PDA

View Full Version : bijgeluiden tijdens spelen(soundclip inside)



happynjitram
1 september 2008, 19:23
Binnekort met de band een demo opnemen. Heb alleen op dit moment rare bijgeluiden tijdens het spelen en kan er zelf niet achterkomen wat het is. Als ik een fret indruk en hem aansla krijg ik het normale geluid maar daarnaast ook een hoge piep. In de soundfile kan je horen wat ik bedoel. In de eerste riff hoor je het goed en in de andere riffs is het ook goed te horen als je er op let. Dat wil ik niet hebben tijdens de demo... dus wat moet ik doen?

soundfile (http://www.megaupload.com/nl/?d=0KSK97QL)

Alvast bedankt!

pannekoek
1 september 2008, 19:37
lijkt mij op het verschuiven van je vinger over de snaren die kleine piepjes

happynjitram
1 september 2008, 19:39
Dat is het niet. Als ik een noot aansla zonder mijn vinger te verschuiven heb ik het ook.

happynjitram
1 september 2008, 21:44
Iemand? :nervous:

Rexx
1 september 2008, 22:00
Heb dit inderdaad ook wel eens gehad.
Is gedeeltelijk gewoon je manier van aanslaan, gooi eerst de rest van je instrumenten eroverheen en luister dan, dikke kans dat het wegzakt in de mix.

Als er een goede oplossing voor is hoor ik hem ook graag..
(eq/compressie?)

ErikE
1 september 2008, 22:30
Zo te horen ligt het idd. aan je plectrumtechniek...

Het klinkt alsof je in plaats van "verticaal" , dus van je hoofd richting de grond aan te slaan, meer in de snaren duwt met het plectrum. Probeer dus eens bewust de beweging zo veel mogelijk parallel aan de snaren te maken, met het plectrum meer haaks op de snaren. Zorg dat het aanslagmoment kort is en je niet tegen de snaren aan duwt. Succes!

Jeroen_K
1 september 2008, 22:36
...Probeer dus eens bewust de beweging zo veel mogelijk parallel aan de snaren te maken...

Je bedoelt hiermee je plectrum parallel houden lijkt me? even voor de duidelijkheid =)

Maar het ligt inderdaad gewoon aan je manier van aanslaan. Probeer wat Erik zei en zorg ook voor een goede timing en strakke aanslag. Misschien dat je er minder last van hebt met een andere dikte plectrum, misschien ligt dat je beter.
Als ik het hoor bij mensen spelen ze meestal met een dun plectrum,.. het hoeft nix te betekenen,.. maar probeer het eens =P

happynjitram
1 september 2008, 22:54
Ik heb al wat geexperimenteerd met mijn aanslag. Speel nu met een USA nylon plectrum, misschien dat het daar aan legt. Ga zo even proberen. Bedankt!

happynjitram
10 september 2008, 18:56
Plectrum en manier van aanslaan maakt niet zo heel veel uit. Heb toch heel veel dingen geprobeert, dikkere plectra en veel verschillende manieren van aanslaan. Ik heb dit bijgeluid inmiddels ook bij de nieuwe van metallica en een oude van acdc gehoord, maar die hebben het toch niet zo vaak.

Het lijkt trouwens alsof het aanslaan met het plectrum gewoon wordt versterkt door mijn blackmore. Dat is toch niet normaal? Iemand hier ervaring mee? zoekfunctie leverde niks op.

m@rijn
10 september 2008, 19:27
dat is wel normaal hoor. De elementen versterken gewoon de geluiden die uw snaren akoustisch maken, inclusief de aanslag van het plectrum. Gewoon meer haaks aanslaan, maar normaal hoor je dat niet als er eens drum en dergelijke over staat.

edit: na het besluisteren van je audiotrack hoor ik het ook wel. Het lijkt erop dat je snaren onder je plectrum heen glijden, als je het gaat overdrijven en je plectrum helemaal schuin gaat houden dus ik bedoel:
| ,
__
dan ga dat bijgeluid nog sterker horen. Gewoon meer zo aanslaan dus:
V
__

happynjitram
10 september 2008, 20:09
Het probleem is alleen dat de snaren anders aanslaan totaal geen verschil maakt. Kan het niet aan de afstelling van de gitaar liggen? Te lage actie?

eazy G
11 september 2008, 02:34
Ik denk niet dat t door je aanslag komt maar door t effect(en) die je gebruikt al dan niet in combinatie met je elementen en/of amp.
Een gitaar maakt altijd wel zon bijgeluid door t aanslaan
maar jou effect lijkt dit geluidje te versterken of te fuzzzzen ofzo.

je zou de elementen wat verder naar beneden kunnen schroeven.
dus ff de afstand tussen de elementen en de snaren vergroten.
Misschien dat je dan ietsjes minder last hebt van die bijgeluiden zonder je sound 'echt' te veranderen.