je bedoelen! Dat is nu pas netjes...

skabouter
3 september 2008, 23:16
jammer van het probleem niels, maar je kan het best fixen! En lekker van dat geld, goeie service idd! :)

jerome
3 september 2008, 23:43
Ik zou m ruilen voor een nieuwe.
En als je toch wil gaan rechtbuigen, dan zou ik m op een stevige vlakke plaat vastschroeven ( een stuk multiplex of zo of rechtstreeks op het blad van een oude tafel of werkbank) en dan met een balkje hardhout en een lijmklem, de kromming rustig stapje voor stapje terug/rechtbuigen.

Nielsje
5 september 2008, 19:23
Vandaag de speaker op een stuk mdf geschroefd, en vervolgens met een blokje en een hamer de flens recht getikt. 'Subtiel' was hierbij het sleutelwoord, wat absoluut niet van pas kwam. Daar het staal rondgeflenst is, is het een behoorlijk stevige constructie. Gelukkig is het helemaal mooi gekomen. Je voelt er niets van! (met je vinger dus over rand om te voelen of je nog een slag voelt). Ik ben blij :) en ik krijg geld terug, jeej!

http://img363.imageshack.us/img363/6372/cimg4827vv8.jpg

http://img369.imageshack.us/img369/4294/cimg4828ex6.jpg

Bernd Veenema
5 september 2008, 19:31
Mooizo! Laat even weten hoe de speakers bevallen (in vergelijking met G12-65's).

Lexvandoef
5 september 2008, 19:35
Goed man! Je ziet er ook niks meer van!

Nielsje
5 september 2008, 19:38
Goed man! Je ziet er ook niks meer van!

Tja, je kan wat met je handen, of je kan het niet hè? ;)

Ben wel blij dat het goed gelukt is :)

Lexvandoef
5 september 2008, 19:40
Tja, je kan wat met je handen, of je kan het niet hè? ;)

Ben wel blij dat het goed gelukt is :)

Work your magic dan even op mijn tele als je toch bezig ben ;)

drap
6 september 2008, 14:18
Ik ga K&E ff mailen, of ze niet misschien nog wat kromme speakers voor me hebben liggen denk ik :D

Nielsje
6 september 2008, 14:19
Ik ga K&E ff mailen, of ze niet misschien nog wat kromme speakers voor me hebben liggen denk ik :D

Ik heb het zelfs serieus overwogen.. :satisfie:

Dirk_Hendrik
6 september 2008, 15:18
Da's 50 euro mooi verdiend Niels ;)


We wisten dat je het kon.

Puerco
6 september 2008, 15:23
Niels, heb je de speaker al getest??? Omdat ik nogal wat horror verhalen heb gehoord van licht vervormde randen die daardoor de cone licht vervormen en enorme bijgeluiden geven ben ik er erg benieuwd naar.
Het resultaat van je werk ziet er erg netjes uit en ik hoop van harte dat het geluid er niet door word beinvloed.
Kunnen we lang of kort over praten maar de enige manier om erachter te komen is aansluiten en spelen, dus ben heel benieuwd.

ieme
7 september 2008, 14:57
goeie service, hier kan menig gitaar dealer zich een voorbeeld aan nemen...

Nielsje
7 september 2008, 15:08
Niels, heb je de speaker al getest??? Omdat ik nogal wat horror verhalen heb gehoord van licht vervormde randen die daardoor de cone licht vervormen en enorme bijgeluiden geven ben ik er erg benieuwd naar.
Het resultaat van je werk ziet er erg netjes uit en ik hoop van harte dat het geluid er niet door word beinvloed.
Kunnen we lang of kort over praten maar de enige manier om erachter te komen is aansluiten en spelen, dus ben heel benieuwd.

Ik begrijp je angst. Ik heb de speaker nog niet getest, hopelijk kan ik hem maandag inbouwen, dat is wel de planning. Als je goed kijkt in de eerste foto's, zul je zien dat alleen het buitenste deel van de flens omgebogen is (de flens zelf is dus nog rond). Heb de speaker wel helemaal gecontroleerd op imperfecties, en niets kunnen vinden.

Ik besef me net dat ik hier wel een 9V batterij heb liggen, kan ik die probleemloos op m'n speaker aansluiten om te kijken of 'ie goed trilt?

Puerco
7 september 2008, 15:34
Ik vind dat je het heel mooi gedaan hebt en hoop echt van harte dat je er nooit meer wat van merkt en vertrouw er ook volledig op maar zou toch blij zijn als je het zou bevestigen!!!

