Inloggen

View Full Version : 5150 2 -buizen- probleem..



black label basman
2 september 2008, 22:07
hallo hallo,

sinds enkele dagen een wat vreemd probleem met mijn 5150 2.
als ik enkele minuten speel lijkt het wel of de amp levensmoe word.

in eerste instantie dacht ik dat het aan mijn fx processor of loop zou liggen, maar ook zonder deze is het probleem er en de fx processor werkt probleem loos in andere versterkers...
het geluid word ongeveer half zo zacht, iel en karakterloos, een soort digitech distortion ofzo :mad: no offence trouwens.
als ik de amp aan zet, even laat warmen en van de stand by af haal hoor ik ongeveer 3 seconden ruis, deze is daarna wel totaal verdwenen, en als ik de amp uit zet heb ik ook weer ongeveer evenlang ruis...

ik had geen idee wat dit kon zijn, maar voor ik hem weg breng wil ik graag weten wat jullie denken dat het is, zouden het de buizen zijn?
een vriend van me raadde mij dit forum aan, zouden jullie het weten?

groetjes
bas

caliban
2 september 2008, 22:55
Dat zou best aan de buizen kunnen liggen, maar ik denk dat je hem best binnendoet bij een goeie amptechnieker.

iWishmaster
3 september 2008, 09:39
het geluid word ongeveer half zo zacht, iel en karakterloos, een soort digitech distortion ofzo :mad: no offence trouwens.

Klinkt als een probleem met de power-amp. Als de amp het verder altijd goed gedaan heeft zijn het waarschijnlijk de buizen.



als ik de amp aan zet, even laat warmen en van de stand by af haal hoor ik ongeveer 3 seconden ruis, deze is daarna wel totaal verdwenen, en als ik de amp uit zet heb ik ook weer ongeveer evenlang ruis...
Dat is redelijk normaal.

Buizen zijn niet zo duur en heel makkelijk te vervangen. Mijn advies: koop een setje (matched) eindbuizen (desnoods de goedkoopste die je kunt vinden) en 1 of 2 voorversterkerbuizen. Verwissel de buizen (is overal op internet wel te vinden hoe je dit _VEILIG_ moet doen) en kijk of dit het probleem is. Als het de oplossing is bespaar je je de kosten van de monteur en anders heb je een setje reservebuizen mocht er ooit vlak voor een gig of ander lullig moment een buis stukgaan.

Tenzij je helemaal geen kaas gegeten hebt van techniek -> dan gewoon wegbrengen en niet zelf gaan zitten rotzooien. Amps kunnen ERG gevaarlijk zijn!

TimmU
3 september 2008, 11:17
Ik zeg : koop geen prullaria - eindbuizen, koop gewoon goede, en als je geen idee hebt hoe je moet biassen dan laat je je buizen er lekker inzetten door de amptech , die bij jou in de buurt woont (er zijn er een hele hoop , zoek maar is op internet naar eentje in je woonplaats).

Jimwoud
3 september 2008, 11:28
Kunnen die 5150 II's wel gebiast worden? Of is dat alleen de 5150 die fixed bias heeft o.i.d.

caliban
3 september 2008, 12:34
Hebben denk ik een fixed bias.

black label basman
3 september 2008, 12:52
oke, maar jullie zijn het er dus wel allemaal mee eens dat het de buizen WAARSCHIJNLIJK zijn?

dan breng ik de amp mooi weg, ga er niet zelf aan prutsen, daar word ie vast niet beter van...

ik heb het trouwens alleen als ik van clean naar rythem naar lead schakel....
maar ook niet altijd, de ene keer wel, de andere keer weer niet.

iWishmaster
3 september 2008, 12:53
Hebben denk ik een fixed bias.
Alle 5150's zijn volgens mij fixed bias. Weet alleen niet of er ook een (makkelijk toegankelijke) trimpot zit ...

caliban
3 september 2008, 13:08
Op eurotubes zou je daar nog wel wat over kunnen vinden normaal. Die kerel heeft zo zijn modded 5150 met VU-metertjes op. Hij vond de 5150 met normale bias zeer schijt klinken, heeft hem een andere bias gegeven, en vindt het super.
(De combo's schijnen wel al goed te zijn als ze uit het fabriek komen).

Jimwoud
3 september 2008, 13:42
Alle 5150's zijn volgens mij fixed bias. Weet alleen niet of er ook een (makkelijk toegankelijke) trimpot zit ...
Als het een fixed bias is, lijkt me de trimpot ver te zoeken...

iWishmaster
3 september 2008, 15:24
Als het een fixed bias is, lijkt me de trimpot ver te zoeken...
Hoezo?

