PDA

View Full Version : Gibson les paul Robot



meganizm
31 augustus 2008, 20:34
Wie heeft er al ervaring met de Robotgitaar van gibson. Ik denk dat ik deze ga kopen maar ik kan weinig objectieve reviews vinden. Wie heeft er één en kan me vertellen of het een goede koop is. Alvast bedankt voor je reactie :gitarist:

RoelTM
31 augustus 2008, 20:42
het lijkt mij echt een enorm vet ding... zelf stemmend, en hij zegt ook nog eens hoe je moet intioneren :cooler:
maar voor de rest... het blijft een 'gewone' gitaar...
dus je moet eigenlijk alleen zo'n ding kopen als je te lui bent om te stemmen... (sorry TS)

neemt niet weg dat het een geniaal ding is



EDIT: ojah, welkom :)

Rormo
31 augustus 2008, 20:58
zoekfunctie biedt uitkomst op je vraag. Genoeg te vinden.

jplm
31 augustus 2008, 21:02
Wie heeft er één en kan me vertellen of het een goede koop is. Alvast bedankt voor je reactie :gitarist:

Hallo.

Ik heb er persoonlijk geen, maar ik kan je wel vertellen dat het weer zo'n prachtige oplossing is voor een probleem dat er helemaal niet is. Want, bedenk wel dat als je zo'n ding koopt je toch niet aan het stemmen kunt blijven, want als ie goed staat staat ie goed. Je kunt het denk ik het beste vergelijken met electrisch verstelbare buitenspiegels aan een auto; als je de eerste keer na de aankoop in je auto zit, en dus de buitenspiegels aan je persoonlijke voorkeur afstelt, denk je "goh wat leuk dat dat electrisch gaat". De vijf jaar daarna kom je er nooit meer aan omdat je ze simpelweg niet meer hoeft af te stellen als ze al goed staan. Met die Gibson gaat dat vrees ik precies zo, de eerste paar weken allerlei stemmingen oproepen die je sowieso niet nodig hebt voor het nummer dat je wilt gaan spelen, en dan is het over.

Groet, Jan.

Orpheo
31 augustus 2008, 21:03
er is bar weinig info hier over die gitaar, omdat niemand m nog heeft. ik heb wel getest; tis qua tone een custom, qua feel ook wel, en het robot-gedeelte is gewoon een fijne bijkomstigheid. eerst afgaan op de tone en playability van de gitaar, dan pas is het robot-deel van belang, imho.

RoelTM
31 augustus 2008, 21:07
precies, dat is het gevaar van deze gitaar
je gaat hem kopen omdat het ene robot is, en niet omdat het een goede gitaar is
ik zeg niet dat het geen goede gitaar is (okee, dat zei ik wel ;) )
maar ik bedoel dat je middels GAS de kans hebt een gitaar aan te schaffen die je qua tone niet bevalt
maar omdat er zo'n leuke unieke gadget op zit... wel goed bedacht van Gibson overigens, goede verkooptruc...

casper innosence
31 augustus 2008, 21:19
Hallo.

Ik heb er persoonlijk geen, maar ik kan je wel vertellen dat het weer zo'n prachtige oplossing is voor een probleem dat er helemaal niet is. Want, bedenk wel dat als je zo'n ding koopt je toch niet aan het stemmen kunt blijven, want als ie goed staat staat ie goed. Je kunt het denk ik het beste vergelijken met electrisch verstelbare buitenspiegels aan een auto; als je de eerste keer na de aankoop in je auto zit, en dus de buitenspiegels aan je persoonlijke voorkeur afstelt, denk je "goh wat leuk dat dat electrisch gaat". De vijf jaar daarna kom je er nooit meer aan omdat je ze simpelweg niet meer hoeft af te stellen als ze al goed staan. Met die Gibson gaat dat vrees ik precies zo, de eerste paar weken allerlei stemmingen oproepen die je sowieso niet nodig hebt voor het nummer dat je wilt gaan spelen, en dan is het over.