Ik besef me net dat ik hier wel een 9V batterij heb liggen, kan ik die probleemloos op m'n speaker aansluiten om te kijken of 'ie goed trilt?
Een batterij geeft gelijkstroom en zal je speaker dus wel doen uitslaan maar niet laten trillen. Vooral handig om de polariteit te testen als die niet aangegeven staat. Alleen erop spelen zal uitsluitsel geven, klinkt het goed dan is het goed lijkt me...
Veel succes en houd ons op de hoogte.

Nielsje
7 september 2008, 15:58
Ik houd jullie op de hoogte!

Nielsje
8 september 2008, 23:32
Nou vandaag de nieuwe speakers erin gezet: heerlijk!

De speakers zijn een heerlijke combi met m'n bogner kast. Veel gebalanceerder, heerlijk midden en veel minder laag (dat compenseert de kast nog wel). Er is nog wel iets aanwezig, maar dat kan ook liggen aan de vloer van ons repetitie hok. Misschien nog een keer wat schuim bovenin de cab drukken, werkt misschien wat om het laag tegen te gaan.

Heerlijk helder sprankelend clean ook met m'n Les paul (p-90's)!

Ben benieuwd wat de kenners ervan gaan zeggen ;)

TimmU
8 september 2008, 23:34
Nielsje , wij hebben ook zo'n vloer die akelig meedreunt.

Weet je wat goed helpt ? Scoor een klein bijzettafeltje bij de kringloopwinkel voor misschien 10 euro ,plaats daar je cab op . Ik heb op een grotere tafel m'n cabs staan , werkt perfect.

Lexvandoef
8 september 2008, 23:37
Ik heb zijn kast ook 'even' gehoord en hij is er inderdaad op vooruit gegaan, klinkt een beetje alsof er een doek van de cab af is gegaan.

Blijkbaar is die combi niet zo tof, Bogner OS 2x12 + '65's. In mijn Hook cab klinken ze veel sprankelender en gebalanceerder, die kast zal wel minder laag uit zichzelf hebben.

Echt gave speakers Nielsje! Ik heb ook niks gehoord van rare vervormingen doordat de speakers krom zijn geweest.

Nielsje
8 september 2008, 23:37
Nielsje , wij hebben ook zo'n vloer die akelig meedreunt.

Weet je wat goed helpt ? Scoor een klein bijzettafeltje bij de kringloopwinkel voor misschien 10 euro ,plaats daar je cab op . Ik heb op een grotere tafel m'n cabs staan , werkt perfect.

Zoiets was ik van plan, onze drummer heeft nog platen (piep)schuim achtig spul, daar wil ik het zooitje op zetten. Moet een hoop trillingen wegnemen. Alsnog bedankt voor de tip ;)


Echt gave speakers Nielsje! Ik heb ook niks gehoord van rare vervormingen doordat de speakers krom zijn geweest.

Ik ben dan ook een puike werktuigbouwer ;)

ieme
9 september 2008, 00:00
Nou vandaag de nieuwe speakers erin gezet: heerlijk!

De speakers zijn een heerlijke combi met m'n bogner kast. Veel gebalanceerder, heerlijk midden en veel minder laag (dat compenseert de kast nog wel). Er is nog wel iets aanwezig, maar dat kan ook liggen aan de vloer van ons repetitie hok. Misschien nog een keer wat schuim bovenin de cab drukken, werkt misschien wat om het laag tegen te gaan.

Heerlijk helder sprankelend clean ook met m'n Les paul (p-90's)!

Ben benieuwd wat de kenners ervan gaan zeggen ;)
Bogner 212 oversize greenback.... Mijn favo kast...

Mitch
9 september 2008, 00:09
Bij voorbaat alvast gefeliciteerd. Ik wil 'm uiteraard nog wel gaan horen :D

Nielsje
9 september 2008, 00:43
Gaat helemaal goed komen! Je zal merken dat de kast veel meer tot z'n recht komt. Zo goed zelfs, dat ik hem wellicht wel wil houden! (hè, had ik net m'n zinnen gezet op een Vernet :D)

Ik ben benieuwd hoe die klinkt met m'n strat, maar die ondergaat op het moment een refret. Ik denk dat de strat overigens best goed zal gaan klinken met custom '54s , beter in ieder geval denk ik dan met de texas specials, dus als iemand wil ruilen...;)

@ Ieme: heb jij met je OS2x12's geen last van dat veel aanwezige laag?

Puerco
9 september 2008, 00:45
Geweldig dat het zo is afgelopen, hoop dat je er veel plezier aan zult beleven!