PDA

View Full Version : Jazzmaster Upgrade (foto's)



Grooveyard21
1 september 2008, 09:01
Zo'n twee jaar gelden heb ik een japanse Fender Jazzmaster gekocht. Een uitstekende gitaar waar ik erg tevreden over was. Nu zijn japanse jazzmasters redelijk getrouwe kopieen van hun amerikaanse voorgangers met uitzondering van de elementen, deze zijn anders dan echte jazzmaster elementen. Vandaar dat ik altijd de wens had om deze eens te vervangen door echte jazzmaster elementen.

Nu met de huidige dollar loont het om eens rechtsreeks in de USA te shoppen. Vandaar dat ik een bestelling heb geplaatst. 6 dagen later (afgelopen vrijdag) kreeg ik het pakketje binnen. Ik had tevens andere brugzadels besteld omdat deze in het algemeen een zwakke plek zijn op de jazzmaster.

Zie hier de foto's.


http://members.chello.nl/h.nauta7/jmup2.jpg
Het nieuwe Jazzmaster element (Seymour Duncan SJM-1B).

http://members.chello.nl/h.nauta7/jmup3.jpg
Nieuwe element (rechts) ingebouwd.

http://members.chello.nl/h.nauta7/jmup5.jpg
De mustang zadels gemonteerd.

http://members.chello.nl/h.nauta7/jmup6.jpg
Het "oude" japanse jazzmaster element.

JeroenSchaaf
1 september 2008, 09:11
Owke en hoe klinkt die nu? :D, mischien ook een totaal foto!

Grooveyard21
1 september 2008, 09:14
Owke en hoe klinkt die nu? :D, mischien ook een totaal foto!

hij klinkt iets authentieker, minder single coil achtig, wat donkerder met meer drive.

Totaal foto voegt niet zoveel toe, omdat je het verschil toch niet ziet :)

JeroenSchaaf
1 september 2008, 09:15
hij klinkt iets authentieker, minder single coil achtig, wat donkerder met meer drive.

Totaal foto voegt niet zoveel toe, omdat je het verschil toch niet ziet :)

Owke! en ik denk dus dat je tevreden bent met het geluid ? ;)

Altijd mooi toch een totaal foto!

Dweezman
1 september 2008, 09:40
Yeah! Jazzmaster zijn uber, ubercool!

Good job, H!

Jay75
1 september 2008, 10:01
Nu met de huidige dollar loont het om eens rechtsreeks in de USA te shoppen. Vandaar dat ik begin dit jaar een bestelling heb geplaatst. 6 dagen later (afgelopen vrijdag) kreeg ik het pakketje binnen.

Begin dit jaar en afgelopen vrijdag? Het is bijna 2009 hehe

Grooveyard21
1 september 2008, 10:11
Nu met de huidige dollar loont het om eens rechtsreeks in de USA te shoppen. Vandaar dat ik begin dit jaar een bestelling heb geplaatst. 6 dagen later (afgelopen vrijdag) kreeg ik het pakketje binnen.

Begin dit jaar en afgelopen vrijdag? Het is bijna 2009 hehe

inmiddels aangepast. was met twee dingen tegelijk bezig :listen:

FruscianteFan
1 september 2008, 19:50
Begrijp ik het goed dat je alleen de zadels van een Mustang hebt gemonteerd en niet een hele brug?

Grooveyard21
1 september 2008, 23:49
Begrijp ik het goed dat je alleen de zadels van een Mustang hebt gemonteerd en niet een hele brug?

dat klopt, bij guitar parts (usa) kun je de zadels gewoon los (als set) bestellen, is goedkoper. bij bv vox humana is dat niet mogelijk.

Chroxy
2 september 2008, 09:53
In Nederland ook gewoon hoor:

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=catalog&mode=catalog&parent=10&mid=0&search_in=all&search_str=&pg=2

Grooveyard21
2 september 2008, 10:11
ah die site kon ik niet, maar idd daar kun je ze ook los kopen.

vanuit de usa is het trouwens nog steeds goedkoper.

Mr.Fingers
2 september 2008, 10:30
dus je hebt de mustangzadels op een jazzmaster brugplaat gezet? Heb je nu niet een gewone platte brug? (de jazzmasterplaat heeft toch geen radius, zoals de mustangplaat).

EDIT: de zadeltjes verschillen zelf al van hoogte zie ik net :roll: dom van me

FruscianteFan
2 september 2008, 11:16
Ziet er wel aantrekkelijk uit, al zou ik liever graphtechs hebben. Maar die hebben geen apart model voor de Mustang, dus zit je alsnog met die 12 schroefjes voor de actie.

