PDA

View Full Version : Hoe omgaan met 1 kanaals 800?



Highway49
1 september 2008, 22:33
Hallo,

heb pas in de winkel even wat Marshall amps uit zitten proberen. Mijn stijl ligt een beetje rond Led Zeppelin/Aerosmith/Guns N' Roses en dat soort meuk.

Probeerde als eerste de DSL 100 / 1960A cab. Lekker geluidje, prima bediening etc.

2 weken later (helaas was de DSL 100 weg dus kon 'm niet ter plekke vergelijken met de rest) probeerde ik de TSL 100 / 1960A cab. Mijn ervaringen waren minder dan de DSL, maar dat kan aan mij liggen.

De JCM 900 / 1960A cab kreeg ik weinig lekkers uit, ik hoor van velen dat er reusachtig lekkere sounds uitkomen dus misschien hebk te weinig zitten draaien.

De JCM 800 / 1960A cab. Ontzettend mooie sound, qua sound dénk ik voor mij de amp to go. Maar, hoe ga je overweg met dat enkele kanaal? Wij hebben in de band nummers die van clean naar overdriven springen, en daarmee wordt dat toch erg lastig. Vergis ik me hier nou zo in, vooral omdat ik merk dat toch érg veel gitaristen deze gebruiken, of hoe zit dat?

Oplossingen als effectenpedalen liever niet, de marshall drive niet gebruiken zou erg zonde zijn toch?

Ik heb het over de 2203 trouwens, voordat ik oplossingen als 2205 en 2210 naar mn oren krijg ;)

Bedankt!

Fuhgawz
1 september 2008, 22:43
Ik heb dezelfde bevindingen als jij met de verschillende Marshall series. De DSL is nog acceptabel, de TSL vreemd genoeg een stuk minder ondanks de hogere prijs en de JCM900 kan ik ook weinig mee. Ik vind eigenlijk dat ze allemaal van dof naar schel gaan, maargoed voor punk is het misschien wel nuttig ofzo.

Wat betreft de één-kanaalsbakken: volumeknoppen van je gitaar gebruiken!! (vreemd genoeg al de derde keer vandaag dat ik iets dergelijks typ hier) Als je een gitaar met meerdere elementen incl. volumeknop hebt kun je bv je brugelement gebruiken met volume vol open voor de heftige overdrive. Je halselement zet je het volume een stuk lager tot hij clean genoeg is. Om te switchen tussen de twee gebruik je je pickup schakelaar.
Heeft je gitaar maar één volumeknop kun je hier aan proberen te draaien, maar dat vereist wel wat meer behendigheid dan zo'n elementschakelaar.

Ik denk zelf trouwens dat de meeste mensen die geïnteresseerd zijn in een JCM800 toch niet een echt clean geluid nodig hebben.

Chris Winsemius
1 september 2008, 22:43
(eerst even checken of die ene JCM800 niet toevallig gemod is)

1 kanaals en clean tot overdrive:

amp instellen op scheur/crunch als je gitaarvolume-regelaar helemaal open staat, voor clean je gitaarvolumeregelaar terugdraaien. Scheur neemt dan af, sound wordt cleaner en (zeker) bij podiumvolume neemt je totale volume amper af.

Voor nog meer scheur/lead: gitaarvolumeregelaar dus helemaal open en 'n booster/TS9/SD1/RAT intrappen.

M.COM
1 september 2008, 22:49
Wat betreft de één-kanaalsbakken: volumeknoppen van je gitaar gebruiken!! (vreemd genoeg al de derde keer vandaag dat ik iets dergelijks typ hier) Als je een gitaar met meerdere elementen incl. volumeknop hebt kun je bv je brugelement gebruiken met volume vol open voor de heftige overdrive. Je halselement zet je het volume een stuk lager tot hij clean genoeg is. Om te switchen tussen de twee gebruik je je pickup schakelaar.
Heeft je gitaar maar één volumeknop kun je hier aan proberen te draaien, maar dat vereist wel wat meer behendigheid dan zo'n elementschakelaar.

Ik denk zelf trouwens dat de meeste mensen die geïnteresseerd zijn in een JCM800 toch niet een echt clean geluid nodig hebben.

+1. Ik doe het ook zo en dat werkt perfect. Soms is het wel handiger om met je voet te kunnen switchen zodat je kan blijven doorspelen maar dan gebruik ik gewoon een tubescreamer. Dan heb je zowel de overdrive van de JCM800 en een overdrive via Tubescreamer, zorgt voor beetje variëteit :).

Chris Winsemius
1 september 2008, 23:03
Met 'n Les Paul doe ik meestal dit icm. plexies/MV-800s:

Volume neck-pu behoorlijk terug voor clean
Volume brug-pu helemaal open voor crunch
(element-switch is dan eigenlijk 'n "channel-switch" geworden)
warme lead sound: neck pu open en tone dicht
etc.

