PDA

View Full Version : Welke versterker voor een optreden?



kavanka
31 augustus 2008, 16:34
Hallo allemaal,

Een tijd terug heb ik met een aantal vrienden een (hard)rockband gestart. Op lange termijn zijn we van plan te gaan optreden in wat kleinere zaaltjes e.d. Nu speel ik momenteel met een Ibanez GSA-60 op een roland cube 30. Die versterker is helaas niet goed genoeg voor optredens. Nu is mijn vraag: welke versterkers zijn er voor een redelijke prijs te koop waarmee je kan optreden? hij hoeft niet te professioneel te zijn, maar wat kleine effecten erop zijn natuurlijk wel leuk, hoewel ik er ook gewoon een pedaal bij kan kopen.
Een winkelier raadde me pas geleden een roland cube 60, een vox van 65w of een kustom van 60w aan (ik weet niet wat voor types), zijn die wat of moet ik verder zoeken?

Alvast bedankt!

TimmU
31 augustus 2008, 16:37
Wat is je budget ?
Head + Cab / Combo?
Buizen / transistor ?
wil je er lang mee doen?
Hoeveel kanaals?
wat voor genres wil je ermee spelen buiten hardrock om ( is een mooi clean belangrijk ,of moet ie alleen maar scheuren? )

Stel jezelf dat soort vragen, geef antwoord op deze vragen in dit topic en men zal je hier vriendelijk te woord staan!

Gjalt
31 augustus 2008, 16:38
je gaat met die versterkers er qua sounds niet veel op vooruit.

het einige voordeel wat je hebt is dat die versterkers misschien over een 12" speakers beschikken en dat het wattage 2 keer zo hoog is (wat nog niet betekend dat hij 2 keer zo hard gaat!)

je kan je versterker altijd via de line out of met een microfoon voor de speaker naar de PA laten lopen.

kavanka
31 augustus 2008, 16:53
Wat betreft budget ben ik nog niet heel zeker, want ik wil er niet direct al een gaan halen maar ik neem eerst even de tijd om research te doen:P. Ik wil het wel graag onder de 400 houden, als dit mogelijk is voor een goede kwaliteit. Wat betreft het buizen of transistor heb ik weinig idee, net als head+ cab of combo, omdat ik eigenlijk alleen mijn roland gewend ben (combo en geloof transistor) dus ik heb gewoon niet genoeg ervaring met verschillende versterkers. Ik denk dat ik met zulke keuzes op jullie vertrouw, en gewoon kijk welke de meeste goede reacties krijgt. Ik wil er wel een tijd mee doen, maar ik ga er toch van uit dat ik niet snel weer een grotere ga kopen, ik hou t voorlopig bij kleine zalen, daarna zie ik wel weer of ik wat anders nodig heb. Ik denk een clean kanaal en iets met lead is wel leuk, net als op de roland die ik nu heb, want dan kan je direct ook wat meer genres spelen. Mochten deze voorwaarden nergens op slaan hoor ik het graag, want ik ben niet erg ervaren met verschillende dingen.

TimmU
31 augustus 2008, 16:59
Mijn tip ? ga voor buizen, en een 2x12 " combo. Verhoog je budget een klein beetje ,en kijk naar :

- Peavey Valveking ( nieuw )
- Marshall JCM800 (2de hands)
- Marshall JCM900 SL-X ( niet zeker of die ook in combo vorm te krijgen zijn!)
- Mesa/Boogie DC-5 ( prijzen fluctueren echt gigantisch, tussen de 500 en de 900 , hangt zelfs af van de maand schijnt de laatste tijd )


Verder : ga lekker een paar daagjes versterkers testen in winkels als Feedback , Dirk Witte enz. Zat versterkers aanwezig, en altijd ruimte om te testen.
Neem je eigen gitaar mee en wees objectief, kijk niet alleen naar een merkje, of een prijskaartje ( nouja, 2000 euro is dan wel een beetje te heftig voor je ,maar je snapt me wel) , beter 1 keer 100 euro meer uitgeven voor de amp waar je echt wat mee kan, dan het niet doen en je continu lopen ergeren aan je goedkopere amp.

Succes!

Mitch
31 augustus 2008, 17:13
Wat betreft budget ...Ik wil het wel graag onder de 400 houden, als dit mogelijk is voor een goede kwaliteit.
Kansloos. Spijt me zeer, maar een prettige optreedwaardige amp van goede kwaliteit voor een hardrockband onder de 400E?

robert-gitarist
31 augustus 2008, 17:21
Kansloos. Spijt me zeer, maar een prettige optreedwaardige amp van goede kwaliteit voor een hardrockband onder de 400E?