Mr.Fingers
2 september 2008, 11:20
Dat is de Warmoth Modified Mustang Bridge, met de zadeltjes voor de E,e, A & B snaar die je in hoogte kan instellen. Kost iets van een 50$

FruscianteFan
2 september 2008, 11:40
Dat is de Warmoth Modified Mustang Bridge, met de zadeltjes voor de E,e, A & B snaar die je in hoogte kan instellen. Kost iets van een 50$Doet er niet zoveel toe. Ik wil vooral af van die schroefjes (heb een Jag, geen Mustang) en het liefst zonder dat ik ineens snaren ga breken. Ik heb nu nog nooit een snaar gebroken op de brug en dat wil ik graag zo houden. Maar het zal wel niet nodig zijn om dan meteen voor graphtechs te gaan, want de snaren maken op dat punt toch niet zo'n scherpe hoek.

Mr.Fingers
2 september 2008, 11:48
waarom zou je van die schroefjes afwillen (hoogteschroefjes of de schroefdraazadels?)?

FruscianteFan
2 september 2008, 12:56
Die schroefjes waarmee je per zadel de actie kan instellen vind ik gewoon irritant. Om de zoveel tijd begint er wel weer één te ratelen of los te komen en dan zit ik weer te klooien met nagellak. Bovendien is het gewoon heel veel gehannes om de boel goed te krijgen (zorgen dat de actie lekker hoog is, niet één van de snaren alsnog veel te laag staat, alles goed geïntoneerd is zonder dat ook maar ergens een intonatieschroefje tegen de snaar komt).

Ik weet het, ik kan natuurlijk ook zelf de zadels weer helemaal omlaag halen. Maar ik zie gewoon het nut van de schroefjes niet. Je hebt al 2 schroeven voor de algehele actie.

Dweezman
2 september 2008, 17:53
Ik heb 'n buzzstop, does the trick for me.

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65case.jpg

Mr.Fingers
2 september 2008, 17:54
Ik heb dat niet nodig, m'n brug staat al zo hoog (neck geshimmed), dat de snaren zo al mooi in de zadels blijven (en ik speel met 0.011).

Dweezman, da's die 65-er, heeft die nu een binding rond de hals?

FruscianteFan
2 september 2008, 18:33
@ Dweezman: buzzstop heb ik niet nodig. Maar ligt het aan mij, of liggen alle snaren op jouw JM gewoon niet midden op hun zadel?

Dweezman
2 september 2008, 19:14
Dweezman, da's die 65-er, heeft die nu een binding rond de hals?

Jazekers. Helaas geen blocks ;-)


@ Dweezman: buzzstop heb ik niet nodig. Maar ligt het aan mij, of liggen alle snaren op jouw JM gewoon niet midden op hun zadel?

Ten tijde van het fotograferen niet idd, nu wel hoor!

't Is een Jaguar, btw ;-)

Grooveyard21
2 september 2008, 21:42
Ik heb 'n buzzstop, does the trick for me.

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65case.jpg

Ik had ook een buzz stop op mn jazzmaster toen ik hem kocht, maar heb hem verwijderd, vond toch dat het teveel van het karakter van de gitaar veranderde.

FruscianteFan
2 september 2008, 22:11
Ten tijde van het fotograferen niet idd, nu wel hoor!

't Is een Jaguar, btw ;-) Dan is't goed. En ik sla mezelf nu wel een beetje voor mijn hoofd. Een Jag aanzien voor JM!

FruscianteFan
20 september 2008, 18:34
Excuses voor het bumpen.

Ik heb donderdag bij guitar-parts.nl een setje mustang zadels gekocht. Net geïnstalleerd, maar er deden zich twee problemen voor: allereerst brak de B-snaar bij het rekken. Nu heb ik het zadel daar omgedraaid (ondersteboven), en dan zie ik wel of ik er verder nog snaren breek. Tweede probleem, eigenlijk één van de redenen dat ik de zadels wilde, is dat ik de lage E-snaar alweer bij het minste of geringste uit zijn zadel sloeg. Bij het oude zadeltje vond ik de oplossing in het scheef zetten van de zadel, zodat de snaar standaard te ver naar binnen zit. Nu werkt dat dus niet meer. Maar mijn vader heeft het zadel daar gewoon een beetje bijgeslepen, zodat de E-snaar nu gewoon in zijn zadel blijft.

Nu ben ik weer blij, want ik ben eindelijk af van dat geklooi met die hoogteschroefjes en het steeds controleren of de snaren wel in het midden van het zadel zitten.

Joey Handsome
20 september 2008, 18:40
Ik weet het niet hoor, maar sinds ik die Mustangbrug op m'n Jag heb zitten heb ik nog nooit een snaar een zadeltje uit geslagen. Zit muurvast. Vind het vreemd.