Gewoon kijken wat jou het beste bevalt.

Als je je crunch/lead alléén uit pedaaltjes wilt halen en 'n knallend/percussief clean basis geluid wilt hebben (met de gitaar-volume-regelaars open)... gebruik dan de lo-input.

Lexvandoef
1 september 2008, 23:07
De lo-input is inderdaad een goeie optie voor clean, stel hem dan zo af dat je met je volume vol open een beetje een randje hebt, gooi er een booster tegen voor de od slag en dan nog een booster voor solo en je bent er!

Nielsje
1 september 2008, 23:09
Toch ben ik van mening dat je met een 1 kanaals 800-er je wellicht nog mooiere sounds kan halen als je gewoon de high input gebruikt en goed met je volume/tone pots om kan gaan. Het is gewoon zo heerlijk om die drive d'r 'in-te-draaien'. Moet je gitaar wel een beetje werken met dat soort dingen, dus wellicht een high-pass filter ff d'r in solderen.

caliban
1 september 2008, 23:14
Hoe omgaan met 1 kanaals 800?
Heel ruw, elke dag tegen de grond smijten.

Sorry de titel was te uitdagend.

Ik zou persoonlijk bij een JCM800 sowieso een tubescreamer gebruiken, maar ik ben een fan van gesatureerde sounds. En verder je volumeknop ook gebruiken.

Highway49
1 september 2008, 23:14
Fantastisch advies, bedankt! Heb meteen even hier thuis de techniek zitten beoefenen alvast.

Ik speel zelf op een Gibson Les Paul standard. Ik doe het nu nog met een simpele 75 watts fender Amp. M'n gain staat op 2,5... Clean deed ik zojuist via mn neck pickup, en OD via andere. Als ik mn neck pickup volume op 3/3,5 had staan, had ie al iets teveel overdrive wanneer ik een beetje aan ging slaan. Rond de 2/2.5 klonk ie perfect, precies dat randje, maar was het volumeverschil tussen mn overdrive en clean zo groot.

Ik ga er vanuit dat de JCM800 hier iets meer op gemaakt is om daarop in te spelen? Is dat ook zo?

Overdrive van 2,5 (gaat tot 10) op mn amp vind ik ook niet overdreven veel? Als die terugmoet is m'n gain wel érg laag.

Ik twijfel nog erg, als ik het voor elkaar kreeg om die DSL 100 wat meer in de buurt te krijgen van de JCM800 had ik daarvoor gedaan. Helaas, de 800 is zó uniek, maar wel aan de eenzijdige kant wat mij betreft...of niet zozeer eenzijdig, maar wel qua bediening kun je er zo weinig ter plekke aan doen dat je toch aan die sound vastzit.

Mr.Bluesbreaker
1 september 2008, 23:28
Ik heb jarenlang met de 2203 in een top 100 band gespeeld. (WTF?:D)
Met een cleane versterker A/B geswitched wel te vertaan, net als Lexvandoef hier zijn we beiden uiteindeleijk gezwicht voor de Hook versterkers, ook hij deed geloof ik top 40 achtige dingen, 2203 dan samen met een Vox AC15.

In mijn hardrockband waar ik praktisch geen effecten gebruikte, had ik aan de 2203 genoeg in de high input. Clean inderdaad op het halselement en drive/lead dan met het brugelement/ brugelement met booster. Er is al heeeuul erg veel geschreven over de 2203 en het gebruik, lees de oude topics eens door voor nog meer info. Wat ik wel had met de 2203 is wanneer je in een drukke liveband speelde, je wel een solovolume nodig had. Wanneer je de pre amp vrij hoog hebt staan en je will boosten met een overdrive, krijg je meer verzadiging maar niet (veel) meer volume.

"De" JCM 800 bestaat trouwens niet, maar ik ga er vanuit dat je de 2203 bedoelt. Hij is er inderdaad naar mijn idee wel op gebouwd om die extreme dynamiek er uit te halen, er zit immers maar 1 kanaal op...

Probeer trouwens (heb je al een cabinet?) ook eens verschillende luidsprekertypes onder een 800. Ook hier hebben we al jaren over lopen bakkeleien op het forum en je vind alles over Greenbacks, Classic Leads, G1275T, G12H30 etc. Ik dacht dat een stock 1960 A altijd wel lekker was, totdat ik mijn huidige (Bogner Greenback) kast onder mijn 2203 zette...

Realeigo
1 september 2008, 23:29
Dit principe geld niet alleen voor JCM800's
Het kan ook bij fenders, 3 kanaal mesa boogies en podxt's
Ik ben er gewoon zo aan gewend geraakt dat ik te lui ben geworden om de channelswitch in te trappen.

