PDA

View Full Version : Walter Trout Dust my Broom hoe zo snel?



SaferSephy
1 september 2008, 23:31
http://www.youtube.com/watch?v=JSbZBZjIDVI

Hierboven een filmpje van Walter Trout's Dust my Broom live. Zoals je in de intro hoort wordt er door Walter flink snel gehammerd en gepulled...lijkt wel een "zoveel mogelijk noten in 1 tel" wedstrijd. En ook als ik het aan andere gitaristen vraag is het antwoord "mjah gewoon een hoop hammers en pulls zo snel mogelijk achter elkaar"

Maar ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is want anders zou het ritmisch niet kloppen en kom je sowieso niet netjes uit dus er moet een ritmische logica in zitten. Weet iemand hoe ik dit tel of uitzoek of oefen want ik zit een beetje vast?

pimmetje
2 september 2008, 08:38
Hoezo zou 't ritmisch dan niet kloppen?
Je kan hammers en pulls toch ook gewoon binnen 't ritme houden? Maar ze maken 't wel een stuk gemakkelijker om die snelheid te halen, omdat je dan deels van de coordinatie tussen de twee handen af bent...

Kwestie van een paar patroontjes in dat ritme oefenen en die met veel herhaling van zo'n enkel patroontje aan elkaar lijmen. Die "gewoon een hoop hammers en pulls zo snel mogelijk achter elkaar" is wel aardig in de buurt :D.

EuroCinema
2 september 2008, 10:08
De afzonderlijke frases die hij speelt kloppen ritmisch, maar ze liggen niet loeistrak op een denkbeeldige beat of zo. Het feit dat hij hier onbegeleid speelt, geeft hem de vrijheid om een beetje te varieren met het tempo, misschien sommige noten of frasen een beetje meer te rekken... Ik zou dit niet gaan meetellen, probeer gewoon te horen wat hij doet. In feite zijn het gewoon blueslicks zoals hij ook in zijn begeleide solo's gebruikt, alleen misschien iets vrijer getimed en met wat meer versieringen in de vorm van hammers en pulls.