PDA

View Full Version : Orange en Fender over één kast



PT1989
31 augustus 2008, 15:46
Ik heb een probleem met mijn versterker...Ik speel over een orange Tiny Terror met de PPC 112 erg grappig topje maar voor clean is het niks daarom wil ik mijn Fender Roc Pro1000 top ook aan de PPC 112 kast hangen want die heeft twee outputs maar en dan met switch pedaaltje switchen tussen Orange TT en de Fender Roc Pro maar dit lukt niet... waar kan dit aan liggen? zijn er oplossingen voor? of moet ik nog een PPC 112 kast kopen?

caliban
31 augustus 2008, 15:50
Kan je de vraag nog eens beter formuleren, want ik snap hem niet goed
Zorg ook sowieso ervoor dat een lampenversterker altijd een load (speaker of een dummy-load) heeft want anders blaas je de transformator op.

TimmU
31 augustus 2008, 15:50
een switch pedaaltje is erg gevaarlijk, die is gewend aan een gitaar output ,en een A/B switch waar je 2 speakeroutputs aan gooit kan niet goed zijn,er zijn wel pedaaltjes om daar tussen te switchen,maar als ik jou was zou ik gewoon een 2de 112 kopen:)

caliban
31 augustus 2008, 15:54
een switch pedaaltje is erg gevaarlijk, die is gewend aan een gitaar output ,en een A/B switch waar je 2 speakeroutputs aan gooit kan niet goed zijn,er zijn wel pedaaltjes om daar tussen te switchen,maar als ik jou was zou ik gewoon een 2de 112 kopen:)
Je zou kunnen switchen tussen dummy-load en speaker, maar je kan aan een dummy-load misschien evenveel betalen als aan een cheapo cabje, dus zou ik zeker voor het tweede gaan. En dan achter je gitaar werken met ABY.

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 15:54
NIET DOEN OP DEZE MANIER!!!

Buizenamp moet altijd belast worden als ie aanstaat (op speaker of load) en twee amps op 1 speaker zorgt voor enorme defecten.

Oplossing:
- of extra speaker voor 1 v/d amps en dan 'n schakelkastje VOOR de amps
- beide amps aansturen en dmv. 'n speciale schakelbox (Radial heeft er dacht ik één) kiezen tussen de amps, en dit naar 1 speaker

Nogmaals:
NIET DOEN OP DEZE MANIER!!!

caliban
31 augustus 2008, 15:58
NIET DOEN OP DEZE MANIER!!!

Buizenamp moet altijd belast worden als ie aanstaat (op speaker of load) en twee amps op 1 speaker zorgt voor enorme defecten.

Oplossing:
- of extra speaker voor 1 v/d amps en dan 'n schakelkastje VOOR de amps
- beide amps aansturen en dmv. 'n speciale schakelbox (Radial heeft er dacht ik één) kiezen tussen de amps, en dit naar 1 speaker

Nogmaals:
NIET DOEN OP DEZE MANIER!!!
Als de waarschijnlijk grootste kenner van het forum het in dit lettertype heeft gezegd, zou ik het echt niet meer doen hoor.

Nielsje
31 augustus 2008, 15:58
Zou het duidelijk zijn Chris?

Of is het een mod-ingreep, de tekst is rood :D

PT1989
31 augustus 2008, 15:59
dan ga ik toch maar voor een 2de PPC 112 of een ander 1x12 cabinet!

TimmU
31 augustus 2008, 15:59
Je hebt een privé bericht, PT1989!

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 16:15
Caliban: had jouw post niet echt goed doorgelezen en om ernstige/dure schade te voorkomen maar snel 'n alarm-post gepost ;)

(heb vergelijkbare situaties meegemaakt van klanten en de schade was vaak aanzienlijk)

TimmU
31 augustus 2008, 16:16
Ik geef je groot gelijk, ik zie nu ook dat mijn reactie nog licht uitgedrukt was!

