PDA

View Full Version : Amp switching



caliban
31 augustus 2008, 23:53
Beste werkbankers,
Ik heb de zoekfunctie zitten gebruiken, maar kom nooit echt uit wat is zoek.
Zoals een aantal van jullie weten, heb ik begin dit jaar een preamp gebouwd.
Was toen gebaseerd op het derde kanaal van de CAE 3+ (SE). Uiteindelijk een heel pak aan gemod, en ik vind de sound nu pakken beter. Toen dacht ik van: waarom maak ik niet een heel erg simpel 'kanaaltje' bij. Gewoon een switch die de weerstand naar de grond achter de tweede gainstage verkleint. En het effect is echt leuk: een crunch-sound. Nu zou ik graag deze optie kunnen voetswitchen. En ik heb heel wat schema's zitten bekijken hoe ze de footswitch functie in de amp hebben uitgewerkt. En ik zie niet veel algemeens.
Ik vraag me af: wat is de simpelste manier om dit uit te werken.
Ik zou zeggen met een relais, maar dan moet ik spanning van de gloeispanning voor mijn lampen aftappen. Nu is deze spanning niet gelijkgericht.

Kan iemand me helpen met zoeken naar de gemakkelijkste oplossing.

Wat de switch nu doet is iets dergelijks:
http://img241.imageshack.us/img241/671/sweu5.th.png (http://img241.imageshack.us/my.php?image=sweu5.png)

Alvast bedankt

B_2_the_a
31 augustus 2008, 23:55
handig
thumbnail als plaatje posten zonder link :S

caliban
31 augustus 2008, 23:57
handig
thumbnail als plaatje posten zonder link :S
Je ziet alles zo ook hoor. Ik zal de link terug toevoegen.

SimonS
1 september 2008, 00:08
zoals ik zelf heb toegepast:

gloeispanning aftappen; gelijkrichten; spanningsregelaar+elco's; relais+diode;

caliban
1 september 2008, 00:10
zoals ik zelf heb toegepast:

gloeispanning aftappen; gelijkrichten; spanningsregelaar+elco's; relais+diode;
Staat er daar een schema van in je zelfbouw topic?

caliban
1 september 2008, 00:21
Ik heb even zitten zoeken in het topic, en ik zie geen switching circuit, maar ik heb nu wel een idee met wat je gezegd hebt. Ik ga die schema's van bestaande amps nog eens bekijken.
Ik zie dat jullie twee 100 ohm weerstanden van de gloeispanning naar de grond hebben gezet, ik had dit eerst ook gedaan, maar naderhand, op aanraden van Chris die er tussen uitgelaten. Had dit ook iets te maken met de switchingspanning ofzo?
Bedankt hè

Ik dacht er net nog aan dat ik nog een 5V niet centertapped over heb op mijn trafo, deze zou ik misschien kunnen gebruiken.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe het zit om de relais correct te kunnen schakelen. Net op een of ander music electronics forum iets gelezen dat je gewoon de gelijkgerichte spanning kan gebruiken om het relais mee te voeden. Of is dat verkeerd?

Chris Winsemius
1 september 2008, 10:36
Bogner XTC (? of ander model) heeft "iets zeer vergelijkbaars" .....
Schema is wel online te vinden of anders moet je me maar even mailen.

@all: Die twee 100 ohm weerstanden waren niet nodig ivm. de centre-tap op gloeiwikkeling.

caliban
1 september 2008, 10:55
Bogner XTC (? of ander model) heeft "iets zeer vergelijkbaars" .....
Schema is wel online te vinden of anders moet je me maar even mailen.

@all: Die twee 100 ohm weerstanden waren niet nodig ivm. de centre-tap op gloeiwikkeling.
Hey Chris, had al gehoopt op een antwoord van jou ;):D
Ongelofelijk hoeveel geweldige informatie die antwoorden van jou per centimeter zin bevatten.
Ik ga eens zoeken achter het schema van die drugsversterker.
Was trouwens vergeten dat het door de centertap was dat ik geen weerstanden meer moest gebruiken.
Als ik nu die 5V tap zou gebruiken (zonder CT), dan moet ik wel die twee 100ohm's gebruiken verwacht ik.

Chris Winsemius
1 september 2008, 11:05
5V wikkeling is voor buizengelijkrichters


als je die voor de relais-gelijkspanning wilt gebruiken:
brugcelletje
elko
klaar
(aarde van dit circuit geïsoleerd houden tov. massa preamp/etc.)

