PDA

View Full Version : Soort pedalen



M@rtijn
31 augustus 2008, 14:54
Ik ben sinds kort ook helemaal bezig met pedalen en pedalboards (erg verslavend :D). En ben inmiddels ook begonnen met een board en omdat ik binnenkort jarig ben ben ik al een beetje aan het rondkijken wat voor een pedalen ik zal gaan kopen. Deze pedalen staan op mijn lijstje:

- Korg DT-10
- Boss DS-2 (turbodistortion)
- Boss DD-6
(misschien een chorus)

Hetgeen wat ik speel is een beetje pop/rock, dus Lukather, Gary Moore maar ook Blof en Anouk. De bovenstaande pedalen heb ik al een keer getest en klonken naar mijn mening erg goed.

Nu vraag ik me af of er nog iets is wat echt een must voor mij zal zijn. Ik heb weinig verstand van pedalen. Zoals een equalizer of een compressor/sustainer, zal ik dat echt gebruiken en waarvoor kun je het precies gebruiken? Ik heb al een aantal topics doorgekeken maar toch ben ik er niet echt wijzer van geworden.

Hebben jullie misschien tips voor mij waar ik eens naar moet gaan kijken en wat ik (misschien) kan gebruiken in mijn spel? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn "ontdekkingsreis in de pedalenwereld". :chicken:

Groet, Martijn

Nielsje
31 augustus 2008, 14:58
Leuk en aardig, maar hier worden wij ook niet veel wijzer van.

Pedalen werken samen met je gitaar, versterker en je spel.
Als je niet vermeldt wat je gitaar en versterker zijn, dan is advies geven waardeloos.

Enige waar je je geen buil aan kan vallen is de Korg DT-10.
Een goeie tuner, die z'n geld absoluut waard is. De boss pedalen zijn kwalitatief erg goed, het zijn stevige pedalen die hun 2e hands waarde behouden. Probeer ze 2e hands te kopen, en kijk of het je bevalt. Zo niet, dan kan je ze altijd voor hetzelfde bedrag weer van de hand doen.

robert-gitarist
31 augustus 2008, 14:59
Wat voor muziekstijl speel je? Welke pedalen heb je al? Wat voor versterker heb je?
Ik zou persoonlijk de DS-2 van Boss laten liggen. Naar mijn mening mist hij gewoon wat bass en de distortion vind ik niet echt zuiver klinken.
Verder, de DD-6 Delay, ik heb hem, mij bevalt ie prima maar ik heb hier gelezen dat de DD-7 (die even duur is) veel mooier en warmer klinkt. Ik zou die twee dus eens met elkaar vergelijken. Verder, een goede wah is altijd wel lekker en een leuke phaser/flanger.


Hetgeen wat ik speel is een beetje pop/rock, dus Lukather, Gary Moore maar ook Blof en Anouk

Dan zou ik, mits je die niet hebt nog, eerst een goede amp aanschaffen ;)
De sounds van Gary Moore is redelijk te doen met een tubescreamer en een goede overdrive, maar met een goede versterker gaat dat nog beter. Zeker Lukather, die is sowieso moeilijk te benaderen kwa sounds, zelfs met een goede amp :D Maar met een Delay, chorus en een goede amp kom je akelig ver.

M@rtijn
31 augustus 2008, 15:12
Dan zou ik, mits je die niet hebt nog, eerst een goede amp aanschaffen ;)


Dat zou ik dan als eerste moeten doen want echt een goede amp heb ik nog niet (geen buizenamp dan, alleen een oefenversterker).

Verder ga ik dan gewoon eens kijken in de winkel naar wat goed is en wat lekker klinkt. Het is inderdaad moeilijk voor jullie om zomaar een schatting te maken zonder te weten wat ik heb.

G.G.
31 augustus 2008, 15:19
Dat zou ik dan als eerste moeten doen want echt een goede amp heb ik nog niet (geen buizenamp dan, alleen een oefenversterker).



het is makkelijker 10 goeie pedaaltjes bij een versterker te zoeken, dan eerst 10 pedaaltjes zoeken en later daar een goeie versterker bij vinden.

Als je verstandig wilt zijn, dan kan het een idee zijn alleen 2e hands pedaaltjes aan te schaffen die hun waarde goed houden. (zoals Niels al zei)

robert-gitarist
31 augustus 2008, 15:22
Nou voor ons is het niet zo moeilijk hoor. Bedoel de meeste mensen hier hebben een ruime kennis en ervaring ;)

Maakt eens een lijstje voor ons met de spullen die je hebt.
Je zei al, dat je geen goede amp hebt. Spaar eerst daar eens voor. Dat is echt een belangrijke basis. Je kunt zoveel mooie effecten gaan aanschaffen maar je basis is toch echt je gitaar en versterker. op een goede versterker komen de effecten gewoon beter tot hun recht. Je kunt veel euro's in pedalen steken maar als je een slechte versterker hebt, schiet je als nog geen bal op. Verder zei je, ik heb geen buizen oid. Een goede versterker hoeft niet persee buizen te hebben. Randall maakt bijv. zat goede versterkers en zijn ook lang niet allemaal voorzien van buizen (de RH en RG series bijv. prima bakkies, heb ik ook gehad, de RG heb ik nog, zitten geen buizen in, klinken prima verder en kosten in verhouding niet gek veel).

robert-gitarist
31 augustus 2008, 15:25
het is makkelijker 10 goeie pedaaltjes bij een versterker te zoeken, dan eerst 10 pedaaltjes zoeken en later daar een goeie versterker bij vinden.