Groet, Jan.

Ben het niet eens met t vergelijk met electrieke buitenspiegels. Als je met meerdere mensen in een auto rijd (om en om natuurlijk;)) dan is het weldegelijk erg makkenlijk. Ook als je regelmatig met aanhangers rijd, kan het erg makkelijk zijn.

Om op een zelfstemmende gitaar terug te komen snap ik wel je punt. Vind het ook nogal duur voor iets wat je heeeeel makkelijk zelf kunt..

Orpheo
31 augustus 2008, 21:29
Hallo.

Ik heb er persoonlijk geen, maar ik kan je wel vertellen dat het weer zo'n prachtige oplossing is voor een probleem dat er helemaal niet is. Want, bedenk wel dat als je zo'n ding koopt je toch niet aan het stemmen kunt blijven, want als ie goed staat staat ie goed. Je kunt het denk ik het beste vergelijken met electrisch verstelbare buitenspiegels aan een auto; als je de eerste keer na de aankoop in je auto zit, en dus de buitenspiegels aan je persoonlijke voorkeur afstelt, denk je "goh wat leuk dat dat electrisch gaat". De vijf jaar daarna kom je er nooit meer aan omdat je ze simpelweg niet meer hoeft af te stellen als ze al goed staan. Met die Gibson gaat dat vrees ik precies zo, de eerste paar weken allerlei stemmingen oproepen die je sowieso niet nodig hebt voor het nummer dat je wilt gaan spelen, en dan is het over.

Groet, Jan.

nee, ik denk 't niet ik vind 't handig dat de gitaar loepzuiver gestemd wordt, zonder inbrenging van mijn gehoor. hop, 1 2 3, en de gitaar is zuiver. ongeacht de stemming. dat lijkt me gewoon een van de mooiste voordelen van deze gitaar. dit systeem icm een tremolo die te locken is als je de tremarm opzij draait (daar heeft gibson OOK EEN OCTROOI VAN!!), lijkt me een heel erg veelzijdige gitaar opleveren.

barno
31 augustus 2008, 21:52
ik ben 100 procent tegen die robotgitaar maar dat is niet belangrijk. En dat het zinloos is, is ook gezever. ik speel op een optreden in 4 verschillende stemmingen, dus zo'n ding zou mij zeer goed uitkomen... maar zoals gezegd; ik ben er tegen :)

Orpheo
31 augustus 2008, 22:06
ik ben 100 procent tegen die robotgitaar maar dat is niet belangrijk. En dat het zinloos is, is ook gezever. ik speel op een optreden in 4 verschillende stemmingen, dus zo'n ding zou mij zeer goed uitkomen... maar zoals gezegd; ik ben er tegen :)
er tegen, zonder te zeggen waarom... doet me denken aan de kleuterschool:


NEE!!!!


NEE!!


IK WIL NIET!


maar waarom niet?

DAAROM NIET!


zoiets ;)

Lexvandoef
31 augustus 2008, 22:09
Dat heet principes Orf ;)

barno
31 augustus 2008, 22:25
er tegen, zonder te zeggen waarom... doet me denken aan de kleuterschool:


NEE!!!!


NEE!!


IK WIL NIET!


maar waarom niet?

DAAROM NIET!


zoiets ;)

tuurlijk niet man, ik heb daar zeer gegronde redenen voor. Alleen als ik die hier ventileer, komt er weer een eindeloze discussie op gang ... vandaar daarom dus :) but then again ...zinloze discussies: daar dienen forums voor :)

bv omdat ik het heel belangrijk vind dat muzikanten hun gehoor trainen want Alles begint bij een goed gehoor. Je eigen instrument leren stemmen, daarmee train je het gehoor. En normaal zou nu mijn verhaal volgen over hoe muzikanten van vroeger veel straffer waren dan nu enz...