PT1989
31 augustus 2008, 16:22
wat is deze schade dan ? want ik heb het wel eens geprobeerd maar dat was voor 3sec meteen de kabels er uit gehaald omdat het een raar geluid maakte! En ik merk niet dat er iets mis in met mijn amps...dus ik hoop dat ik niks beschadigd heb

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 16:29
wat is deze schade dan ? want ik heb het wel eens geprobeerd maar dat was voor 3sec meteen de kabels er uit gehaald omdat het een raar geluid maakte! En ik merk niet dat er iets mis in met mijn amps...dus ik hoop dat ik niks beschadigd heb

dat het toen raar klonk duidt al op 'n probleem op dat moment
als ze het nu gewoon goed doen: geen zorgen en gewoon 'n speaker per amp gebruiken of zo'n speciaal switch-ding aanschaffen (2e box [zeker 2e hands] is vaak goedkoper)

wat er kapot kan gaan:
eindtrap, buizen, transistors, uitgangstrafo, etc., niet de goedkoopste onderdelen/reparaties

Nielsje
31 augustus 2008, 16:30
wat is deze schade dan ? want ik heb het wel eens geprobeerd maar dat was voor 3sec meteen de kabels er uit gehaald omdat het een raar geluid maakte! En ik merk niet dat er iets mis in met mijn amps...dus ik hoop dat ik niks beschadigd heb

In het kort:

Een versterker heeft een aantal trafo's. De laatste trafo is de uitgangs trafo.
Op het moment dat er niets aan aan de trafo gekoppeld is (zoals een speaker, of een zogeheten dummy-load) dan loopt de weerstand oneindig hoop op, de trafo kan z'n vermogen niet kwijt.

Je trafo zegt dan: prrrt, poef! En trafo's zijn zo'n beetje de duurste onderdelen om te vervangen, zeker als je oude vintage bak hebt, dan wil je dat niet meemaken...


edit: Ik snap nu ook waarom mijn amp pas halverwege september aan de beurt is :D
In de 'wachttijd calculatie' is ook het nodige forummen meegenomen :D

PT1989
31 augustus 2008, 16:59
nou dan is het wel duidelijk :) iig bedankt en dan ga ik nu maar is opzoek naar een Orange PPC 112 of een Bogner 1x12 die klinkt ook echt te gek, alleen moeilijker aan te komen

caliban
31 augustus 2008, 17:50
Caliban: had jouw post niet echt goed doorgelezen en om ernstige/dure schade te voorkomen maar snel 'n alarm-post gepost ;)

(heb vergelijkbare situaties meegemaakt van klanten en de schade was vaak aanzienlijk)
Je kan het echt niet vaak genoeg zeggen. Heb het vroeger ook wel soms gedaan hoor denk ik, versterker aan zonder cabinet. Het was me nooit gezegd in de winkel, en in die tijd kwam ik nog niet op gitaarfora. Het geluk is denk ik dat ik hem wel altijd in standby liet staan (was een TSL 100), en ik denk dat die ertegen kon geen load te hebben in de standby.
Natuurlijk schandalig dat ze het in de muziekwinkel nooit zeiden, in die winkel ga ik nu wel nooit meer maar het valt me op dat ik er nooit iets over hoor zeggen in de winkels waar ik nu soms ga.

ben vanhoof
31 augustus 2008, 17:51
Heeft 1 van je versterkers geen schakelbare fx loop? Stel dan je orange dit heeft, dan steek je de preamp out van van de fender in de fx loop van de orange. Met de fx loop uit speel je met je orange preamp, met je fx loop aan met de fender preamp.

TimmU
31 augustus 2008, 17:52
ja dat werkt alsnog niet, want het lijkt me sterk dat die fender een footswitchable FX loop heeft, en die orange heeft dan alsnog geen load.

ben vanhoof
31 augustus 2008, 17:56
Als je de amp op standby zet maakt dat toch niet uit? Mn marshall preamp geeft dan nog output. Maar idd de tiny terror heeft blijkbaar geen fx loop.

caliban
31 augustus 2008, 18:04
Als je de amp op standby zet maakt dat toch niet uit? Mn marshall preamp geeft dan nog output. Maar idd de tiny terror heeft blijkbaar geen fx loop.
Sommige amps hebben op standby nog wel een load nodig. Ik denk dat mijn fireball daar een voorbeeld van is. Standby af geeft hij in ieder geval toch nog output.