Mr.Bluesbreaker
1 september 2008, 23:36
Helemaal waar, het leek er wat teveel op dat dat de enige was die dat kon.
Mijn Hook en mijn Valvetech doen dat ook te gek, mijn Engl dan weer voor geen meter- het ligt heel erg ana het ontwerp. Hoe meer gain je gebruikt, des te moeilijker krijg je het weer clean met je volumeknop.

Over pedalen: je kunt inderdaad op de low input met drive pedalen werken, maar das inderdaad wel wat zonde van de drive aan boord op de hi ingang. Alhoewel, voor het wat modernere werk met een strakker/"cleaner" clean werkte dit altijd wel ok bij mij, met een visual sound jeckyl & hyde had je dan 2 overdrivemodes.

Vraag voor TS: hoe clean wil je gaan en hoe heftig in overdrive? (heb je misschien concrete gitaargeluid-voorbeelden van bestaande nummers?)

Highway49
2 september 2008, 00:24
Het cleane geluid met het bekende 'randje' vind ik prachtig. Ik speel zelf niet daadwerkelijk blues, maar wel op blues gebaseerde rock.

Het probleem is alleen voor mezelf dat 'volledig' clean praktisch niet meer mogelijk is (niet binnen een set met drive nummers tenzij je tussen de nummers aan je amp gaat klieren, nu ik dat zo zeg is dat eventueel ook nog wel een oplossing? Als je maar uit je hoofd weet hoe en wat is dat een kwestie van seconden, tussen nummers door zou het dus kunnen)

Bijv. de intro van paradise city, en het nummer under the bridge hebben die prachtige clean-met-randje sound, en qua hoeveelheid overdrive, 2,5 tot 3 staat ie op mn transistor fender versterker. Beetje overdrive van zeppelin/oude aerosmith/slash vind ik mooi.

Ik denk dus wel dat het dé sound is voor mij, maar misschien wil ik straks dat hele warme, zachte cleane geluid erbij hebben, en dat zit er dan niet in helaas. Voor de sound die ik op het moment zou willen, zou ik direct de 2203 nemen.

Mr.Bluesbreaker
2 september 2008, 09:18
Intro van Paradise city is waarschijnlijk met een andere amp opgenomen.
Waarschijnlijk ook met een totaal andere gitaar (Telecaster oid.) want het klinkt zo enorm 'jangly' dat het niet uit een LP/2203 kan komen. Focus je ook niet teveel op studio-opnames, veel grote artiesten hebben een heel scala aan amps/gitaren staan die ze tegelijk en afwisselend gebruiken, red je nooit live.
Kijk naar wat ze zelf live gebruiken.

Je kan inderdaad even met de settings spelen tussen stukken door. Maar als ik zo naar de muziek van je smaak kijk, heb je 2 gitaristen in een band? (allemaal 2 gitaren-bands in je voorbeelden) Dan zou je de andere gitarist misschien de hele cleane partijen kunnen laten spelen, kwestie van verdelen.

Marc Oblivian
2 september 2008, 10:38
Fantastisch advies, bedankt! Heb meteen even hier thuis de techniek zitten beoefenen alvast.

Ik speel zelf op een Gibson Les Paul standard. Ik doe het nu nog met een simpele 75 watts fender Amp. .

Is die Fender een transistor amp? Je moet ermee rekening houden dat die meestal heel anders (lees:minder goed) reageren op het spelen met de volumeknoppen van de gitaar als een buizenamp.

Marc Oblivian
2 september 2008, 10:42
Intro van Paradise city is waarschijnlijk met een andere amp opgenomen.
Waarschijnlijk ook met een totaal andere gitaar (Telecaster oid.) want het klinkt zo enorm 'jangly' dat het niet uit een LP/2203 kan komen. Focus je ook niet teveel op studio-opnames, veel grote artiesten hebben een heel scala aan amps/gitaren staan die ze tegelijk en afwisselend gebruiken, red je nooit live.
Kijk naar wat ze zelf live gebruiken.



Heheh...en dan nog moet je vaak een schip met geld hebben, want een hoop van die gasten gebruikt 2 a 3 verschillende soorten amps live.
Live ben je als 'amateur' dus inderdaad 'gedoemd' tot het benaderen van sounds:-)

Highway49
2 september 2008, 11:56
Wat ik begrepen heb is dat ze maar één versterker en één gitaar gehad hebben tijdens de record. Ze hebben er dagen over gedaan de juiste opstelling te vinden en die ten alle tijden zo gehouden.

Of dat nu zo is of niet maakt niet uit, ik hoef ook helemaal geen kopie van het geluid. Even het voorbeelde van het 'randje' over mn cleane sound heen dat ik wilde geven.