JoVe
1 september 2008, 11:34
Hier een grafische weergave van het bovenstaande:

http://www.el34world.com/projects/images/relay3.gif

Op deze site staat de beschrijvende informatie:
http://www.el34world.com/projects/relay_switch.htm

caliban
1 september 2008, 11:45
Heerlijk jongens. You guys around Leuven, we go drink lots of beer. ;);)
http://www.schematicheaven.com/newamps/bogner_ecstacy.pdf
Dat is trouwens alles wat ik vond van de XTC

caliban
1 september 2008, 20:52
Ik heb nog een beetje gezocht. Ondertussen weet ik dus dat ik de 5V ga gebruiken, hierna een brugcel en een elco. De pluskant van deze elco naar het relais. Verder zoals aangeduid op het schematje twee posts terug gepost: ingang in de versterker (een plug met schakelaar), en zo ook naar de relais.
En de grond van dit circuit gewoon gescheiden houden van heel de rest van de amp zijn grond en aarding.
Als ik 5V gelijkricht heb ik ongeveer een 7V, dus lijkt een relais van 6V wel OK. Ik dacht aan deze:
http://www.musikding.de/product_info.php/info/p509_Finder-3611-6-1PDT-6V.html
En voor de brugcel lijkt me deze OK:
http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1384_B500C1500B-flat-bridge.html

Nu vraag ik me nog paar dingen af:
Hoe zit het met die diode in het schematje getekend (parallel over het relais), is dat een essentieel deel van de schakeling?
En of ik vermits er geen CT is, twee weerstanden moet schakelen zoals in de amp van SimonS.

Negative K3 fan
2 september 2008, 12:04
zoek anders eens naar een topic van mij in de werkband, ik heb met succes voetschakelbare master volumes gebouwd. Het relais heb ik gekocht bij newtone.

Ik ga hem denk ik wel uit mn amp slopen en dan zou ik misschien het hele plaatje (gaatjesprint met electronica) wel aan je kunnen verkopen, gaat nog wel ff duren.

SimonS
2 september 2008, 12:48
de diode over de spoel van de relais is ter bescherming (vrijloopdiode)

caliban
2 september 2008, 15:15
@K3lover: Bedankt voor het voorstel, maar ik wil het liefst zelf bouwen eigenlijk. Heb nog wel wat plaats op mijn turretboard.
@SimonS: Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik nu ongeveer alles weet wat ik moet weten. Als ik er geen LED bijwil, ga ik ervan uit dat ik die LED en weerstand er gewoon wel uit kan laten.

Die relais gaat hoop ik geen problemen geven bij 7V.

SimonS
2 september 2008, 19:09
@SimonS: Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik nu ongeveer alles weet wat ik moet weten. Als ik er geen LED bijwil, ga ik ervan uit dat ik die LED en weerstand er gewoon wel uit kan laten.

Die relais gaat hoop ik geen problemen geven bij 7V.

led+weerstand kun je idd weglaten indien gewenst. Je kunt ook een spanningsregulator toepassen na de bruggelijkrichter. Moet je wel een ingangsspanning van ong. 8V hebben. (bij 6volt 7806 regulator). Of natuurlijk een relais fixen van 5V.

caliban
2 september 2008, 19:16
led+weerstand kun je idd weglaten indien gewenst. Je kunt ook een spanningsregulator toepassen na de bruggelijkrichter. Moet je wel een ingangsspanning van ong. 8V hebben. (bij 6volt 7806 regulator). Of natuurlijk een relais fixen van 5V.
Hoe wil je zeggen een relais van 5V? Om dan een regulator te gebruiken die de spanning van 7 naar 5 haalt? Want op mijn 5V wisselspanning kan ik toch geen relais laten werken dacht ik.
Het simpelste lijkt me toch zonder een regulator te werken. Er zit toch overal afwijking op, dus lijkt 1V me weinig om de boel mee op te blazen.

SimonS
2 september 2008, 21:29
sorry, wat onduidelijk.

ik probeerde te zeggen dat het wat netter is om na het de gelijkrichter een spanningsregulator te zetten. Máár zo'n regulator heeft een minimale ingangsspanning nodig. Voor een 6V regulator is die ingangsspanning ong. 8V (dacht ik). Die 8V haal je niet wanneer je de 5V van de trafo gelijkricht (immers, 5x1,4=7V).

