PDA

View Full Version : welke distortion / overdrive pedaal moet ik testen ( latin rock, jazz,funk)



bagheera
1 september 2008, 16:51
hey daar,

ik heb via de zoek functie aan het zoeken geweest maar ik kan mij zo weinig voorstellen bij de uitleg dat ik toch even een topic stuur.
Ik wil pedaaltjes gaan testen ik zoek eigelijk een pedaal die hoge gain heeft, waar de bassen nog steeds mooi door komen en het mag niet metal klinken ofzo.
Denk aan santana's geluid. Die gebruikt ibanez tube screemer waar ik heb op you tube gekeken en dat geluid lijkt mij toch ook niet helemaal dat.

Kunnen jullie mij op weg helpen, het moet er ook eentje zijn die zo die hele hoge noten aan kan ik weet niet hoe te beschrijven maar je speelt met je plectrum en meteen raak je de snaar met het topje van je duim en dan krijg je zo een gillend geluid dat wil ik er ook uitkrijgen, ik kan het maar niet met elk effect.

hopelijk is dit niet te chaotisch geschreven

bedankt toch al maar he

M Kactus
1 september 2008, 17:07
hey daar,

ik heb via de zoek functie aan het zoeken geweest maar ik kan mij zo weinig voorstellen bij de uitleg dat ik toch even een topic stuur.
Ik wil pedaaltjes gaan testen ik zoek eigelijk een pedaal die hoge gain heeft, waar de bassen nog steeds mooi door komen en het mag niet metal klinken ofzo.
Denk aan santana's geluid. Die gebruikt ibanez tube screemer waar ik heb op you tube gekeken en dat geluid lijkt mij toch ook niet helemaal dat.

Kunnen jullie mij op weg helpen, het moet er ook eentje zijn die zo die hele hoge noten aan kan ik weet niet hoe te beschrijven maar je speelt met je plectrum en meteen raak je de snaar met het topje van je duim en dan krijg je zo een gillend geluid dat wil ik er ook uitkrijgen, ik kan het maar niet met elk effect.

hopelijk is dit niet te chaotisch geschreven

bedankt toch al maar he

Als je het kunt, maar niet met elk effect, kun je het niet ;) Het is niet zo eenvoudig om die zgn pinch harmonics er clean uit te krijgen, maar je techniek bepaalt alles.
Dan de pedaaltjes. De SRV-truuk van twee TS'en na elkaar ? Een marshall bluesbreaker pedaal is ook een leuke om eens te proberen, net als de boss BluesDriver. Ik zou toch niet meteen naar de highgain pedalen gaan, aangezien je dan echt meteen in het metal/shred/hardrock gebied komt.

duckman
1 september 2008, 17:08
ik denk dat een sansamp classic dat santana geluid wel heeft.

Probeer anders ook eens een visual sound jackel&hyde.

The Lo Lands
1 september 2008, 20:28
Radial heeft ook een serie van kwalitatief goede distortion pedalen, zoals bijvoorbeeld de Tonebone welke je ook eens zou moeten uitproberen. Zelf heb ik de Tonebone Trimode met 2 kanalen (buizen) oversturing, dus bijvoorbeeld één kanaal ingesteld voor slag en één voor solo.

EuroCinema
2 september 2008, 09:51
Ik weet niet welke youtubefilmpjes je hebt gehoord, maar een tubescreamer kun je eigenlijk alleen beoordelen door hem tussen jouw gitaar en jouw versterker te zetten en dan op een behoorlijk volume te spelen. Dit type pedaal geeft niet 1 vast "geluid uit een doosje" maar het resultaat is erg afhankelijk van speelstijl, elementen, amp etc. Zou ze gezien je omschrijving dus toch even testen. Je zou dan kunnen kijken voor een variant op de tubescreamer die meer laag intact laat. De goedkoopste is de digitech Bad Monkey, een prima ding. Rond de 110 euro heb je de MI audio Blues Pro, ook een topper. Mijn nieuwste favoriet (en nog eens vijf tientjes duurder) is de Keely Plus Mod Ibanez TS9 (max guitars verkoopt 'm): een omgebouwde tubescreamer met voller laag en meer gain.

(er zijn nog veel meer mogelijk geschikte pedalen, maar ik houd het even bij wat ik goed ken).

Grooveyard21
2 september 2008, 10:03
volgens mij gebruikt santana zn ts ook alleen maar om zn al overstuurde amp verder te boosten. dus het is niet alleen de ts die je hoort.

