PDA

View Full Version : Buizenversterkers



YB
1 september 2008, 14:26
Hallo Allemaal,
Ik ben veel aan het lezen op het forum en ik heb een nieuwe amp nodig.
Je krijgt allemaal van die termen om je oren geslingerd zoals Ohm, buizen, en kabinetten. Nou weet ik wel wat dat is maar niet goed wat het nou uitmaakt voor het geluid. Ik heb niet erg veel geld te besteden max+/- 150 (2e hands is dan vast wel iets mogelijk).
Maar wat is nou het verschil tussen een gewone amp en een buizen amp.
Ik denk dat ik niet veel vermogen nodig heb omdat ik hem bij een optreden doorlus. Ik heb nu zo'n rotdingetje van 15 watt met baggergeluid. Maar volgens mij was het geluid hard genoeg voor mij. Hebben jullie wat tips over amps.
Over wat voor soort of welk model. Of hebben jullie wat te koop.
Ik hou van blues en jazz. Maar ik vind het ook leuk om soms te rocken(mag ook met pedaaltje. Dus het gaat mij vooral om het cleane geld. Het zou ook mooi als ik er een elektro-akoestische gitaar op kon aan sluiten.
Yannick

pol
1 september 2008, 14:32
150 is een heel laag budget voor een buizenversterker, spaar verder, of hou het bij een solidstate zoals oudere valvestate's, h&k attax, peavey bandit;randall combo's ... etc...

caliban
1 september 2008, 14:46
150 euro is inderdaad erg weinig, van buizenamps kan je daar denk ik alleen een harley-benton van kopen.

YB
1 september 2008, 15:56
Het hoeft niet perse buizen te zijn.
Als het maar goed klinkt. Het kan ook 2ehands en dan kan ik denk ik al wat kopen wat nieuw 250-300 kost
Dat is al beter lijkt me.

beruk
1 september 2008, 16:06
U heeft PM!

Jimwoud
1 september 2008, 16:27
op gitaarmarkt staat een leuke vox ad30 vt (met wat verbeteringen)

crapton
1 september 2008, 22:51
Peavey Bandit 2e hands met een pendaaltje ervoor. Neem de 2e serie. Als je er een kan krijgen voor 150 € heb je een heel goede amp voor weinig, kan zelfs op band repetitie gebruikt worden, zeker met extra speakercab erbij. Geen buizen, nooit kapot, toch redelijke sound.

TimmU
2 september 2008, 02:36
Nooit kapot vind ik altijd zo'n raar statement, als het gaat om transistors. Ik heb al 2 keer de eindtrap uit een marshall g15 geblazen , in 5 jaar tijd.
Buizenversterkers zijn natuurlijk kwetsbaarder,maar als je er goed mee omgaat , en er niet mee smijt hoef je alleen eens in de 2 jaar ofzo de buizen te vervangen.

caliban
2 september 2008, 11:42
Nooit kapot vind ik altijd zo'n raar statement, als het gaat om transistors. Ik heb al 2 keer de eindtrap uit een marshall g15 geblazen , in 5 jaar tijd.
Buizenversterkers zijn natuurlijk kwetsbaarder,maar als je er goed mee omgaat , en er niet mee smijt hoef je alleen eens in de 2 jaar ofzo de buizen te vervangen.
Wat heb je in godsnaam met die marshall uitgezet dan?
En om de twee jaar is niet eens nodig naar mijn mening, om de vijf jaar of langer gaat ook. (Hangt denk ik ook wel af hoeveel je erop speelt).

pol
2 september 2008, 11:49
niet zo verwonderlijk, had hier vroeger ook een valvestate 8080 die constant problemen gaf.

die peavey's zullen wel steviger zijn.

FruscianteFan
2 september 2008, 13:02
Nooit kapot vind ik altijd zo'n raar statement, als het gaat om transistors. Ik heb al 2 keer de eindtrap uit een marshall g15 geblazen , in 5 jaar tijd.
Buizenversterkers zijn natuurlijk kwetsbaarder,maar als je er goed mee omgaat , en er niet mee smijt hoef je alleen eens in de 2 jaar ofzo de buizen te vervangen.Als je er goed mee omgaat en niet ermee smijt, zul je ook niet zo snel de eindtrap uit een transistor blazen.

pol
2 september 2008, 13:28
ga eens kijken bij een doorsnee amptech hoeveel transistoramps er staan voor reparatie, zijn er meestal ook niet weinig ;)

Kim Wilson
2 september 2008, 13:30
Draadbreuken, printbreuken, allemaal dingen die bij een torrenbak ook voorkomen. Het enige wat bij een buizenamp kwetsbaarder is, zijn de buizen. Maar met gepaste voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen (niet met warme buizen met je amp slepen), gaan die ook jaren mee.

TimmU
2 september 2008, 13:52
Als je er goed mee omgaat en niet ermee smijt, zul je ook niet zo snel de eindtrap uit een transistor blazen.
hij staat dan ook al vijf jaar op dezelfde plek , word alleen wel 2 á 3 uur per dag gebruikt.

Transistorbakken zijn makkelijker stuk te krijgen, en moeilijker te repareren dan buizenversterkers.

en @ Caliban , 2 jaar was gewoon een voorbeeld, 5 jaar , of soms wel 10 kan ook!

Ik heb wel is JCM800's gehoord met de originele buizen erin , en die klonken nog helemaal te gek.

heinz3110
2 september 2008, 14:07
Transistorbakken zijn makkelijker stuk te krijgen, en moeilijker te repareren dan buizenversterkers.



Wat een onzin. Het ligt meer aan de bouwkwaliteit van de amp en kwaliteit van de onderdelen (en de de verkrijgbaarheid daarvan) dan of het transistor of buizen is.

En moeilijker... tis maar wat je moeilijker vind. Je moet kennis van zaken hebben. Dat geld voor een transistorbakkie, maar ook voor een buizenbak.