Voor 400 euro kun je wel een Marshall JCM900 combo op de kop tikken ;)
Die worden vaak aangeboden tussen de 450 en 475, misschien lukt het om er 75 euro af te lullen. You never know your luck ;) Maar ik ben het er inderdaad mee eens dat 400 euro wel een beetje aan de krappe kant is voor een leuke versterker die mee kan draaien op band niveau.

kavanka
31 augustus 2008, 17:30
Ok bedankt voor het advies ik zal ns bij feedback binnenlopen. De 400 euro is inderdaad weinig merk ik nu, maar ik pin me sowieso niet zo vast op t bedrag, dat komt nog wel. Nu ik wat rondgekeken heb op andere forums enz worden die marshalls vaak geprezen, maar kan ik dan beter een jcm 800 of die 900 nemen? En nog dingen waar ik goed op moet letten als ik er 1 tweedehands zou halen, en dan bedoel ik dingen waar je normaal snel overheen kijkt en niet of hij het nog doet:P.

Rormo
31 augustus 2008, 17:30
Marshall JTM 60 moet 2e hands misschien net lukken voor 400 euro. Peavey Valveking is nieuw 450, dus het kan bijna. Maar onder de 400 lukt echt never. Zo'n cube 60 zou ik niet mee op een podium gaan staan.

Verder heeft TimmU wijze woorden gesproken. Ga eerst eens een hele hoop versterkers testen zodat je een beetje een idee krijgt van de verschillen en wat je eigenlijk wel en niet mooi vindt. Het is nu onmogelijk om advies te geven.

Rormo
31 augustus 2008, 17:32
Ok bedankt voor het advies ik zal ns bij feedback binnenlopen. De 400 euro is inderdaad weinig merk ik nu, maar ik pin me sowieso niet zo vast op t bedrag, dat komt nog wel. Nu ik wat rondgekeken heb op andere forums enz worden die marshalls vaak geprezen, maar kan ik dan beter een jcm 800 of die 900 nemen? En nog dingen waar ik goed op moet letten als ik er 1 tweedehands zou halen, en dan bedoel ik dingen waar je normaal snel overheen kijkt en niet of hij het nog doet:P.

Gebruik ook de zoekfunctie van dit forum een keer. Al die vragen zijn al wel eens voorbij gekomen en kun je het antwoord op vinden.

tidalwave_sideburns
31 augustus 2008, 17:42
Ik zou voor de Epiphone Socal gaan:

http://www.thomann.de/nl/epiphone_socal50socal412.htm

Voor 500 euro heb je hem compleet met 4X12 cabinet

EPIPHONE SOCAL50

Epiphone SoCal50, Tube Guitar Head, 50 Watts Class A/B and 25 Watts Class A switchable, 5-12AX7, 2 EL 34 Tubes, 2 Channel, Tube Reverb (designed by Soldano), Footswich optional

Hier een review (http://www.youtube.com/watch?v=SHUjNcimakI&feature=related) , klinkt toch prima vind ik. Die kerel heeft een erg vervelende stem, maar goed.

caliban
31 augustus 2008, 17:42
JCM 900 SLX is misschien wat. Wel niet direct een idee wat die spullen normaal kosten. De gewone 900 klinkt wat dun, de eenkanaalse 800 heeft, jawel, maar een kanaal, en de tweekanaalse heb ik weinig ervaring mee, maar vind ik twijdelachtig.

TimmU
31 augustus 2008, 17:45
Ik zou voor de Epiphone Socal gaan:

http://www.thomann.de/nl/epiphone_socal50socal412.htm

Voor 500 euro heb je hem compleet met 4X12 cabinet

EPIPHONE SOCAL50

Epiphone SoCal50, Tube Guitar Head, 50 Watts Class A/B and 25 Watts Class A switchable, 5-12AX7, 2 EL 34 Tubes, 2 Channel, Tube Reverb (designed by Soldano), Footswich optional

Hier een review (http://www.youtube.com/watch?v=SHUjNcimakI&feature=related) , klinkt toch prima vind ik. Die kerel heeft een erg vervelende stem, maar goed.
Die socal vond ik ook lekker klinken ,maar 500 euro met een 4x12, vraag ik me af wat voor speakertjes er in die kast zitten...

tidalwave_sideburns
31 augustus 2008, 17:53
Ik heb zo'n JCM 900 SL-X head. Prima versterker, maar niet zo veelzijdig. Je krijgt er een lekkere crunch uit,Motörhead, ACDC etc gaat er prima mee.Clean en drive in een gaat je met deze versie niet lukken, en heb je pedalen voor nodig. Erg clean klinkt deze amp trouwens niet zo goed.
Verzuip je echter de buizen in geluid, en gooi je daar nog een clean boost/EQ bovenop, dan heb je een erg mooie toon te pakken. Distortion pedalen moet je mee uitkijken. Het klinkt al gauw erg slecht.