EuroCinema
2 september 2008, 10:12
Klopt helemaal. Al boost een TS een amp wel heel op een heel eigen manier. Ik heb nu een RC booster en de Keeley TS9 op mijn bordje staan en met allebei drive op nul en volume op twee uur geven ze totaal andere sounds.

bagheera
2 september 2008, 14:55
hey daar,
dank u voor de raad heeft goed geholpen ik kan nu met een zeker richtings gevoel de winkel binnen stappen.

de pinch-harmonics krijg ik er ( soms) ook clean uit maar dat klinkt niet zo luid, maar toegegeven is toegegeven het lukt me nog niet zo vaak als me lief is, soms elke keer en andere dagen lukt het nooit.

ik ga ze allemaal proberen en dan over een paar maand laat ik het jullie weten.

greets

timkermans
2 september 2008, 15:43
T-Rex Moeller gaat het ook doen... Enkel een duur beestje...

stratman1976
4 september 2008, 14:21
ik denk dat een sansamp classic dat santana geluid wel heeft.

Probeer anders ook eens een visual sound jackel&hyde.


Die Jekyll & Hyde heeft zowel een TS-achtige overdrive als een distortion aan boord! Heb je dus 2 pedalen in 1. hij bevalt mij prima

guitartub
4 september 2008, 16:05
Die Jekyll & Hyde heeft zowel een TS-achtige overdrive als een distortion aan boord! Heb je dus 2 pedalen in 1. hij bevalt mij prima

+ 1

Bovendien is die goed in kombinatie met andere pedalen te gebruiken.

dunnoaname
5 september 2008, 10:41
Ik vind die J&H veel te scherp en aggressief om een lekkere smueige santana tone te krijgen. Misschien zit het boven je budget, maar blackstar heeft echt hele vette buizenpedalen!

Bernardduur
5 september 2008, 12:57
Er was een tijdje geleden een discussie op "the ampgarage"

Santana's karakteristieke geluid is gebaseerd op zn Dumble, veel mids, het jazz kanaal en de toon knop op de gitaar erg ver dicht. Door de gain blijft het bijtend.

dunnoaname
5 september 2008, 13:19
In grote lijnen ben ik het daarmee eens, maar je meot oppassen niet te veel gain te gebruiken. Bovendien wil ik nog een element aan de beschrijving toevoegen: Zijn gitaar en hoe hij constant aan zijn volumeknoppen draait. Maar het gaat hier er niet om om santana's geluid zo goed mogelijk na te bootsen. Bovendien is een dumble + een PRS zoon beetje onbetaalbaar. Wat de TS wil is gewoon een lekker geluid in de richting van dat van santana.

Bernardduur
5 september 2008, 14:33
Woeps, ik wist dat ik iets vergat!

Zeker! Humbuckers + volume werk!

bagheera
5 september 2008, 16:48
hey iedereen jullie hebben echt al veel geholpen nu mijn vraagjes wat is het budjet van zon blackstar buizen pedaal nog nooit van gehoord trouwens wat doet het ?????

en dit is mijn materiaal kijk eens of het doenbaar is eerst mijn gitaar een indie limited edition met indie custom elementen schakelbaar van HB naar CC.
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1715.jpg

en dit is mijn amp waar ik nog geen gepaste cab voor gevonden heb
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1717.jpg
het is een koch multitone II lampen versterker

en wat is dit heb ik gevonden op de equipment afdeling van de een of andere gitarist zijn site dus de NIG XD1 - Xtreme Distortion ????
en dit is de site voor de liefhebbers van felle muziek met metal invloeden ( denk ik het is niet zo mijn straatje )
http://www.ozielzinho.com/

dunnoaname
5 september 2008, 20:18
Blackstar heeft een serie 'HT' pedalen, de HT-drive de HT-dist, de HTdistx de HT dual..
Ik vind de HT dist (distortion) een ongeloofelijk vet, veelzijdig pedaal. De HT dual schijnt oook heel tof te zijn, die heb ik zelf nog neit gehoord. De distx is meer metal gericht, eb de drive was ik nog niet zo van onder de indruk.

De pedalen zitten ongeveer tussen de 180 en 220 euro als ik me niet vergis. Een aardig bedrag voor een pedaal, maar ik vind de mijne veel 'echter' klinken dan alle transistor pedalen. Ik heb vergeleken met een TubeScreamer, J&H de visualsound route66 een fulltone OCD en de fulltone fulldrive.

Maar ik zou nooit een pedaal nieuw blind kopen, je kan beter naar een winkel waar ze hebben wat je vet vind.

