PDA

View Full Version : VST Softwaresynth



wizzie1982
1 september 2008, 01:26
Hallo allemaal,

ik ben de laatste tijd wat aan het verkennen met cubase en nuendo, en gebruik bij mijn opnames vaak een korg x5d voor de synthesizer stukken. Nu heb ik vorige week Garritan Personal Orchestra ontdekt, een VST instrument waarmee ik de orkestpartijen perfect kan opnemen.
Nu vroeg ik mij af of er ook goede vst softwaresynthesizers zijn om de wat meer electronische geluiden mee te maken, zoals de saw leads en de belletjes en dat soort dingen. Zegmaar de geluiden die ook in mijn korg zitten en niet in Garritan :)

weet iemand een goede?

alvast bedankt!

Rinze
1 september 2008, 07:24
Hoi, op mijn site (http://www.rinzesgitaarweb.nl/mijncomputersetup.html) kun je wat links vinden naar sites met leuke freewaresynths.

wizzie1982
1 september 2008, 12:00
Hey Rinze

bedankt voor je reactie! ik ga die synths eens even doorspitten en kijken of er wat leuks tussen zit.

Joey Handsome
1 september 2008, 12:59
Ga anders ook even op zoek naar een vst versie van de Minimoog of Arp 2600. MS20 is ook erg leuk.

STW
1 september 2008, 19:26
de vanguard, absynth en de pro53 heb je ook nog
veel presets klinken erg trance-achtig maar met wat getwaek kan je er leuke geluiden uit halen

kevaho
2 september 2008, 17:51
Het is mischien een beetje offtopic, maar geef mij maar echte synthesizers hoor. Klinken veel dynamischer en vetter dan een of andere softsynth. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goede softsynth gehoord. Zelfs de B4 waar men met veel lof over praat/heeft gepraat, vind ik crap. De absynth heeft veel dikke en brede geluiden, maar gebruik ze in een nummer en één geluid beslaat volledig je frequentiegebied en je stereobeeld, dus maw waardeloos vind ik.

De analoge modeling synthesizers zoals de ms20, moog etc, is helemaal lachwekkend. Trekt werkelijk niet op een echte moog of korg ms20. Degene die beweren van wel, hebben nog nooit een moog (door een PA installatie) gehoord

Han S
2 september 2008, 18:45
Je hebt wel een punt Kevin, maar de meeste mensen hebben geen ruimte en budget voor een Hammond, een Rhodes, een MiniMoog, Arp, een Steinway vleugel, Taurus pedalen en nog meer van die vette shit.

Maar het klinkt idd geheel anders, ik laatst nog een MiniMoog gehoord over een enorm PA, dat laag is niet van deze wereld. En dan zullen we het maar niet hebben over de Taurus baspedalen.

Het blijft behelpen hoor, maar toch zijn er verdomd aardige softsynths.

wizzie1982
16 oktober 2008, 14:14
Ik ga toch mijn oude topic nog even omhoog halen met een vraagje;

ik ben wat aan het stoeien geweest en heb tussen de suggesties een paar hele vette synths gevonden, maar dit zijn vooral analoge (voor zover dat kan op een computer ;-) ) synths.. Hele vette saw leads enzo, heb er al dankbaar gebruik van gemaakt!

Zijn er ook vst softwaresynths die dezelfde soort geluiden bevatten zoals bijvoorbeeld mijn x5d (of een veel duurdere korg oid :-p ) Dus meer de gewone string orkestjes en de "standaard" synth geluiden?

STW
17 oktober 2008, 12:10
korg heeft ook vst-instrumenten, met de zgn. standaard-geluidjes

rjong999
17 oktober 2008, 15:43
Je hebt wel een punt Kevin, maar de meeste mensen hebben geen ruimte en budget voor een Hammond, een Rhodes, een MiniMoog, Arp, een Steinway vleugel, Taurus pedalen en nog meer van die vette shit.

Maar het klinkt idd geheel anders, ik laatst nog een MiniMoog gehoord over een enorm PA, dat laag is niet van deze wereld. En dan zullen we het maar niet hebben over de Taurus baspedalen.

Het blijft behelpen hoor, maar toch zijn er verdomd aardige softsynths.
Ik luister meestal muziek in de trein of in de auto. Daar kan ik wel een PA in kwijt maar de kabeltjes zijn meestal te kort.

Verder noem ik het verhaal maar even welgemeende bullshit. Ik gebruik veel software synths en ik kan je dus wel vertellen dat mijn software mellotron klinkt als een echte mellotron en mijn software taurus als een echte taurus. Het zijn vrij wimpele insturmenten dus erg makkelijk te sampelen, en de gewampelde software versie klinkt net zo goed als de echte (en met een paar voordelen, de mellotron stop bijv. niet, zoals het orgineel, als het bandje op is :) )

Oh ja, door een grote PA in een grote zaal klinken de bassen ook indrukwekkender dan op mijn iPod

bert k
17 oktober 2008, 15:52
Wat is er met jouw s aan de hand? Gewamplede woftware???


