PDA

View Full Version : Tremolo strat vastzetten als alle snaren er afgaan?



frander
3 september 2008, 12:25
Hallo daar. Heb gisteren mijn eerste berichtje op dit forum geplaatst, maar zit toch nog met een vraag. Het ging er namelijk over dat ik de elementen in mijn '62 RI strat wil vervangen door texas specials (SRV). Nu zal de slagplaat eruit moeten en de snaren er dus vanaf. Ik was 'bang' dat alles op nieuw afgesteld moet worden. De spanning gaat van de hals. Nu las ik uit enkele reacties dat ik de snaren na het vervangen gewoon terug kan zetten, zolang ik maar van de afstelling van de brug afblijf. Maar is het niet zo dat de veren van de tremolo de tremolo naar áchter' trekken op het moment dat de snaren eraf liggen, er is immers geen tegenwicht tov. de veren. Ik kan mij namelijk herinneren dat ik dat ooit heb meegemaakt. Ik de snaren teruggezet, maar de tremolo stond erg vreemd. Iemand hier ervaring mee? misschien kan het tremoloblok worden geblokkeerd met iets. (???) Frander (Frank+Fender)

iWishmaster
3 september 2008, 12:42
Dit licht eraan hoe je Strat afgesteld is, maar over het algemeen kan er weinig gebeuren bij een strat brug. Het probleem wat je (denk ik) bedoeld is bij Floyd Rose en andere locking tremelo's.

Wanneer de brug 'zweeft' (en je dus noten omloog EN omhoog kunt buigen), zal deze inderdaad bij het verwijderen van de snaren op de body gaan liggen. Wanneer dit geen grote afstand is (>1 cm bijv.) kan dit geen kwaad. Wil je helemaal zeker weten dat er niets gebeurt: doe een stukje papier (x keer dubbelgevouwen) ertussen.
Anders is het bij een Floyd Rose achtige -> daarbij zullen de veren 'krimpen' en is de afstelling niet goed meer.

Wanneer de brug niet zweeft, en dus altijd al op de body ligt (je kunt de noten alleen omlaag buigen), is het sowieso geen probleem.

Overigens, wanneer een gitaar lang (dagen, weken) zonder snaren ligt, kan de neck wat 'rechter' gaan staan, dan is een afstelbeurt wel onvermijdelijk.

frander
3 september 2008, 12:52
We zullen het maar gewoon eens proberen vanavond. Wel voordat die joint brand, want dan wordt het gegarandeerd niks!

iWishmaster
3 september 2008, 12:54
We zullen het maar gewoon eens proberen vanavond. Wel voordat die joint brand, want dan wordt het gegarandeerd niks!
Dat lijkt me sowieso verstandig ... Hoewel mijn handen meestal wel minder trillen daarna :satisfie:

snaarplukker
3 september 2008, 13:01
Ik heb mijn PU's van mijn Strat vervangen met lil killers en ging als volgt te werk.
1) Ontspan de snaren tot je ze een cm of 3 omhoog kan tillen.
2) Schroef de hals los en legt het met snaren en al naast je gitaar zodat je vrij kan werken aan de slagplaat
3) Schroef de slagplaat los en vervang de PU's.
4) Karwei klaar, dan slagplaat weer bevestigen, voorzichtig de hals in positie leggen en vastschroeven.
5) Snaren weer spannen tot juiste tuning.
Als het goed is hoeft je verder niks meer af te stellen behalve de hoogte van je PU's.

Cees

Lenweë Míriel
3 september 2008, 14:05
Wat ook kan is, omdat je trem enkel naar achter kan bewegen. Dan heb ik het niet over het zwevend gedoe want dat maakt niet uit. Je snaren kunnen enkel naar achter omdat je veren hem daar naar toe trekt. naar voren kan natuurlijk nooit want er is geen kracht die hem die kant op beweegt.
Wat ik dus wel zeggen je zou die beweging moeten tegen gaan. Dit kan je doen door bijv. je credit card tussen de gitaar en de trem te schuiven.
een ander pasje kan natuurlijk ook of iets anders wat plat is en die kracht aan kan.

frander
3 september 2008, 14:14
Credit card kan er zo tussen. Beschadigingen op de kaart geen probleem, want er staat toch niets meer op :) Totaal blut na de aanschaf van zowel een Super Reverb uit 1966 en deze strat... Gelukkig had ik die texas specials nog in een ander strat zitten.