Ik twijfel nog altijd, het warme, 'zware' cleane geluid zoals bijv. dire straits heeft valt dan helaas weer weg...soms heb ik daar ook even behoefte aan

WillemdaGuide
2 september 2008, 12:11
Ik heb een tijdje die 2203 gebruikt in mijn coverband maar vond ik uiteindelijk toch te beperkt. Mijn inziens doet de 2203 één ding geweldig. Het "schakelen" met je volumeknop en elementen kan, maar is gewoon niet mijn manier van spelen, liever trap ik op een knop voor een vette OD. Buiten dat speel ik vaak iets te enthousiast zodat ik altijd mijn volumeknop wel eens raak of mijn schakelaar ombedoeld omgooi. Gebruik nu een DSL 50 voor mij perfect!

ponq
2 september 2008, 12:16
Spelen met de pu-switch en/of volumeknop heeft mijn voorkeur, maar...
Je kan eventueel ook een clean booster omgekeerd gebruiken.

Zet je booster aan met een flinke boost, stel je amp in op de crunch/OD die je wilt hebben.
Trap nu je boost uit: voila! cleane sound.
Als het nog niet clean genoeg is, boost nog hoger zetten, amp bijstellen en testen.

Andere optie is om een booster te nemen die ook minder dan unity gain kan geven (hij kun dus het signaal zachter maken). Werkt hetzelfde als ik hierboven zei.

Chris Winsemius
2 september 2008, 12:30
Spelen met de pu-switch en/of volumeknop heeft mijn voorkeur, maar...
Je kan eventueel ook een clean booster omgekeerd gebruiken.

Zet je booster aan met een flinke boost, stel je amp in op de crunch/OD die je wilt hebben.
Trap nu je boost uit: voila! cleane sound.
Als het nog niet clean genoeg is, boost nog hoger zetten, amp bijstellen en testen.

Andere optie is om een booster te nemen die ook minder dan unity gain kan geven (hij kun dus het signaal zachter maken). Werkt hetzelfde als ik hierboven zei.

D_H maakt zo'n booster!

yhcmarc
2 september 2008, 12:43
Amp op randje overdrive, dikke plectrum en hard op je snaren rammen voor een goede dikke overdrive sound, zachter aanslaan voor een cleanere sound.

Je zou ook eens met een volume pedaal aan de gang kunnen.

Rutger
2 september 2008, 12:43
Er moet nog ns een goeie boost en volumepedaal in 1 komen. Misschien moet ik dat zelf maar ns gaan fixen, dat is ideaal voor dynamische 1-kanaals versterkers.


Scheur neemt dan af, sound wordt cleaner en (zeker) bij podiumvolume neemt je totale volume amper af.

Even een technisch vraagje: hoe komt het eigenlijk dat op lage volumes dat volumeverschil tussen clean en crunch veel groter is dan bij hoge (podium) volumes? Neemt de dynamiek toe bij hogere volumes? En geldt dat in dezelfde mate als je er een MV op hebt zitten?

Chris Winsemius
2 september 2008, 13:06
Even een technisch vraagje: hoe komt het eigenlijk dat op lage volumes dat volumeverschil tussen clean en crunch veel groter is dan bij hoge (podium) volumes? Neemt de dynamiek toe bij hogere volumes? En geldt dat in dezelfde mate als je er een MV op hebt zitten?

1e gedeelte eindtrap werkt minder mee op lagere (standaard) MV standen dus wat minder dynamiek/etc., je hoort meer de pre-amp sound an sich die stock wat dun/iel is (imho en dus bij lagere MV-standen).
Als je de std. MV verder openzet gaat de eindtrap (voor het grootste gedeelte de fasedraaier/V3 buis) meer meewerken; geluid wordt vetter, je krijgt meer od, vetheid, ballen, etc.

E-J
2 september 2008, 14:15
Als blues/rockamp is de 2203 prima geschikt lijkt me zo, voor in een coverband kun je beter naar een meerkanaalsversterker kijken... een DSL bijvoorbeeld.

ver je cleane eisen: Mark Knopfler gebruikt nu een versterker die gebaseerd is op een JMP/JCM800 mastervolume :).

Dus... waar wil je de versterker precies voor gaan gebruiken? Puur voor rockbands zoals de Guns/Aerosmith/Led Zep of ook voor totaal andere dingen?

Highway49
2 september 2008, 14:49
Het is sowieso voor eigen materiaal, maar dan die invloeden. Ik moet erbij zeggen dat dat mijn persoonlijke invloeden zijn. Guns en Aerosmith heeft de rest vd band weinig mee (al vinden ze de gitaarsounds prima, maar de bands zelf doet hun weinig)

Er staan wat korte versies van wat nr's van ons online: www.myspace.com/highway49band

Ik ben benieuwd wat voor amp jullie aanraden binnen die stijl