PDA

View Full Version : Eindbuizen Laney VC30



Dr. Dnofalp
2 september 2008, 16:29
Gegroet,

Ik ben sinds een dikke maand trotse eigenaar van een tweedehands Laney VC30 212 en bij mijn aankoop kreeg ik er nog eens een setje JJ EL84's bovenop!
Ik was al blij met de versterker op zich dat ik niet direct de drang had om de standaard 'ruby's' te vervangen maar nu neemt nieuwsgierigheid toch de overhand.
Nu is de vraag heel simpel: hoe moet ik dit doen? Moet er gebaissed worden? En kan ik, of een vriend die weet hoe hij met electronica moet omgaan, dit doen? Of moet 'ie langs een technieker? Want na de aankoop van deze versterker is er een serieuse hap uit de portefeuille dus als het even gratis kan zou dat zeer fijn zijn?

Alvast bedankt voor het antwoord en geduld, voor een vraag die al in vele vormen voorbij is gekomen (heb gezocht) maar wou het toch voor de zekerheid nog eens vragen specifiek voor deze versterker

Eko
3 september 2008, 07:48
De reden dat er geadviseerd wordt om langs een techniker te gaan zit hem in het feit dat buizen op spanning werken. Iedere buis verschilt iets en de versterker moet daarop worden afgeregeld.
Een andere reden is dat er op sommige onderdelen van de versterker spanning blijft staan ook na het afzetten . Zoveel spanning zelfs dat het dodelijk kan zijn.
Buizen kun je gewoon zelf vervangen, het inregelen moet je overlaten aan iemand die dat kan.

pol
3 september 2008, 08:46
die laney heeft een cathode bias, net als een Vox AC30.
daar valt niks aan te regelen, gewoon buizen insteken en spelen.

wat ook nooit mag bij deze amps is buizen uittrekken om minder vermogen te hebben.

Dr. Dnofalp
3 september 2008, 09:38
Goed dat ik gewoon plug and play kan doen, maar moest het je zelf interesseren heb ik dit gevonden over die "tube-pulling":

Super-awesome tube-pulling thingamajig for the VC30 By MrCarrot

Say the tubes are aligned like this from left to right, looking in straight from the back:

X X X X

You can pull any of these combinations, O will show no tube.

O X O X
X O X O
X O O X
O X X O

Also, make sure to set the impedance switch to 4 ohms when using an 8 ohm load with it.

Mine is currently set to O X O X. I've also done X O X O safely. I've not tried the others although I hear they are safe, but may as well stick with what you know is safe.

(http://ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=821044)

beruk
3 september 2008, 09:54
voorwaarde is wel dat die JJ's gematched zijn. Ik vind Ruby tubes ruk, had er eens twee in mijn lc 15 zitten, snel weer Sovtek terug geplaatst (ook niet de top of the bill). Ik zou die JJ's gewoon proberen, zou nog best eens verassend kunnen zijn!

Dr. Dnofalp
3 september 2008, 10:13
Ik vrees dat ik het antwoord al weet maar: kan je dat zien aan de verpakking of ze gematched zijn? Nee zeker...Het feit dat ze samengetaped werden overhandigd is ook geen argument zeker? Kan je het op een andere manier te weten komen?

Gewoon op wagen?

beruk
3 september 2008, 10:33
Samen getaped kan betekenen dat ze gematched zijn, behalve als de vorige eigenaar het zelf heeft gedaan...

Dr. Dnofalp
3 september 2008, 19:01
Geprobeerd geslaagd, zekering gesmoord...
Hij klonk super goed dan een kleine scheet en het was gedaan. Alles brand nog mooi als ik hem op zet krijg enkel geen geluid niet meer, ook niet met de oude Ruby's. (maar dat zal door de gesprongen zekering zijn veronderstel ik)
Zijn de JJ's dan toch niet gematched? Kan ik dat testen? Is er iets meer gebeurd dan de geplofte fuse denken jullie? (Tubes waren trouwens niet rood blauw paars of het een of ander, gewoon mooi oranje)

omni
4 september 2008, 11:00
misschien ten overvloedde; maar ga niet lopen kloten er kan nog een zeer grote restspanning in de versterker blijven ook als hij al een hele tijd uit staat!

Dr. Dnofalp
4 september 2008, 11:33
Maak je geen zorgen, ik ga hem niet openvijzen hoor!
Heb je toevallig enig idee waarom de zekering is gesprongen? Omdat ze dan toch niet gematched zijn of?