Jim Haagmans
3 september 2008, 16:26
We zullen het maar gewoon eens proberen vanavond. Wel voordat die joint brand, want dan wordt het gegarandeerd niks!

muhaha sweet :D

Lenweë Míriel
3 september 2008, 16:51
Credit card kan er zo tussen. Beschadigingen op de kaart geen probleem, want er staat toch niets meer op :) Totaal blut na de aanschaf van zowel een Super Reverb uit 1966 en deze strat... Gelukkig had ik die texas specials nog in een ander strat zitten.

Ik zou zeggen douw 'm er tussen. Als ie kapot kan je ook niks meer uitgeven. :hippie:

FruscianteFan
3 september 2008, 17:03
Ik heb mijn PU's van mijn Strat vervangen met lil killers en ging als volgt te werk.
1) Ontspan de snaren tot je ze een cm of 3 omhoog kan tillen.
2) Schroef de hals los en legt het met snaren en al naast je gitaar zodat je vrij kan werken aan de slagplaat
3) Schroef de slagplaat los en vervang de PU's.
4) Karwei klaar, dan slagplaat weer bevestigen, voorzichtig de hals in positie leggen en vastschroeven.
5) Snaren weer spannen tot juiste tuning.
Als het goed is hoeft je verder niks meer af te stellen behalve de hoogte van je PU's.

CeesDe snaren moet je toch ontspannen, dan lijkt het me een kleinere stap om de snaren eraf te halen dan om de hals eraf te halen.

frander
3 september 2008, 17:11
Lijkt mij ook een beter plan. De hals gewoon laten zitten, snaren moeten idd toch los. Meteen die 5-wayswitch ertussen!

jerome
3 september 2008, 23:05
Wat heel goed werkt is de trem iets naar voren kantelen en vervolgens tussen de trem en de body een stripje hout leggen (bijv. 1 of meerdere ijsstokjes) en voorzichtig de trem daar tegen aan laten komen.
Dan blijven de tremeloveren gewoon op spanning en dan kunnen ze dus niet losspringen als je de snaren eraf haalt.
En bovendien blijft de afstelling gewoon behouden (mits je dezelfde dikte snaren weer gebruikt) en zal je de gitaarbody niet beschadigen

Dit werkt bij de meeste Fender en Floyd trems heel goed.
En als je een gitaar hebt met een ingefreesde kamer voor een zwevende floyd, moet je de ijsstokjes even op maatzagen zodat je ze in de kamer kan leggen.

Voor zo'n klusje de hals eraf halen lijkt me nogal overdone...

snaarplukker
4 september 2008, 15:26
Vier schroeven los en vastdraaien gaat me sneller af dan 6 snaren loshalen en er weer opzetten. Plus de kans dat een snaar kan breken op de plek waar de knik van het tunergat zit.

Cees

Davy
4 september 2008, 15:36
Wacht gewoon totdat je snaren terug moet vervangen, dan heb je twee vliegen in één klap.

G.G.
5 september 2008, 07:53
Vier schroeven los en vastdraaien gaat me sneller af dan 6 snaren loshalen en er weer opzetten. Plus de kans dat een snaar kan breken op de plek waar de knik van het tunergat zit.

Cees

Dat is inderdaad de snelste methode. Snaren ietsjes losdraaien. Capo op de eerste fret, hals losschroeven en ff wegleggen.

Gearjunkie
5 september 2008, 11:58
Dat is inderdaad de snelste methode. Snaren ietsjes losdraaien. Capo op de eerste fret, hals losschroeven en ff wegleggen.

Goeie tip van de capo!

Wanneer je de hals er weer op moet schroeven maak je van de gelegenheid gebruik om de snaarprojectie helemaal 100% te maken... ziet er zoveel mooier uit!

frander
5 september 2008, 16:38
Snaarprojectie??? Dat moet je me toch eens uitleggen. Heb die strat net twee weken. Hij zal toch wel netjes afgesteld staan? Hij klink super zuiver.