PDA

View Full Version : Nieuwe usb-interface?



Megadeth_
1 september 2008, 21:14
Hallo,

ik ben bassist (binnen de band) en speel daarnaast ook elektrische gitaar. Om geen amp te moeten aanschaffen, heb ik vorig jaar de toneportGX van Line 6 gekocht. Nu ben ik vrij tevreden van prijs/kwaliteitsverhouding, maar zocht na verloop van tijd iets beters. In eerste instantie dacht ik dat het aan de software lag, dus heb ik gearbox verwijderd en amplitube 2 aangeschaft. Nu ben ik nog steeds niet 100procent tevreden van de sound en overweeg ik om een andere interface aan te schaffen. Echter vraag ik mij af in welke mate die interface bepalend is in het live geluid(dus niet zozeer in opname) en of dit de moeite is om naar een duurdere interface (<€350) over te stappen.

MjS
1 september 2008, 21:21
Wat jij zoekt is niet een interface, maar een interface + modeler. Of een POD, in ieder geval zoek je direct monitoring (of zero latency, wat voor fancy term ze er ook voor willen gebruiken). Line6 PodXT kan dat. Ook binnen je budget. Je zou evt zelfs de X3 kunnen overwegen. Doe het zelf met Tascam US-144 en een H&K Tubeman voor gitaar. Ben je alleen veel minder veelzijdig met je gitaargeluid. Is maar net wat je wilt.

pol
2 september 2008, 10:08
als je de toneport niet goed vind klinken ga je dat ook niet vinden van de pod XT, klinkt toch hetzelfde.

beste plugin die ik voor bas ben tegengekomen is de ampeg svx plugin.
gearbox vond ik voor gitaar wel prima te doen.

qua interface moet je iets hebben wat een goed clean signaal van je bass of gitaar kan nemen, en dat kunnen de meeste van die dingen wel.

Megadeth_
2 september 2008, 10:39
Wat jij zoekt is niet een interface, maar een interface + modeler. Of een POD, in ieder geval zoek je direct monitoring (of zero latency, wat voor fancy term ze er ook voor willen gebruiken). Line6 PodXT kan dat. Ook binnen je budget. Je zou evt zelfs de X3 kunnen overwegen. Doe het zelf met Tascam US-144 en een H&K Tubeman voor gitaar. Ben je alleen veel minder veelzijdig met je gitaargeluid. Is maar net wat je wilt.

De tubeman is 2dehands zeker een overweging, maar is deze voor mij minder interessant, omdat ik dan nog steeds een interface nodig heb om geluid te hebben en te kunnen recorden. Het lijkt me eerder voor de gitarist die hem als pedaal tussen z'n setup gebruikt en daarnaast die kwaliteit wil om op te nemen. De line6 zou een betere overweging zijn omdat ik deze rechtstreeks kan aansluiten op m'n pc, echter ben ik niet zo'n fan van de modelling van line6.

Ik dacht eerder aan een goeie usb-interface die een merkbaar betere kwaliteit levert dan m'n toneport. Geluidsamples zijn vrij makkelijk te vinden maar die zijn steeds van mensen die het geluid al gemasterd hebben. Dus is het moeilijk om echt een antwoord te vinden.




qua interface moet je iets hebben wat een goed clean signaal van je bass of gitaar kan nemen, en dat kunnen de meeste van die dingen wel.

Bedoel je daarmee dat een andere interface niet echt een oplossing biedt? Of ben ik, om een voorbeeld te geven, beter af met een interface als de firewire solo van M-audio?

pol
2 september 2008, 11:11
enorm veel verschil ga je daar niet tussen merken. Ik heb wat zitten vergelijken of ik nu via mijn line6 toneport ging, of via de instrument input op mijn mackie onyx sattelite, en daar zit niet zo enorm veel verschil op.

stel voor dat je zoveel mogelijk modelling programma's/plugins uittest, gebruik ook gerust pedalen voor je naar je interface gaat, bv tubescreamer.

op guitarampmoddelling.com vind je meer info, probeer ook wat met cab impulses, is ook veel info over te vinden, dit is zeer realistisch cab simulatie etc...

na wat prutsen kom je wel op iets deftig uit :)

Megadeth_
2 september 2008, 13:32
enorm veel verschil ga je daar niet tussen merken. Ik heb wat zitten vergelijken of ik nu via mijn line6 toneport ging, of via de instrument input op mijn mackie onyx sattelite, en daar zit niet zo enorm veel verschil op.

stel voor dat je zoveel mogelijk modelling programma's/plugins uittest, gebruik ook gerust pedalen voor je naar je interface gaat, bv tubescreamer.

op guitarampmoddelling.com vind je meer info, probeer ook wat met cab impulses, is ook veel info over te vinden, dit is zeer realistisch cab simulatie etc...

na wat prutsen kom je wel op iets deftig uit :)

Ok bedankt voor je antwoord :satisfie:.Ik ben aangemeld op guitarampmoddelling maar die cab impulses ed heb ik nog niet uitgeprobeerd.

pol
2 september 2008, 13:34
bepaalde plugins zoals revalver kunnen die impulses al inladen, dan moet je enkel nog goeie zien te vinden, er zijn al redelijk wat mensen op die forums die impulses van hun cab gemaakt hebben, je kan dit zelf ook doen als je wil, met voxengo deconvolver.

zo kan je ook de line out van een versterker of preamp opnemen, en dan door die cabsims te sturen.