Fixed bias betekend niet dat de bias niet aan te passen is. Fixed bias betekend alleen dat de grid met een vaste (fixed) negatieve spanningsbron verbonden is. Deze 'fixed' bron kan bijgeregeld worden om verschillen in buizen te compenseren.

Bij cathode biased amps kun je niets bijregelen: dat is ook niet nodig bij het gebruik van matched buizen. De 'totale' output kan wat afwijken per setje matched buizen, maar zolang de verhouding maar klopt is er niets aan de hand.

Jimwoud
3 september 2008, 16:19
Hoezo?

Fixed bias betekend niet dat de bias niet aan te passen is. Fixed bias betekend alleen dat de grid met een vaste (fixed) negatieve spanningsbron verbonden is. Deze 'fixed' bron kan bijgeregeld worden om verschillen in buizen te compenseren.

Bij cathode biased amps kun je niets bijregelen: dat is ook niet nodig bij het gebruik van matched buizen. De 'totale' output kan wat afwijken per setje matched buizen, maar zolang de verhouding maar klopt is er niets aan de hand.
Ok, zou wel kunnen, dacht dat er alleen bij die 5150's niets af te regelen viel.

iWishmaster
3 september 2008, 16:44
Ok, zou wel kunnen, dacht dat er alleen bij die 5150's niets af te regelen viel.
Heb het even gechecked en inderdaad: de 5150 II heeft geen trim pot. Er staan op internet verschillende mods om deze toe te voegen. Op zich een leuke toevoeging, aangezien het geluid deels wordt bepaald door de stroom die er loopt (dus de grote van de weerstand).

black label basman
3 september 2008, 19:22
dat betekend dus dat ik ze zelf vrij makkelijk kan vervangen?
ik heb ook even zitten zoeken maar ik vind nogal tegenstrijdige berichten, de ene site zegt dat de amp wel een trimpod heeft en de ander weer van niet...

en dan maar hopen dat de buizen dus ook daadwerkelijk het probleem zijn, vind het een erg fijne amp en 't zou zonde zijn als er wat ergers mee aan de hand is... :hippie:

iWishmaster
3 september 2008, 19:45
dat betekend dus dat ik ze zelf vrij makkelijk kan vervangen?
ik heb ook even zitten zoeken maar ik vind nogal tegenstrijdige berichten, de ene site zegt dat de amp wel een trimpod heeft en de ander weer van niet...

en dan maar hopen dat de buizen dus ook daadwerkelijk het probleem zijn, vind het een erg fijne amp en 't zou zonde zijn als er wat ergers mee aan de hand is... :hippie:
Je kunt ze wel zelf vervangen, maar het kan problemen opleveren die je zelf niet op kunt lossen (niks wat je amp beschadigd, maar misschien wel je nieuwe buizen). Het beste is het een amp tech in een winkel ofzo laten doen, beter is diezelfde amp-tech zo'n bias-mod uit laten voeren, zodat je het later zelf kunt.

caliban
3 september 2008, 19:48
Je kunt ze wel zelf vervangen, maar het kan problemen opleveren die je zelf niet op kunt lossen (niks wat je amp beschadigd, maar misschien wel je nieuwe buizen). Het beste is het een amp tech in een winkel ofzo laten doen, beter is diezelfde amp-tech zo'n bias-mod uit laten voeren, zodat je het later zelf kunt.
Ik zou het wel niet langs een winkel doen eigenlijk. Liever direct naar een tech gaan. Als de TS zegt vanwaar hij is zullen ze hem hier zeker een goede technieker aanraden.

black label basman
3 september 2008, 22:38
ik kom uit boskoop, buurt van gouda/rotterdam, als iemand er hier een weet....
anders gaatie naar de lokale muziekboer maar toen ik ze enkele jaren geleden een setje emg's in liet bouwen kwam de gitaar terug met een dikke kras ; uitgeschoten met de schroevendraaier; dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in....
voortan dus maar zelf emg's solderen :chicken:

caliban
3 september 2008, 23:52
ik kom uit boskoop, buurt van gouda/rotterdam, als iemand er hier een weet....
anders gaatie naar de lokale muziekboer maar toen ik ze enkele jaren geleden een setje emg's in liet bouwen kwam de gitaar terug met een dikke kras ; uitgeschoten met de schroevendraaier; dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in....
voortan dus maar zelf emg's solderen :chicken:
Heb je daar iets van schadevergoeding voor gekregen?

black label basman
4 september 2008, 10:45
gratis emgtjes, maar daarna alles zelf ingebouwd, bij emg is dat toch het werk niet.