PDA

View Full Version : EMG 81&85 Alternatief?



FrankC
1 september 2008, 21:03
Ik heb al een tijdje de EMG 81 en 85 in mijn Les Paul liggen.

Maar ben niet tevreden over met name de 85 in de nekpositie. Te wollig.

Ik heb weleens ergens gelezen dat mensen deze 2 elementen gewoon wisselden. Dus de 85 in de brugpositie en de 81 in de nekpositie. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zou een goed alternatief kunnen zijn voor de 85?

Mijn wensen nek pick-up: Vol, niet wollig, warm solo geluid.
Brug pick-up:Vol warm, dynamisch. Richting de Les Paul Custom.

Thanks!

Jellyfish00
1 september 2008, 21:06
Dat doen mensen inderdaad ja. Een andere optie is een setje Seymour Duncan Blackouts dr in. Volgens velen een soort verbeterde versie van de 81 en 85, maar dan een stuk beter.

FrankC
1 september 2008, 21:09
Heb weleens iets gehoord over de Blackouts. Weet je of er al gitaren in de winkel liggen met die elementen erop? Dan kan ik het even uitproberen.

Jellyfish00
1 september 2008, 21:14
De enige zo uit mijn hoofd is de Ibanez MTM1, Mick Thompson (Slipknot) signature.

groovieguitarguus
1 september 2008, 21:14
Spam...

**mod-edit: dat mag dus niet. Liever per PM.**

Voor weinig...

gr. Guus

a darker shade of grey
1 september 2008, 21:25
Ik had in mijn gitaartje ook 81/85 liggen. Maar ik werd op een gegeven moment ook erg moe van met name de 81. Superschel, steriel. Wat ik heb gedaan is toen de 85 in brugpositie gelegd en een 60 gekocht voor in de neck. Wereld van verschil! De 85 in de brug klinkt een stuk voller, hele dikke toon. Toch met de agressie van een actieve pickup, maar lang niet zo steriel als de 81. Heerlijk geluid. De 60 in de neck vind ik ook super, heeft wat minder output dan de 85 in de neck had, maar nog steeds ruim voldoende. Hij klinkt voor mij ideaal in de neckpositie, mooie gedefinieerde warme toon. Zelfs clean klinkt hij niet onaardig!

Steven Otto
1 september 2008, 21:31
Ik had eerst ook een EMG 85 in de neck en 81 in de brug. Ongeveer wat jij omschreef had ik ook. Ik heb ze omgewisseld en ja hoor, klinkt super! Ik ben vooral heel erg blij met de EMG 85 in de brug. Klinkt een stuk lekkerder en ook heel goed voor lead. Gewoon proberen ze te verwisselen, kost niks en zo gepiept.

FrankC
1 september 2008, 21:31
Ik had in mijn gitaartje ook 81/85 liggen. Maar ik werd op een gegeven moment ook erg moe van met name de 81. Superschel, steriel. Wat ik heb gedaan is toen de 85 in brugpositie gelegd en een 60 gekocht voor in de neck. Wereld van verschil! De 85 in de brug klinkt een stuk voller, hele dikke toon. Toch met de agressie van een actieve pickup, maar lang niet zo steriel als de 81. Heerlijk geluid. De 60 in de neck vind ik ook super, heeft wat minder output dan de 85 in de neck had, maar nog steeds ruim voldoende. Hij klinkt voor mij ideaal in de neckpositie, mooie gedefinieerde warme toon. Zelfs clean klinkt hij niet onaardig!

Ook een goede tip. Bedankt!

Even terzijde:Lukather heeft toch ook een 85 in de brug liggen?

FrankC
1 september 2008, 21:35
Ik had eerst ook een EMG 85 in de neck en 81 in de brug. Ongeveer wat jij omschreef had ik ook. Ik heb ze omgewisseld en ja hoor, klinkt super! Ik ben vooral heel erg blij met de EMG 85 in de brug. Klinkt een stuk lekkerder en ook heel goed voor lead. Gewoon proberen ze te verwisselen, kost niks en zo gepiept.

Ik ga dit eerst proberen. Kost inderdaad niks. Maar die blackouts ben ik ook wel erg benieuwd naar.

Steven Otto
1 september 2008, 21:46
Ik denk dat het verschil tussen de EMG 85 en de blackout niet het geld waard is.
Als je een actief pickup systeem hebt en actief wilt, dan zou ik wel naar Blackouts kijken maar dit is anders

Gothra
2 september 2008, 13:47
Ik denk dat het verschil tussen de EMG 85 en de blackout niet het geld waard is.
Als je een actief pickup systeem hebt en actief wilt, dan zou ik wel naar Blackouts kijken maar dit is anders


Ik post binnenkort ff een soundclip, heb wat opgenomen met de EMG 81 in brug en daarna een blackout erin gepropt, heel wat verschil! De blackout is véél scheller. Voordeel is wel dat je elke noot beter hoort in een akkoord.

Steven Otto
2 september 2008, 13:57
Cool, hier ben ik wel erg benieuwd naar!