Als je verstandig wilt zijn, dan kan het een idee zijn alleen 2e hands pedaaltjes aan te schaffen die hun waarde goed houden. (zoals Niels al zei)

Helemaal mee eens!
En merken die vooral hun waarde behouden zijn Boss, MXR, Dunlop Ibanez en Electro Harmonix. Natuurlijk zijn er 1000 andere merken te noemen maar dit zijn vooral de merken die je erg veel tegen komt, en ook veel bij div. muziekwinkels zult aantreffen. Ik zie dat je in Enschede woont, daar bij American guitar store hebben ze tal van effecten. Vraag daar eens of je eens een tijdje div. pedalen mag uitproberen. Lijkt mij echt geen probleem daar en je leert er alvast er veel van.

M@rtijn
31 augustus 2008, 15:34
Bedankt voor jullie goede reacties! Ik ga hier ook gebruik van maken en eerst sparen voor een goede versterker. Ik heb wel geen slechte versterker naar mijn weten (Roland Cube 30 i.c.m. Epiphone LP Std) maar voor optredens is dit natuurlijk niet echt geschikt (die versterker dan). Maar ik zal binnenkort ook eens een keer langs The American Guitar Store gaan om daar eens wat uit te proberen etc.

Nielsje
31 augustus 2008, 15:38
Bedankt voor jullie goede reacties! Ik ga hier ook gebruik van maken en eerst sparen voor een goede versterker. Ik heb wel geen slechte versterker naar mijn weten (Roland Cube 30 i.c.m. Epiphone LP Std) maar voor optredens is dit natuurlijk niet echt geschikt (die versterker dan). Maar ik zal binnenkort ook eens een keer langs The American Guitar Store gaan om daar eens wat uit te proberen etc.

Ah kijk aan.

Tja, bedenk gewoon goed voor jezelf wat je doel is. Geloof me, daar kom je niet uit. Ik speel nu zo'n 7.5 jaar op een marshall DSL top, en ik ga nu ook weer verder kijken. Het is niet erg, het hoort gewoon bij de hobby die gitaarspelen heet :).

Maar je doelen: Waar wil je versterker voor gebruiken? Wil je een combo of top+cab? Wat is je budget? Wil je 2e hands of persé nieuw? Dat soort dingen. Als je dat een beetje weet, dan kunnen wij je hier wel een handje vol versterkers aanraden die je eens zou kunnen proberen. Succes met je zoektocht die nooit zal eindigen ;)

robert-gitarist
31 augustus 2008, 15:39
Maar wat is nou je muziekstijl dan??
Een goede gitaar heb je dus al, Epiphone LP is een prima gitaar :)
We kunnen je eigelijk nu een beetje weinig advies geven voor effecten e.d. maar msischien kunnen we je al redelijk op weg helpen naar een versterker. Aan welk budget zit je zelf te denken voor een versterker?

G.G.
31 augustus 2008, 15:43
Maar wat is nou je muziekstijl dan??


Zie eerste post:


Hetgeen wat ik speel is een beetje pop/rock, dus Lukather, Gary Moore maar ook Blof en Anouk. De bovenstaande pedalen heb ik al een keer getest en klonken naar mijn mening erg goed.


Ik zou zeggen: een chorus, een delay en een lekker distortion/overdrive pedaaltje. Qua smaak blijft dat een questie van uitproberen met je gitaar en versterker.

M@rtijn
31 augustus 2008, 15:50
Maar wat is nou je muziekstijl dan??
Een goede gitaar heb je dus al, Epiphone LP is een prima gitaar :)
We kunnen je eigelijk nu een beetje weinig advies geven voor effecten e.d. maar msischien kunnen we je al redelijk op weg helpen naar een versterker. Aan welk budget zit je zelf te denken voor een versterker?

Wat ik zoek:
Ik houd van een lekkere warme rock/blues sound. Dus een beetje zoals Lukather, Gary Moore. Maar ook moet ik een mooie clean geluid eruit kunnen halen. Het liefst zou ik een combo met buizen (dat klinkt naar mijn weten lekker warm) hebben. En of het nou nieuw is of 2e hands dat maakt mij niet zoveel uit. Budget, ik denk zoiets tegen de 1000, maar als dat niet haalbaar is zou misschien meer ook kunnen (langer doorsparen:P).

EDIT: @G.G. bedankt voor je reactie. Het is trouwens ook niet echt mijn bedoeling om gelijk een dikke amp te kopen want een band zit er dit jaar toch nog niet echt in (wegens school en andere bijzaken, kheb veel gemist door afgelopen jaar, diegenen die weten wat er heeft gespeeld weten wat ik bedoel.) Die amp zal dan wel ergens volgend jaar komen, mij leek het handig om wat pedaaltjes te kopen om daar te leren mee om te gaan en mee leren te spelen. Maar toch ben ik erg blij met jullie hulp en ik kan alsnog alle hulp erg goed gebruiken!

G.G.
31 augustus 2008, 15:52
Wat ik zoek:
Ik houd van een lekkere warme rock/blues sound. Dus een beetje zoals Lukather, Gary Moore. Maar ook moet ik een mooie clean geluid eruit kunnen halen. Het liefst zou ik een combo met buizen (dat klinkt naar mijn weten lekker warm) hebben. En of het nou nieuw is of 2e hands dat maakt mij niet zoveel uit. Budget, ik denk zoiets tegen de 1000, maar als dat niet haalbaar is zou misschien meer ook kunnen (langer doorsparen:P).

Voor 1000 kan je helemaal los gaan. Voor 600 heb je tweedehands een geweldige buizen versterker (combo) en dan houd je nog 400 over voor de nodige pedaaltjes. Daar kom je echt een heel eind mee.