PDA

View Full Version : Fingerpicking en ritmewijziging



Daywalker
1 maart 2003, 20:01
Ik heb grote moeite met fingerpicking, ik sla voor mijn gevoel te vaak de verkeerde snaren aan. Als er ook nog veel ritme wijzigingen in een oefening voorkomen
waarbij meerdere snaren tegelijk gepicked moeten worden dan ben ik helemaal verloren.
Ik ben al twee weken bezig met 1 fingerpicking-blues oefening en ik ken het nog niet foutloos spelen!!
Is er nog hoop? Hoelang hebben jullie moeten oefenen?

blues_traveller
2 maart 2003, 10:05
Daywalker,
Twee weken voor fingerpicking blues, nou dan zou je een natuurtalent zijn als je dat dan al vloeiend kon spelen.
Alleen al steeds het basritme en dan nog eens de wisselende melodie lijn. Dat koste mij een lange tijd.
Zo'n nummer als freight train vergt al enkele weken van oefening maar als je de basis hebt dan wil de rest vanzelf een stuk makkelijker gaan en het is normaal dat je in het begin steeds ernaast zit. Het is ook een heel moeilijk spel ook al hoort het zich makkelijk aan.
Ik zou zeggen ga door met oefenen en geef de moed niet op want dadelijk heb je er plezier van.

flatpicker
2 maart 2003, 13:20
Hallo ,
Ik fingerpick zelf ook sinds enige maanden (al doet mijn nick anders vermoeden) en ik moet je zeggen dat het hier ook niet meevalt hoor.
Vooral de baslijnen waarbij je dikwijls 3 vingers voor nodig hebt op je linkerhand vallen erg tegen alsmede de 2 en 3 snaarige intervallen met je rechter zijn moeilijk , maar goed oefening baart kunst.
Ik krijg nu sedert 2 maanden priveles thuis in de blues , en ik moet zeggen dat me dat erg helpt .
Het geluid dat die kerel uit mijn gitaar haalt is weergaloos , en ik hoop ooit zelf zo te spelen.
Mijn advies voor wat dat voor mogen stellen is gewoon priveles te nemen.
De mijne doet het toevallig helemaal voor niets , het enige wat ie vraagt is een pilsje :smile:))
Dus als je toevallig een goede gitarist kent vraag het hem/haar dan eens , de meeste zijn wel bereid te helpen hoor.
Succes

Daywalker
2 maart 2003, 16:13
Thanks voor de reacties.
Ondanks dat ik sinds 3 maanden prive-les krijg, om de 2 weken 1 uur, kan ik niet echt vergelijken of ik normaal vorder of dat het spelen van akkoorden voor mij het eindstation is. Ik heb weer hoop, het wordt misschien nog wel wat. Langzaam maar zeker maar zeker langzaam zullen we maar zeggen...

fransvs
3 maart 2003, 12:41
Hi Daywalker,

Misschien nog een paar tips. Ik las dat je om de twee weken 1 uur les krijgt. Mijn ervaring is dat een uur priveles erg lang is...Een priveles moet je gebruiken om de vorderingen aan je docent te laten horen, aanvullende instructies te vragen/krijgen en extra fingerpicking oefenstof (=huiswerk) door te nemen. Het is volgens mij effectiever is om bijvoorbeeld de lesfrequentie te verhogen naar 1 maal per week en dan een half uur. Heb je ook gellijk een stok achter de deur om regelmatig te oefenen. Helaas, de fingerstyle gitaar is (zeker voor beginners) een technisch veeleisend en best moeilijk genre: dit los je alleen maar door zo veel mogelijk te spelen en te oefenen. Probeer lastige passages eerst langzaam te spelen. Tenslotte, ik gebruik ook mijn onderbewustzijn (jawel!) door bijvoorbeeld een lastig stuk/passage gewoon een paar dagen te laten liggen en in de tussentijd even met wat anders aan het werk ga.

Have fun,

Frans

gertdm
3 maart 2003, 13:31
fingerpicking is in de beginne lastig.
Toch is het t allerbelangrijkste om de basis van de basis met je ogen dicht te kunnen spelen. Ik zal hieronder een voorbeeld geven.
Alle variaties daarna zijn misschien niet gemakkelijk, maar je kunt snel terugvallen op die basis.
een valkuil is snelheid. Als je te gauw te snel wil spelen zul je jezelf teleurstellen.
De basis moet je wel op alle snelheden uit kunnen voeren.
En verder duurt het jaren om alle varianten, inclusief dubbele bas en rolls, in je vingers te krijgen.

basis:

_C_________________________________
______________________1___________1
________________________________
_______2_________2_________2________2_
___3________3_________3________3________
___________________________________

dus eerst met duim je snelheid bepalen, dan de hogere noten erbij.
voorlopig alleen duim en wijsvinger gebruiken. Als dat op verschillende snelheden lukt dan afwisselen met Am.
Kijk daarna welke bassen je kunt gebruiken in bv G / F / D etc

hier nog een beginoefening met duim en twee vingers

_A_____0____________0___________0_________
_____________5___________5___________3___
_________6____________6___________4______
____7____________7___________5___________
______________________________________
______________________________________