Megadeth_
2 september 2008, 19:35
Ik neem morgen uitgebreid de tijd om alles eens door te nemen en te testen. Ik had al enkele presets gedownload waarvan ik vreemd vond, dat ze bij mij barslecht klonken terwijl de samples juist heel strak en vet waren. Blijkbaar waren dat dié presets waarvoor je impulses nodig hebt :chicken: .

rjong999
7 september 2008, 17:58
Een groot probleem met de toneport gx is het feit dat er een of andere ingebouwde noisegate inzit, die het geluid onder een bepaald niveau dicht drukt. Dat is op zich nog geen ramp, maar als je er een hi-gain amp achter zet hoor je dat natuurlijk, in de tail van het geluid. Maar nog erger, een noisegate moet ookaltijd weer open, en daar heeft 'ie even de tijd voor nodig. En in die tijd zit 'ie dus nog dicht. En dan knipt 'ie dus nét de attack van je pick af. Dat is met name bij je dikkere snaren een probleem, die gaan daardoor vrij dof klinken.
Ik zit al een week lang met dat ding te klooien en gisteren viel het me ineen op, toen ik een opname in Cubase flink ingezoomt bekeek.
Nu dus maar op zoek naar een betere interface. Die van behringer misschien ?

bert k
7 september 2008, 18:21
Dat noemden wij vroeger een Oise Ate...

rjong999
7 september 2008, 18:44
a, at us!!!

Han S
7 september 2008, 19:39
Dat noemden wij vroeger een Oise Ate...

Dat was dat ding van de firma Dreun en Ruis, afgekort D&R.

Voor de duidelijkheid: D&R maakt prima apparatuur, ze hebben in de jaren 80 een paar missertjes gehad.

Megadeth_
9 september 2008, 09:58
Een groot probleem met de toneport gx is het feit dat er een of andere ingebouwde noisegate inzit, die het geluid onder een bepaald niveau dicht drukt. Dat is op zich nog geen ramp, maar als je er een hi-gain amp achter zet hoor je dat natuurlijk, in de tail van het geluid. Maar nog erger, een noisegate moet ookaltijd weer open, en daar heeft 'ie even de tijd voor nodig. En in die tijd zit 'ie dus nog dicht. En dan knipt 'ie dus nét de attack van je pick af. Dat is met name bij je dikkere snaren een probleem, die gaan daardoor vrij dof klinken.
Ik zit al een week lang met dat ding te klooien en gisteren viel het me ineen op, toen ik een opname in Cubase flink ingezoomt bekeek.
Nu dus maar op zoek naar een betere interface. Die van behringer misschien ?

De interface is voornamelijk voor metal bedoeld, en het valt inderdaad op bij snelle ritme riffs dat ze niet gedetailleerd opgenomen worden.

pol
9 september 2008, 10:09
van mijn toneport UX1 ben ik ook niet geheel tevreden.
als ik mijn les paul met een passieve duncan in de brug (alternative 8, SH15) opneem, gearbox af laat staat (dus geen moddeling) krijg ik het rechtreekse gitaar al niet clean, vooral bij zware palmmutes op de laagste snaren vervormt die, of zou er ergens toch een instelling zitten waar ik dit mee wegkrijg ?

onze_jef
9 september 2008, 17:58
Ik doe mee met het USB interface gezocht spel, ziehier:

Ik zoek een USB recording interface en volgende punten zijn belangrijk:

Minimaal 4 sporen in, hiervan mogen er 2 line zijn en moet er minstens 1 XLR zijn met de mogelijkheid tot Fantoomvoeding (of, indien dit bestaat, 1mono XLR en 1 stereo in?)
Compatibel met Cubase en Ableton Live
Ik wens niet bij te betalen voor opnamesoftware, die heb ik reeds
Minstens 1 ok preamp...
Graag Midi in en uit, dan kan ik er een keyboard of zo aanhangen?



Wat ik er mee wil kunnen doen:
Gitaar opnemen om later te re-ampen
Zang opnemen met 1 goeie mic close en 2 mics stereo voor de room
Jammen met mijn huisgenoot die een elektronisch drumstel heeft en samen schetsopnames maken, hij heeft een midi out op zijn drumstel en stereo audio out
De geluidskaart van mijn laptop bypassen en zo mijn laptop als homestudio + CD en MP3 speler gebruiken


Waarop moet ik letten?
Bestaan er copies van goeie interfaces door bijvoorbeeld Musicstore (zoals die nep 5150)?

Bestaat er ergens een soort test-aankoop achtig iets dat zo 'n interfaces vergelijkt?


Dankuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuu!

Roman
9 september 2008, 20:39
een M-AUDIO FAST TRACK PRO lijkt mee geschikt. 200 eurootjes

en anders
http://www.thomann.de/nl/usb_audio_interfaces.html