:D

Mithrandir
17 oktober 2008, 16:00
Ik zou wel eens een vergelijkende test willen doen tussen bijvoorbeeld een software minimoog en een hardware minimoog of een software melotron en een hardware melotron. Ik ben wel erg benieuwd of het verschil echt heel erg groot is.

Ik zou er uberhaupt al een moord voor doen (figuurlijk dan) om eens op een echte minimoog of melotron te mogen spelen.

Mijn VST melotron stopt overigens wel ook na 8 sec. net als de echte, dat heeft wel zo zijn charmes.

Joey Handsome
17 oktober 2008, 16:21
Wat een onzin. Ik heb wel eens een Minimoog naast de vst gehoord. Dan hoor je wel verschil hoor. Geloof mij nou maar. Ook met een Korg MS20, denk maar niet dat je zo lekker te keer kunt gaan met een vst als met zo'n rauwe ragbak als een echte MS20. Net zoals met drumcomputers. Een oude tr808 of 909, op de een of andere manier klinkt het niet hetzelfde. Heb het zelf gehoord.

Mithrandir
17 oktober 2008, 16:25
Maar je moet het wel in een vergelijkbare opstelling vergelijken, het moet een eerlijke vergelijking zijn. Was dat zo toen je een de VST moog (welke was het?) en de echte moog heb gehoord?

Verder zijn er gewoon vooral veel hele slechte VST's, je moet wel het kaf van het koren scheiden.

Joey Handsome
17 oktober 2008, 16:31
Ik heb een Minimoog gehoord over een paar goede studiomonitors en zo'n vst Minimoog. Thuis heb ik ook een vst Minimoog en dat klinkt niet overtuigend. Het zou een slechte vst kunnen zijn, maar dan heb ik waarschijnlijk alleen maar slechte. Ik vind namelijk al die oude synths niet echt overtuigend klinken. Op een gegeven moment als je een aantal van die oude bakken gehoord hebt weet je wel ongeveer wat je ervan kunt verwachten. De Arp2600 heb ik nog nooit gehoord in het echt, maar als ik de vst vergelijk met youtube filmpjes van de echte (slechte kwaliteit dus) kan ik hoor ik toch een bepaald verschil.
Tja, het is de eeuwige analoog vs modeling discussie. Ik geloof best dat er op een gegeven moment vst's komen die al die oude apparaten perfect kunnen nabootsen of misschien zelfs betere (mooiere) klanken kunnen produceren. Nu alleen nog even niet.

bert k
17 oktober 2008, 16:32
Wat kenmerkend was voor Mini's en mellotrons dat ze altijd ontzettend snel vals stonden. Dat was deel van het lekkere geluid. Een vriend van me had een Mini die bij koud weer altijd helemaal verliep, wat een dramabak was dat.

En dat soort mankementen moeten in een VST natuurlijk goed nagemaakt worden, anders vallen ze door de mand.

skanky
17 oktober 2008, 16:41
De Arp2600 heb ik nog nooit gehoord in het echt, maar als ik de vst vergelijk met youtube filmpjes van de echte (slechte kwaliteit dus) kan ik hoor ik toch een bepaald verschil.


Ik heb nog nooit een goede Arp2600 emulatie gehoord. Daarbij vergeleken zijn de minimoog emulaties vele malen beter.

rjong999
17 oktober 2008, 19:39
:) ik weet ook niet wat er met mijn w aan de hand is, bert.

Ik heb zelf de abbey road reason refills met (o.a.) de mellotron waarmee onder andere het begin van Fool on the Hill is opgenomen, wie dat niet overtuigend vindt klinken zou er eens een echte naast moeten zetten. Mijn broertje heeft er toevallig eentje, maar die klinkt dus anders, en dat is vooral een kwestie van de kwaliteit van de tapes. Ik heb die van hem ook gesampeled, het is maar net wat je leuk vindt. De opnames van de abbey road refills zijn erg mooi, vind ik. Ook de Mrs. Mills piano (Lady Madonna) is geweldig.

Ik heb vroeger ook een MS20 gehad, daar kon je wat dingen mee doen die de huidige software versie niet ondersteunt. Maar om nou te zeggen dat er een opmerkelijk verschil is, nee. Ik heb ze niet A/B getest (wat ik met de mellotrons wel gedaan heb). Ik heb ook de B4 wel eens naast een echte B3 gehad, wie het verschil hoort mag het zeggen.

En, belangrijker eigenlijk, wie het verschil van belang vindt moet vooral geen software synths gebruiken.

(En wie aan Absynth komt moet gevierendeeld, verbrand en verstrooid worden. En zijn moeder moet openbaar beledigd worden.)