Wat gitaar en versterker betreft heb je wel een vette rig!

bagheera
5 september 2008, 23:16
Blackstar heeft een serie 'HT' pedalen, de HT-drive de HT-dist, de HTdistx de HT dual..
Ik vind de HT dist (distortion) een ongeloofelijk vet, veelzijdig pedaal. De HT dual schijnt oook heel tof te zijn, die heb ik zelf nog neit gehoord. De distx is meer metal gericht, eb de drive was ik nog niet zo van onder de indruk.

De pedalen zitten ongeveer tussen de 180 en 220 euro als ik me niet vergis. Een aardig bedrag voor een pedaal, maar ik vind de mijne veel 'echter' klinken dan alle transistor pedalen. Ik heb vergeleken met een TubeScreamer, J&H de visualsound route66 een fulltone OCD en de fulltone fulldrive.

Maar ik zou nooit een pedaal nieuw blind kopen, je kan beter naar een winkel waar ze hebben wat je vet vind.

Wat gitaar en versterker betreft heb je wel een vette rig!

bedankt voor het rig complimentje ik vind het altijd fijn dat mensen het mooi vinden, het maakt me trots :satisfie:
en dan de pedaaltjes we hebben dus de ht dist ,en dual die op iets trekken en dat zijn buizen pedaaltjes maar er bestaan blijkbaar ook transistor pedaaltjes ( ja ik zeg het pedaaltjes zijn vrij nieuw voor mij ) dus wat is het verschil tussen een transistor pedaal en een buizen pedaal ????
bedankt he

Ibanez666
5 september 2008, 23:41
Blackstar heeft een serie 'HT' pedalen, de HT-drive de HT-dist, de HTdistx de HT dual..
Ik vind de HT dist (distortion) een ongeloofelijk vet, veelzijdig pedaal. De HT dual schijnt oook heel tof te zijn, die heb ik zelf nog neit gehoord. De distx is meer metal gericht, eb de drive was ik nog niet zo van onder de indruk.

De pedalen zitten ongeveer tussen de 180 en 220 euro als ik me niet vergis. Een aardig bedrag voor een pedaal, maar ik vind de mijne veel 'echter' klinken dan alle transistor pedalen. Ik heb vergeleken met een TubeScreamer, J&H de visualsound route66 een fulltone OCD en de fulltone fulldrive.

Maar ik zou nooit een pedaal nieuw blind kopen, je kan beter naar een winkel waar ze hebben wat je vet vind.

Wat gitaar en versterker betreft heb je wel een vette rig!

"echter"? Ik heb ook diverse Blackstar pedalen naast "gewone" andere pedalen geprobeerd en ik vond de Blackstar juist weer minder goed klinken.

Het is dus goed dat je adviseerd om de pedalen zelf te proberen en dan het liefs over je eiegen set-up indien mogelijk. :-)

Ibanez666
5 september 2008, 23:42
bedankt voor het rig complimentje ik vind het altijd fijn dat mensen het mooi vinden, het maakt me trots :satisfie:
en dan de pedaaltjes we hebben dus de ht dist ,en dual die op iets trekken en dat zijn buizen pedaaltjes maar er bestaan blijkbaar ook transistor pedaaltjes ( ja ik zeg het pedaaltjes zijn vrij nieuw voor mij ) dus wat is het verschil tussen een transistor pedaal en een buizen pedaal ????
bedankt he


In een buizen pedaal zit een buisje :-)

bagheera
6 september 2008, 00:55
In een buizen pedaal zit een buisje :-)
maakt dat zoveel verschil dan ik ben nu op de sites aan het kijken ik denk dat ik morgen wat ga testen in een paar winkels

dunnoaname
6 september 2008, 10:36
nou bij buizenpedalen is er ook weer onderscheid. Naar het schijnt geven buizenpedalen die op hoog voltage werken een 'echter' buizen-geluid dan buizen op laag voltage. De blackstars werken op hoog voltage ( werken ook niet met batterij). Ik heb nog nooit een laag voltage buizenpedaal geprobeerd, dus ik kan alleen maar napraten wat ik eens eerder heb gehoord.

bagheera
6 september 2008, 10:39
ik heb net gebeld met leo caerts ( winkel in leuven ) en die verkochten ze maar hadden ze niet op vooraad nu heeft die mevrouw voor mij heel de serie besteld dat ik alles naast mekaar kan testen if that ain't service I don't know what is.

Nu afwachten he.

Ze zijn idd duur maar als ze echt goed zijn heb ik het er misschien wel voor over