PDA

View Full Version : Tokai strat



Mark1990
31 augustus 2008, 19:53
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een stratocaster, maar nu bedacht ik me dat Tokai ook hele mooie gemaakt heeft. nu heb ik alleen een paar vragen waarvan ik het antwoord niet kon vinden met de zoekfunctie.
Wat is het verschil tussen de goldstar, silverstar en springysound?

met welk type van Fender zijn ze ongeveer te vergelijken? (mocht ik een Fender kopen wordt het een Mex std.)

Welk land van herkomst/bouwjaar is het beste?
Waar vind ik hier in Nederland een Tokai om te testen?
ik weet dat je jaren 80 Tokais erg goed waren maar veel meer ben ik niet wijzer geworden na mijn zoektocht.
Alvast bedankt!
grtz, Mark

tidalwave_sideburns
31 augustus 2008, 20:48
Je moet Tokai wijn eens proberen. Veel beter dan een strat!

Apenzoon
31 augustus 2008, 20:58
Ik hoor vaak dat de kopieën van Tokai beter waren dan wat Fender in die tijd zelf in Amerika produceerde. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Er staan wel vaak Tokai Stratocasters op marktplaats. Bij een van die verkopers is het vast wel mogelijk om zo'n gitaar eens te proberen.

Succes!

Dweezman
31 augustus 2008, 21:36
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een vintage Tokai een absolute killer kan zijn. Met name high-end modellen van destijds zijn echt heel goed, en vaak beter dan haar amerikaanse evenknie.

info over Tokai's is goed te vinden op dit forum:

info van medeforummer 7okai:
De springysound had een spaghetti logo en op een afstand lijkt het net of er fender staat daarom is dit (1 van de echte lawsuit gitaren) die bestaan. ze moesten dus het logo gaan veranderen wat resulterden in het dikke goldstar logo . De springy sound pickups zijn ook weer anders als in de Goldstarsound alhoewel ze de voorraad van de springysound meeste U stamped pu's eerst hebben opgemaakt in de goldstarsound modellen. Later heeft Tokai ook zijn headstock aangepast . De kwaliteit van de springysound en goldstarsound zijn allebei gewoon heel goed je hebt alleen verschillende types van st-40 tot dacht st-120 als je die laatste hebt heb je het beste van het beste body uit 1 stuk enz enz

Mark1990
31 augustus 2008, 21:59
dank voor de info.
Weet je misschien ook hoe het met de prijzen zit? meer dan de prijs van een mex strat kan het niet worden. Ben vanaf morgen tenslotte ook maar arme student.

Dweezman
31 augustus 2008, 22:05
En dat is? Rond de €600,-? Daarvoor kun je er zeker wel een scoren. Check eBay eens, vooral vanuit Japan is er veel moois te krijgen voor dat geld.

Mark1990
31 augustus 2008, 22:12
Er staat een hele goedkope goldstar op ebay uit de mid 80's, hij lijkt bijna te goedkoop. Varieert de prijs afhankelijk van het jaartal? deze staat voor nog geen 400 dollar aangeboden.
ik zou er alleen graag eerst een in mn handen hebben voor ik er een van internet pluk. Maar ik ben ze nog nergens tegengekomen. weet iemand waar ik ze kan testen?

Dweezman
31 augustus 2008, 22:20
er zit nogal verschil in de modellen. Er waren goedkopere tot best dure uitvoeringen, van optisch dezelfde modellen. Maareh: ik heb er van eBay gekocht voor minder dan die genoemde 400 dollar...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98980

Morskisrle
1 september 2008, 01:28
Ik heb die goldstar. ST50. Het is echt geen miskoop. Als je kan, koop hem.

http://boomp3.com/listen/c0j760aau_4/bluez-voor-het-eerst

Ik ben maar een kleine beginnertje , maar zo'n geluid heeft ie. Er staat een heel klein beetje reverb en chorus (mischine zelf niet, ik herrinner me niet).

akkebaas
1 september 2008, 11:16
Ga eens neuzen op http://www.tokairegistry.com/ , daar vind je normaal alle info die je zoekt, maar zelfs voor de grootste kenners is de geschiedenis van de Tokai modellen niet helemaal duidelijk. Die is namelijk veel minder gedocumenteerd dan bij bv Fender en zelfs binnen bepaalde series durven er al eens verschillen te zijn qua specs.
Zelf heb ik een goedkope Silverstar die me heel erg bevalt, de Goldstar reeks was als ik het goed heb gewon een voortzetting van de Silverstars. De Springy Sounds zijn over het algemeen duurder vanwege gebaseerd op de (hoger aangeschreven) 50ies strats.
Qua jaartallen ga je op zoek naar grofweg de periode '79-'85, en die zijn allemaal made in Japan.
Uittesten wordt lastig, misschien vind je een gitaarnetter in de buurt die er één heeft?