____0___________0____________0____________
_________3____________1___________1_______
______4____________2___________2__________-
__5__________3____________3______________
_______________________________________
________________________________________


duim, middelvinger, duim ,wijvinger

dit is dus allemaal basis om een cadans te ontwikkelen en steady te blijven met je rechterhand.
succes.

gertdm
3 maart 2003, 19:57
later eventueel uitbreiden met zoiets
(oef in AM )

____________________0____________3__________
_1___________3____________________________
_________________________________________
_____2_________2_________2__________2_______
_0________0_________0_________0_____________
_________________________________________


er zijn natuurlijk erg veel variaties. Maar door langzaam dit soort dingen te spelen en pas je snelheid op te voeren zodra je een perfecte kadans hebt, zul je ineens merken dat je doie moeilijkere stukken makkelijker gaat oppakken.

moretel
4 maart 2003, 14:16
Ik heb jaren geleden twee boekjes van Alfred Birney doorgewerkt, heb ik een jaar over gedaan voordat alle oefeningen er goed inzaten.
Nu ben ik weer serieus gestart en merk dat die basis nog steeds aanwezig is. Sommige stukjes komen er zomaar uit na 5 minuten oefenen.
Ik heb meer moeite met improviseren met fingerpicking, als ik speel moet ik bijna altijd de muziek voor me neus hebben, hoewel ik er niet veel in kijk en speel wat ik heb ingestudeerd. Kan wel afwijken als ik er op oefen maar niet zeg maar ala minuut, een elektrische blues gaat vanzelf maar akoustisch finger style blues moet ik echt denken, ik speel nu elke dag weer 1-2 uur akoestisch en pak het nu ook systematischer aan, een klein stukje (1-2 maten) wat niet goed gaat oefen ik rustig 10 min. lang.

Waar ik nog steeds moeite mee heb is het tussenstukje van Dust in the wind (tijdens de viool solo).

JanB
10 maart 2003, 15:54
Ik heb vroeger (pff klinkt wel wat oud, maar ik praat over een jaartje of 20 geleden) veel gehad aan de cursussen van Stefan Grossman. Liet ik in die tijd uit de VS komen, was toen nog avontuurlijk. Nu een fluitje van een cent. Hij maakt nog steeds cursussen. zie: http://guitarvideos.com

Waren toen altijd cassettebandjes (kent u ze nog) tegenwoordig CD/video/DVD etc. Ik neem aan dat dezelfde cursussen van toen nog te krijgen zijn. Noot voor noot uitleg van een expert, zoals Duck Baker, Stefan zelf etc. Rags, Jazz, fingerpicking op verschillende niveau's.
Op die manier nooit een leraar nodig gehad (in die tijd ook nooit kunnen vinden), waarmee ik niet wil zeggen dat dat altijd verstandig is..
Good luck.

Jan

Daywalker
10 maart 2003, 23:04
To JanB: Website van Stefan Grossman's Guitar Workshop bekeken en de video fingerpicking guitar techniques besteld incl bijbehorend tab-boekje. Vanwege het video PAL-systeem kom je trouwens uit op zijn European Office, http://guitarworkshopuk.com/

PS:
Moretel, Fransvs en GertDM bedankt voor jullie uitvoerige reacties.

guitarmusicman
11 maart 2003, 00:14
Op 2003-03-04 14:16, schreef moretel:

Waar ik nog steeds moeite mee heb is het tussenstukje van Dust in the wind (tijdens de viool solo).


Ik weet niet precies hoe jullie het spelen maar ik heb het zo geleerd en dat lijkt mij niet al te moeilijk maar kan ook andere makkelijkere versie zijn??
Ik heb wel de twijfels over 'mijn' stukje (de rest weet ik wel zeker) wat is jouw versie moretel
this is mine

-----------|--|----------|--|--------------
-0----0---|--|-0----0---|--|-0----0-------
---5----5-|--|---5----5-|--|---5-----5----
--7----7--|-%|--5----5--|-%|--3-----3---%%%
-0---0----|--|-0---0----|--|-0----0-------
-----------|--|----------|--|--------------
en herlalen

p.s ziet er beetje vaag uit maar boeit niet
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2003-03-11 00:15 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2003-03-11 00:16 ]</font>

moretel
11 maart 2003, 14:27
Mijn versie is wat anders,
met name in maat zeven waar op de b-snaar een d gespeeld wordt en de pink een c speelt op de g-snaar heb ik wat moeite.

Ik heb deze versie van een stukje uit de musicmaker (jaren 80).
Ik heb hem nooit echt vergeleken maar ik ga er vanuit dat deze versie de originele is.

|----------|-|-----------|-|-----------|-|-----------|-----------|
|--0---0---|-|--0----0---|-|--0----0---|-|-3-----3---|-0-----0---|
|----5---5-|-|----7----7-|-|----5----5-|-|----5----5-|----5----5-|
|---7---7--|%|---5----5--|%|---3----3--|%|---3----3--|---3----3--|
|-0---0----|-|-----------|-|-----------|-|-----------|-----------|
|----------|-|-3----3----|-|-1----1----|-|-1----1----|-1----1----|

Knippen en plakken in kladblok.

guitarmusicman
11 maart 2003, 16:21
Ohw grappig, ik heb het wel van een boek maar volgens mij is dit dan vast wel de 'echtere' versie. Ik was al bang dat ik was uitgespeeld op het nummer :wink:
bedankt!