Orpheo
31 augustus 2008, 22:27
tuurlijk niet man, ik heb daar zeer gegronde redenen voor. Alleen als ik die hier ventileer, komt er weer een eindeloze discussie op gang ... vandaar daarom dus :) but then again ...zinloze discussies: daar dienen forums voor :)

bv omdat ik het heel belangrijk vind dat muzikanten hun gehoor trainen want Alles begint bij een goed gehoor. Je eigen instrument leren stemmen, daarmee train je het gehoor. En normaal zou nu mijn verhaal volgen over hoe muzikanten van vroeger veel straffer waren dan nu enz...

tja is wel waar, maar ik vind 't wel veel makkelijker dan op 't gehoor.

barno
31 augustus 2008, 22:31
tja is wel waar, maar ik vind 't wel veel makkelijker dan op 't gehoor.

tuurlijk, ik ben ook geen oermens zonder stemapparaat hoor. maar al die stuff makes us lazy :)

schizo910
31 augustus 2008, 23:13
Dat je het eerst op gehoor met leren vind ik ook wel. Maar als je het eenmaal kan, dan is er toch geen man over boord als je zo'n gitaar het werk zelf laat doen. Wel zo makkelijk. Het lijkt mij i.i.g. heerlijk. Vooral bij optredens waar op gehoor stemmen bijna niet te doen is en geen gekut meer met 'tonezuigendekutafleesbareledjesstemapparaatjes'

caliban
1 september 2008, 01:21
Iemand een idee hoe het werkt, die zelfstemmer?

SGbanez
1 september 2008, 01:35
Dude, robot = net zo duur als een classic en bijna net zo duur als een standard.(toch?) maar veel lelijker imo. Geen binding en dat soort zooi. Gewoon een studio die zichzelf stemt. Niks tegen studio's, maar voor dat geld koop ik liever iets dat ik écht mooi vind. T zal erg handig zijn hoor, maar die halve minuut stemmen vind ik echt niet zo'n ramp. (sorry, maar ik heb idd weinig stage ervaring) Alternatieve stemmingen, behalve Drop D enzo, worden toch niet heel vaak gebruikt. Of door jou wel? Ik vind het serieus best vet en het overwegen waard, zo'n robot, maar wel lelijk en nogal overbodig. En hoe zit het met de kwaliteit? De eerste serie liet er nogal wat liggen...

Ohja, het is niet vintage :sneaky:

Liquid_Metal
1 september 2008, 06:35
Stemmen op gehoor is voor mij toch een stukje magic dat er bij hoort. Ik vind een gitarist die niet op gehoor, of überhaupt, kan stemmen toch een stuk minder pro.
Een zelfstemmende gitaar is extreem makkelijk maar voor mij hoort het stemmen er gewoon bij. Ik heb ook nog nooit moeite gehad met stemmen dus het is geen noodzaak. Ik snap dat het voor sommige mensen een geschenk uit de hemel kan zijn maar ik ga dr NOOIT aan :D.
Deze discussie hebben we toch al eens gehad? Een maand of 3 geleden nog dacht ik...

Bram+
1 september 2008, 08:20
Een beetje professional heeft een mannetje naast het podium staan die de gitaar voor hem stemt en zal dat zelf dus ook nooit doen on stage, dus in die zin zie ik het verschil niet zo tussen dat en een Robot Gibson.

Nielsje
1 september 2008, 08:21
Een beetje professional heeft een mannetje naast het podium staan die de gitaar voor hem stemt en zal dat zelf dus ook nooit doen on stage, dus in die zin zie ik het verschil niet zo tussen dat en een Robot Gibson.

Dat dan weer wel: Zo'n Robot gitaar is goedkoper dan een iemand inhuren..

Bram+
1 september 2008, 08:27
Inderdaad. Nou, dan zijn we er toch uit? Topding! Zou Warmoth 'm al kunnen leveren?

RobertoL
1 september 2008, 08:33
De robot gitaar is gewoon cool. Je kunt ze nu in allemaal kleuren krijgen (allemaal beter dan dat blauw) en sommige kleuren hebben zelfs een binding om de hals (alle metallic kleuren en silverburst).