Mr.Fingers
20 september 2008, 18:45
Ik weet het niet hoor, maar sinds ik die Mustangbrug op m'n Jag heb zitten heb ik nog nooit een snaar een zadeltje uit geslagen. Zit muurvast. Vind het vreemd.

En ik heb nog de gewone "schroefdraadjes" brug op m'n jazzmaster, en ik durf wel eens à la Jay Mascis spelen, en toch blijven m'n snaren netjes liggen. (het feit dat het een 25.5" neck is, en ik er een setje 0.012 flatwounds heb opliggen verklaart dat waarschijnlijk wel deels)

Ik vind het ondingen, die mustangbruggen. Mits een beetje setup & wat goede wil (en een fijn vijltje) is de standaardbrug eens zo goed.

Joey Handsome
20 september 2008, 19:16
En ik heb nog de gewone "schroefdraadjes" brug op m'n jazzmaster, en ik durf wel eens à la Jay Mascis spelen, en toch blijven m'n snaren netjes liggen. (het feit dat het een 25.5" neck is, en ik er een setje 0.012 flatwounds heb opliggen verklaart dat waarschijnlijk wel deels)

Ik vind het ondingen, die mustangbruggen. Mits een beetje setup & wat goede wil (en een fijn vijltje) is de standaardbrug eens zo goed.

Allemaal leuk en aardig dat jij zo graag megadikke snaren op Jazzmasters gooit, maar met een wat gangbaardere dikte heb je gauw last van snaren die eruit springen hoor.

Ik snap niet zo goed waarom je Mustangbruggen ondingen vindt. Je zult wel met het punt komen dat die bol staat ipv plat, maar daar heb ik echt nog nooit last van gehad.

FruscianteFan
20 september 2008, 19:21
Ik weet het niet hoor, maar sinds ik die Mustangbrug op m'n Jag heb zitten heb ik nog nooit een snaar een zadeltje uit geslagen. Zit muurvast. Vind het vreemd.Het lijkt ook of de snaar standaard niet over het midden wil, dus eigenlijk zit de brug gewoon scheef op mijn Jag. Daarnaast lag de 0,052" dikke snaar ook heel duidelijk op het zadel, niet erin.

@ mr. Fingers: met een beetje goede wil, flink wat setuppen en een fijn vijltje zit een Jaguar brug dan misschien wel goed, maar het blijft geklooi (getuige ook de mitsen die eraan zitten). Ik vind dat als ik na een jaar intensief spelen en regelmatig klooien met de brug nog steeds soms de schroefjes zie loskomen, de brug zijn kans heeft verkeken.

Mr.Fingers
20 september 2008, 19:30
@ mr. Fingers: met een beetje goede wil, flink wat setuppen en een fijn vijltje zit een Jaguar brug dan misschien wel goed, maar het blijft geklooi (getuige ook de mitsen die eraan zitten). Ik vind dat als ik na een jaar intensief spelen en regelmatig klooien met de brug nog steeds soms de schroefjes zie loskomen, de brug zijn kans heeft verkeken.

Tsja, jullie zijn allemaal jaguar-spelers (Joey, Frusci, Dweezman,...), en ikzelf ben niet bekend genoeg met een jaguar om te weten wat de invloed is van dunnere snaren & kortere mensuur (24"). Het is inderdaad een brug die wat aandacht vergt :)

Joey Handsome
20 september 2008, 20:09
Het lijkt ook of de snaar standaard niet over het midden wil, dus eigenlijk zit de brug gewoon scheef op mijn Jag. Daarnaast lag de 0,052" dikke snaar ook heel duidelijk op het zadel, niet erin.



Hmm, ja dan lijkt er toch iets niet helemaal te kloppen. Ik heb zelf ook die dikte, maar die ligt er toch echt in.

eggen_h
20 september 2008, 20:48
potverdikke, jazzmasters blijven echt beeldschone kunstwerkjes. echt een heel mooi ding!

FruscianteFan
20 september 2008, 22:51
Hmm, ja dan lijkt er toch iets niet helemaal te kloppen. Ik heb zelf ook die dikte, maar die ligt er toch echt in.Nouja, hij lag er wel een beetje in. Eigenlijk zoals hier:
http://members.chello.nl/h.nauta7/jmup5.jpg

Misschien ligt het aan de nogal dikke plectra waar ik op speel, icm mijn behoorlijk lompe aanslag? Hoe dan ook, de snaar ligt nu stevig op z'n plaats.

Grooveyard21
21 september 2008, 08:59
ik heb al mn gitaren 0.011, voor een jazzmaster wordt wel aangeraden om minmaal 0.011 te nemen, liever nog dikker, dan ben je al veel zadelproblemen kwijt.

FruscianteFan
21 september 2008, 11:22
Weet ik, maar ik speel al op 012-052 (deed ik al voor ik mijn Jag had).