PDA

View Full Version : Waar ga jij als gitarist voor?



raymyr
1 september 2008, 14:13
Ik heb 3 versterkers: een LINE-6 Vetta Head, een HOOK Captain en een Marshall combo.
De Vetta klinkt natuurlijk niet als een buizenamp zoals de HOOK. En de HOOK biedt daarentegen natuurlijk niet dat scala aan versterkers i.c.m. met effecten zoals de Vetta dat wel doet. Maar de HOOK levert me ook niet de sound van bijv. BEAT IT. Zo kan ik even doorgaan.

Misschien een interessante discussie:
Ga je voor een heel goed buizengeluid van 1 type versterker of ga je voor het nabootsen van de karakteristieke sound van een een groot aantal specifieke nummers? Wil je die speciale sound van die profgitarist hebben of moet je gewoon met een heel andere klankkleur dat nummer spelen? Of ben je zo goed dat je die unieke speciale sound zelfs met je "supergoedkope gitaar+versterker voor € 50" kunt maken?

Luke-wannabe
1 september 2008, 14:17
Ik speel in een coverbandje en kan prima overweg met 3 geluiden. Clean crunch en solo.

Kim Wilson
1 september 2008, 14:22
Het gaat er bij coveren IMO niet om of je de sound 100% kunt nabootsen, het gaat erom hoe je een nummer brengt. En daarmee mag je best je eigen geluid hebben.

WillemdaGuide
1 september 2008, 14:25
Ik wil mijn eigen vette sound, ongeacht of ik covers speel of eigen werk.

aan clean, crunch, lead en solo heb ik genoeg!

Michael AE
1 september 2008, 14:29
Het is voor mij voornamelijk belangrijk een goed clean geluid en een goed crunch geluid te hebben als ik cover. De highgain sounds kan ik overal wel uithalen, daar zit naar mijn mening het probleem niet. Als je vervolgens een amp met een voor jou lekkere feel hebt, dan is het vooral je spel dat belangrijk is. Je kan wel de exacte setup van Slash of Santana hebben, maar als je hun spel niet kunt nabootsen, ben je nog nergens.

yhcmarc
1 september 2008, 14:32
Ik heb eigenlijk alleen maar een standje ruig nodig. In mijn geval komt dat vooral uit een Ampeg V4 en een JCM800 1959.

pol
1 september 2008, 14:46
voor ouderwets te rocken een marshall superbass, voor vette moderne gain : mesa recto, en voor de strakke snelle dingen : steavens poundcake... (alhoewel die laatste ook wel een hele goeie crunch en clean heeft)

pedalen voor high gain vind ik maar niks, ben nog nooit iets tegenkomen wat even goed klinkt als een goed distortionkanaal.

chennie
1 september 2008, 14:48
1 amp, geen effecten, geen pedalen, plug en play.
Vroeger wou ik graag een scala aan mogelijkheden, maar ik merk dat ik uiteindelijk maar 1 stand gebruik op mn versterker. Clean doe ik met de volume knop op de gitaar.

Grooveyard21
1 september 2008, 14:51
ik ga ook voor 1 amp sound (speel top100) en een smakelijk gebruik van effecten.

Mr.Fingers
1 september 2008, 14:51
1 amp, geen effecten, geen pedalen, plug en play.
..

Idem, gewoon Gitaar (Telecaster of Jazzmaster), een coiled cable & een Fender HotRod Deluxe.

Het enige "effect" dat ik gebruik is de reverb in de versterker, en de drive-moredrive.

Less is More!!!

dml
1 september 2008, 14:55
Ik ga tegenwoordig voor bescherming van oren en rug en voor efficient en snel opbouwen/ afbreken. En dat het liefst in combinatie met een goed geluid zonder gedoe. Op dit moment doe ik dat met een drie kanaals amp, zonder effecten. Helaas wordt mijn rug er nog niet door gespaard maar daar komt binnenkort verandering in. Ook ik speel covers maar het is totaal niet nodig als het origineel te klinken. Degenen die dat willen zijn meestal gitaristen zelf, het publiek zal het totaal niet uitmaken en/ of horen. Dus ja, ik heb genoeg aan drie kanalen en een solo boost.

Chris Winsemius
1 september 2008, 14:57
Verschilt per situatie, gitaar en genre.

Misschien eens tijd voor 'n echt puike channel-switcher, heb hier al 'n set waanzinnige, maar helaas zeldzame vintage trafo's liggen die zeer goed zijn voor clean en crunch/od en die worden (als alles meezit) binnenkort gecloned door m'n favo trafo-bouwer.

Harm
1 september 2008, 15:00
Ik heb 3 versterkers: een LINE-6 Vetta Head, een HOOK Captain en een Marshall combo.
De Vetta klinkt natuurlijk niet als een buizenamp zoals de HOOK. En de HOOK biedt daarentegen natuurlijk niet dat scala aan versterkers i.c.m. met effecten zoals de Vetta dat wel doet. Maar de HOOK levert me ook niet de sound van bijv. BEAT IT. Zo kan ik even doorgaan.

