PDA

View Full Version : 'Schoolvoorbeeld' pinch harmonic riff



Reel Big Fish
31 augustus 2008, 16:05
Hallo allemaal,

om een beginner wat bij te leren ben ik op zoek naar een bekend nummer waar in een main riff een pinch harmonic in verwerkt zit. Zelf kan ik zo 1,2,3 niks bedenken dus ik had hoop dat een van jullie mij kon helpen. Het liefst geen 1000 bpm metal nummer (:p) maar iets rock n roll achtigs, om het simpel te houden dus!

Alvast bedankt!

Wiellem
31 augustus 2008, 16:13
in de intro van Psychosocial van het nieuwe Slipknot Album zitten een paar harmonics :P

RoelTM
31 augustus 2008, 16:24
For the Love of God van Steve Vai
main riff is niet zo moeilijk, simpele basis...
maar gelijdelijk aan komen er variaties daarop, waaronder ook simpele harmonics
dus niet lastige, van die hele hoge, maar eeh... (je verdeelt de snaar dan in drieën) dus wel te doen

prima oefening vond ik zelf

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 16:26
Check anders wat ZZ Top, Rory Callagher en/of Roy Buchanen werk. Wel wat ouderwetser maar vaak wat minder snel.

Gewoon veel oefenen, snaar tegelijkertijd aanslaan met plektrum als je vinger/oid. ook nog op de snaar ligt en dan loslaten. Afhankelijk v/d amp/gitaar/etc. maakt dit het (nog) makkelijker:
- brug-element gebruiken
- aardige dosis gain met redelijk wat mid en hoog
- rond de 3e positie spelen
- beetje experimenteren waar je de snaar aanslaat (meer of minder richting brug)

KEEP ON ROCKIN'!

Reel Big Fish
31 augustus 2008, 16:29
Bedankt allemaal, ik ga zo zeker wat ZZ Top e.d beluisteren. Trouwens bedankt voor de tips ook maar ik zelf kan ze al. Echter wil ik ze aan de non-metalhead uit kunnen leggen, vandaar dat ik een ander voorbeeld dan Slipknot zoek. :p

M@rtijn
31 augustus 2008, 16:50
Ain't Talking 'Bout love - Van Halen

davidof
31 augustus 2008, 17:04
Pantera - Cemetary Gates .. is niet zo snel en zitten toch toffe PH's in :D

gl

RoelTM
31 augustus 2008, 17:13
Bedankt allemaal, ik ga zo zeker wat ZZ Top e.d beluisteren. Trouwens bedankt voor de tips ook maar ik zelf kan ze al. Echter wil ik ze aan de non-metalhead uit kunnen leggen, vandaar dat ik een ander voorbeeld dan Slipknot zoek. :p
ojah, die solo van 'sharp dressed man', vol met harmonics, goede oefening (ZZ Top) :zz:

Reel Big Fish
31 augustus 2008, 21:18
Ain't Talking 'Bout love - Van Halen

Kijk, zoiets zoek ik dus. Die intro riff herkennen een hele hoop mensen. Hij is bekend doch heavy.

Anderen ook bedankt!

Joe_Cool
1 september 2008, 21:00
hm, select een willekeurig Black Label Society nummer of Ozzy nummer waar mr. Zakk Wylde op speelt :zz: King vd Pinch Harmonics!

No more Tears b.v van Ozzy.

caliban
1 september 2008, 21:06
Dit ga je misschien wat te hard vinden, maar Killswitch Engage is een heel pinch hamonic gefreakte band. Fixation on the darkness valt redelijk mee om te spelen.
Vooral veel vibrato op je linkerhand, dan komt de harmonic normaal altijd.

RRRobin
1 september 2008, 21:50
ik sluit me aan bij cemetary gates en/of alles wat zakk wylde speelt ;)

Bl44t44p
1 september 2008, 22:33
Inderdaad Killswitch Engage tref je ze met tig in één nr aan :)

Of Lamb of God? En dan bijvoorbeeld Laid to Rest.

JvD.
1 september 2008, 22:40
in Slipknot - Duality (http://www.youtube.com/watch?v=Xps7AM8HbjE) hoor je op ongeveer 0:36 heel mooi hoe ze op hele lage noten pinches spelen.

wat mij betreft de meest opzwepende metal intro ever. het nummer is niet super.

caliban
2 september 2008, 00:43
in Slipknot - Duality (http://www.youtube.com/watch?v=Xps7AM8HbjE) hoor je op ongeveer 0:36 heel mooi hoe ze op hele lage noten pinches spelen.

Dat is een heel erg pussy pinch harmonic.

JvD.
2 september 2008, 00:45
ik vond hem erg lastig, zo omlaag gestemt en dan op de 3de fret van je E snaar. en dan nog een hooge fluit krijgen

caliban
2 september 2008, 00:57
ik vond hem erg lastig, zo omlaag gestemt en dan op de 3de fret van je E snaar. en dan nog een hooge fluit krijgen
Ik vind mezelf geen goeie gitarist, maar ik denk dat ik dat wel zonder probleem kan. Lager gestemd maakt het net makkelijker. Ik sta meestal in drop C, en kan in principe van fret 1 tot 10 (oid) ph's krijgen. (op de losse snaar lukt het soms ook, maar die klinkt dan echt kut) ENGL amps pinchen ook wel zalig, dat doet er misschien iets aan. Veel vibrato geven met je linkerhand, doet echt heel veel.

B_2_the_a
2 september 2008, 01:12
King vd Pinch Harmonics!


nee
dat is chris!!!!
contrabassen, eiersneijers, tussen bomen gespannen afrikanen... hij kan het allemaal

Whiplash
2 september 2008, 09:18
Devin Townsend - Hyperdrive

http://nl.youtube.com/watch?v=DWNrkkLgmRI

vanaf 35 seconden zit daar een leuk riffje met pinch harmonics in, heb ik veel gebruikt bij het leren van pinch harmonics.

M Kactus
2 september 2008, 09:25
Er is maar één koning van de pinches ;) Richie Sambora.
You Give Love A Bad Name van Bon Jovi, in die main riff zitten een paar pinches en dan heb je een mooi herkenbaar stukje. Dat is ook mijn standaard-antwoord :)

pol
2 september 2008, 09:59
Carcass, Edge of Darkness zijn ook mooie pinches... vooral in die BBC versie up Wake up and smell the Carcass.

Thanathar
5 september 2008, 22:45
ja, zakk wylde ben ik het wel mee eens, hij gebruikt wel veel pinch harmonics

perry mason van ozzy mischien?
die oefen ik nu en zitten redelijk wat pinches in

tidalwave_sideburns
5 september 2008, 23:01
Danzig - How the Gods kill