Korton, die JCM 900 SL-X's zijn prima versterkers als je weet wat ze (niet) kunnen. 2 mastervolume knoppen zijn ook erg handig.

Als ik de TS was zou ik voor die Socal gaan.

caliban
31 augustus 2008, 17:55
Die SLX moet toch sowieso beter klinken dan een dualreverb?

Liquid_Metal
31 augustus 2008, 18:00
Transistor's zijn best te krijgen voor onder de 400 pop en dan kan het best aardige kwaliteit zijn. Een mooie lampenamp zul je er niet voor vinden, zeker niet met een flink vermogen, maar met een 50+ Watt transistor kun je op een klein podium vaak al genoeg.
Niet om het een of ander, maar de Marshall Valvestate 8080 uit mijn sig is een prima amp. 80 Watt en misschien wel in jouw straatje.

tidalwave_sideburns
31 augustus 2008, 18:20
Die SLX moet toch sowieso beter klinken dan een dualreverb?

Tja beter, die SL-X heeft wel een betere reputatie. Ik heb die Dual Reverb's wel eens gehoord, maar in de ruimtes waar we normaal spelen is de akoestiek meestal zo beroerd dat je het verschil niet echt hoort. Het wordt gauw een brei, en dan hoor je de nuances niet echt. (Dual reverbs hebben wel een clean kanaal en reverb, maar ik kon niet echt zeggen of het mooier klonk dan een SL-X. Ik kon er geen oordeel over vellen. Wat ik wel weet ik dat ze prima hardrock aankunnen. Het is zeker de moeite waard voor de TS om er eens eentje uit te proberen.

caliban
31 augustus 2008, 18:29
Tja beter, die SL-X heeft wel een betere reputatie. Ik heb die Dual Reverb's wel eens gehoord, maar in de ruimtes waar we normaal spelen is de akoestiek meestal zo beroerd dat je het verschil niet echt hoort. Het wordt gauw een brei, en dan hoor je de nuances niet echt. (Dual reverbs hebben wel een clean kanaal en reverb, maar ik kon niet echt zeggen of het mooier klonk dan een SL-X. Ik kon er geen oordeel over vellen. Wat ik wel weet ik dat ze prima hardrock aankunnen. Het is zeker de moeite waard voor de TS om er eens eentje uit te proberen.
Ik heb zelf een DR gehad, ondertussen wel heel erg lang geleden, en dat klonk zeker niet slecht, maar een JCM800 is pakken beter, en ik dacht dat de SLX best hard op de 800 lijkt.
Ik vond die 900 ook niet luid gaan (was een 100 watter).

tidalwave_sideburns
31 augustus 2008, 18:32
Ik heb zelf een DR gehad, ondertussen wel heel erg lang geleden, en dat klonk zeker niet slecht, maar een JCM800 is pakken beter, en ik dacht dat de SLX best hard op de 800 lijkt.
Ik vond die 900 ook niet luid gaan (was een 100 watter).

Er schijnt iets te zijn met die bridge rectifier waardoor-ie ope den duur steeds zachter klinkt.

kavanka
2 september 2008, 15:21
Ik heb die review van die socal gezien en ziet er allemaal echt goed uit, maar is het vermogen groot genoeg voor kleine optredens?

caliban
2 september 2008, 15:30
Ik heb die review van die socal gezien en ziet er allemaal echt goed uit, maar is het vermogen groot genoeg voor kleine optredens?
Vijtig watt is hard.

pol
2 september 2008, 15:35
Ik zou toch 2de hands kijken voor dat budget, genoeg buizencombo's te vinden voor dat bedrag of iets meer.

de SL-X is nooit in comboversie gemaakt.

Mr.Fingers
2 september 2008, 15:37
50W buizen is zoals gezegd echt ontzettend luid

(een Fender Bassman '59 4x10 is 60W, en zelfs in een redelijke zaal kan je die niet volledig open zetten). Ik zou ook 2e hands gaan zien, mocht de amp je niet bevallen, kan j'm doorverkopen voor quasi dezelfde prijs!


