PDA

View Full Version : MOD Boss GE-7 EQ pedaal



The Lo Lands
31 augustus 2008, 14:03
Vorige week de Boss GE-7 Plus Mod Kit besteld op Monte Allums website en afgelopen donderdag al in huis! Gisteren bij een kennis die bij KLM werkt en veel vliegtuigelectronica soldeert en repareert de originele (cheap) onderdelen van de GE-7 vervangen voor de Monte Allums kit! Binnen een uur was de MOD gemaakt! Destijs heb ik de GE-7 tweedehands voor 40 euro gekocht en deze gebruik ik in mijn fx-loop als boost voor solo's. Naast de diverse opamps ook de led vervangen voor een fellere witte led. Maar uiteraard ging het allemaal om de geluidsverbetering en deze is echt top nu!! Ik kan iedereen deze MOD aanbevelen. Ik denk dat ik naast de boost voor solo's dit pedaal nu tevens kan gebruiken voor een briljant heldere cleanboost! De ruis is zowel in bypass als actieve mode drastisch minder geworden en de eq instellingen klinken veel voller en warmer. En dat voor 30 dollar incl. verzendkosten :) Nu klinkt het pedaal zoals hij bedoeld is!

Monte Allums website is: klik hier! (http://www.monteallums.com/index.html)

Ik wilde dit toch even met jullie delen met dank aan Monte Allums :)

ponq
31 augustus 2008, 17:11
da's n hoop geld voor n paar onderdeeltjes, maar belangrijker: Top dat ie nu goed voor je klinkt!

Waar is die chip adapter voor?

Dirk_Hendrik
31 augustus 2008, 17:18
da's n hoop geld voor n paar onderdeeltjes, maar belangrijker: Top dat ie nu goed voor je klinkt!

Waar is die chip adapter voor?

In een GE7 zitten, afhankelijk van het model, 1 of 2 SIL opamps. Om die te kunne vervangen door iets gangbaarders heb je een adapter nodig.

ponq
31 augustus 2008, 17:22
Ah ok, voor een van die rechtopstaande zwarte IC's dus?

http://www.monteallums.com/images/GE7_New.jpg

dml
31 augustus 2008, 17:58
Om de hoera-stemming enigszings te kunnen relativeren, ben ik wel benieuwd naar opnames van het pedaal vóór de mod en na de mod. Hebbu die ook?

Dirk_Hendrik
31 augustus 2008, 17:59
Jep,
De vorige versie van de GE7 heeft er maar 1 en een transistor als uitgangsbuffer i.p.v. een 2e opamp.

The Lo Lands
1 september 2008, 07:21
Om de hoera-stemming enigszings te kunnen relativeren, ben ik wel benieuwd naar opnames van het pedaal vóór de mod en na de mod. Hebbu die ook?Noop. Met enige kennis van electronica had ik het volste vertrouwen in een succesvol eindresultaat. Het pedaal staat tussen veel duurdere en kwalitatief betere pedalen op mijn plank dat ik deze modificatie gerechtvaardigt vond : ) Iedereen die dit pedaal heeft en kritisch luistert weet dat het vrij noisy kan zijn met bepaalde settings, daarbij vond ik dit pedaal in standby mode al wat van mijn toon afsnoepen wat nu echt stukken minder tot nihiel is geworden. Kwestie van vertrouwen dat het goed komt :satisfie:

Ibanez666
1 september 2008, 09:21
Noop. Met enige kennis van electronica had ik het volste vertrouwen in een succesvol eindresultaat. Het pedaal staat tussen veel duurdere en kwalitatief betere pedalen op mijn plank dat ik deze modificatie gerechtvaardigt vond : ) Iedereen die dit pedaal heeft en kritisch luistert weet dat het vrij noisy kan zijn met bepaalde settings, daarbij vond ik dit pedaal in standby mode al wat van mijn toon afsnoepen wat nu echt stukken minder tot nihiel is geworden. Kwestie van vertrouwen dat het goed komt :satisfie:


Ik heb een oude uit Japan, deze is niet echt noisy. Is dat alleen bij de nieuwere versies dan?

The Lo Lands
1 september 2008, 13:21
Ik heb een oude uit Japan, deze is niet echt noisy. Is dat alleen bij de nieuwere versies dan?Dat durf ik niet te zeggen? Eventueel zijn er voor de Japanse versie betere componenten gebruikt? Misschien is hier wat over te vinden op het internet. Wel zijn er verschillende versies waarvan ik de nieuwste uitvoering had zodat ik ook de MOD Plus kit kon implementeren. Hier zijn fotovoorbeelden van op de Monte Allums website, kun je even checken welke prinplaat jij hebt. Ik wil ook niet verkondigen dat de GE-7 uit de doos niet goed is maar een modificatie vond ik recht doen aan mijn betere pedalen.