Han S
17 oktober 2008, 19:48
Het verschil tussen een B3 en B4 is significant. Ik heb wel eens met Moog Taurus pedalen opgenomen en dat is een laag wat ik niet uit mijn synths krijg, ook niet uit de AN1X.

Een Minimoog gaat ook enorm diep, heb ik nog niet uit een andere synth gehoord.

rjong999
17 oktober 2008, 19:55
dan moet je het bass-knopje wat verder open draaien, Han

Han S
17 oktober 2008, 20:05
Dat is onzin Rob en dat weet je. Ik heb een echte Hammond, een echte vleugel en dat is een groot verschil met de gesampelde versies. Het laag wat een beetje in de buurt komt van een analoge synth of grote Hammond krijg ik alleen uit de Ensoniq TS. Bij de AN1X gaat het echte laag pulseren en dat doet een Moog totaal niet.

rjong999
17 oktober 2008, 20:26
Dat is onzin Rob en dat weet je. Ik heb een echte Hammond, een echte vleugel en dat is een groot verschil met de gesampelde versies. Het laag wat een beetje in de buurt komt van een analoge synth of grote Hammond krijg ik alleen uit de Ensoniq TS. Bij de AN1X gaat het echte laag pulseren en dat doet een Moog totaal niet.Tjah...daarom vind ik het vaak handiger om gesamplede instrumenten te gebruiken, of softsynth die op samples gebaseerd zijn. Met name die laatste techniek werkt erg goed vind ik. Maar voor sommige synths werkt dat nou eenmaal niet of niet goed. Moog Taurus is echt wél heel goed gesampeled te krijgen, net als bijv. een mellotron of een B3.
Nogmaals, ik beeer niet dat je geen verschil zou kunnen horen, de vraag is of je dat belangrijk vind (en dat vraag is natuurlijk wat je 'beter' vind - in hoeverre iets op 'het orgineel' lijkt is alleen van belang voor verzamelaars, niet voor muzikanten)

Han S
17 oktober 2008, 20:32
Het probleem met een B3 is de Leslie en de manier waarmee je die opneemt. Daar kunnen werelden van verschil in zitten. Ik vind de B4 een zeer zwak aftrekseltje.

skanky
17 oktober 2008, 21:06
Emulaties zijn prima in een mix te gebruiken, maar je kan er geen productie op bouwen. Er zijn geweldige piano-libraries maar je zal een klassieke pianist er echt een cd mee zien opnemen.
Als je een solo Hammond CD maakt, gebruik je ook geen B4.
Je kan de emulaties wel goed gebruiken als ondersteuning. Ik heb gehoord dat een B4 een stuk makkelijker te mixen is omdat het minder overheersend is dan een echte B3.

rjong999
17 oktober 2008, 21:20
Emulaties zijn prima in een mix te gebruiken, maar je kan er geen productie op bouwen. Er zijn geweldige piano-libraries maar je zal een klassieke pianist er echt een cd mee zien opnemen.
Als je een solo Hammond CD maakt, gebruik je ook geen B4.
Je kan de emulaties wel goed gebruiken als ondersteuning. Ik heb gehoord dat een B4 een stuk makkelijker te mixen is omdat het minder overheersend is dan een echte B3.
Hoezo kun je er geen produktie op bouwen ? Lijkt mij meer een kwestie van smaak. Mijn broertje heeft een hele CD ongeveer gebaseerd op de B4 en die is toch wel meer dan 100.000 keer over de toonbank gegaan.

rjong999
17 oktober 2008, 21:21
Het probleem met een B3 is de Leslie en de manier waarmee je die opneemt. Daar kunnen werelden van verschil in zitten. Ik vind de B4 een zeer zwak aftrekseltje.
Tja. Ik niet dus. Kwestie van smaak of heb ik slechte oren ?

Han S
17 oktober 2008, 21:51
Rob , een discussie over deze dingen is moeilijk en gaat vaak mis. Ik neem regelmatig op met digitale piano's en dat klinkt in een mix wel goed, maar ik heb opgenomen met een dame die en een geweldige stem heeft en met een prachtig touché op de vleugel speelt en pas dan hoor je de meerwaarde er van. Mensen die geen mooie aanslag hebben zijn beter uit met een digitale piano, klinkt altijd hetzelfde.

Met de B4 heb je een redelijk geluidje voor er bij, maar het grootste probleem met die emulaties is het simuleren van de Leslie. 'Rotary speaker' is ook zo'n effectje in de Lexicon en dat geluid gaat heen en weer tussen links en rechts, maar heeft verder geen gelijkenis met een Leslie, wat een zeer gecompliceerd effect is, zo gecompliceerd dat het nog niemand is gelukt om het langs electronische weg te evenaren. Dat hoor je pas echt als je er naast staat.