Misschien een interessante discussie:
Ga je voor een heel goed buizengeluid van 1 type versterker of ga je voor het nabootsen van de karakteristieke sound van een een groot aantal specifieke nummers? Wil je die speciale sound van die profgitarist hebben of moet je gewoon met een heel andere klankkleur dat nummer spelen? Of ben je zo goed dat je die unieke speciale sound zelfs met je "supergoedkope gitaar+versterker voor € 50" kunt maken?


Grappig en onnodig want beat it speelt Lukather de begeleiding met een heel andere sound dan als Van halen tijdens de solo...

Jaren met een kochie gespeeld en kon alles doen, van clean naar lichte od tot stevige high gain... Nu met de Hook idem, boost kanalen erbij en zelfs de trebletool en een ocd...

Idd, wat anderen zeggen: gewoon met je eigen sound een nummer maken...
Ik wist het wel met een Hook.... :D

Harm

Liquid_Metal
1 september 2008, 16:35
Ik wil mijn eigen geluid en probeer dat steeds te vinden. Omdat het perfecte geluid niet bestaat ben je altijd op zoek, maar ik vind de setup die ik nu heb erg lekker klinken.
Ik wil een herkenbaar geluid hebben en dus ook 1 type geluid. Ik gebruik clean, crunch, overdrive en higain overdrive en die zijn altijd hetzelfde. Daar overheen wat effecten, maar niet zoveel dat de sound anders wordt.
Ook wil ik geen andere gitaristen nabootsen maar mijn eigen sound hebben. Het luisteren naar andere gitaristen geeft wel een indicatie van de hoek waarin je moet zoeken.

ColourofFire
1 september 2008, 16:38
Een goede versterker, liefst een kanaal, goede drivesound en voor de rest een aantal pedalen.

Fuhgawz
1 september 2008, 17:07
Ik heb eigenlijk alleen maar een standje ruig nodig. In mijn geval komt dat vooral uit een Ampeg V4 en een JCM800 1959.

Wow vette amp combo kerel!! Volgens klinkt het echt super bruut als je door die twee amps tegelijkertijd speelt.
Ik ben een vergelijkbaar soort gitarist. Tenminste, in mijn huidige band. Momenteel speel ik over een Laney AOR, waarbij ik het normale kanaal voor overdrive gebruik en het AOR kanaal als volume- en gainboost voor solo's, maar met een gewone 1-kanaals bak met genoeg overdrive en een simpel boostertje heb ik ook al genoeg. Clean (althans, semi-clean) doe ik wel via de volumeknoppen en pickup switch van mijn SG. 95% van het werk is toch gewoon rammen. ;)
Ik ga binnenkort shoppen voor (waarschijnlijk) een Matamp, dus dat wordt al helemaal dolle pret! :D

yhcmarc
1 september 2008, 18:09
Thnx, ik gebruik ze momenteel niet meer tegelijk, maar dat was wel een dodelijke combi :). Die marshall is niet clean te krijgen dus gebruik ik nu de V4 het meest. Hiervoor gebruikte ik de marshall icm met een London City Reverb hundred, maar die combo elke keer meeslepen voor een paar stukken werd me iets teveel en ik had dat ding eigenlijk voor thuis gekocht.

Ik ben van veel spullen niet zeker dat ze nooit weggaan, maar van die 800 en V4 wel, die blijven zeker hier :)

Lexvandoef
1 september 2008, 18:10
Ik speel zelf ook in coverband en kan ook gewoon uit de voeten met een aantal goede basis geluiden (clean/randje/od/heavy od en op alles een volume boost).

Toevallig speel ik ook over een Hook ;)

Michael AE
1 september 2008, 21:07
pedalen voor high gain vind ik maar niks, ben nog nooit iets tegenkomen wat even goed klinkt als een goed distortionkanaal.

Dat ligt trouwens meestal niet aan het pedaal, maar aan de amp waarover je het pedaal gebruikt is mijn ervaring.

ColourofFire
1 september 2008, 21:21
Dat ligt trouwens meestal niet aan het pedaal, maar aan de amp waarover je het pedaal gebruikt is mijn ervaring.

Idd... Ik heb de ervaring andersom, high gain van een distortionkanaal is meestal heel metal gericht, strak en gecompressed. Met een fuzz en een overdrive kun je een veel vuiger doom/stoner high gain geluid maken, wat ik persoonlijk een stuk prettiger vind.

