PDA

View Full Version : veilig verf strippen



locster
2 september 2008, 13:08
Ik wil mijn gitaar strippen met een afbijt middel.
Ik wilde weten of dit nu schadelijk kan zijn voor het hout of niet.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en volgens de ene kan het wel schadelijk
zijn en volgens de ander niet. Dus wat is het? Is er iemand die dat al eerder heeft gedaan hier?

DaanW
2 september 2008, 13:17
Ik wil mijn gitaar strippen met een afbijt middel.
Ik wilde weten of dit nu schadelijk kan zijn voor het hout of niet.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en volgens de ene kan het wel schadelijk
zijn en volgens de ander niet. Dus wat is het? Is er iemand die dat al eerder heeft gedaan hier?

Ik heb dat wel eens gedaan, ik had wel het idee dat het hout heeeel erg vet werd van dat spul

Mr.Fingers
2 september 2008, 13:20
Als je met een "methylchlorine" afbijter gaat werken (de enige die goed werkt op PU-lak), toch maar voorzichtig zijn voor jezelf (goed verluchte plaats, adembescherming,...). Voor het hout kan het niet echt veel kwaad, maar "spaarzaam" zijn is de boodschap (geen liters afbijter gebruiken, maar gewoon "juist genoeg", anders kan de afbijter in het hout gaan trekken, met als gevolg dat je de gitaar niet meer kunt herschilderen).

Als je voor een dekkende finish wilt gaan, is misschien afbranden met een hittekanon (oversized haardroger) misschien makkelijker. Je kan dan wel "brand/schroei plekken" hebben, maar als je dekkend lakt, maakt dat niet veel uit.

locster
2 september 2008, 13:36
Als je met een "methylchlorine" afbijter gaat werken (de enige die goed werkt op PU-lak), toch maar voorzichtig zijn voor jezelf (goed verluchte plaats, adembescherming,...). Voor het hout kan het niet echt veel kwaad, maar "spaarzaam" zijn is de boodschap (geen liters afbijter gebruiken, maar gewoon "juist genoeg", anders kan de afbijter in het hout gaan trekken, met als gevolg dat je de gitaar niet meer kunt herschilderen).

Als je voor een dekkende finish wilt gaan, is misschien afbranden met een hittekanon (oversized haardroger) misschien makkelijker. Je kan dan wel "brand/schroei plekken" hebben, maar als je dekkend lakt, maakt dat niet veel uit.

De reden dat ik geen "fohn" wilde gebruiken was inderdaad de schroei plekken.
Ik zal eens wat testjes doen. bedankt voor de hulp!

Mr.Fingers
2 september 2008, 13:40
Welke kleur is het nu, en waar wil je naartoe?

Misschien is alleen opschuren al goed, en kan je zonder af te bijten al direct herschilderen.