PDA

View Full Version : pedaalkeuze



happynjitram
1 september 2008, 02:26
Beste gitaarnetters,

Sinds kort speel ik in een hardrock band. aan het eind van de maand staan de eerste gigs geplanned en daarna zijn we van plan om een goede demo op te nemen in een studio. Nu wil ik voor die tijd mijn sound op orde hebben. Op dit moment speel ik op een Ibanez iceman giger met een engl blackmore incl footswitch (countour en volumeboost)

Op de blackmore zit helaas geen reverb en ik heb ook geen delay of wah pedaaltje. Uit de amp komt een erg lekkere rocksound, maar de solosound heeft niet veel diepte.

Ik heb ong 150 euro te besteden en 2dehands vind ik geen probleem. Waar moet ik naar zoeken? Eerst kijken naar een delay? welke kunnen jullie me aanraden? hoeveel zou een wah toevoegen aan mijn sound? Voegt een reverb veel toe aan mijn geluid?

Zelf had ik een boss delay/reverb gezien 2dehands (rv3) dan kan ik daarnaast nog een crybaby halen. Heb echter geen flauw idee of dat een goede keuze voor mij is.

Als ritme sound vind ik dit geweldig (http://nl.youtube.com/watch?v=QoLx8RsHN0A&feature=related)

Satriani en Slash vind ik qua solo sound geweldig(beetje afgezaagd maargoed) Nu wil ik natuurlijk geen exacte kopieën, maar ik zou graag willen weten wat ik nodig heb om zo'n geluid te benaderen.(op speeltechniek na dan..)

Alvast bedankt!

peter_heijnen
1 september 2008, 08:02
Koop die rv3 en crybaby maar, die zijn prima om mee te beginnen.

Mitch
1 september 2008, 10:31
Goed en goedkoop: Ibanez DDL(10/20) of DL10 of recenter de DE7, staat altijd wel wat op Marktplaats. Aan de reverb functies op de RV3 heb je denk ik minder dan aan pure delay. Als het trouwens toch voor opnames is: het kan altijd nog later worden toegevoegd...
Qua wah: hang er een beetje vanaf met hoeveel gain je speelt. Een crybaby kan voldoende zijn om door de gain heen te komen. Een andere mogelijkheid is om, als je geld over houdt een goedkope booster te kopen (MXR micro Amp of zo) en deze tussen de wah en de amp te zetten. Prikt je wah wat vetter door en afhankelijk van hoe hoog je de boost zet duwt ook je amp wat meer.

stonerdaf
1 september 2008, 11:23
Met bovenstaande heb ik geen ervaring, maar wat delay betreft ben ik heel erg te spreken over Artec.

Relatief onbekend merk, maar best goeie pedaaltjes aan zeer redelijke prijzen (< 100€), true bypass en zéér goede sound.

the sure thing
1 september 2008, 11:34
Ik heb de Ibanez DE-7 gehad. Erg goed pedaaltje voor erg weinig geld. 2e hands kan je die voor EUR 30 of zo wel scoren. Ik vond m persoonlijk beter dan de DD serie van Boss die ik ook heb gehad. De DE-7 is niet veelzijdig, gewoon een goede "standaard" delay.

Als je niet clean speelt (alleen overstuurd) is de cry baby een goede optie.