Jorikjet
1 september 2008, 21:41
Het gaat er bij coveren IMO niet om of je de sound 100% kunt nabootsen, het gaat erom hoe je een nummer brengt. En daarmee mag je best je eigen geluid hebben.
hier ben ik het wel 100% mee eens eigenlijk!

pasqual
1 september 2008, 21:59
ik ben van mening dat de gitarist voor 75% de sound zelf bepaald en in mindere mate de amp. als je clapton op een marshall of op een peavey laat spelen, hoor je 2 X clapton. wij ( de gitaristen dus ) zoeken op iedere amp net zolang naar de sound wat je zelf het lekkerste vind. natuurlijk is de ene amp de andere niet maar iedere snarenplukker heeft toch zijn eigen specifieke speelstijl die op wat voor een amp dan ook tot uiting komt. ik heb het dan niet over 10 watt oefenamps. ik ben onlangs van amp gewisseld ( van fender performer naar peavey valveking ) en de band heeft niet ineens een geheel andere gitarist gekregen. mijn sound is naar mijn mening wel beter geworden en daarom speel ik ook makkelijker ( gevoelsmatig ) maar voor de band maakt het weinig uit op welke van de twee ik speel, ze horen nog steeds Pasqual.

wat ik eigenlijk bedoel is een beetje moeilijk onder woorden te brengen want menigeen zal nu denken: "ja, maar een hook is toch echt anders dan een fender". dat is ook zo, maar ik zal op iedere versterker toch "mijn sound" zoeken. alleen zal je die "sound" op de ene amp makkelijker vinden als op de andere en daar kies je uiteindelijk dan ook voor. snappie???

groeten Pasqual.

AART
1 september 2008, 22:04
pedalen voor high gain vind ik maar niks, ben nog nooit iets tegenkomen wat even goed klinkt als een goed distortionkanaal.

+1

Ik ga voor een sound die mij aanstaat, ik hoef niks na te bootsen.

artnaz
1 september 2008, 22:10
Ik doe ook alles praktisch met 1 basis sound (natuurlijk verdeeld in verschillende gainstages, en delay/modulatie/etc.). Zelfs met Gearbox heb ik bijna alles tot mijn beschikking, maar daar gebruik ik alleen een Bassman en Soldano SL88 (dacht ik) voor alles wat ik speel.

ieme
1 september 2008, 23:06
Het is voor mij voornamelijk belangrijk een goed clean geluid en een goed crunch geluid te hebben als ik cover. De highgain sounds kan ik overal wel uithalen, daar zit naar mijn mening het probleem niet. Als je vervolgens een amp met een voor jou lekkere feel hebt, dan is het vooral je spel dat belangrijk is. Je kan wel de exacte setup van Slash of Santana hebben, maar als je hun spel niet kunt nabootsen, ben je nog nergens.

+10....... eindelijk weer een zinvolle opmerking op t forum...

HalfBlindLefty
1 september 2008, 23:58
Ik gebruik een Fender Cybertwin SE, ga echter helemaal voorbij aan de bestaande presets. Ik maak mijn eigen sounds.
Als ik dan nuchter kijk gebruik ik voor mijn gitaren, (Epi Dot, Tokai strat en Samick steelstring) altijd de zelfde eigen gemaakte presets, 6 in totaal.

Als extra gebruik ik een Kampo tube pedal 901, niet zozeer voor de overdrive alswel voor een extra boost en de mogelijkheid de toon extra bij te stellen.

Ik kom de laatste tijd steeds op de zelfde presets terug.

/Hans

Marc Oblivian
2 september 2008, 10:52
Ik wil een eigen geluid en dat heb ik ook (IMO).
Lijkt me ook het leukst om iets 'eigens' in je sound te hebben, naast je spel uiteraard.
Voor mij is het ook niet zo aan de orde: ik speel geen covers met de band (thuis soms).

pol
2 september 2008, 10:55
hmm, ik geloof niet dat er zoveel gitaristen nog een eigen geluid hebben, ofwel is het zo afgrijselijk dat niemand zoiets wil..

Alles is toch al gedaan op 1 of andere manier.

The Lo Lands
2 september 2008, 10:58
Ben onlangs ook van versterker verandert (van Fender Blues Deville naar een Orange Rockerverb met clean en distortion kanaal) en heb hierdoor mijn Radial Tonebone Trimode distortion pedaal van mijn plank kunnen halen. De oversturing van de Orange is zo ontzettend geil dat ik alleen nog een overdrive heb voor over het clean kanaal als extra randje en een EQ pedaal voor clean boost en solo boost in de fx loop. Ik speel eigen werk dus een signature cq clone sound vind ik zoiezo onzinnig. Sinds mijn nieuwe setup is mijn geluid muzikaler en dynamischer geworden wat voor de muziek en band alleen maar prettiger is. Al zou ik zou moeten coveren zou ik dezelfde setup gebruiken omdat ik mijzelf daarin het beste kan bewegen :)

Jaren geleden speelde ik nog wel eens over een effectprocessor van Boss waar uiteraard een hoop signature sounds in zaten welke eigelijk altijd ruk klonken. Iedere muzikant/gitarist heeft zijn eigen stijl en manier van spelen en een bepaalde setup clonen van je favo gitarist gaat vaak niet bijdragen aan een beter geluid en helemaal niet de perfecte kopie van zijn sound opleveren. In mijn beleving is dit eerder een mooi marketing verhaal om weer een apparaat te slijten.