FrankC
2 september 2008, 14:04
Gisteren de pick-ups verwisseld. Versterker settings gelijk gelaten als voorheen. Direct na het inpluggen al een aanzienlijk verschil. De 85 klinkt lekker vol en veel meer dynamiek. De 81 klinkt voor lead ook lekker. Kortom hier staat een tevreden man!

Steven Otto
2 september 2008, 14:41
Mooi dat je tevreden bent!

dml
2 september 2008, 15:56
Heb je al geprobeerd je EMG's op 18V te laten werken? Kost je alleen een extra batterijclipje, nog een 9V batterij en wat soldeerwerk. En volgens mij is er nog voldoende ruimte in de holte om er een extra batterij bij te proppen. Je krijgt dan meer dynamiek!! O ja, batterijclipjes serieel op elkaar aansluiten.

Jeroen_K
2 september 2008, 16:03
Die Blackouts schijnen echt geweldig te zijn. Ik ga ze in mn zelfbouw gitaar stoppen.

Dino Cazares van Divine Heresy speelt er ook op, misschien moet je daar even naar luisteren: Hier alleen gitaar en drums (http://nl.youtube.com/watch?v=vSDOP6OqPnA)

Gothra
2 september 2008, 16:40
Die Blackouts schijnen echt geweldig te zijn. Ik ga ze in mn zelfbouw gitaar stoppen.

Dino Cazares van Divine Heresy speelt er ook op, misschien moet je daar even naar luisteren: Hier alleen gitaar en drums (http://nl.youtube.com/watch?v=vSDOP6OqPnA)

Ik vind de blackout niet geweldig, het klinkt veel te scherp, maar het is maar waar je van houd!

Jeroen_K
2 september 2008, 16:57
Ik bedoelde ook geweldig als je ervan houd,.. maar dat heb je met alle pickups toch?

pol
2 september 2008, 17:05
op die manier is alles geweldig :)

Ik heb ook even een blackout in mijn gibson V gehad, samen met een emg81 in de neckpositie.

klonk wel ok op zich, output van de blackout mocht wel minder, de input van een pod bv overstuurt die..
maar blijf toch meer van passieve humbuckers houden heb ik de indruk.

Emg85 in de brug heb ik nog niet getest.

HUESSEN
2 september 2008, 17:35
Hoe doe je dat met actieve elementen in een Gibson V als je de batterijen moet vervangen.Slagplaat elke keer eraf schroeven??Heb ook een Gibson V en zoek vervangende elementen met meer output dan de orginele. :zz:

Tho
2 september 2008, 17:39
Ik vind de blackout niet geweldig, het klinkt veel te scherp, maar het is maar waar je van houd!

Hij is inderdaad scherp, maar niet schel! Heel vol ook, echt een beukend geluid. Ik wil niet anders meer

pannekoek
2 september 2008, 18:26
ik heb blackouts in mn epi en ze zijn absoluut helemaal geweldig! echt een hele vette tone, imo beter dan het steriele van emg 81/85

http://www.youtube.com/watch?v=RD3NcmAhfG0

pannekoek
2 september 2008, 18:30
Hoe doe je dat met actieve elementen in een Gibson V als je de batterijen moet vervangen.Slagplaat elke keer eraf schroeven??Heb ook een Gibson V en zoek vervangende elementen met meer output dan de orginele. :zz:


er is nog ruimte voor een batterij in de controle-cavity achter je pots. :)

pol
2 september 2008, 18:43
bij een explorer is dat wel moeilijker.

maar nogmaals, bij Emg's moet je de batterij niet in de gitaar steken, je kan ze ook prima langs buiten voeden via een extern kastje met batterij of adapter ingang, zo moeilijk is dat niet om te maken.

Wiellem
2 september 2008, 18:49
bij een explorer is dat wel moeilijker.

maar nogmaals, bij Emg's moet je de batterij niet in de gitaar steken, je kan ze ook prima langs buiten voeden via een extern kastje met batterij of adapter ingang, zo moeilijk is dat niet om te maken.

Maar wel onhandig

HUESSEN
2 september 2008, 19:01
bij een explorer is dat wel moeilijker.

maar nogmaals, bij Emg's moet je de batterij niet in de gitaar steken, je kan ze ook prima langs buiten voeden via een extern kastje met batterij of adapter ingang, zo moeilijk is dat niet om te maken.


Zou je dit kunnen laten zien middels een foto van jouw V ??

FrankC
2 september 2008, 20:43
ik heb blackouts in mn epi en ze zijn absoluut helemaal geweldig! echt een hele vette tone, imo beter dan het steriele van emg 81/85

http://www.youtube.com/watch?v=RD3NcmAhfG0

Ik heb net het filmpje bekeken. Er zijn twee verschillen waardoor het vergelijken lastig wordt. Deze gitaar heeft een tremelo en is een stratachtige Dit t.o.v. van mijn les Paul.

Maar jij hebt een epi is dat een Les Paul? Dat zou wat beter vergelijkingsmateriaal voor me zijn.

groovieguitarguus
2 september 2008, 21:19
sorry voor mijn bericht... volgende keer PM.
Weet ik vanaf nu... succes