Dus een 6V regulator is geen optie. Dan zeg ik, neem een 5V regulator.

Of natuurlijk geen spanningsregulator, dat kan ook. Wél één is wat netter

caliban
2 september 2008, 22:37
sorry, wat onduidelijk.

ik probeerde te zeggen dat het wat netter is om na het de gelijkrichter een spanningsregulator te zetten. Máár zo'n regulator heeft een minimale ingangsspanning nodig. Voor een 6V regulator is die ingangsspanning ong. 8V (dacht ik). Die 8V haal je niet wanneer je de 5V van de trafo gelijkricht (immers, 5x1,4=7V).

Dus een 6V regulator is geen optie. Dan zeg ik, neem een 5V regulator.

Of natuurlijk geen spanningsregulator, dat kan ook. Wél één is wat netter
Bedankt SimonS, ik denk dat ik het toch maar zonder ga doen. Sowieso volgende week een bestelling bij musikding doen, maar daar zie ik geen 5V-relais, dus dan moet ik ook nog eens op een andere plaats bijbestellen, en dat wordt wat te veel.
Echt niet moet het niet zijn, als het maar werkt, ik heb ook in een thread van neg3Kfan gezien dat hij met wat meer spanning werkte.
Dit was zijn schema (zie vanonder)
http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_50-100_hotrod.pdf
Nu staan er daar een hoop weerstanden rond, deze zie ik niet in het andere schema (in dit topic gepost), ik ga ervan uit dat dit ook niet nodig is.
Dankuwel voor de hulp.

JoVe
4 september 2008, 20:40
Nu staan er daar een hoop weerstanden rond, deze zie ik niet in het andere schema (in dit topic gepost), ik ga ervan uit dat dit ook niet nodig is.


In het schema van de Hot Rod zie ik enkel LDR's, geen relays. Zo'n schakeling ziet er natuurlijk iets anders uit.

caliban
4 september 2008, 21:31
In het schema van de Hot Rod zie ik enkel LDR's, geen relays. Zo'n schakeling ziet er natuurlijk iets anders uit.
LDR's lijken met moeilijker om mee te werken, daar kan ik me natuurlijk ook in vergissen.

caliban
9 december 2008, 21:32
Even dit oud topic boven halen.




(aarde van dit circuit geïsoleerd houden tov. massa preamp/etc.)

Ik had nog een vraag in verband met deze opmerking. Ik ben van plan een relais aan te drijven met de gloei spanning in een versterker.

Ik wil een brugcel gebruiken voor de gelijkrichting en dan naar 5volt halen met een 7805. Nu zegt Chris om de aarde geïsoleerd te houden van de aarde van de preamp enzoverder. Ik zie in de schema's op de eerste pagina van dit onderwerp dat de aarde van de brugcel enzoverder aan de center tap van de gloei spanning hangen.

Nu is de amp waar dit in moet gebeuren een JCM 900, waarin dat de center tap van de gloei spanning met het chassis verbonden is. Het chassis is wel nog gescheiden van de steraarde langs diodes, een weerstand en een condensator.

Ok nu mijn vraag, mag ik de aarde van het schakelcircuit aan de center tap hangen, en in passant dus ook aan het chassis, of gaat dit problemen geven met de aarde van de rest van de versterker.

Veel dank!!

caliban
22 december 2008, 18:04
Ok, eergisteren iets geprobeerd, met als resultaat ineens een hele hoop rook. Ik denk dat ik een brugcel heb opgeblazen. Ik had de grond van het circuitje gewoon nergens verder op aangesloten, aangezien ik erachter was gekomen dat de versie van JCM900 waarmee ik werk alle grond laat uitkomen op het chassis. Is dat mijn fout, of was de brugcel misschien gewoon niet goed?

Alvast bedankt als iemand mij hiermee kan helpen.

Dit is ongeveer hoe het er nu uitziet:
http://img231.imageshack.us/img231/1241/voorfrejo6.th.jpg (http://img231.imageshack.us/my.php?image=voorfrejo6.jpg)
Dank hiervoor aan sebastiaan.

AART
22 december 2008, 22:28
JCM 900's staan bekend om hun slechte (te krappe) brugcel.

Mijn SL-X stopte er ook ooit zomaar mee, ook door een kapotte brugcel.

caliban
23 december 2008, 12:03
Ik heb er zelf een andere in gestoken, heel het oude switching circuit is eruit gehaald, en hetgene dat op de afbeelding is weergegeven in de plaats gezet.