Die Socal heeft "By Eminence" speakers, dus Eminence designed. Eminence is een degelijk merk van speakers, maar of die "budget" eminence goed zijn???

kavanka
2 september 2008, 19:14
Ik wil sowieso nog verder kijken, en ook zeker tweedehands, maar heeft iemand enige ervaring met die versterker en die speakers? Ik werd trouwens net gewezen op de Vox AD 100 VT, is dat iets? hij kost 399E bij feedback, 100W eindversterker(wat is dat precies?) en 2x12inch en ik geloof buizen. Verder zeggen ze dat er veel effecten op zitten

caliban
2 september 2008, 19:18
Ik wil sowieso nog verder kijken, en ook zeker tweedehands, maar heeft iemand enige ervaring met die versterker en die speakers? Ik werd trouwens net gewezen op de Vox AD 100 VT, is dat iets? hij kost 399E bij feedback, 100W eindversterker(wat is dat precies?) en 2x12inch en ik geloof buizen. Verder zeggen ze dat er veel effecten op zitten
Dat is denk ik een transistorversterker, eindversterker is het deel van je versterker dat het vermogen van je versterker bepaalt.
Als je kan kiezen tussen deze of een SLX oid, zou ik het heel snel weten. Deze zal niet slecht klinken maar het blijft wel transistor.

kavanka
2 september 2008, 19:24
ok bedankt. Iemand enig idee of t wat is, of waren de eerdere opties beter?

a darker shade of grey
2 september 2008, 19:39
Kansloos. Spijt me zeer, maar een prettige optreedwaardige amp van goede kwaliteit voor een hardrockband onder de 400E?

Ik vind jouw comment ook kansloos. De topicstarter zit waarschijnlijk in een startende band of heeft gewoon een laag budget om wat voor reden dan ook. Als die jongen (meisje??) wilt gaan optreden is dat toch geweldig? Je kunt hem zat dingen aanraden onder de 400 euro, zelfs nieuw waar je lekker lol mee kan beleven op het podium. Ik weet zeker dat ie geen top of the line sound wil hebben, maar gewoon lekker muziek wilt spelen met een paar maten. Dat jij dan meteen zegt dat zijn zoektocht kansloos is vind ik gewoon ontzettend neerbuigend en onnadenkend van je.

Terug on topic: Line6 Spider III of Flextone zou ik eens naar kijken, klinken voor transistortjes helemaal niet meer onaardig en ze gaan ontzettend hard! Heb je meteen een paar effecten om je solo's wat op te leuken...

kavanka
2 september 2008, 20:06
Ik vind jouw comment ook kansloos. De topicstarter zit waarschijnlijk in een startende band of heeft gewoon een laag budget om wat voor reden dan ook. Als die jongen (meisje??) wilt gaan optreden is dat toch geweldig? Je kunt hem zat dingen aanraden onder de 400 euro, zelfs nieuw waar je lekker lol mee kan beleven op het podium. Ik weet zeker dat ie geen top of the line sound wil hebben, maar gewoon lekker muziek wilt spelen met een paar maten. Dat jij dan meteen zegt dat zijn zoektocht kansloos is vind ik gewoon ontzettend neerbuigend en onnadenkend van je.

Terug on topic: Line6 Spider III of Flextone zou ik eens naar kijken, klinken voor transistortjes helemaal niet meer onaardig en ze gaan ontzettend hard! Heb je meteen een paar effecten om je solo's wat op te leuken...




Bedankt voor je backup darker shade of grey! Ik heb inderdaad een startende band, ben zelf voorlopig ook geen slash of steve vai en ben een jongen van 14.
Nu even terug op de topic, die spider en die flextone zien er goed uit, en als ik het goed begrijp heeft de spider heel veel presets en effecten, en kan die flextone heel veel verschillende amps nadoen, om t maar even amateuristisch te zeggen?

pol
2 september 2008, 20:31
ik zou toch eerder voor een buizenversterker kiezen, spider & flextone hebben wel veel models en effecten, maar super klinkt het allemaal niet, beter 1 goed geluid dan, staar je niet blind op die opties.

line6 is leuk speelgoed voor opnames, de versterkers (zeker die spiders) ben ik absoluut geen fan van.

op markplaats staat een valveking combo, en een engl thunder combo, met zoiets ben je veel beter af als die line6 dingen.