The Lo Lands
1 september 2008, 19:31
Hierbij wat opmerkingen (reviews) op Harmony Central betreffende deze MOD van Monte Allums: klik hier! (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Monte+Allums/Boss+GE-7+Mod+Kit/10/1)

Dirk_Hendrik
1 september 2008, 19:53
Ik heb een oude uit Japan, deze is niet echt noisy. Is dat alleen bij de nieuwere versies dan?

Lijkt nogal wat variatie te hebben. Wat die MA mod ook doet is het geheel wat strakker trekken. Het kan in principe nog strakker. De dimensionering van de filters in een GE7 is vrij goed (de aangegeven frequentie is ook waar het ding, theoretisch, filtert) en daarmee is de spreiding van de banden keurig in ocaven. Hoe exacter die spreiding, hoe muzikaler het geheel klinkt. Door je componenttoleranties in je filters te tunen naar de ideale waardes (dus niet een weerstand van 10k met een tolerantie van 5% maar bijvoorbeeld van 1%) en je condensatoren zo goed mogelijk op de vereiste waardes te brengen wordt dat geheel nog beter en klankmatig ervaar je dat als muzikaler.

Daarnaast was je al op de goede weg Michel. MA is ook met Brian Wamplers boek begonnen. ;)

The Lo Lands
1 september 2008, 20:22
Wat die MA mod ook doet is het geheel wat strakker trekken. Het kan in principe nog strakker. De dimensionering van de filters in een GE7 is vrij goed (de aangegeven frequentie is ook waar het ding, theoretisch, filtert) en daarmee is de spreiding van de banden keurig in ocaven. Hoe exacter die spreiding, hoe muzikaler het geheel klinkt. Door je componenttoleranties in je filters te tunen naar de ideale waardes (dus niet een weerstand van 10k met een tolerantie van 5% maar bijvoorbeeld van 1%) en je condensatoren zo goed mogelijk op de vereiste waardes te brengen wordt dat geheel nog beter en klankmatig ervaar je dat als muzikaler.Zou jij voor dit pedaal een nog betere modificatie kunnen maken of heeft MA er wel het maximale uit weten te halen denk je? Hij heeft voor meerdere Boss pedalen een modificatie kit gemaakt wat denk ik ook deels op eigen smaak voor geluid en bestaande fx-pedalen is gebaseerd. Het is voor Boss natuurlijk een prijs/kwaliteit verhaal alleen vind ik het raar dat ze dan bezuinigen op componenten die toch echt niet qua kosten een wereld van verschil maken. Ik vind het wel cool dat er techneuten zijn die er vervolgens het beste uit willen halen met toch 'kleine' aanpassingen : )

Ibanez666
1 september 2008, 20:36
Lijkt nogal wat variatie te hebben. Wat die MA mod ook doet is het geheel wat strakker trekken. Het kan in principe nog strakker. De dimensionering van de filters in een GE7 is vrij goed (de aangegeven frequentie is ook waar het ding, theoretisch, filtert) en daarmee is de spreiding van de banden keurig in ocaven. Hoe exacter die spreiding, hoe muzikaler het geheel klinkt. Door je componenttoleranties in je filters te tunen naar de ideale waardes (dus niet een weerstand van 10k met een tolerantie van 5% maar bijvoorbeeld van 1%) en je condensatoren zo goed mogelijk op de vereiste waardes te brengen wordt dat geheel nog beter en klankmatig ervaar je dat als muzikaler.

Daarnaast was je al op de goede weg Michel. MA is ook met Brian Wamplers boek begonnen. ;)


ha, ik heb nog geen weerstandje of wat dan ook in mn hand gehad. ooit eens een opamp voetje gesoldeerd en toen was ik er wel klaar mee. Ik weet nu zeker dat geen knutselaar ben. :-)

Dirk_Hendrik
1 september 2008, 21:22
Zou jij voor dit pedaal een nog betere modificatie kunnen maken of heeft MA er wel het maximale uit weten te halen denk je?
Ja. Nee.
In denk dat je rustig kunt stellen dat MA er het maximum uit heeft getrokken dat als kit haalbaar is.

Het tunen daarna is volledig exemplaar afhankelijk en een stuk arbeidsintensiever en uiteindelijk tweaken in de marge. Het gaat wat verder, trekt het maximum uit je pedaal maar is dus veel meer werk. Reken op een uur of 2 werk. (Aantekenend dat ik een uur voor het verwerken van die MA kit ongeveer 3 kwartier te veel vind ;) maar ik soldeer dan weer veel aan pedalen en weinig aan avionica elektronica. Ervaring helpt :D)

The Lo Lands
1 september 2008, 21:35
Aantekenend dat ik een uur voor het verwerken van die MA kit ongeveer 3 kwartier te veel vind ;) maar ik soldeer dan weer veel aan pedalen en weinig aan avionica elektronica.Na een uur 'knutselen' is m'n pedaal nu wel 100% vliegveilig en 'ready for take off', daar valt ook wat voor te zeggen :D Een beetje vertraging is niet vreemd tegenwoordig :o